DECIZIE Nr.
320 din 23 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006
privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 294 din 5 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor „art. 24 lit. a)" din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu
handicap, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr.
923/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă. In acest sens,
arată că textul de lege criticat a fost abrogat ca urmare a
prevederilor art. I pct. 153 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea nr. 15/F/CA/2009 din 23 septembrie
2009, pronunţată în Dosarul nr. 923/57/2009, Curtea de Apel Alba
Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a
prevederilor „art. 24 lit. a)" din Legea nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Excepţia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de Ioan Rotărescu într-o
cauză având ca obiect anularea unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate,
autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate sunt
neconstituţionale, întrucât scutesc de plata impozitului pe venit numai
persoanele cu handicap care realizează venituri din salarii, nu şi pe
cele ale căror venituri provin din pensii, instituind astfel o
discriminare între persoane care fac parte din aceeaşi categorie. In acest
sens, precizează că art. 50 din Constituţie are în vedere
măsuri de protecţie pentru toate persoanele cu handicap, nu doar
pentru unele.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Arată că impozitarea pensiilor este stabilită prin Codul fiscal
şi nu prin Legea nr. 448/2006, iar persoanele care, potrivit textului de
lege criticat, beneficiază de scutirea de impozit pe salarii vor fi,
după pensionare, impozitate potrivit prevederilor Codului fiscal.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
întrucât motivele formulate în susţinerea acesteia vizează
necesitatea completării textului de lege criticat, atribuţie
aflată în competenţa exclusivă a Parlamentului.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îi constituie, potrivit încheierii şi notelor scrise ale autorului
excepţiei, prevederile art. 24 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3
ianuarie 2008. Atât din cuprinsul încheierii de sesizare, cât şi din
notele scrise menţionate rezultă însă că sunt criticate
dispoziţiile art. 26 lit. a) din aceeaşi lege, care, la data
ridicării excepţiei de neconstituţionalitate, aveau
următorul cuprins:
-Art. 26 lit. a): „Persoanele cu handicap grav sau
accentuat beneficiază de următoarele facilităţi fiscale:
a) scutire de impozit pe veniturile din salarii
şi indemnizaţii de natură salariată."
In opinia autorului excepţiei de
neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine
următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 1 alin. (5)
care impune obligativitatea respectării Constituţiei, a
supremaţiei sale şi a legilor, art. 16 alin. (1) care consacră
egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice şi art. 50 privind protecţia
persoanelor cu handicap.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că, ulterior sesizării sale, textul de lege
criticat a fost abrogat expres. Astfel, prin art. I pct. 153 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 109/2009 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689 din 13 octombrie 2009, la art.
298 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care abrogă prevederi din
diverse acte normative, s-au introdus două noi puncte, punctele 432
şi 433, dintre care pct. 432 are următorul
cuprins: „Litera a) a articolului 26 şi litera g) a articolului 83 din
Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;". Aşadar, de la 1 ianuarie 2010,
dată la care, potrivit art. III din aceeaşi Ordonanţă de
urgenţă a Guvernului nr. 109/2009, au intrat în vigoare
modificările şi completările aduse Codului fiscal prin ordonanţa
de urgenţă menţionată, dispoziţiile art. 26 lit. a)
din Legea nr. 448/2006 au fost abrogate expres.
Ţinând cont de acest eveniment legislativ,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor de lege
criticate în cauza de faţă a devenit inadmisibilă, ca urmare a
abrogării acestora. Această soluţie se impune în virtutea
prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, care stipulează
că instanţa de contencios constituţional nu poate decide decât
cu privire la legi sau ordonanţe ori dispoziţii din acestea care sunt
în vigoare. Or, în speţă, această condiţie nu este
îndeplinită.
De altfel, separat de cele reţinute mai sus,
Curtea observă că legiuitorul a înţeles să modifice cadrul
normativ aplicabil persoanelor cu handicap grav sau accentuat în ceea ce priveşte
scutirile de impozitul pe venit. Acest lucru rezultă din adoptarea Legii
nr. 22/2010 pentru completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 4 martie
2010, al cărei articol unic introduce în cuprinsul Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal un nou articol, articolul 701, care
stabileşte că „Prevederile referitoare la reţinerea
impozitului pe venitul din pensii nu se aplică venitului din pensii
realizat de persoanele cu handicap grav sau accentuat". Aşadar,
în actualul context legislativ, situaţia anterioară a fost
corectată chiar în sensul criticilor formulate de autorul excepţiei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 26 lit. a) din
Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în
Dosarul nr. 923/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 23 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu