Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 332 din  3 decembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 127 din 27 februarie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001, exceptie ridicata de reprezentantul Ministerului Public de pe langa Judecatoria Bolintin-Vale in Dosarul nr. 1.733/2002 al acestei judecatorii.
    La apelul nominal raspunde Partidul Democrat - Filiala Giurgiu, prin delegat Dinu Ionel, constatandu-se lipsa autorului exceptiei si a celorlalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul partii prezente solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat se apreciaza ca textul de lege criticat, potrivit caruia hotararea prin care judecatoria solutioneaza sesizarile si contestatiile prevazute de art. 30 alin. (1) lit. f) si g) din Legea nr. 70/1991 este definitiva si irevocabila, ingradeste liberul acces la justitie consacrat de art. 21 din Constitutie.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, sens in care se arata ca accesul liber la justitie nu presupune accesul la toate structurile judecatoresti si parcurgerea tuturor cailor de atac, ci posibilitatea neingradita a utilizarii acestora, in conditiile stabilite de lege.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 27 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.733/2002, Judecatoria Bolintin-Vale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata, alineat introdus prin articolul unic pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea si completarea art. 28 si 77 din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale. Exceptia a fost ridicata de reprezentantul Ministerului Public de pe langa Judecatoria Bolintin-Vale intr-o cauza avand ca obiect contestatiile formulate la alegerile locale din comuna Roata de Jos.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin dispozitiile art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001, se incalca prevederile constitutionale ale art. 21 si 128, "intrucat partile nu au la dispozitie nici o cale de atac, hotararea pronuntata de judecatorie fiind definitiva si irevocabila", cu consecinta imposibilitatii corectarii erorilor savarsite. Se mai arata ca existenta cailor de atac constituie pentru parti o garantie a exercitarii dreptului la aparare, iar pentru instantele de judecata, un instrument care le obliga sa aiba un rol activ in respectarea dispozitiilor legale pe tot parcursul judecatii.
    Judecatoria Bolintin-Vale nu si-a exprimat opinia in legatura cu exceptia de neconstitutionalitate.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens, se arata ca dispozitiile de lege criticate instituie o procedura derogatorie de la dreptul comun in materia cailor de atac, intrucat constituirea autoritatilor administratiei publice locale, in urma scrutinului electoral, reprezinta un proces important pentru unitatea administrativ-teritoriala, iar exercitarea cailor de atac ar conduce la mentinerea unei situatii de incertitudine, defavorabila interesului public. De altfel, hotararea instantei de judecata este susceptibila de reformare prin exercitarea cailor extraordinare de atac. Sub aspectul existentei si a altor prevederi legale care deroga de la dreptul comun in privinta cailor de atac, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 16 din 9 februarie 1999. In sfarsit, se arata ca art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991, republicata si modificata, este in deplina concordanta cu art. 21 si 128 din Constitutie.
    Avocatul Poporului apreciaza ca textul de lege criticat este constitutional. Se arata, in esenta, ca accesul la justitie nu presupune accesul la toate mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia, iar instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti, inclusiv reglementarea cailor ordinare si extraordinare de atac, este de competenta legiuitorului. In acest sens, se mentioneaza, printre altele, Decizia Curtii Constitutionale nr. 38 din 26 februarie 1998.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, al carui continut, potrivit articolului unic pct. 2 din Legea nr. 170/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea si completarea art. 28 din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 256 din 16 aprilie 2002, este urmatorul: "In judetele in care se organizeaza alegeri partiale intr-o singura circumscriptie electorala solutionarea sesizarilor si contestatiilor prevazute la art. 30 alin. (1) lit. f) si g) este de competenta judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia electorala, aceasta urmand a se pronunta in termen de cel mult 3 zile de la inregistrarea sesizarilor si contestatiilor. Hotararea este definitiva si irevocabila."
    In opinia autorului exceptiei, conform dispozitiilor acestui text, "partile nu au la dispozitie nici o cale de atac, hotararea pronuntata de judecatorie fiind definitiva si irevocabila", astfel ca se incalca art. 21 si 128 din Constitutie, care prevad:
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    - Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    In activitatea jurisdictionala anterioara, Curtea a examinat daca liberul acces la justitie este compatibil cu instituirea unor proceduri speciale pentru situatii deosebite sau daca el implica existenta unor proceduri unice chiar si pentru situatii diferite, inclusiv in ceea ce priveste exercitarea cailor de atac. Astfel, de exemplu, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea a statuat ca "liberul acces la justitie presupune si accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia", iar "instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti este de competenta exclusiva a legiuitorului", solutie ce decurge din dispozitiile art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si cele ale art. 128, in conformitate cu care, "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii". S-a retinut ca, "pe cale de consecinta, legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si modalitatile instituite de lege".
    Totodata, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 3 din 30 iunie 1992 cu privire la constitutionalitatea art. 85 alin. 2 din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992, precum si prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, anterior mentionata, Curtea a statuat ca solutia excluderii folosirii cailor de atac in materie electorala este impusa de necesitatea asigurarii operativitatii in rezolvarea problemelor legate de desfasurarea alegerilor, precum si de interesul stabilitatii rezultatelor acestora, deoarece aplicarea in aceasta materie a normelor de drept comun ar insemna, practic, sa se impiedice desfasurarea lor sau sa se puna sub semnul incertitudinii un timp indelungat rezultatele alegerilor.
    Deoarece in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin valabilitatea.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001, exceptie ridicata de reprezentantul Ministerului Public de pe langa Judecatoria Bolintin-Vale in Dosarul nr. 1.733/2002 al acestei judecatorii.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 3 decembrie 2002.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 332/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 332 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 332/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu