Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 330 din 27 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 59 din 28 ianuarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999, exceptie ridicata de Petru Clopotariu si Ioana Clopotariu in Dosarul nr. 798/2001 al Tribunalului Tulcea.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata, aratand ca dispozitiile art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 nu contravin prevederilor constitutionale invocate ca fiind incalcate. In acest sens este mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 26 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 798/2001, Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999, exceptie ridicata de Petru Clopotariu si Ioana Clopotariu intr-un dosar avand ca obiect judecarea cererii acestora de anulare a notificarii prin care Serviciul de impozite si taxe al Primariei Tulcea i-a somat sa plateasca suma de 751.050 lei, cu titlu de impozit pentru locuinta cumparata in baza Decretului-lege nr. 61/1990. In motivarea cererii reclamantii au aratat ca sunt proprietarii unui apartament dobandit in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990, apartament pentru care nu datoreaza impozit, fiind scutiti pe o perioada de 10 ani, in conformitate cu art. 16 alin. 3 din decretul-lege.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 1 alin. (3), art. 15 alin. (2), art. 41 alin. (2) si (7), precum si art. 53 alin. (2) din Constitutie. Se arata ca prin adoptarea Decretului-lege nr. 61/1990 statul a actionat intr-o dubla calitate, si anume de proprietar al locuintelor supuse vanzarii si de autoritate publica. Prin acest act normativ s-a stabilit, intre altele, ca locuintele cumparate sunt scutite de impozitul pe cladiri pe timp de 10 ani de la data dobandirii. Abrogarea acestei prevederi prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 constituie o incalcare a dispozitiilor art. 1 alin. (3) din Constitutie.
    Autorul exceptiei mai sustine ca scutirea de impozitul pe cladiri, pe timp de 10 ani de la data dobandirii, a locuintelor cumparate in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990, constituia, la data adoptarii acestui act normativ, unul dintre elementele ofertei de vanzare catre populatie a locuintelor construite din fondurile statului. Abrogarea Decretului-lege nr. 61/1990 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 produce, intre alte efecte, incetarea scutirii de impozitul pe cladiri a locuintelor cumparate in aplicarea decretului-lege. In felul acesta ordonanta de urgenta desfiinteaza retroactiv oferta de vanzare, ceea ce constituie o incalcare a prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. Totodata, prin aplicarea retroactiva a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 62/1998, in ceea ce priveste incetarea scutirii de impozit pentru locuintele cumparate de la stat pe baza Decretului-lege nr. 61/1990, se incalca si prevederile art. 53 alin. (2) din Constitutie, pentru ca incetarea, in conditiile aratate, a scutirii de impozit contravine exigentei de asezare justa a sarcinilor fiscale, prevazuta de acest text constitutional. In sfarsit, se arata ca impunerea, in aceste conditii, a locuintelor cumparate de la stat mai inainte de implinirea termenului de scutire de impozit de 10 ani constituie si o incalcare a prevederilor art. 41 alin. (2) si (7) din Constitutie, tinand seama de faptul ca prin definitie impozitul este o prelevare nerambursabila si fara contraprestatie din averea unei persoane.
    Tribunalul Tulcea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece in speta nu opereaza nici o confiscare, statul putand interveni din ratiuni de politica fiscala, in sensul acordarii sau anularii unor obligatii financiare ale cetatenilor.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Textul de lege criticat nu numai ca nu contravine dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, ci are in vedere tocmai indeplinirea de catre stat a indatoririi de a asigura asezarea justa a sarcinilor fiscale in exercitarea contributiilor financiare de catre cetateni. In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (2) si (7) din Constitutie, potrivit punctului de vedere al Guvernului, aceasta critica nu poate fi primita, intrucat aceste texte se refera la ocrotirea proprietatii private in mod egal, indiferent de titular, si, respectiv, la faptul ca averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Or, incetarea aplicabilitatii scutirii de impozit pe cladiri nu poate fi considerata ca o atingere adusa proprietatii private sau ca o confiscare a averii. Nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece incetarea aplicabilitatii scutirii de impozit pe cladiri a avut loc incepand cu data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta criticate, si nu retroactiv, cum sustin autorii exceptiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999), dispozitii care au urmatorul continut:
    "Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta isi inceteaza aplicabilitatea scutirile de impozite si de taxe acordate in temeiul prevederilor:
    a) art. 16 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din fondurile statului catre populatie, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990, cu modificarile ulterioare;".
    Prin art. 16 alineatul ultim din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din fondurile statului catre populatie, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990, s-a stabilit ca: "Sunt scutite de impozitul pe cladiri, pe timp de 10 ani de la data dobandirii, locuintele cumparate in conditiile prezentului decret-lege. Scutirea de impozit se aplica, in continuare, si locuintelor care au fost transmise altor persoane, pana la implinirea termenului de 10 ani."
    Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat incalca urmatoarele dispozitii constitutionale:
    - art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.";
    - art. 53 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.";
    - art. 41 alin. (2) fraza intai: "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de proprietar.";
    - art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.";
    - art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate."
    Examinand dispozitiile legale criticate prin raportare la prevederile constitutionale invocate in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea retine ca nici una dintre criticile formulate nu este intemeiata.
    I. In legatura cu prima critica de neconstitutionalitate, si anume cea referitoare la retroactivitatea prevederilor legale criticate, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 73 din 6 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 240 din 11 mai 2001, respingand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999. Cu acel prilej s-a constatat ca prevederile legale criticate sunt in concordanta cu dispozitiile constitutionale ale art. 15 alin. (2), conform carora "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile", precum si cu cele ale art. 78, potrivit carora "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei".
    In acelasi sens Curtea constata ca o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare.
    In cauza, prevederile art. 16 din Decretul-lege nr. 61/1990 si-au incetat aplicabilitatea incepand cu data de 30 decembrie 1998 (data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 in Monitorul Oficial al Romaniei), fiind deci neintemeiate sustinerile autorului exceptiei referitoare la retroactivitatea prevederilor legale criticate, intrucat acestea produc efecte numai pentru viitor, chiar daca legea noua se aplica si efectelor produse de situatiile juridice anterioare dupa intrarea ei in vigoare.
    II. Curtea Constitutionala constata ca este neintemeiata si critica potrivit careia abrogarea Decretului-lege nr. 61/1990 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998, in partea privind scutirea de impozit pe timp de 10 ani, contravine dispozitiilor art. 1 alin. (3) din Constitutie. Prin adoptarea ordonantei de urgenta Guvernul nu a actionat, asa cum sustin, fara temei, autorii exceptiei, in calitate de titular al dreptului de proprietate asupra locuintelor vandute in baza Decretului-lege nr. 61/1990, ci in virtutea calitatii sale de autoritate publica abilitata, prin dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie, sa adopte ordonante de urgenta.
    Ulterior Parlamentul a aprobat ordonanta prin Legea nr. 149/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999. In consecinta, Ordonanta de urgenta nr. 62/1998 a fost adoptata in limitele prerogativelor Guvernului, stabilite prin Legea fundamentala, fiind respectate principiile statului de drept.
    III. Este, de asemenea, nefondata sustinerea ca prin ordonanta de urgenta mentionata, nesocotindu-se dispozitiile art. 41 alin. (2) si (7) din Constitutie, se incalca dreptul de proprietate al persoanelor care au cumparat locuinte de la stat in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990.
    Contributia cetatenilor la cheltuielile publice constituie o indatorire fundamentala prevazuta la art. 53 din Constitutie, neputandu-se retine, in consecinta, ca prin stabilirea pe cale legala a unui impozit sau prin incetarea, pe aceeasi cale, a unei scutiri de plata a impozitului s-ar leza dreptul de proprietate al unei persoane.
    IV. Este, in sfarsit, nefondata sustinerea ca prin incetarea scutirii de impozit pentru locuintele cumparate de la stat in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 se incalca prevederile art. 53 alin. (2) din Constitutie. Obligatia de a contribui la cheltuielile publice avand, in virtutea prevederilor art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, un caracter general, scutirea de plata impozitelor a unor categorii de persoane constituie o masura cu caracter de exceptie, pe care legiuitorul o poate adopta in functie de conditiile concrete ale perioadei in care este chemat sa stabileasca asezarea sarcinilor fiscale. In cauza de fata nu se evidentiaza nici un element din care sa rezulte ca incetarea cu incepere de la 1 ianuarie 1999 a neimpunerii locuintelor dobandite in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 ar constitui o asezare nejusta a sarcinilor fiscale ale proprietarilor acestor locuinte.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999, exceptie ridicata de Petru Clopotariu si Ioana Clopotariu in Dosarul nr. 798/2001 al Tribunalului Tulcea.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 330/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 330 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 330/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu