DECIZIE Nr. 325 din 14 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II alin.
(1), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 72/2004 pentru modificarea art. 39
din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 756 din 19 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei
Guvernului nr. 72/2004 pentru modificarea art. 39 din Legea nr. 26/1990 privind
registrul comertului, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Academia
Catavencu" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.495/2004 al Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 9 iunie 2005 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 14 iunie 2005.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 4.495/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
Ordonantei Guvernului nr. 72/2004 pentru modificarea art. 39 din Legea nr.
26/1990 privind registrul comertului, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Academia Catavencu" - S.A. din Bucuresti intr-o cauza de
contencios administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de
lege criticate incalca prevederile constitutionale ale: art. 40 alin. (1),
referitor la dreptul de asociere ce implica "si dreptul de a opta pentru
un anumit nume comercial, care este parte componenta a patrimoniului",
prin aceea ca potrivit principiului simetriei juridice retinut in aceasta materie
de doctrina, cel ce a stabilit denumirea persoanei juridice tot acela o poate
schimba; art. 44 alin. (1) si art. 136 alin. (5), intrucat, conform doctrinei,
"firma", alaturi de celelalte elemente ale fondului de comert
(emblema, clientela si vadul comercial), reprezinta un element activ din
patrimoniul comerciantului, astfel ca din reglementarea criticata reiese
intentia legiuitorului de a transfera denumirile
"academic-stiintific" si "academie" in patrimoniul exclusiv
al statului, masura ce "echivaleaza cu un act de expropriere a unui bun
incorporabil, parte a fondului de comert"; art. 15 alin. (2), deoarece
Ordonanta Guvernului nr. 72/2004 intelege sa "reconfigureze situatii
juridice anterioare"; art. 45, "ca o consecinta a celor de mai
sus". Se invoca si incalcarea art. 1 din Legea nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, precum si art. 38 din Decretul nr. 31/1954 privind
persoanele fizice si persoanele juridice.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si
fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
"intrucat reclamanta nu detine exclusivitate asupra firmei, iar
legiuitorul poate introduce restrictii sau interziceri asupra inscrierii unei
firme". Cat priveste invocarea incalcarii art. 15 alin. (2) din
Constitutie, considera ca "nu este afectata inscrierea firmei pana la
aparitia actului normativ, iar teoria <<dreptului castigat>>
printr-o lege anterioara nu are legatura cu principiul neretroactivitatii
legii".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Mai intai,
remarca faptul ca "reclamanta nu a circumscris obiectul criticii de
neconstitutionalitate, apreciind ca Ordonanta Guvernului nr. 72/2004, in
integralitatea sa, este contrara prevederilor constitutionale ce garanteaza
neretroactivitatea legii, libertatea de asociere, dreptul de proprietate
privata si libertatea economica". Guvernul, in realitate, considera ca
obiectul exceptiei il constituie "prevederile art. II din Ordonanta".
In continuare, cu privire la sustinerile referitoare la incalcarea prevederilor
art. 15 alin. (2) din Constitutie, invocand jurisprudenta Curtii
Constitutionale in interpretarea notiunii de "retroactivitate a
legii", arata ca "prin stabilirea in sarcina persoanelor juridice a
caror firma contine unul dintre termenii <<stiintific>>,
<<academie>>, <<academic>>,
<<universitate>>, <<universitar>> si alte denumiri
asemanatoare acestora, de natura sa sugereze sau sa imprime persoanei juridice
respective caracterul de institutie publica ori de interes public, a obligatiei
de modificare a denumirii, in mod corespunzator, intr-un termen dat, nu se
aduce atingere unui drept constituit sub imperiul unei legi anterioare, ci se
modifica regimul juridic al acestui drept, exercitarea sa fiind conditionata de
solicitarea/obtinerea acordului institutiei abilitate de lege si, in cazul
neobtinerii acordului, de modificarea firmei". Guvernul mentioneaza, in
sprijinul acestui punct de vedere, deciziile Curtii Constitutionale nr. 3 din 2
februarie 1993, nr. 5 din 23 februarie 1993 si nr. 294 din 6 iulie 2004. In
legatura cu sustinerile privind neconstitutionalitatea art. II alin. (1) si (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 72/2004, in raport cu art. 44 si 136 din
Constitutie, arata ca prevederile de lege criticate nu sunt contrare acestor
dispozitii "intrucat, prin impunerea modificarii firmei in sensul
excluderii termenilor enuntati anterior, nu se aduce atingere existentei
persoanei juridice, ci se stabilesc doar conditii cu privire la derularea
activitatii acesteia", iar "restrangerile aduse dreptului de
proprietate al debitorului prin fixarea de noi conditii de exercitare a
activitatii (modificarea firmei) sunt justificate de necesitatea apararii
interesului general al societatii de a nu denatura conotatia unor termeni ce
reprezinta simboluri ale fiintei nationale si ale valorilor acesteia".
Guvernul mai arata ca stabilirea unui "raport de proportionalitate intre
obiectivul de interes general urmarit si nivelul limitarii aduse" trebuie
realizata "in concreto, simpla existenta a legii neavand ca efect
incalcarea acestui drept si implicit neconformitatea cu norma
constitutionala". In finalul acestui punct de vedere se apreciaza ca
principiul liberului acces la o activitate economica, statuat de art. 45 din
Constitutie, nu intra in contradictie cu exercitarea de catre stat a dreptului
sau de a reglementa regimul de inmatriculare a comerciantilor, iar dispozitiile
constitutionale ale art. 40 nu sunt incidente in cauza.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
72/2004 sunt constitutionale. Instituirea obligatiei persoanelor juridice de a
solicita acordul autoritatii competente pentru folosirea denumirii firmei lor
si, in caz contrar, sanctionarea acestora nu incalca dreptul de proprietate si
nici nu echivaleaza cu o expropriere, ci reprezinta consecinta incalcarii unor
dispozitii legale, ceea ce este in deplin acord cu prevederile art. 53 din
Constitutie. Nu se poate retine ca dispozitiile de lege criticate aduc atingere
art. 45 din Constitutie, intrucat, potrivit acestui text, accesul liber al
persoanei la o activitate economica si libera initiativa se exercita in
conditiile legii. Apreciaza ca din formularea textelor de lege ce fac obiectul
controlului de constitutionalitate rezulta ca acestea se aplica pentru viitor,
de la data intrarii lor in vigoare, si nu produc efecte retroactive. Considera
ca prevederile art. 40 alin. (1) din Constitutie nu sunt relevante in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de
autorul ei, precum si asa cum rezulta din incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale, il constituie prevederile Ordonantei Guvernului nr. 72/2004
pentru modificarea art. 39 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului.
In opinia autorului exceptiei ordonanta criticata contravine, in ordinea
invocarii lor, prevederilor constitutionale ale: art. 40 alin. (1) -
"Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate, in
patronate si in alte forme de asociere", art. 44 alin. (1) - "Dreptul
de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul
si limitele acestor drepturi sunt stabilite prin lege", art. 136 alin. (5)
- "Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice", art. 15 alin. (2) - "Legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile" si art. 45 -
"Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa
si exercitarea acestora in conditiile legii sunt garantate".
De asemenea, se invoca incalcarea art. 1 din Legea nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, art. 38 din Decretul nr. 31/1954 cu privire la
persoanele fizice si persoanele juridice si art. 30 alin. 1 si art. 42 din
Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului.
Din examinarea criticilor formulate in legatura cu Ordonanta Guvernului nr.
72/2004, constand, in esenta, in sustinerea ca "obligatia instituita de
Ordonanta Guvernului nr. 72/2004 in sensul schimbarii in termen de trei luni de
la aparitia acesteia a denumirii pe care o avem deja inregistrata la Registrul
comertului, aceea de Societatea Comerciala <<Academia
Catavencu>>", rezulta ca, in realitate, exceptia de
neconstitutionalitate are ca obiect art. II alin. (1), (3) si (4) din
ordonanta, asa incat, in prezenta cauza, doar aceste din urma dispozitii vor
face obiectul controlului de constitutionalitate.
Art. II alin. (1) [astfel cum a fost modificat prin art. 19 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 17/2005], alin. (3) si (4) [astfel cum au fost
modificate prin articolul unic pct. 2 din Legea nr. 519/2004 privind aprobarea
ordonantei], din Ordonanta Guvernului nr. 72/2004 prevede: "(1) In cazul
firmelor inmatriculate pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 183/2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2003 pentru completarea Legii
nr. 26/1990 privind registrul comertului, persoanele juridice detinatoare ale
acestora sunt obligate sa solicite acordul autoritatii competente pentru
folosirea denumirii, in conditiile legii, in termen de maximum 9 luni de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante. [...];
(3) In cazul in care firma contine cuvintele: <<stiintific>>,
<<academie>>, <<academic>>,
<<universitate>>, <<universitar>>,
<<scoala>>, <<scolar>> sau derivatele acestora,
persoana juridica este obligata sa isi modifice in mod corespunzator denumirea
firmei, in termen de maximum 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante.
(4) In cazul in care autoritatea competenta refuza eliberarea acordului
prevazut la alin. (1), persoana juridica este obligata sa isi modifice in mod
corespunzator denumirea firmei, in termen de maximum 3 luni de la data la care
refuzul de emitere a acordului ramane irevocabil, prin epuizarea cailor de atac
prevazute de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine:
O prima critica se intemeiaza pe incalcarea art. 40 alin. (1) din
Constitutie, referitor la dreptul de asociere, a art. 1 din Legea nr. 31/1990
si a art. 38 din Decretul nr. 31/1954, precum si a principiului simetriei
juridice. Analizand dispozitiile mentionate, Curtea constata ca art. 40 din
Constitutie nu este incident in cauza, intrucat priveste "Dreptul de
asociere", ca principiul simetriei juridice nu este un principiu
constitutional, precum si ca exercitarea controlului de constitutionalitate se
realizeaza doar prin raportare la texte din Constitutie, nu si prin raportare
la prevederi din alte acte normative. Asa fiind, aceste sustineri sunt
neintemeiate si urmeaza a fi respinse.
O alta critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit
careia Ordonanta Guvernului nr. 72/2004 intelege sa "reconfigureze
situatii juridice anterioare", ceea ce, in opinia autorului exceptiei,
contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie, referitor la neretroactivitatea
legii. Intr-adevar, art. II alin. (3) din ordonanta stabileste pentru persoana
juridica obligatia modificarii in mod corespunzator a denumirii firmei in cazul
in care aceasta contine cuvintele mentionate in text, intr-un termen de maximum
3 luni de la data intrarii in vigoare a ordonantei. Asadar, Curtea constata ca
aceste dispozitii nu au caracter retroactiv, ci dau expresie principiului
aplicarii legii noi referitoare la schimbarea unei situatii juridice pentru
viitor. De altfel, de exemplu, prin Decizia nr. 294 din 6 iulie 2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004,
Curtea Constitutionala a statuat ca "o lege nu este retroactiva atunci
cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci
cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice
constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu
face altceva decat sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii
ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare". Astfel, textul
de lege criticat se aplica de la data intrarii sale in vigoare, legiuitorul
instituind prin alin. (1) al art. II din ordonanta, in redactarea modificata
prin art. 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2005 pentru
stabilirea unor masuri organizatorice la nivelul administratiei publice
centrale, termenul de 9 luni inauntrul caruia persoanele juridice care intra
sub incidenta reglementarii sa poata face demersurile necesare obtinerii
acordului autoritatii competente prevazute de alin. (3) al art. 39 din Legea
nr. 26/1990. Acesta este si sensul in care Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin Decizia nr. 188 din 31 martie 2005, cu prilejul solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I si art. II alin. (1), (5), (6) si
(7) din Ordonanta Guvernului nr. 72/2004, cu modificarile ulterioare, intr-o
cauza in care, ca si in prezentul dosar, s-a invocat incalcarea art. 15 alin.
(2) din Constitutie, cu o motivare asemanatoare.
Potrivit altor sustineri de neconstitutionalitate, reglementarea criticata
"atenteaza la patrimoniul firmei noastre si in chip evident la dreptul de
proprietate asupra acestuia", intrucat, conform doctrinei,
"firma", alaturi de celelalte elemente ale fondului de comert
(emblema, clientela si vadul comercial), reprezinta un element activ din
patrimoniul comerciantului, iar intentia legiuitorului de a transfera
denumirile "academic-stiintific" si "academie" in
patrimoniul exclusiv al statului "echivaleaza cu un act de expropriere a
unui bun incorporabil, parte a fondului de comert". In consecinta, se
considera ca, deoarece "in exercitarea comertului firma devine un element
de atragere a clientelei si sub acest aspect dobandeste o valoare economica",
art. II alin. (1), (3) si (4) din ordonanta incalca prevederile constitutionale
ale art. 44 alin. (1), referitoare la garantarea dreptului de proprietate si a
creantelor asupra statului, ale caror continut si limite sunt stabilite prin
lege, precum si ale art. 136 alin. (5), care consacra inviolabilitatea
proprietatii private, in conditiile legii.
Examinand aceste sustineri, Curtea retine ca, avand in vedere dispozitiile
art. 20 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi
interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte",
prevederile art. 44 alin. (1) si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie trebuie
interpretate si aplicate in concordanta cu art. 1 alin. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care are urmatorul cuprins: "Orice persoana fizica sau
juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit
de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile
prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international."
Curtea Constitutionala constata ca respectarea dreptului de proprietate
priveste orice drepturi patrimoniale, intrucat, sub acest aspect, in
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, notiunile de
"bunuri" si "proprietate" au un sens care "nu este
limitat la dreptul de proprietate asupra bunurilor corporale [...], anumite
alte drepturi si interese patrimoniale pot, de asemenea, constitui
<<drept de proprietate>> si deci <<bunuri>>, in sensul
acestei dispozitii" (Cauza "Beyler impotriva Italiei", 2000). De
asemenea, sub acelasi aspect, in cazul "Van Marle si altii impotriva
Olandei", 1986, avand ca obiect contestatiile formulate de reclamanti
impotriva deciziilor prin care li s-au respins cererile de inmatriculare ca
experti contabili autorizati, cu motivarea ca aceste decizii le-au diminuat veniturile
si valoarea intreprinderilor, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a retinut
ca "intr-adevar clientela se analizeaza ca o valoare patrimoniala, deci ca
un bun in sensul primei fraze a art. 1, text care devine aplicabil in
speta". In aceeasi cauza Curtea Europeana a Drepturilor Omului a decis ca
"refuzul inmatricularii a alterat profund conditiile activitatii
profesionale a petitionarilor si a antrenat o diminuare a veniturilor lor, a
valorii clientelei si, mai general, a intreprinderii acestora. Deci, a existat
o ingerinta in dreptul lor la respectul bunurilor. Totusi, aceasta s-a aratat a
fi justificata, caci legea urmarea un scop de interes general, iar un echilibru
just intre mijloacele utilizate si scopul vizat erau asigurate indeosebi prin existenta
unui regim tranzitoriu. Curtea a tras astfel concluzia absentei incalcarii art.
1 al Protocolului." Asadar, potrivit jurisprudentei Curtii Europene a
Drepturilor Omului, din care mentionam, de exemplu, si Cazul Raimondo impotriva
Italiei, 1994, precum si Cazul Marckx impotriva Belgiei, 1979, o ingerinta a
autoritatii privind respectul proprietatii poate exista daca este justificata
de o cauza de interes general, in conditiile prevazute de lege si avand in
vedere criteriul proportionalitatii. In prezenta cauza exigentele mentionate
sunt respectate. Astfel, prevederile criticate, cuprinse in art. II alin. (1),
(3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 72/2004, aprobata prin Legea nr.
519/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.109/2004,
cu modificarile ulterioare, sunt aplicabile numai acelor firme care contin
cuvintele sau sintagmele mentionate de dispozitiile de lege si care sunt de
natura sa creeze confuzie cu denumirea unei institutii publice ori de interes
public. Printr-o norma imperativa legiuitorul poate da prioritate interesului
public. Numele de "Academie" este rezervat, in general, institutiilor
de consacrare stiintifica si culturala. Acest termen nu poate fi legat decat de
o activitate cultural-stiintifica de inalt nivel, de cercetare sau de
instruire. In vederea apararii interesului general, legiuitorul a instituit o
interdictie absoluta in domeniu, asa cum rezulta din art. 39 alin. (2) din
Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, modificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 72/2004, aprobata cu modificari prin Legea nr. 519/2004. Firmele
inmatriculate, vizate de textul criticat, sunt obligate sa isi modifice in mod
corespunzator denumirea intr-un termen de maximum 3 luni de la data la care
refuzul de emitere a acordului pentru folosirea in continuare a denumirii
ramane irevocabil, prin epuizarea cailor de atac prevazute de lege si doar
ulterior acestui moment sunt aplicate sanctiunile prevazute de art. II alin.
(5) din ordonanta, constand in amenda si dizolvarea de drept a persoanei
juridice, urmata de lichidare, precum si radierea din registrul comertului, in
conditiile legii. Asa fiind, Curtea nu poate retine ca prin prevederile de lege
ce fac obiectul controlului de constitutionalitate sunt incalcate dispozitiile art.
44 alin. (1) si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie.
Conditiile impuse prin lege in ceea ce priveste denumirea persoanei
juridice nu aduc atingere dreptului acesteia privind liberul acces la o
activitate economica, precum si la libera initiativa in exercitarea ei. In
concluzie, Curtea nu poate retine, asa cum sustine autorul exceptiei,
incalcarea prevederilor art. 45 din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II alin.
(1), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 72/2004 pentru modificarea art. 39
din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Academia Catavencu" - S.A. din Bucuresti in
Dosarul nr. 4.495/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu