DECIZIE Nr. 314 din 20 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de
marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, aprobata prin
Legea nr. 132/1995, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
86/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 28 februarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, aprobata prin Legea nr. 132/1995, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Top Netty" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr. 4.159/2001 al
Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, precizand ca textul de lege criticat a mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala stabilind
ca acesta este conform prevederilor Constitutiei. In acest sens se invoca
Decizia nr. 95 din 11 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 392 din 22 august 2000, prin care Curtea a retinut ca aplicarea
si executarea unei sanctiuni pecuniare, constand in masura confiscarii unor
bunuri sau valori, desi determina in mod direct diminuarea patrimoniului celui
sanctionat, nu constituie totusi o incalcare a prevederilor constitutionale
privind ocrotirea proprietatii private. In final se considera ca atat solutia
pronuntata, cat si considerentele acelei decizii sunt valabile si in prezenta
cauza, intrucat nu se invoca elemente noi de natura sa determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.159/2001,
Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse
din tutun si bauturi alcoolice, aprobata prin Legea nr. 132/1995, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Top Netty" - S.R.L. din Timisoara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 41
alin. (7) si (8), referitoare la protectia proprietatii private, si pe cele ale
art. 114 alin. (5), referitoare la aprobarea sau respingerea ordonantelor,
deoarece stabilesc in afara sanctiunii amenzii pentru contraventia prevazuta la
art. 1 lit. a) si confiscarea produselor nemarcate sau marcate necorespunzator
si, dupa caz, anularea de catre autoritatea emitenta a licentei de atestare a
dreptului de marcare, masuri care determina in mod direct o diminuare a
patrimoniului celui sanctionat si care astfel constituie o incalcare a
prevederilor constitutionale privind ocrotirea proprietatii private si a
prezumtiei caracterului licit al dobandirii bunurilor. Pe de alta parte se
sustine ca, intrucat masura confiscarii nu este dispusa prin lege, ci printr-o
ordonanta a Guvernului, se incalca si art. 114 alin. (5) din Constitutie.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este neintemeiata, deoarece, pe de o parte, textul de lege criticat
dispune confiscarea averii care nu a fost dobandita in mod licit, iar pe de
alta parte, obligativitatea respectarii legii presupune si respectarea actelor
normative subordonate legii.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctul de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate
nu incalca prevederile art. 41 alin. (7) si (8) si nici pe cele ale art. 114
alin. (5) din Constitutie, pentru ca "se refera tocmai la sanctionarea
unor fapte de incalcare a legii in urma carora se dobandesc bunuri in mod
ilicit". In ceea ce priveste pretinsa incalcare a prevederilor art. 114 alin.
(5) din Constitutie Guvernul considera ca este ignorat "sensul
dispozitiilor art. 107 si ale art. 114 din Constitutie care prevad competenta
Guvernului de a adopta ordonante fie in temeiul unei legi de abilitare, fie
ordonante de urgenta in cazuri exceptionale, aceasta reprezentand o delegare a
atributiilor legislative ale Parlamentului". Se mai arata ca in ambele
cazuri ordonantele au fost emise de Guvern in baza unor legi de abilitare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din
incheierea de sesizare, il constituie dispozitiile art. 15 alin. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, aprobata prin Legea
nr. 132/1995, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998,
dispozitii care au urmatorul continut: "Contraventia prevazuta la alin. 1
lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei,
confiscarea produselor nemarcate sau marcate necorespunzator si, dupa caz,
anularea, de catre autoritatea emitenta, a licentei de atestare a dreptului de
marcare."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- art. 41 alin. (7) si (8): "(7) Averea dobandita licit nu poate fi
confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- art. 114 alin. (5): "Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face
printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au
incetat potrivit alineatului (3)."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza:
Potrivit textului criticat al ordonantei, in afara sanctiunii cu amenda,
contraventia prevazuta la alin. 1 lit. a) se sanctioneaza cu confiscarea
produselor nemarcate sau marcate necorespunzator, masura care nu numai ca nu
incalca art. 41 alin. (8) din Constitutie, ci este permisa chiar in conformitate
cu aceste prevederi, intrucat bunurile sunt rezultate din contraventii si, prin
urmare, pot fi confiscate, in conditiile legii. Prin urmare Curtea retine ca in
cauza a fost respectata si prevederea art. 41 alin. (8) din Constitutie,
potrivit careia bunurile pot fi confiscate "numai in conditiile
legii", avandu-se in vedere notiunea de lege in sens larg. Imprejurarea ca
dispozitia criticata este prevazuta intr-o ordonanta a Guvernului, si nu intr-o
lege, nu are nici o relevanta, deoarece, potrivit art. 107 alin. (3) din
Constitutie, "Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de
abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de acestea", iar conform
art. 114 alin. (1) din Constitutie, "Parlamentul poate adopta o lege
speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu
fac obiectul legilor organice". Or, Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 a
fost emisa in temeiul Legii nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si a fost modificata ulterior prin Ordonanta Guvernului nr.
86/1998 (ordonanta emisa, de asemenea, in baza unei legi de abilitare, Legea
nr. 148/1998).
Curtea observa totodata ca au fost respectate prevederile art. 114 alin.
(5) din Constitutie, deoarece ordonanta criticata a fost aprobata de Parlament
prin Legea nr. 132/1995.
Curtea constata, de asemenea, ca dispozitiile criticate nu contravin nici
prevederilor art. 41 alin. (7) din Constitutie, potrivit carora "Averea
dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se
prezuma", deoarece, in speta, nu este vorba de bunuri dobandite licit, ci
de bunuri rezultate din contraventii. Astfel prezumtia caracterului licit al
dobandirii acestor bunuri nu mai opereaza, dovedindu-se dimpotriva caracterul
ilicit al dobandirii acestora.
In consecinta, Curtea retine ca art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse
din tutun si bauturi alcoolice, aprobata prin Legea nr. 132/1995, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, nu numai ca nu contravine
textelor constitutionale invocate, ci constituie dimpotriva o punere in
aplicare a acestora, deoarece ordonanta este emisa cu respectarea prevederilor
art. 114 din Constitutie, referitoare la delegarea legislativa, iar masura
confiscarii este conforma prevederilor art. 41 alin. (8) din Constitutie.
De altfel Curtea constata ca textul criticat a mai format obiectul
controlului de constitutionalitate. Astfel, spre exemplu, prin Decizia nr. 95 din
11 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 392 din
22 august 2000, Curtea Constitutionala a stabilit ca exceptia de
neconstitutionalitate avand acelasi obiect este neintemeiata, intrucat
"aplicarea si executarea unei sanctiuni pecuniare, precum si masura
confiscarii unor bunuri sau valori, desi determina in mod direct diminuarea
patrimoniului celui sanctionat, nu constituie, totusi, o incalcare a
dispozitiilor constitutionale privind ocrotirea proprietatii private". S-a
mai retinut ca "imprejurarea daca bunurile a caror confiscare s-a dispus
de organul constatator au fost sau nu produse din contraventie, au servit sau
nu la savarsirea contraventiei, precum si existenta ori inexistenta vinovatiei
faptuitorului constituie elemente ale starii de fapt, a caror stabilire, prin
mijloacele legale de proba, cade in competenta exclusiva a instantei de
judecata, investita cu solutionarea litigiului, iar nu in competenta Curtii
Constitutionale".
Curtea apreciaza ca este lipsita de relevanta imprejurarea ca Legea nr.
32/1968, la care face trimitere art. 16 din ordonanta criticata, nu mai este in
vigoare, fiind abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 2 din 12 iulie 2001
privind regimul juridic al contraventiilor (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001), deoarece principiile
referitoare la vinovatie, la sanctiunile contraventionale principale si
sanctiunile contraventionale complementare, intre care se afla si confiscarea
bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii, au fost preluate
in dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, aprobata prin Legea
nr. 132/1995, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Top Netty" - S.R.L. din
Timisoara in Dosarul nr. 4.159/2001 al Judecatoriei Timisoara.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Marioara Prodan