DECIZIE Nr. 330 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin.
1 din Codul de procedura civila, precum si a celor ale art. 144 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 11 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila, precum si a celor
ale art. 144 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, exceptie ridicata de Institutul Academic de Consultanta,
Instruire, Editura si Servicii "Tehnoeconomia Europeana" din
Bucuresti in Dosarul nr. 11.858/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti si
de Societatea Comerciala "Cibinul" - S.A. din Sibiu in Dosarul nr.
11.363/2004 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal se prezinta, pentru Institutul Academic de Consultanta,
Instruire, Editura si Servicii "Tehnoeconomia Europeana" din Bucuresti,
domnul Ionel Popescu, lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita. Imputernicitul autorului exceptiei depune la
dosarul cauzei o cerere prin care solicita acordarea unui nou termen de
judecata.
Reprezentantul Ministerului Public nu este de acord cu acordarea unui nou
termen de judecata.
Curtea, deliberand asupra cererii formulate, avand in vedere dispozitiile
art. 14 din Legea nr. 47/1992 coroborat cu art. 156 alin. 1 din Codul de
procedura civila, respinge cererea de amanare.
Avand in vedere exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in dosarele
nr. 58D/2005 si nr. 271D/2005, Curtea pune in discutie, din oficiu, problema
conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 271D/2005 la Dosarul nr. 58D/2005, care este primul
inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
In acest sens arata ca, in ceea ce priveste dispozitiile art. 403 alin. 1 din
Codul de procedura civila, Curtea s-a pronuntat in numeroase randuri, statuand
ca acestea nu contravin Constitutiei.
Referitor la dispozitiile art. 144 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, arata ca acestea se aplica in mod egal tuturor celor aflati in
situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe
considerente arbitrare.
De asemenea, reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca aceste
dispozitii legale nu aduc atingere accesului liber la justitie si nici
dreptului la aparare, nu afecteaza dreptul la viata si la integritate fizica si
psihica si nici nu restrange exercitiul drepturilor sau libertatilor
fundamentale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 11.858/2004
de Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, si Incheierea din 8 martie 2005,
pronuntata in Dosarul nr. 11.363/2004 de Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti,
Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila, precum si a celor
ale art. 144 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala. Exceptia a fost ridicata de Institutul Academic de
Consultanta, Instruire, Editura si Servicii "Tehnoeconomia Europeana"
din Bucuresti si Societatea Comerciala "Cibinul" - S.A. din Sibiu in
cauze civile avand ca obiect contestatii la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
textele de lege criticate aduc atingere dreptului la aparare, consacrat de art.
24 din Constitutie, intrucat blocarea tuturor conturilor face imposibila atat
achitarea cautiunii impuse de catre instanta, cat si a onorariului unui avocat
ales. De asemenea, arata ca, fiind persoane juridice, din punct de vedere legal
nici nu este posibila achitarea in numerar a cautiunii impuse de instanta,
singura varianta fiind plata din cont. Dispozitiile legale criticate incalca
astfel atat accesul liber la justitie, cat si dreptul la aparare. Totodata,
aceste reglementari constituie un veritabil atac la integritatea psihica a
asociatilor societatilor comerciale, contravenind astfel art. 22 din
Constitutie.
Autorii exceptiei considera, de asemenea, ca prin instituirea acestei
cautiuni, in conditiile in care conturile sunt blocate printr-o adresa de
poprire, are loc o restrangere nejustificata a exercitiului unor drepturi si
libertati, fiind incalcate si prevederile art. 53 din Constitutie. Totodata,
dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila impiedica accesul
liber la justitie, deoarece lasa la latitudinea exclusiva a instantei de
judecata stabilirea cuantumului cautiunii si posibilitatea de a acorda sau nu
suspendarea executarii silite, chiar in situatia depunerii cautiunii.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este neintemeiata. In acest sens arata ca
dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila au fost edictate in
vederea asigurarii repararii prejudiciilor ce ar putea fi suferite de creditor
in eventualitatea suspendarii executarii. Pe de alta parte, art. 144 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, stabileste criteriul in
functie de care bancile, ce au calitatea de terti popriti, transforma in moneda
nationala sumele existente in valuta in conturile debitorilor, poprite in
vederea realizarii creantelor bugetare. In acest context, instanta considera ca
dispozitiile legale criticate nu contravin art. 16 din Constitutie, intrucat
acestea se aplica fara discriminare oricarei persoane care se gaseste in
situatia avuta in vedere de legiuitor. Cat priveste incalcarea dreptului la
integritate psihica al asociatiilor societatii comerciale obligate sa se
conformeze dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila si
celor ale art. 144 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, instanta
arata ca nu poate fi primita aceasta critica, intrucat asupra acestor persoane
nu sunt exercitate constrangeri psihice. De asemenea, apreciaza ca nu este
incalcat nici principiul liberului acces la justitie, deoarece legiuitorul are
competenta de a stabili anumite conditii in ceea ce priveste exercitarea
dreptului la aparare, a libertatilor si intereselor legitime ale persoanei.
Totodata, arata ca in masura in care, in patrimoniul persoanei aflate in
ipoteza normelor legale criticate, nu se gasesc alte elemente de activ in afara
de cele indisponibilizate, aceasta are dreptul constitutional de a solicita
numirea unui avocat din oficiu.
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este neintemeiata. In acest sens arata ca
cerinta depunerii unei cautiuni, prevazuta de art. 403 alin. 1 din Codul de
procedura civila, nu ingradeste accesul liber la justitie, potrivit caruia
orice persoana poate sesiza instantele judecatoresti in cazul in care considera
ca drepturile, libertatile sau interesele sale legitime au fost incalcate, dar
in limitele si cu respectarea exigentelor legale. De altfel, modalitatea de
reglementare prevazuta de textul de lege criticat reprezinta o optiune
legislativa, in deplina conformitate cu prevederile constitutionale ale art.
126 alin. (2) privind competenta si procedura in fata instantelor
judecatoresti. Totodata, instanta retine imprejurarea ca judecatorul nu are
libertatea de a stabili cautiuni exorbitante, si aceasta chiar daca legea nu
fixeaza anumite limite, un eventual abuz al instantei, in acest sens, putand fi
sanctionat prin exercitarea de catre debitor a cailor de atac prevazute de
lege, fiind respectat astfel principiul liberului acces la justitie. De
asemenea, obligarea la plata unei cautiuni nu aduce atingere dreptului
persoanei la judecata in termen rezonabil, intrucat prin aceasta nu se
prelungeste in mod nejustificat termenul de solutionare a cauzei. In plus, instanta
apreciaza ca dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila nu
instituie nici o diferenta de tratament juridic, stabilirea unor reguli
speciale de procedura neexcluzand egalitatea partilor, intrucat aceste reguli
speciale se aplica oricarei persoane care este parte intr-un litigiu supus
acestor reguli, in speta tuturor persoanelor care inteleg sa introduca o
contestatie la executare si sa solicite in cadrul acesteia suspendarea
executarii silite.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale. Astfel, referitor la dispozitiile art. 403 alin. 1 din
Codul de procedura civila, este invocata jurisprudenta Curtii Constitutionale
in aceasta materie, prin care s-a statuat, in numeroase randuri, ca textul de
lege criticat este constitutional. In ceea ce priveste dispozitiile art. 144
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, se arata ca acestea nu aduc
atingere art. 16 din Constitutie, care consacra egalitatea in drepturi,
intrucat se aplica fara discriminare sau privilegii tuturor celor aflati in
situatia prevazuta de norma legala. De asemenea, apreciaza ca acest text de
lege nu contravine nici art. 22 din Constitutie, deoarece nu cuprinde
dispozitii de natura a leza integritatea fizica si psihica sau a impune
tratamente inumane ori degradante la care sa fie supusi asociatii societatii
comerciale obligate sa respecte art. 144 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003. Cat priveste critica privind infrangerea dreptului la aparare, arata
ca acest drept constitutional poate fi asigurat de un avocat din oficiu, la
solicitarea persoanei al carei patrimoniu este alcatuit numai din elementele
indisponibilizate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens apreciaza ca, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie,
competenta instantelor de judecata si procedura de judecata sunt prevazute
numai prin lege. Astfel, dispozitiile art. 144 alin. (2) din Codul de procedura
fiscala reprezinta o reglementare procedurala, potrivit careia, in cazul
urmaririi prin poprire, daca sumele urmaribile existente in contul bancii
tertului poprit sunt in valuta, aceasta banca este autorizata sa efectueze
convertirea sumelor in lei, ceea ce asigura realizarea creantei in moneda
nationala. Ca atare, in opinia Guvernului dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate in sustinerea exceptiei, ci,
dimpotriva, asigura indeplinirea cerintelor acestora. Referitor la art. 403
alin. (1) din Codul de procedura civila, arata ca prin numeroase decizii,
precum Decizia nr. 346/2003 si Decizia nr. 67/2004, Curtea a statuat, in mod
constant, ca aceste dispozitii legale sunt constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de
procedura civila, precum si cele ale art. 144 alin. (2) din Codul de procedura
fiscala sunt constitutionale. Astfel, in ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a acestor texte de lege raportata la art. 16 din
Constitutie, arata ca aceste dispozitii legale nu contin masuri discriminatorii
care sa contravina principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, acestia
beneficiind de un tratament juridic egal. De asemenea, Avocatul Poporului
apreciaza ca nu poate fi retinuta nici critica de neconstitutionalitate a art.
403 alin. 1 din Codul de procedura civila fata de art. 21 alin. (2) din
Constitutie, cu atat mai mult cu cat dispozitiile legale criticate constituie
norme de procedura, conforme cu art. 126 alin. (2) din Constitutie. Cu privire
la contrarietatea dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila
cu prevederile art. 24 din Constitutie, este invocata jurisprudenta Curtii
Constitutionale in aceasta materie, respectiv Decizia nr. 67/2004 si Decizia
nr. 289/2004. Cat priveste critica de neconstitutionalitate a art. 403 alin. 1
din Codul de procedura civila in raport cu art. 22 din Constitutie si cea a
art. 144 alin. (2) din Codul de procedura fiscala cu referire la art. 21, 22 si
24 din Constitutie, Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile constitutionale
invocate nu au relevanta in cauza de fata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite in cauza
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
403 alin. 1 din Codul de procedura civila, precum si cele ale art. 144 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
ordonanta republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din
24 iunie 2004.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila:
"Pana la solutionarea contestatiei la executare sau a altei cereri
privind executarea silita, instanta competenta poate suspenda executarea, daca
se depune o cautiune in cuantumul fixat de instanta, in afara de cazul in care
legea dispune altfel.";
- Art. 144 alin. (2) din Codul de procedura fiscala:
"In cazul sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati
in valuta, bancile sunt autorizate sa efectueze convertirea in lei a sumelor in
valuta, fara consimtamantul titularului de cont, la cursul de schimb afisat de
acestea pentru ziua respectiva."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 16, 21, 22, 24, 53 si 56 din Constitutie, care au urmatoarea
redactare:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 22: "(1) Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate
fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de
tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisa.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 56: "(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si
prin taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor
fiscale.
(3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate prin raportare la unele dintre prevederile
constitutionale invocate in cauza de fata.
Astfel, in ceea ce priveste incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, prin Decizia nr. 67 din 24 februarie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 205 din 9 martie 2004, Curtea a constatat
ca, in masura in care reglementarea dedusa controlului se aplica tuturor celor
aflati in situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare
pe considerente arbitrare, critica cu un atare obiect nu este intemeiata. De
asemenea, referitor la infrangerea art. 24 din Constitutie, care consacra
dreptul la aparare, cu acelasi prilej Curtea a retinut ca, potrivit art. 403
alin. 3 din Codul de procedura civila, asupra cererilor de suspendare a
executarii silite instanta se pronunta prin incheiere, care poate fi atacata cu
recurs, in mod separat, astfel incat, cu prilejul exercitarii acestei cai de
atac, partea interesata poate formula toate apararile pe care le considera
necesare. Asa fiind, art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila este in
concordanta cu prevederile constitutionale privind dreptul la aparare, precum
si cu reglementarile internationale cuprinse in art. 6 pct. 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privind
dreptul persoanei la un proces echitabil.
Cu privire la sustinerea autorilor exceptiei potrivit careia dispozitiile
art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila contravin principiului
constitutional al liberului acces la justitie, prin Decizia nr. 227 din 18 mai
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 28 mai
2004, Curtea a retinut ca aceste dispozitii legale reglementeaza posibilitatea
instantei de a suspenda executarea silita pana la solutionarea contestatiei la
executare, daca se depune o cautiune al carei cuantum este fixat de instanta.
Instituirea obligatiei de plata a cautiunii ca o conditie a suspendarii
executarii are o dubla finalitate, si anume, pe de o parte, aceea de a
constitui o garantie pentru creditor in ceea ce priveste acoperirea
eventualelor daune suferite ca urmare a intarzierii executarii silite, prin
efectul suspendarii acesteia, si, pe de alta parte, de a preveni si limita
eventualele abuzuri in valorificarea unui atare drept de catre debitorii
rau-platnici. Intrucat plata cautiunii nu constituie o conditie de
admisibilitate a contestatiei la executare, ci exclusiv pentru a putea solicita
suspendarea executarii silite, instituirea acestei obligatii nu poate fi
calificata ca o modalitate de a impiedica accesul liber la justitie.
Prin aceeasi decizie Curtea a constatat ca dispozitiile art. 403 alin. 1
din Codul de procedura civila nu incalca nici prevederile constitutionale ale
art. 53, deoarece acestea sunt aplicabile numai in ipoteza in care exista o
restrangere a exercitarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale
cetatenilor. Procedura contestatiei la executare asigura insa garantii
suficiente pentru ocrotirea accesului liber la justitie, prin insusi faptul ca
le ofera partilor posibilitatea de a contesta executarea, de a solicita
suspendarea acesteia, iar in cazul admiterii contestatiei si desfiintarii
titlului executoriu sau al insasi executarii silite, persoanele interesate au
dreptul la intoarcerea executarii si la restabilirea situatiei anterioare
acesteia.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin deciziile mentionate
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Curtea observa ca invocarea ca texte de referinta in cauza de fata a art.
16 alin. (3) si (4), art. 21 alin. (4), art. 22 si art. 56 din Constitutie nu
are relevanta, domeniul de incidenta al acestora fiind cu totul altul decat cel
al dispozitiilor legale deduse controlului, ceea ce inlatura de plano
posibilitatea oricarei coliziuni intre ele.
Cu privire la dispozitiile art. 144 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, Curtea constata ca posibilitatea recunoscuta bancilor, avand calitatea
de tert poprit, de a proceda la convertirea in lei a sumelor in valuta supuse
urmaririi, fara consimtamantul titularului de cont, nu releva, prin ea insasi,
nici o contradictie cu textele constitutionale de referinta, fiind impusa de
exigenta legala potrivit careia platile, deci inclusiv realizarea creantelor
bugetare, se efectueaza numai in moneda nationala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1
din Codul de procedura civila, precum si a celor ale art. 144 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie
ridicata de Institutul Academic de Consultanta, Instruire, Editura si Servicii
"Tehnoeconomia Europeana" din Bucuresti in Dosarul nr. 11.858/2004 al
Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti si de Societatea Comerciala
"Cibinul" - S.A. din Sibiu in Dosarul nr. 11.363/2004 al Judecatoriei
Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora