DECIZIE Nr. 332 din 3 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin.
(4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata, modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 127 din 27 februarie 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale,
republicata, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001,
exceptie ridicata de reprezentantul Ministerului Public de pe langa Judecatoria
Bolintin-Vale in Dosarul nr. 1.733/2002 al acestei judecatorii.
La apelul nominal raspunde Partidul Democrat - Filiala Giurgiu, prin
delegat Dinu Ionel, constatandu-se lipsa autorului exceptiei si a celorlalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat se apreciaza ca textul de lege criticat,
potrivit caruia hotararea prin care judecatoria solutioneaza sesizarile si
contestatiile prevazute de art. 30 alin. (1) lit. f) si g) din Legea nr.
70/1991 este definitiva si irevocabila, ingradeste liberul acces la justitie
consacrat de art. 21 din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, sens in
care se arata ca accesul liber la justitie nu presupune accesul la toate
structurile judecatoresti si parcurgerea tuturor cailor de atac, ci
posibilitatea neingradita a utilizarii acestora, in conditiile stabilite de
lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.733/2002,
Judecatoria Bolintin-Vale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile
locale, republicata, alineat introdus prin articolul unic pct. 2 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea si completarea art. 28
si 77 din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale. Exceptia a fost ridicata
de reprezentantul Ministerului Public de pe langa Judecatoria Bolintin-Vale
intr-o cauza avand ca obiect contestatiile formulate la alegerile locale din
comuna Roata de Jos.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin
dispozitiile art. 28 alin. (4) din Legea nr. 70/1991, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001, se incalca
prevederile constitutionale ale art. 21 si 128, "intrucat partile nu au la
dispozitie nici o cale de atac, hotararea pronuntata de judecatorie fiind
definitiva si irevocabila", cu consecinta imposibilitatii corectarii
erorilor savarsite. Se mai arata ca existenta cailor de atac constituie pentru
parti o garantie a exercitarii dreptului la aparare, iar pentru instantele de
judecata, un instrument care le obliga sa aiba un rol activ in respectarea
dispozitiilor legale pe tot parcursul judecatii.
Judecatoria Bolintin-Vale nu si-a exprimat opinia in legatura cu exceptia
de neconstitutionalitate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens, se arata ca dispozitiile de lege criticate
instituie o procedura derogatorie de la dreptul comun in materia cailor de
atac, intrucat constituirea autoritatilor administratiei publice locale, in
urma scrutinului electoral, reprezinta un proces important pentru unitatea
administrativ-teritoriala, iar exercitarea cailor de atac ar conduce la
mentinerea unei situatii de incertitudine, defavorabila interesului public. De
altfel, hotararea instantei de judecata este susceptibila de reformare prin
exercitarea cailor extraordinare de atac. Sub aspectul existentei si a altor
prevederi legale care deroga de la dreptul comun in privinta cailor de atac,
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 16 din 9
februarie 1999. In sfarsit, se arata ca art. 28 alin. (4) din Legea nr.
70/1991, republicata si modificata, este in deplina concordanta cu art. 21 si
128 din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca textul de lege criticat este
constitutional. Se arata, in esenta, ca accesul la justitie nu presupune
accesul la toate mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia, iar
instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor
judecatoresti, inclusiv reglementarea cailor ordinare si extraordinare de atac,
este de competenta legiuitorului. In acest sens, se mentioneaza, printre
altele, Decizia Curtii Constitutionale nr. 38 din 26 februarie 1998.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 28 alin. (4)
din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, al carui continut, potrivit
articolului unic pct. 2 din Legea nr. 170/2002 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea si completarea art. 28 din
Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 256 din 16 aprilie 2002, este urmatorul: "In
judetele in care se organizeaza alegeri partiale intr-o singura circumscriptie
electorala solutionarea sesizarilor si contestatiilor prevazute la art. 30
alin. (1) lit. f) si g) este de competenta judecatoriei in a carei raza
teritoriala se afla circumscriptia electorala, aceasta urmand a se pronunta in
termen de cel mult 3 zile de la inregistrarea sesizarilor si contestatiilor.
Hotararea este definitiva si irevocabila."
In opinia autorului exceptiei, conform dispozitiilor acestui text,
"partile nu au la dispozitie nici o cale de atac, hotararea pronuntata de
judecatorie fiind definitiva si irevocabila", astfel ca se incalca art. 21
si 128 din Constitutie, care prevad:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In activitatea jurisdictionala anterioara, Curtea a examinat daca liberul
acces la justitie este compatibil cu instituirea unor proceduri speciale pentru
situatii deosebite sau daca el implica existenta unor proceduri unice chiar si
pentru situatii diferite, inclusiv in ceea ce priveste exercitarea cailor de
atac. Astfel, de exemplu, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie
1994, Curtea a statuat ca "liberul acces la justitie presupune si accesul
la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia", iar
"instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor
judecatoresti este de competenta exclusiva a legiuitorului", solutie ce
decurge din dispozitiile art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta
si procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si cele ale art.
128, in conformitate cu care, "Impotriva hotararilor judecatoresti,
partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in
conditiile legii". S-a retinut ca, "pe cale de consecinta,
legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli
speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor
procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea
neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si
modalitatile instituite de lege".
Totodata, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 3 din 30 iunie
1992 cu privire la constitutionalitatea art. 85 alin. 2 din Legea nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992, precum si prin
Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, anterior mentionata, Curtea a
statuat ca solutia excluderii folosirii cailor de atac in materie electorala
este impusa de necesitatea asigurarii operativitatii in rezolvarea problemelor
legate de desfasurarea alegerilor, precum si de interesul stabilitatii
rezultatelor acestora, deoarece aplicarea in aceasta materie a normelor de
drept comun ar insemna, practic, sa se impiedice desfasurarea lor sau sa se
puna sub semnul incertitudinii un timp indelungat rezultatele alegerilor.
Deoarece in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa
determine schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin
valabilitatea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin. (4)
din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicata, modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 72/2001, exceptie ridicata de
reprezentantul Ministerului Public de pe langa Judecatoria Bolintin-Vale in
Dosarul nr. 1.733/2002 al acestei judecatorii.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu