Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 328 din 26 noiembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2000, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, ambele pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 86 din 11 februarie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2000, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, ambele pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Anton Mazilu in Dosarul nr. 2.226/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ intr-un litigiu privind recalcularea drepturilor de pensie.
    La apelul nominal raspunde consilier juridic Corneliu Fratila pentru Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti arata ca Legea nr. 19/2000 nu face parte din domeniul legilor organice de care se vorbeste la art. 72 alin. (3) lit. l) din Constitutie, motiv pentru care nu se poate spune ca acest text constitutional a fost incalcat. Nici art. 38 alin. (2) din Legea fundamentala nu a fost incalcat, deoarece acest text nu include in cuprinsul sau si dreptul la pensie. De asemenea, prin prevederile criticate nu au fost incalcate nici dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat fiecare lege creeaza, pe timpul cat este in vigoare, un regim diferit de aplicare fata de alte legi prin care s-a reglementat anterior domeniul respectiv. Solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001 nu contravin dispozitiilor art. 107 alin. (3) si ale art. 114 din Constitutie, deoarece Legea nr. 19/2000 nu face parte din categoria legilor organice, iar ordonantele de urgenta pot fi emise fara existenta unei legi speciale de abilitare si prin ele se poate reglementa chiar si in domenii rezervate legilor organice. Nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie si nici dispozitiile art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, intrucat ordonantele criticate nu creeaza discriminari intre persoanele carora li se aplica. Solicita respingerea exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.226/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor ordonantelor de urgenta ale Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001, exceptie ridicata de Anton Mazilu.
    In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001 au fost emise cu incalcarea prevederilor art. 72 din Constitutie, deoarece modifica o lege organica. Pe fondul reglementarii, autorul exceptiei sustine ca ambele ordonante criticate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 20 din Constitutie, cu raportare la art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor. Sustine, in acest sens, ca modificarile Legii nr. 19/2000, dispuse prin cele doua ordonante de urgenta, fac ca noul mod de calcul al pensiilor, prevazut de Legea nr. 19/2000, sa se aplice doar persoanelor care se pensioneaza dupa data de 1 aprilie 2001 (data intrarii in vigoare a legii), aceasta categorie de persoane fiind privilegiata, in timp ce persoanele pensionate anterior datei respective sunt discriminate.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Considera ca domeniul pensiilor nu face obiectul legilor organice statuat prin art. 72 alin. (3) din Constitutie si, astfel, "regimul juridic al pensiilor poate fi stabilit prin lege ordinara, ce, la randul ei, poate fi modificata, potrivit art. 107 alin. (3) din Constitutie", prin ordonanta a Guvernului. Instanta mai arata ca nu este incalcat nici principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat dispozitiile Legii nr. 19/2000 se aplica deopotriva tuturor persoanelor care se inscriu la pensie dupa intrarea in vigoare a acestei legi.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata in privinta ambelor ordonante de urgenta. In acest sens arata ca, potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, interdictia constitutionala de a reglementa in domenii rezervate legilor organice se refera doar la ordonantele simple ale Guvernului, care pot fi emise pe baza unei legi speciale de abilitare, nu si la ordonantele de urgenta. Sunt nefondate, de asemenea, si criticile referitoare la fondul reglementarii, intrucat nici una dintre cele doua ordonante de urgenta criticate nu contine "dispozitii de natura sa aduca atingere principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, consacrat de art. 16 din Constitutia Romaniei". Dispozitiile art. 180 din Legea nr. 19/2000, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, prevad tocmai recorelarea pensiilor pentru a asigura, si pe aceasta cale, promovarea principiului egalitatii in drepturi.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata sub nici un aspect. Pe de o parte, prin exceptie sunt criticate doua ordonante de urgenta ale Guvernului, emise in baza prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, ordonante pentru care "singura conditie prealabila, care este ceruta, este cea referitoare la caracterul exceptional, iar in ceea ce priveste domeniul in care aceste ordonante pot fi emise, acesta este mai larg decat cel al ordonantelor adoptate in temeiul unei legi de abilitare". Pe de alta parte, Legea nr. 19/2000 nu face parte din categoria legilor organice. In legatura cu critica pe fond a dispozitiilor ordonantelor de urgenta ale Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001, arata ca acestea nu incalca dispozitiile art. 16 si nici pe cele ale art. 20 din Constitutie, intrucat prin ele "nu s-a creat nici o discriminare intre beneficiarii drepturilor de pensie".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 27 aprilie 2000, ordonanta emisa pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, precum si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea aceleiasi legi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, ordonanta aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 338/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
    Autorul exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 72 alin. (3) lit. l): "Prin lege organica se reglementeaza: [...]
    l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala;";
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.", cu raportare la prevederile art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, adoptata si proclamata de Adunarea generala a O.N.U. prin Rezolutia 217A(III) din 10 decembrie 1948, potrivit carora: "Toti oamenii sunt egali in fata legii si au dreptul fara deosebire la o protectie egala a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie egala impotriva oricarei discriminari care ar incalca prezenta Declaratie si impotriva oricarei provocari la o astfel de discriminare."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Atat Legea nr. 19/2000, cat si Legea nr. 338/2002 au fost adoptate de Parlament cu respectarea dispozitiilor art. 74 alin. (1) din Constitutie, respectiv cu majoritatea de voturi ceruta pentru adoptarea legilor organice, desi "sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale" nu este echivalent cu "regimul general privind ... protectia sociala".
    Ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 41/2000 si nr. 49/2001 au fost emise potrivit dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, situatie in care, avand in vedere urgenta reglementarii datorita unui caz exceptional, nu este interzisa reglementarea in domenii care fac obiectul legilor organice.
    Nici Legea nr. 19/2000, nici actele normative de modificare si de completare a dispozitiilor sale nu prevad privilegii si nu instituie nici un fel de discriminare intre persoane aflate in situatii identice. Pentru a respecta prevederile art. 15 alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie, toate aceste acte normative au fost aplicate numai incepand de la data intrarii lor in vigoare, adica doar persoanelor care s-au inscris la pensie dupa aceasta data. Solicitarea autorului exceptiei, in sensul de a se institui un tratament egal pentru toti pensionarii, indiferent de legislatia in baza careia li s-au stabilit drepturile de pensie, este contrara principiului neretroactivitatii legii.
    Legiuitorul este in drept sa elaboreze noi acte normative ori sa le modifice pe cele existente, prevazand conditii de acordare a drepturilor si moduri diferite de calcul al acestora, dar numai pentru perioada ulterioara intrarii in vigoare a noilor reglementari. Legislatia ce reglementeaza sistemul public de pensii fiind diferita in functie de momentul aplicarii, este evident ca si persoanele care se inscriu la pensie sa se afle in situatii diferite, deoarece le sunt aplicabile reglementarile legale in vigoare la data pensionarii lor.
    Cu toate acestea, Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede, ca o masura de protectie sociala, recorelarea ori recalcularea pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterioare, nicidecum diminuarea acestora. Recalcularea pensiilor si plata lor intr-un cuantum majorat se pot face numai in limitele resurselor financiare alocabile acestui scop in diferite perioade.
    Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2000 nu contine nici o dispozitie de diferentiere a drepturilor de pensie in functie de data inscrierii la pensie, nu modifica si nu completeaza nici o prevedere a Legii nr. 19/2000 referitoare la persoanele pensionate anterior datei de intrare in vigoare a acestei legi.
    Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza un nou sistem de acordare a drepturilor de pensie si de calculare a acestora. La pensiile stabilite anterior datei intrarii in vigoare a legii, pe baza legislatiei atunci aplicabile, se face referire in art. 168 si 180, prevazandu-se recorelarea si recalcularea acestora pe baza unei metodologii speciale, elaborata de Guvern, si esalonat in timp, urmand ca pensiile mai mici decat cele rezultate din recorelare sa creasca, iar cele mai mari sa fie pastrate in acelasi cuantum. Dispozitiile acestor articole au fost modificate si completate atat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, cat si prin Legea nr. 338/2002 pentru aprobarea acestei ordonante, dar nu si in ceea ce priveste esenta reglementarii.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2000, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, ambele pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Anton Mazilu in Dosarul nr. 2.226/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 noiembrie 2002.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 328/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 328 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 328/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu