DECIZIE Nr. 334 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului
unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispozitiile art. 20 alin.
(5) si (6) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 57 din 28 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor articolului unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat
dispozitiile art. 20 alin. (5) si (6) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania,
exceptii ridicate de Hu Li Hua si Xie Liyan din China in dosarele nr. 7.087/2001
si nr. 6.995/2001 ale Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 316C/2001 si nr. 317C/2001 au un continut identic, pune in
discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public considera legala si necesara conexarea
dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea Dosarului nr. 317C/2001 la Dosarul nr. 316C/2001 care este
primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale criticate
contravin prevederilor art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, coroborate cu cele ale art. 6 din aceeasi
conventie, solicita admiterea exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 5 iulie 2001, pronuntate in dosarele nr. 6.995/2001 si
nr. 7.087/2001, Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor
articolului unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispozitiile
art. 20 alin. (5) si (6) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptii ridicate
de Hu Li Hua si Xie Liyan din China.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate se sustine ca
dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
24 coroborate cu cele ale art. 16, deoarece, in cadrul procedurii accelerate de
rezolvare a cererilor pentru acordarea statutului de refugiat, impotriva
hotararii pronuntate de instanta de judecata nu se poate exercita nici o cale
de atac, ceea ce creeaza o discriminare fata de solicitantii carora li se
examineaza cererile pe calea procedurii ordinare.
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptiile sunt neintemeiate. Se arata, in esenta, ca "deoarece, in
anumite situatii expres prevazute de lege si care nu pot fi extinse prin analogie,
legea poate exclude folosirea cailor de atac".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptiile de
neconstitutionalitate sunt neintemeiate. Se arata ca legiuitorul poate
institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de
procedura".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
articolului unic al Legii nr. 323/2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, lege
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie
2001.
Aceste text de lege are urmatoarea redactare:
"ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 102 din 31 august 2000 privind statutul
si regimul refugiatilor in Romania, adoptata in temeiul art. 1 lit. G pct. 2
din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie
2000, cu urmatoarele modificari:
1. Alineatul (5) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
<<(5) Hotararea instantei este definitiva si irevocabila.>>
2. Alineatul (6) al articolului 20 se abroga.
3. Alineatul (6) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
<<(6) In cazul prevazut la alin. (5) lit. a) hotararea instantei este
definitiva si irevocabila.>>"
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege se invoca
incalcarea art. 24 din Constitutie privind dreptul la aparare, precum si a
principiului fundamental al egalitatii in drepturi, in sensul ca dispozitiile
legale criticate nu permit exercitarea unei cai de atac impotriva hotararilor
judecatoresti pronuntate in cadrul procedurii accelerate de rezolvare a
cererilor pentru acordarea statutului de refugiat.
Examinand exceptiile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
modificarile aduse art. 20 alin. (5) si art. 21 alin. (6) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 prin pct. 1 si 3 ale articolului unic din Legea nr.
323/2001 nu au nici o legatura cu dreptul la aparare si nu ingradesc in nici un
fel exercitarea acestui drept. Faptul ca hotararea instantei de judecata este
definitiva si irevocabila nu inseamna ca autorii exceptiilor sunt lipsiti de
dreptul la aparare. Pe intreaga durata a procedurii accelerate petentii se
bucura, potrivit art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, de dreptul de a
fi asistati sau reprezentati de un avocat, de dreptul de a li se asigura in mod
gratuit un interpret, de a fi consiliati si asistati de un reprezentant al
organizatiilor neguvernamentale, de a fi informati cu privire la drepturile si
obligatiile pe care le au.
Totodata, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 128, impotriva
hotararilor judecatoresti caile de atac pot fi exercitate de partea interesata
si de Ministerul Public numai in conditiile legii, legiuitorul putand institui,
in considerarea unor situatii deosebite (asa cum de altfel este situatia
refugiatilor in Romania), reguli speciale de procedura si modalitati de
exercitare a drepturilor procesuale. In acest sens este jurisprudenta Curtii
Constitutionale, concretizata in numeroase decizii, ca de exemplu Decizia nr.
261/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 174 din 5
aprilie 2001.
In ceea ce priveste pct. 2 al aceluiasi articol de lege, prin care se
abroga dispozitiile art. 20 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, se
constata ca acesta nu poate constitui obiect al controlului de
constitutionalitate prin exceptie, deoarece, potrivit art. 58 alin. (1) din
Constitutie, abrogarea dispozitiilor legale este atributul exclusiv al
legiuitorului, iar Curtea Constitutionala nu se poate substitui acestuia pentru
mentinerea in vigoare a acestor dispozitii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului
unic al Legii nr. 323/2001 prin care s-au modificat dispozitiile art. 20 alin.
(5) si (6) si ale art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptii ridicate de Hu Li
Hua si Xie Liyan din China in dosarele nr. 7.087/2001 si nr. 6.995/2001 ale
Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman