DECIZIE Nr. 315 din 19 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19^19 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 925 din 18 decembrie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19^19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998
privind valorificarea unor active bancare, exceptie ridicata de Corneliu Dan
Pascariu in Dosarul nr. 1.242/2002 al Tribunalului Bucuresti, Sectia a III-a
civila.
La apelul nominal raspund avocat Stan Tarnoveanu pentru autorul exceptiei,
avocat Igon Dima pentru Florin Olteanu si avocat Elena Petre Balanescu pentru
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, deoarece
art. 19^19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active bancare incalca principiile stabilite in art. 16 si 20 din
Constitutie si in art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. Astfel, prin excluderea unei anumite
categorii de persoane de la aplicarea art. 19^19, anume a debitorilor enumerati
in art. 19^12 din aceeasi ordonanta, se creeaza o situatie inegala, contrara
art. 16 din Constitutie. In urma cedarii creantelor de catre Banca Romana de
Comert Exterior - BANCOREX - S.A. catre Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Bancare, autorul exceptiei nu mai beneficiaza de calea de atac a
apelului, deoarece calitatea cesionarului determina competenta materiala in
prima instanta a curtilor de apel. Pe aceasta cale, dreptul la aparare, garantat
de art. 6 al Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, este golit de continut, prin imputinarea numarului drepturilor
procesuale, ceea ce contravine principiului efectivitatii si celui al
egalitatii.
Avocatul partii Florin Olteanu solicita, de asemenea, admiterea exceptiei,
pentru aceleasi considerente.
Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata, deoarece, potrivit prevederilor
constitutionale, competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
legiuitor. In aceste conditii, principiul egalitatii nu este incalcat, deoarece
toate persoanele care se afla in situatia autorului exceptiei beneficiaza de
acelasi regim juridic, indiferent ca sunt persoane fizice sau juridice, romane
sau straine.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, deoarece redactarea art. 19^19 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 respecta principiile formulate in
art. 134 alin. (2) lit. a) si in art. 128 din Constitutie, invocand in acest
sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 mai 2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a
civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19^19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998
privind valorificarea unor active bancare, exceptie ridicata de Corneliu Dan
Pascariu in Dosarul nr. 1.242/2002 al acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a aratat
ca textul criticat pentru neconstitutionalitate incalca dispozitiile art. 16
alin. (1), ale art. 21 si 128 din Constitutie privind egalitatea in drepturi,
accesul liber la justitie si folosirea cailor de atac, intrucat se creeaza o
discriminare intre cetateni in desfasurarea procesului civil, nejustificata de
ratiuni obiective, deoarece aceia dintre cetateni carora li se vor aplica
prevederile art. 19^19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 vor fi
privati de calea de atac a apelului, data fiind competenta in prima instanta a
curtii de apel. S-a sustinut, de asemenea, ca este neconstitutionala instituirea
unor reguli speciale in ceea ce priveste folosirea cailor de atac, cat timp nu
se asigura egalitatea cetatenilor in utilizarea acestora. In speta, autorul
exceptiei, fiind actionat in justitie cu o actiune in raspundere civila
delictuala, va avea un acces limitat la justitie, spre deosebire de alte
persoane impotriva carora este intentata o astfel de actiune, deoarece
calitatea reclamantului (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare) va
determina, conform textului atacat, competenta in prima instanta a Curtii de
Apel Bucuresti.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca exceptia este
neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatului Poporului, cu modificarile
ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al acestei institutii cu privire
la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 19^19 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare nu contravin
Constitutiei, intrucat "prin aceasta ordonanta de urgenta a fost instituit
un regim juridic special, derogator de la dreptul comun, pentru valorificarea
creantelor bancare neperformante preluate de Autoritatea de Valorificare a
Activelor Bancare, avand in vedere ca statul trebuie sa asigure protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara,
potrivit art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie. Activitatea Autoritatii
pentru Valorificarea Activelor Bancare este de interes general, avand ca scop
recuperarea unor fonduri pentru acoperirea datoriei publice interne". In
speta, Guvernul considera ca tratamentul juridic diferit aplicat Autoritatii
pentru Valorificarea Activelor Bancare se justifica atat prin natura speciala a
creantelor preluate la datoria publica interna, cat si prin legatura stransa
intre datoria publica interna si bugetul de stat. In ceea ce priveste pretinsa
contrarietate a textului atacat cu dispozitiile art. 128 din Constitutie,
competenta in prima instanta a curtii de apel si, pe cale de consecinta,
posibilitatea de a ataca hotararea acesteia exclusiv cu recurs la Curtea
Suprema de Justitie nu este de natura sa ingradeasca accesul la justitie.
Imprejurarea ca pentru anumite categorii de litigii nu este prevazuta si calea
de atac a apelului, ci numai cea a recursului, nu poate fi considerata
neconstitutionala, intrucat Legea fundamentala prevede, in art. 128, ca
exercitarea cailor de atac se face "in conditiile legii".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, apreciind, in esenta, ca "legiuitorul a dorit, prin
instituirea unei astfel de proceduri, avand in vedere si natura raporturilor
juridice in care poate intra Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare, solutionarea cu celeritate a acestor litigii, concomitent cu
atribuirea cauzei spre judecare, in prima instanta, unei instante superioare,
cum este cazul in speta, Curtea de Apel (...). Exista numeroase alte exemple
cand legea prevede, avand in vedere natura raporturilor juridice respective, o
procedura prin care solutiile date in prima instanta nu mai pot fi atacate cu
apel, ci numai pe calea recursului". In legatura cu pretinsa incalcare a
dispozitiilor art. 128 din Constitutie, Avocatul Poporului considera ca acest
text constitutional nu impune folosirea tuturor cailor de atac cunoscute in
legislatie, impotriva hotararilor judecatoresti.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul de
vedere al acestor institutii asupra exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 19^19 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie
1998, text introdus prin Legea nr. 409 din 17 iulie 2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri
premergatoare privatizarii bancilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 398 din 19 iulie 2001.
Textul criticat are urmatorul cuprins:
"Cererile de orice natura privind drepturile si obligatiile in
legatura cu activele bancare preluate de AVAB, inclusiv cele formulate pentru
angajarea raspunderii civile a persoanelor fizice si juridice, altele decat
debitorii definiti la art. 19^12, sunt de competenta Curtii de apel in a carei
raza teritoriala se afla sediul sau, dupa caz, domiciliul paratului si se
judeca de urgenta si cu precadere."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 si 128, care au
urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
scopul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, enuntat in art. 1, este acela de a stabili
"cadrul juridic pentru valorificarea unor active ale bancilor la care
statul este actionar majoritar, in vederea pregatirii acestora pentru inceperea
procedurii de privatizare, in scopul cresterii gradului de solvabilitate si a
credibilitatii interne si externe sau reglementarii problemelor de natura
financiara ale acestora pentru mentinerea viabilitatii sistemului bancar,
precum si pentru accelerarea procedurilor de recuperare a creantelor
cesionate".
Pentru realizarea acestor obiective, prin cap. II al ordonantei a fost
creata Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, ca institutie de
specialitate a administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului. Atributiile principale ale acestei institutii includ,
conform art. 8 din ordonanta, preluarea cu plata a activelor bancare si a
creantelor comerciale, in scopul valorificarii lor pe piata, initierea si
finalizarea procedurilor de executare silita, vanzarea creantelor prin
licitatii publice, negocierea creantelor si esalonarea scadentelor. Preluarea
creantelor bancare neperformante se realizeaza prin cesiune, iar efectul
principal al acesteia este subrogarea Autoritatii pentru Valorificarea
Activelor Bancare in toate drepturile principale si accesorii ale creditorilor
cedenti.
In acest context al infiintarii unei autoritati speciale, insarcinata sa
valorifice, in timp cat mai scurt si in mod eficient, unele active bancare,
cap. IV^4 din ordonanta, intitulat "Reguli speciale privind solutionarea
litigiilor", pune la dispozitia acestei autoritati mijloacele procedurale
necesare atingerii scopului sau, enuntat in art. 1. Textul criticat pentru
neconstitutionalitate reglementeaza, alaturi de articolele urmatoare ale
acestui capitol, o procedura speciala de solutionare a litigiilor dintre
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare si terte persoane, prevazand
competenta, in prima instanta, a curtii de apel in a carei raza teritoriala se
afla sediul sau, dupa caz, domiciliul paratului si judecarea de urgenta si cu
precadere a acestor cauze.
Din economia intregului capitol rezulta ca aceasta procedura, derogatorie
de la dreptul comun, este guvernata de principiul celeritatii. Astfel, art.
19^20 alin. (2) prevede ca "Primul termen de judecata se stabileste la cel
mult 15 zile de la data depunerii cererii de chemare in judecata", iar
conform art. 19^21 alin. (1), "Orice cerere se judeca la primul termen
(...)". Numai in mod exceptional instanta poate sa acorde un termen de cel
mult 7 zile, daca, din motive intemeiate, partile nu sunt in masura sa isi
prezinte apararile in mod complet. De asemenea, instanta este obligata sa
pronunte hotararea in termen de 5 zile de la incheierea dezbaterilor, iar
hotararea poate fi atacata numai cu recurs.
Instituirea unei proceduri derogatorii de la dreptul comun nu echivaleaza
insa cu suprimarea garantiilor procedurale instituite pentru asigurarea unui
proces echitabil. In acest sens, art. 19^20 din ordonanta instituie
obligativitatea unei proceduri prealabile de comunicare, de catre reclamant, a
cererii si a actelor pe care se intemeiaza, inainte de depunerea acestora in
instanta, iar intampinarea este obligatorie.
De altfel, instituirea unor proceduri speciale este frecvent intalnita in
legislatie, acestea fiind prevazute atat in Codul de procedura civila, cat si
in legi speciale. Potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, legiuitorul are
competenta de a reglementa procedura de judecata, luand in considerare, printre
altele, nevoia solutionarii cu celeritate a anumitor pricini.
Referitor la pretinsa incalcare a art. 16 din Constitutie, rezultata din
stabilirea competentei in prima instanta a curtilor de apel, Curtea constata ca
aceasta nu poate fi retinuta, deoarece toate persoanele care se gasesc in
aceeasi situatie beneficiaza de o singura cale de atac.
In ceea ce priveste incalcarea prevederilor art. 21 din Constitutie, Curtea
constata ca dispozitiile art. 19^19 nu ingradesc liberul acces la justitie, ci
au ca obiect stabilirea competentei instantei de a judeca cererile de orice
natura privind drepturile si obligatiile in legatura cu activele bancare
preluate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare. In aceste
conditii, textul de lege criticat, care determina instanta competenta, nu
contravine dispozitiilor art. 21 din Constitutie.
Referitor la incalcarea dispozitiilor art. 128 din Legea fundamentala, se
poate constata ca, potrivit jurisprudentei constante a Curtii, legiuitorul este
cel care stabileste competenta si procedura de judecata in fata instantelor.
Faptul ca in speta este permis doar recursul, fiind exceptat apelul, nu
constituie o incalcare a dispozitiilor constitutionale ale art. 128, concluzie
ce este conforma cu cele statuate in Decizia Plenului Curtii Constitutionale
nr. 1 din 8 februarie 1994. Potrivit acestei decizii, principiul egalitatii in
fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in
functie de scopul urmarit, nu sunt diferite, iar legea poate exclude folosirea
unor cai de atac, fie pentru a reduce cheltuielile ocazionate de proces
datorita modicitatii obiectului in litigiu, fie din motive de celeritate sau de
protectie a unor interese sociale, fie pentru ca natura cauzei impune o
rezolvare prompta si definitiva.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19^19 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare, ridicata de Corneliu Dan Pascariu in Dosarul nr. 1.242/2002 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 noiembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu