DECIZIE Nr. 335 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 373^1 din
Codul de procedura civila, ale art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, ale art. 29 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale si ale art. 5 din Legea
recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la
victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 812 din 7 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 373^1 din Codul de procedura civila, ale art. 2 alin. (2)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale art. 29 din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale si
ale art. 5 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au
contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004,
exceptie ridicata de Aurel Ionescu in dosarele nr. 9.475/2004 si nr. 9.476/2004
ale Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde partea Pausescu Exacustodian, lipsa fiind
cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 120D/2005 si nr. 124D/2005 au continut identic, pune in discutie,
din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Partea Pausescu Exacustodian este de acord cu conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 124D/2005 la Dosarul nr. 120D/2005, care este primul
inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, partea Pausescu Exacustodian solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 373^1 din Codul de
procedura civila, ale art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997, ale art. 29 din
Legea nr. 47/1992 si nici cele ale art. 5 din Legea nr. 341/2004 nu incalca
prevederile din Legea fundamentala invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 7 ianuarie 2005, pronuntate in dosarele nr. 9.475/2004
si nr. 9.476/2004, Judecatoria sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 373^1
din Codul de procedura civila, ale art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, ale art. 29 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale si ale art. 5 din Legea recunostintei
fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei
romane din decembrie 1989 nr. 341/2004.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 sunt neconstitutionale,
contravenind prevederilor art. 2 alin. (1) din aceeasi lege. De asemenea,
sustine ca dispozitiile art. 373^1 din Codul de procedura civila si ale art. 29
din Legea nr. 47/1992 contravin prevederilor art. 1 din Primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si prevederilor art. 1 alin. (5), ale art. 20 si ale art.
54 din Constitutie. Astfel, autorul exceptiei sustine ca "incuviintarea
executarii silite a unui imobil pentru un debit de 2.000 de ori mai mic, fara a
fi parcurse etape executorii, fara a fi respectat dreptul la aparare, fara a fi
citat in vederea incuviintarii executarii silite" contravine dispozitiilor
constitutionale si internationale mentionate. In ceea ce priveste dispozitiile
art. 5 din Legea nr. 341/2004, sustine ca acestea vin in contradictie cu
prevederile art. 16, 20, 44 si ale art. 136 din Constitutie si cu dispozitiile
art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si ale art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece
"restrang dreptul de asistenta judiciara acordat anterior".
Judecatoria sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece, potrivit dispozitiilor art.
126 alin. (2) din Constitutie, instituirea unor taxe de timbru este lasata la
latitudinea expresa a legiuitorului si ca atare nu constituie o incalcare a
dreptului de proprietate garantat si ocrotit de art. 44 din Legea fundamentala
si de art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Astfel, sustinerea autorului
exceptiei in sensul ca dispozitiile Legii nr. 341/2004 nu au mai preluat
anumite facilitati, si anume acordarea de scutiri de la plata taxelor de
timbru, este nefondata. In ceea ce priveste critica potrivit careia
dispozitiile art. 29 din Legea nr. 47/1992 sunt neconstitutionale, arata ca
aceasta nu poate fi retinuta, Curtea Constitutionala statuand de nenumarate ori
ca acestea sunt constitutionale. Cu privire la pretinsa neconstitutionalitate a
art. 373^1 din Codul de procedura civila, instanta apreciaza ca aceste
dispozitii sunt constitutionale, deoarece, in conformitate cu dispozitiile art.
126 alin. (2) din Constitutie, competenta si procedura de judecata sunt
stabilite de lege, iar intreaga procedura de executare silita este prevazuta de
lege, respectiv de Cartea a V-a din Codul de procedura civila. Din ansamblul
acestor reglementari rezulta ca partile au acces la justitie, iar debitorul are
la dispozitie garantii procedurale care ii permit sa se adreseze instantei de
judecata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, dispozitiile art. 373^1 din Codul de procedura civila nu ingradesc
principiile enuntate de autorul exceptiei, ci dimpotriva constituie expresia
aplicarii lor, garantand desfasurarea procedurii de executare silita, cu
respectarea Constitutiei. Dand expresie dispozitiilor art. 126 alin. (2) din
Constitutie, dispozitiile art. 373^1 din Codul de procedura civila reprezinta
norme privind executarea silita, institutie procedurala al carei scop este reprezentat
de realizarea definitiva si practica a unor drepturi recunoscute printr-o
hotarare judecatoreasca sau alt titlu executoriu. In ceea ce priveste critica
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr.
146/1997, arata ca instanta de contencios constitutional a statuat ca
prevederile art. 21 din Legea fundamentala nu instituie nici o interdictie cu
privire la taxele in justitie, fiind legal si normal ca justitiabilii care trag
un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de autoritatile judecatoresti
sa contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. De altfel, contributia
justitiabilului, prin avansarea unei parti din aceste cheltuieli, poate fi
recuperata, in temeiul art. 274 alin. 1 din Codul de procedura civila, de la
partea care cade in pretentii. In ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a normelor privind taxele de timbru fata de principiul
garantarii dreptului de proprietate, arata ca instituirea taxei de timbru nu
afecteaza nici existenta si nici protectia acestui drept. In ceea ce priveste
critica autorului exceptiei, potrivit careia dispozitiile Legii nr. 341/2004 nu
au mai preluat anumite facilitati, si anume acordarea de scutiri de la plata
taxelor judiciare de timbru, arata ca nici aceasta nu poate fi retinuta,
deoarece, potrivit prevederilor art. 139 alin. (1) din Constitutie,
"impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale
bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege",
fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului sa stabileasca modul de timbrare a
cererilor, precum si eventualele facilitati. In ceea ce priveste art. 29 din
Legea nr. 47/1992, arata ca instanta de contencios constitutional s-a mai
pronuntat cu privire la constitutionalitatea acestei prevederi, iar prin
Decizia nr. 517 din 25 noiembrie 2004 si prin Decizia nr. 5 din 18 ianuarie
2005 a statuat ca acestea sunt in concordanta cu Legea fundamentala.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 si ale art. 5 din Legea
nr. 341/2004 fata de dispozitiile art. 44 din Constitutie si ale art. 1 din
Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale nu poate fi retinuta. Astfel, taxa aferenta
contestatiei la executare silita poate diminua patrimoniul celui executat sau
poate atinge unele atribute ale dreptului de proprietate, dar nu poate fi
considerata ca fiind contrara garantarii si ocrotirii dreptului de proprietate.
Nici faptul ca Legea nr. 341/2004 nu prevede unele scutiri de la plata taxelor
de timbru nu aduce atingere dreptului de proprietate privata, deoarece
legiuitorul poate acorda, potrivit art. 81 din Codul de procedura civila,
scutiri, reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de
timbru. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate, potrivit careia
dispozitiile art. 29 din Legea nr. 47/1992 vin in contradictie cu prevederile
art. 44 din Constitutie, arata ca nici aceasta nu poate fi retinuta, deoarece
prevederile legale criticate sunt norme de procedura pe care instanta este
obligata sa le aplice in vederea selectarii doar a acelor exceptii care,
potrivit legii, pot face obiectul controlului de constitutionalitate. De
asemenea, nu poate fi retinuta nici critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 373^1 din Codul de procedura civila, deoarece acest text de
lege nu ingradeste accesul liber la justitie, instanta incuviintand executarea
silita prin incheiere data in camera de consiliu, fara citarea partilor,
optiunea legiuitorului in acest caz fiind impusa de exigenta solutionarii cu
celeritate a procesului dedus judecatii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie:
- dispozitiile art. 373^1 din Codul de procedura civila, introdus prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie 2000;
- dispozitiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
173 din 29 iulie 1997; taxa judiciara de timbru prevazuta la art. 2 alin. (2) a
fost actualizata prin Hotararea Guvernului nr. 783/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 28 mai 2004;
- dispozitiile art. 29 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004;
- dispozitiile art. 5 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii
care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr.
341/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 654 din 20
iulie 2004; alin. (2) al art. 5 a fost abrogat prin art. XXX pct. 1 sectiunea a
17-a din cap. II al Ordonantei Guvernului nr. 94/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004, care la randul lui a
fost abrogat prin pct. 18 din Legea nr. 507/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.080 din 19 noiembrie 2004.
Textele de lege criticate au urmatorul continut:
- Art. 373^1 din Codul de procedura civila: "Cererea de executare
silita se depune la executorul judecatoresc, daca legea nu dispune altfel.
Executorul judecatoresc va solicita incuviintarea executarii de catre instanta
de executare, careia ii va inainta, in copie, cererea creditorului urmaritor si
titlul executoriu.
Instanta incuviinteaza executarea silita prin incheiere data in camera de
consiliu, fara citarea partilor.
Dupa incuviintarea cererii instanta va alcatui un dosar privind executarea,
la care executorul judecatoresc este obligat sa depuna cate un exemplar al
fiecarui act de executare, in termen de 48 de ore de la efectuarea
acestuia."
- Art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997: "In cazul contestatiei la
executarea silita, taxa se calculeaza la valoarea bunurilor a caror urmarire se
contesta sau la valoarea debitului urmarit, cand acest debit este mai mic decat
valoarea bunurilor urmarite. Taxa aferenta acestei contestatii nu poate depasi
suma de 1.830.000 lei, indiferent de valoarea contestata."
- Art. 29 din Legea nr. 47/1992: "(1) Curtea Constitutionala decide
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu
solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul
acestuia.
(2) Exceptia poate fi ridicata la cererea uneia dintre parti sau, din
oficiu, de catre instanta de judecata ori de arbitraj comercial. De asemenea,
exceptia poate fi ridicata de procuror in fata instantei de judecata, in
cauzele la care participa.
(3) Nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale.
(4) Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de catre instanta in fata
careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, printr-o incheiere care
va cuprinde punctele de vedere ale partilor, opinia instantei asupra exceptiei,
si va fi insotita de dovezile depuse de parti. Daca exceptia a fost ridicata
din oficiu, incheierea trebuie motivata, cuprinzand si sustinerile partilor,
precum si dovezile necesare.
(5) Pe perioada solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate judecarea
cauzei se suspenda.
(6) Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta respinge printr-o incheiere motivata cererea de sesizare
a Curtii Constitutionale. Incheierea poate fi atacata numai cu recurs la
instanta imediat superioara, in termen de 48 de ore de la pronuntare. Recursul
se judeca in termen de 3 zile."
- Art. 5 din Legea nr. 341/2004: "(1) Persoanele prevazute la art. 3
alin. (1) lit. b), precum si la art. 4 alin. (1) beneficiaza, pe langa
indemnizatia calculata conform prevederilor art. 4, si de urmatoarele drepturi:
a) prioritate in asigurarea unei locuinte din fondul disponibil de locuinte
sociale, in localitatea de domiciliu, daca nu au detinut in proprietate o alta
locuinta pana la data atribuirii;
b) stabilirea chiriei la nivelul minim prevazut de lege pentru locuintele
din fondul locativ de stat, daca dispun de un venit lunar mai mic sau egal cu
salariul mediu brut pe economie;
c) cumpararea sau inchirierea cu prioritate, fara licitatie, din fondul de
stat, a unui spatiu comercial sau de prestari servicii corespunzator, cu o
suprafata utila de pana la 100 mp, inclusiv in indiviziune, sau concesionarea
ori inchirierea cu prioritate, fara licitatie, a unei suprafete de teren de
pana la 100 mp din domeniul public pentru construirea unui spatiu comercial sau
de prestari servicii, cu o clauza de neinstrainare timp de 10 ani de la data
dobandirii;
d) acordarea gratuita de proteze, orteze si scaune cu rotile pentru
invalizii care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca, costul
integral al acestora fiind suportat de la Fondul national unic de asigurari
sociale de sanatate si din bugetul Secretariatului de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor din Decembrie 1989;
e) accesul gratuit al copiilor la cresele si gradinitele din subordinea
administratiilor locale, precum si asigurarea gratuita a rechizitelor pentru
scolari, daca venitul lunar este mai mic sau egal cu salariul mediu brut pe
economie;
f) acordarea unei subventii de stat egale cu 50% din dobanda aferenta unui
credit bancar de pana la 20.000 euro, contractat pentru cumpararea sau
construirea unei locuinte in localitatea de domiciliu, daca nu au detinut sau
nu detin o proprietate locativa, precum si posibilitatea garantarii creditelor
contractate cu indemnizatia calculata conform prevederilor prezentei legi;
g) atribuirea, in limita posibilitatilor, in proprietate si cu clauza de
neinstrainare timp de 10 ani de la data dobandirii, a 10.000 mp de teren in
extravilan si 500 mp de teren in intravilan - acesta din urma pentru destinatia
de locuinta, daca nu a avut sau nu are in proprietate un alt spatiu locativ;
h) atribuirea in proprietate, fara plata, a locului de veci;
i) accesul gratuit al persoanelor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) si
la art. 4 alin. (1) - cu suportarea cheltuielilor de la bugetul ministerelor
respective si de la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate - la
tratamente si medicamente in spitalele, policlinicile, bazele de tratament si
statiunile balneoclimaterice ale Ministerului Sanatatii, Ministerului Apararii
Nationale si Ministerului Administratiei si Internelor;
j) accesul gratuit la medicamente, prin medicul de familie, costul integral
al acestora fiind suportat din Fondul national unic de asigurari sociale de
sanatate;
k) transportul urban gratuit cu mijloacele de transport in comun si, anual,
12 calatorii gratuite pe calea ferata, la clasa I, dus-intors, cu toate
categoriile de trenuri de calatori; anual - 12 calatorii gratuite dus-intors
pana in localitatea resedinta de judet, cu mijloace de transport in comun,
pentru persoanele care domiciliaza in mediul rural. In limita celor 12
calatorii gratuite pot calatori si membrii familiei titularului. De aceste
gratuitati beneficiaza si insotitorul pensionarului de invaliditate de gradul I
sau al marelui mutilat;
l) scutirea de la plata taxelor si impozitelor pentru o locuinta din
proprietate si terenul aferent acesteia, pentru autoturisme hycomat si
mototriciclu, precum si scutirea de taxe la importul unui singur autoturism tip
hycomat sau atribuirea gratuita, in proprietate, a unui mijloc de transport
autonom corespunzator standardelor internationale pentru marii mutilati si
persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1, care au un grad de
invaliditate locomotorie;
m) acordarea unei indemnizatii lunare, adaugata la pensia pentru limita de
varsta, echivalenta cu un coeficient de 0,6, calculat conform prevederilor art.
4 alin. (2);
n) pensionarea cu 5 ani inainte de implinirea varstei standard, prevazuta
de lege;
o) scutirea de la plata taxelor pentru serviciile publice de radiodifuziune
si de televiziune, pentru cei cu venituri lunare mai mici decat salariul mediu
brut pe economie.
(2) Drepturile acordate conform prezentei legi nu sunt considerate
venituri, nu se impoziteaza si nu afecteaza acordarea altor drepturi.
(3) Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie
1989, dupa analizarea dosarelor persoanelor ce solicita preschimbarea
certificatelor, cu avizul comisiei parlamentare pentru controlul aplicarii
prevederilor prezentei legi, va elibera noul tip de certificat, care va avea un
format unic, cu elemente de securizare - singurul document valabil pentru a
beneficia de prevederile prezentei legi.
(4) Dosarele persoanelor care solicita preschimbarea certificatelor trebuie
sa contina documentatia prevazuta in Hotararea Guvernului nr. 566/1996 pentru
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei pentru
cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei din decembrie 1989, cu modificarile
ulterioare, pentru fiecare categorie, precum si avizul reactualizat al unei
organizatii de revolutionari legal constituite pana la data de 31 decembrie
1992. Certificatele eliberate potrivit prezentei legi vor fi semnate de catre
secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor din Decembrie 1989 si de catre presedintele comisiei
parlamentare mentionate la alin. (3).
(5) Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie
1989, cu avizul comisiei parlamentare pentru controlul aplicarii prevederilor
prezentei legi, face propuneri Presedintelui Romaniei pentru acordarea
ordinului prevazut la art. 3 alin. (3)."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5),
art. 16, art. 20, art. 44, art. 136 si art. 54. De asemenea, autorul exceptiei
invoca si incalcarea prevederilor art. 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si ale art. 1 din
Primul Protocol aditional la aceasta.
Textele invocate au urmatorul continut:
- Art. 1 alin. (5) din Constitutie: "In Romania, respectarea
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 20 din Constitutie: "(1) Dispozitiile constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in
concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite
de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 54 din Constitutie: "(1) Fidelitatea fata de tara este sacra.
(2) Cetatenii carora le sunt incredintate functii publice, precum si
militarii, raspund de indeplinirea cu credinta a obligatiilor ce le revin si,
in acest scop, vor depune juramantul cerut de lege.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice.";
- Art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana fizica
sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi
lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor.";
- Art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Exercitarea drepturilor si libertatilor
recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o
deosebire bazata, in special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii
politice sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala, apartenenta la o
minoritate nationala, avere, nastere sau orice alta situatie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din
Legea nr. 47/1992, Curtea constata ca aceasta este inadmisibila. Potrivit
dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 146 lit. d), Curtea
Constitutionala "hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate
privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau
de arbitraj comercial;". In aplicarea acestor dispozitii, art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992 prevede: "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu
solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul
acestuia." Rezulta ca in cadrul controlului constitutionalitatii legilor,
prevazut de dispozitiile art. 146 lit. d) din Constitutie, sesizarea instantei
de contencios constitutional in vederea declansarii controlului poate fi facuta
numai pe calea ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate in fata instantei
judecatoresti, cu conditia ca solutionarea cauzei sa depinda de legea sau ordonanta
ori dispozitia dintr-o lege sau dintr-o ordonanta criticata ca
neconstitutionala. Astfel, Curtea constata ca textul invocat nu este
determinant in judecarea si solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei de
judecata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din Legea
nr. 47/1992 fiind asadar inadmisibila.
In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile art. 2 alin. (2)
din Legea nr. 146/1997 contravin prevederilor art. 2 alin. (1) din acelasi act
normativ, Curtea constata ca examinarea constitutionalitatii unui text de lege
are in vedere compatibilitatea acestuia cu dispozitiile constitutionale, iar nu
compararea prevederilor de lege intre ele. Rezulta deci ca nu ne aflam in
prezenta unei chestiuni privind constitutionalitatea, ci a unei posibile
contrarietati intre doua norme de lege, constatarea acestora si eliminarea
eventualelor contradictii neintrand in competenta instantei de contencios
constitutional, ci fiind de resortul autoritatii legiuitoare, exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 fiind, astfel,
inadmisibila.
De asemenea, Curtea constata ca nu pot fi retinute nici criticile aduse
dispozitiilor art. 373^1 din Codul de procedura civila. Astfel, aceste dispozitii
de lege prevad ca cererea de executare silita se depune la executorul
judecatoresc, daca legea nu dispune altfel, iar acesta va solicita
incuviintarea executarii de catre instanta de executare, careia ii va inainta,
in copie, cererea creditorului urmaritor si titlul executoriu. Instanta
incuviinteaza executarea silita prin incheiere data in camera de consiliu, fara
citarea partilor, iar dupa incuviintarea cererii instanta va alcatui un dosar
privind executarea, la care executorul judecatoresc este obligat sa depuna cate
un exemplar al fiecarui act de executare, in termen de 48 de ore de la
efectuarea acestuia. Se observa ca aceste dispozitii reprezinta norme de
procedura, a caror stabilire, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie,
intra in competenta exclusiva a legiuitorului. De altfel, prin Decizia Plenului
Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994 privind liberul acces la
justitie al persoanelor in apararea drepturilor, libertatilor si intereselor
lor legitime, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din
16 martie 1994, Curtea Constitutionala a statuat ca liberul acces la justitie
presupune accesul la mijloacele procedurale prin care justitia se infaptuieste,
fiind de competenta exclusiva a legiuitorului instituirea regulilor de
desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti. Pe cale de
consecinta, legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a
drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand
posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri in
formele si in modalitatile instituite de lege. De aceea, regula art. 21 alin.
(2) din Constitutie, potrivit careia nici o lege nu poate ingradi accesul la
justitie, are ca semnificatie faptul ca legiuitorul nu poate exclude de la
exercitiul drepturilor procesuale pe care le-a instituit nici o categorie sau
grup social.
Cu privire la critica invocata de autorul exceptiei, in sensul ca art. 5
din Legea nr. 341/2004 este neconstitutional, deoarece "restrange dreptul
de asistenta judiciara acordat anterior" prin aceea ca nu a mai preluat
anumite facilitati, si anume acordarea de scutiri de la plata taxelor judiciare
de timbru, Curtea constata ca nici aceasta nu poate fi retinuta. Astfel,
acordarea anumitor facilitati sau inlesniri reprezinta o exceptie de la regula
de drept comun, iar instituirea acestora reprezinta o problema de oportunitate
aflata in competenta exclusiva a legiuitorului, care, in considerarea
evolutiilor relatiilor sociale si economice, a resurselor financiare ce pot fi
alocate in diferite perioade de timp, poate modifica sau completa legislatia
existenta elaborand noi reglementari, fara ca in acest mod sa se incalce dispozitiile
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru si ale art. 29 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, exceptie ridicata de Aurel Ionescu in
dosarele nr. 9.475/2004 si nr. 9.476/2004 ale Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 373^1 din Codul de procedura civila si ale art. 5 din Legea
recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la
victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004, exceptie ridicata
de acelasi autor in aceleasi dosare.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu