DECIZIE Nr. 330 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit.
a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 149/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 59 din 28 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele
si taxele locale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999, exceptie
ridicata de Petru Clopotariu si Ioana Clopotariu in Dosarul nr. 798/2001 al
Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata, aratand ca dispozitiile art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 62/1998 nu contravin prevederilor constitutionale invocate ca
fiind incalcate. In acest sens este mentionata jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 798/2001,
Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 27/1994
privind impozitele si taxele locale, aprobata cu modificari prin Legea nr.
149/1999, exceptie ridicata de Petru Clopotariu si Ioana Clopotariu intr-un
dosar avand ca obiect judecarea cererii acestora de anulare a notificarii prin
care Serviciul de impozite si taxe al Primariei Tulcea i-a somat sa plateasca
suma de 751.050 lei, cu titlu de impozit pentru locuinta cumparata in baza
Decretului-lege nr. 61/1990. In motivarea cererii reclamantii au aratat ca sunt
proprietarii unui apartament dobandit in conditiile Decretului-lege nr.
61/1990, apartament pentru care nu datoreaza impozit, fiind scutiti pe o
perioada de 10 ani, in conformitate cu art. 16 alin. 3 din decretul-lege.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor art. 1 alin. (3), art. 15 alin. (2),
art. 41 alin. (2) si (7), precum si art. 53 alin. (2) din Constitutie. Se arata
ca prin adoptarea Decretului-lege nr. 61/1990 statul a actionat intr-o dubla
calitate, si anume de proprietar al locuintelor supuse vanzarii si de
autoritate publica. Prin acest act normativ s-a stabilit, intre altele, ca
locuintele cumparate sunt scutite de impozitul pe cladiri pe timp de 10 ani de
la data dobandirii. Abrogarea acestei prevederi prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 62/1998 constituie o incalcare a dispozitiilor art. 1 alin. (3)
din Constitutie.
Autorul exceptiei mai sustine ca scutirea de impozitul pe cladiri, pe timp
de 10 ani de la data dobandirii, a locuintelor cumparate in conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990, constituia, la data adoptarii acestui act
normativ, unul dintre elementele ofertei de vanzare catre populatie a
locuintelor construite din fondurile statului. Abrogarea Decretului-lege nr.
61/1990 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 produce, intre alte
efecte, incetarea scutirii de impozitul pe cladiri a locuintelor cumparate in
aplicarea decretului-lege. In felul acesta ordonanta de urgenta desfiinteaza
retroactiv oferta de vanzare, ceea ce constituie o incalcare a prevederilor
art. 15 alin. (2) din Constitutie. Totodata, prin aplicarea retroactiva a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 62/1998, in ceea ce priveste incetarea
scutirii de impozit pentru locuintele cumparate de la stat pe baza
Decretului-lege nr. 61/1990, se incalca si prevederile art. 53 alin. (2) din
Constitutie, pentru ca incetarea, in conditiile aratate, a scutirii de impozit
contravine exigentei de asezare justa a sarcinilor fiscale, prevazuta de acest
text constitutional. In sfarsit, se arata ca impunerea, in aceste conditii, a
locuintelor cumparate de la stat mai inainte de implinirea termenului de
scutire de impozit de 10 ani constituie si o incalcare a prevederilor art. 41
alin. (2) si (7) din Constitutie, tinand seama de faptul ca prin definitie
impozitul este o prelevare nerambursabila si fara contraprestatie din averea
unei persoane.
Tribunalul Tulcea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece in speta nu opereaza nici o
confiscare, statul putand interveni din ratiuni de politica fiscala, in sensul
acordarii sau anularii unor obligatii financiare ale cetatenilor.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de
sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. Textul de lege criticat nu numai ca nu contravine
dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, ci are in vedere tocmai
indeplinirea de catre stat a indatoririi de a asigura asezarea justa a
sarcinilor fiscale in exercitarea contributiilor financiare de catre cetateni.
In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (2) si (7) din
Constitutie, potrivit punctului de vedere al Guvernului, aceasta critica nu
poate fi primita, intrucat aceste texte se refera la ocrotirea proprietatii
private in mod egal, indiferent de titular, si, respectiv, la faptul ca averea
dobandita licit nu poate fi confiscata. Or, incetarea aplicabilitatii scutirii
de impozit pe cladiri nu poate fi considerata ca o atingere adusa proprietatii
private sau ca o confiscare a averii. Nu sunt incalcate nici dispozitiile art.
15 alin. (2) din Constitutie, deoarece incetarea aplicabilitatii scutirii de
impozit pe cladiri a avut loc incepand cu data intrarii in vigoare a ordonantei
de urgenta criticate, si nu retroactiv, cum sustin autorii exceptiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
III lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele
locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie
1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 149/1999 (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999), dispozitii care au
urmatorul continut:
"Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta isi inceteaza
aplicabilitatea scutirile de impozite si de taxe acordate in temeiul
prevederilor:
a) art. 16 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte
construite din fondurile statului catre populatie, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990, cu modificarile
ulterioare;".
Prin art. 16 alineatul ultim din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vanzarea
de locuinte construite din fondurile statului catre populatie, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990, s-a
stabilit ca: "Sunt scutite de impozitul pe cladiri, pe timp de 10 ani de
la data dobandirii, locuintele cumparate in conditiile prezentului decret-lege.
Scutirea de impozit se aplica, in continuare, si locuintelor care au fost
transmise altor persoane, pana la implinirea termenului de 10 ani."
Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat incalca urmatoarele
dispozitii constitutionale:
- art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- art. 53 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure
asezarea justa a sarcinilor fiscale.";
- art. 41 alin. (2) fraza intai: "Proprietatea privata este ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de proprietar.";
- art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Caracterul licit al dobandirii se prezuma.";
- art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate."
Examinand dispozitiile legale criticate prin raportare la prevederile
constitutionale invocate in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea retine ca nici una dintre criticile formulate nu este intemeiata.
I. In legatura cu prima critica de neconstitutionalitate, si anume cea
referitoare la retroactivitatea prevederilor legale criticate, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 73 din 6 martie 2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 240 din 11 mai 2001,
respingand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 149/1999. Cu acel prilej s-a constatat ca prevederile
legale criticate sunt in concordanta cu dispozitiile constitutionale ale art.
15 alin. (2), conform carora "Legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale mai favorabile", precum si cu cele ale art. 78,
potrivit carora "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si
intra in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei".
In acelasi sens Curtea constata ca o lege nu este retroactiva atunci cand
modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand
suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub
imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva
decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune
in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare.
In cauza, prevederile art. 16 din Decretul-lege nr. 61/1990 si-au incetat
aplicabilitatea incepand cu data de 30 decembrie 1998 (data publicarii
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 in Monitorul Oficial al
Romaniei), fiind deci neintemeiate sustinerile autorului exceptiei referitoare
la retroactivitatea prevederilor legale criticate, intrucat acestea produc
efecte numai pentru viitor, chiar daca legea noua se aplica si efectelor
produse de situatiile juridice anterioare dupa intrarea ei in vigoare.
II. Curtea Constitutionala constata ca este neintemeiata si critica
potrivit careia abrogarea Decretului-lege nr. 61/1990 prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 62/1998, in partea privind scutirea de impozit pe timp de 10
ani, contravine dispozitiilor art. 1 alin. (3) din Constitutie. Prin adoptarea
ordonantei de urgenta Guvernul nu a actionat, asa cum sustin, fara temei,
autorii exceptiei, in calitate de titular al dreptului de proprietate asupra
locuintelor vandute in baza Decretului-lege nr. 61/1990, ci in virtutea
calitatii sale de autoritate publica abilitata, prin dispozitiile art. 114
alin. (4) din Constitutie, sa adopte ordonante de urgenta.
Ulterior Parlamentul a aprobat ordonanta prin Legea nr. 149/1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999. In
consecinta, Ordonanta de urgenta nr. 62/1998 a fost adoptata in limitele
prerogativelor Guvernului, stabilite prin Legea fundamentala, fiind respectate
principiile statului de drept.
III. Este, de asemenea, nefondata sustinerea ca prin ordonanta de urgenta
mentionata, nesocotindu-se dispozitiile art. 41 alin. (2) si (7) din
Constitutie, se incalca dreptul de proprietate al persoanelor care au cumparat
locuinte de la stat in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990.
Contributia cetatenilor la cheltuielile publice constituie o indatorire
fundamentala prevazuta la art. 53 din Constitutie, neputandu-se retine, in
consecinta, ca prin stabilirea pe cale legala a unui impozit sau prin
incetarea, pe aceeasi cale, a unei scutiri de plata a impozitului s-ar leza
dreptul de proprietate al unei persoane.
IV. Este, in sfarsit, nefondata sustinerea ca prin incetarea scutirii de
impozit pentru locuintele cumparate de la stat in conditiile Decretului-lege
nr. 61/1990 se incalca prevederile art. 53 alin. (2) din Constitutie. Obligatia
de a contribui la cheltuielile publice avand, in virtutea prevederilor art. 53
alin. (1) din Legea fundamentala, un caracter general, scutirea de plata
impozitelor a unor categorii de persoane constituie o masura cu caracter de
exceptie, pe care legiuitorul o poate adopta in functie de conditiile concrete
ale perioadei in care este chemat sa stabileasca asezarea sarcinilor fiscale.
In cauza de fata nu se evidentiaza nici un element din care sa rezulte ca
incetarea cu incepere de la 1 ianuarie 1999 a neimpunerii locuintelor dobandite
in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 ar constitui o asezare nejusta a
sarcinilor fiscale ale proprietarilor acestor locuinte.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III lit. a)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 149/1999, exceptie ridicata de Petru Clopotariu si
Ioana Clopotariu in Dosarul nr. 798/2001 al Tribunalului Tulcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta