DECIZIE Nr.
323 din 23 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) si ale art. 12 din Legea
nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 3 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. b) şi ale art.
12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes
public, excepţie ridicată de Nica Leon în Dosarul nr. 45.645/3/2007
al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei, având
în vedere că, prin Decizia nr. 568/2006, Curtea Constituţională
a soluţionat o excepţie de neconstituţionalitate
asemănătoare celei de faţă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 15 septembrie
2008, pronunţată în Dosarul nr. 45.645/3/2007, Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 2 lit. b) şi ale art. 12 din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Nica Leon într-un dosar privind soluţionarea unui recurs
formulat într-o cauză având ca obiect comunicarea de informaţii de
interes public.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 2 lit. b)
şi ale art. 12 din Legea nr. 544/2001, în special, şi legea în
întregime, dar şi Legea nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi
persoanelor care au avut calitatea de şef al statului român sunt
neconstituţionale, deoarece conţin norme ambigue, care lasă judecătorilor
posibilitatea să interpreteze abuziv şi după bunul plac
noţiunea de „acces liber" la informaţii de interes public,
conferindu-i un sens diferit decât cel oficial, ce corespunde
dicţionarului explicativ al limbii române, şi fără ca aceştia
să aibă o specializare în domeniul lingvistic. Astfel, este afectat,
în principal, dreptul la informaţie al justiţiabililor-contribuabili
în ce priveşte modalitatea de folosire a banului public, aceştia
aflându-se într-o situaţie de inferioritate faţă de autorităţile
publice.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal opinează
în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 2 lit. b) şi ale art. 12 din Legea
nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23
octombrie 2001, modificate şi completate prin Legea nr. 371/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 837 din 11
octombrie 2006, respectiv prin Legea nr. 380/2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 846 din 13 octombrie 2006. Textele de lege
criticate au următorul cuprins:
- Art. 2 lit. b): „(2) In sensul prezentei legi:
(...) b) prin informaţie de interes public se înţelege orice
informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din
activităţile unei autorităţi publice sau instituţii
publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a
informaţiei.";
-Art. 12: „(1) Se exceptează de la accesul
liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1 şi, respectiv, la
art. 111, următoarele informaţii:
a) informaţiile din domeniul
apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice,
dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit
legii;
b) informaţiile privind deliberările
autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele economice
şi politice ale României, dacă fac parte din categoria
informaţiilor clasificate, potrivit legii;
c) informaţiile privind activităţile
comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere
dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum şi
principiului concurenţei loiale, potrivit legii;
d) informaţiile cu privire la datele personale,
potrivit legii;
e) informaţiile privind procedura în timpul
anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul
anchetei, se dezvăluie surse confidenţiale ori se pun în pericol
viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în
urma anchetei efectuate sau în curs de desfăşurare;
f) informaţiile privind procedurile judiciare,
dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces
echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile
implicate în proces;
g) informaţiile a căror publicare
prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor.
(2) Răspunderea pentru aplicarea măsurilor
de protejare a informaţiilor aparţinând categoriilor prevăzute
la alin. (1) revine persoanelor şi autorităţilor publice care
deţin astfel de informaţii, precum şi instituţiilor publice
abilitate prin lege să asigure securitatea informaţiilor."
Textele constituţionale invocate sunt cele ale
art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) si (2), art. 20, art. 31, art. 44 alin.
(1), art. 47 alin. (1), art. 52 alin. (1), art. 53, art. 54, art. 56, art. 57,
art. 135 alin. (2) lit. f), art. 139 alin. (1), art. 148 alin. (2) si (4) si
ale art. 154 alin. (1).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că s-a mai pronunţat asupra
conformităţii dispoziţiilor art. 2 lit. b) şi ale art. 12
din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes
public faţă de normele constituţionale invocate în cauza de
faţă.
Astfel, prin Decizia nr. 615 din 21 septembrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 888 din 31
octombrie 2006, Curtea Constituţională a respins, pentru argumentele
acolo reţinute, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 2 lit. b) şi ale art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public. Prin Decizia nr.
122 din 15 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 229 din 3 aprilie 2007, Curtea a statuat că
dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. c) din aceeaşi lege respectă
exigenţele impuse de prevederile art. 31 din Constituţie referitoare
la dreptul la informaţie. De asemenea, prin Decizia nr. 1.175 din 11
decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
56 din 24 ianuarie 2008, şi prin Decizia nr. 568 din 19 septembrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 890 din 1
noiembrie 2006, Curtea s-a pronunţat în sensul respingerii excepţiei
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Legea nr.
544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.
Intrucât, faţă de elementele analizate de
instanţa de contencios constituţional cu prilejul
pronunţării deciziilor mai sus indicate, în cauza de faţă
nu au fost relevate argumente noi, de natură să schimbe
jurisprudenţa constantă în această materie, atât soluţia de
respingere a excepţiei, cât şi considerentele ce au justificat pronunţarea
acesteia îşi menţin valabilitatea şi în acest dosar.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 lit. b) şi ale art. 12 din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie
ridicată de Nica Leon în Dosarul nr. 45.645/3/2007 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 23 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi