DECIZIE Nr.
313 din 23 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a),
art. 10 alin. (1), art. 11, art. 24 si art. 35 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 305 din 11 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit.
a), art. 11 alin. (1) şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Călin Tudorel Baciu
în Dosarul nr. 35.950/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti- Secţia
a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, care formează obiectul
Dosarului Curţii Constituţionale nr. 5.720D/2009.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul
excepţiei, apărătorul său ales, domnul avocat Eugen Man,
membru al Baroului Bucureşti. De asemenea, pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii răspunde
domnişoara Mihaela Jugaru, consilier juridic. Procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
5.721 D/2009 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 lit. a), art. 8 lit. a), art. 10 alin. (1), art. 11 şi
art. 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
ridicată de Nicolae Ioniţă în Dosarul nr. 31.474/3/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă autorul
excepţiei, personal şi asistat de acelaşi apărător
ales, domnul avocat Eugen Man. Partea Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii este reprezentată şi în acest dosar
de domnişoara consilier juridic Mihaela Jugaru. Procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor.
Reprezentanţii părţilor şi
procurorul sunt de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură
civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 5.721 D/2009 la Dosarul nr. 5.720D/2009,
care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul apărătorului autorilor
excepţiei de neconstituţionalitate. Acesta solicită admiterea
excepţiei, precizând că una dintre consecinţele Deciziei nr.
51/2008, prin care Curtea Constituţională a admis excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 187/1999 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii ca poliţie
politică, o reprezintă încetarea mandatului persoanelor care s-au
aflat la conducerea colegială a Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii. Parlamentul ar fi trebuit să
numească alte persoane ca membri ai acestei instituţii. In
continuare, reiterează criticile formulate în motivările scrise ale
excepţiei de neconstituţionalitate.
Domnul Nicolae Ioniţă, autor al
excepţiei de neconstituţionalitate ce formează obiectul
Dosarului nr. 5.721 D/2009, achiesează la concluziile prezentate de
apărătorul său.
Reprezentantul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
Consideră că autorii excepţiei pornesc, în motivarea acesteia,
de la o premisă greşită, şi anume cea potrivit căreia
ordonanţa de urgenţă criticată ar urmări tragerea la
răspundere juridică a celor ce intră sub incidenţa sa. In
realitate, unicul scop al acestui act normativ este acela de a face
cunoscută activitatea foştilor lucrători sau colaboratori ai
Securităţii.
Reprezentantul Ministerului Public precizează
că instanţa de contencios constituţional nu a fost sesizată
cu textele de lege referitoare la numirea membrilor Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi la compunerea sa,
astfel că nu se poate pronunţa asupra acestui aspect. In ceea ce
priveşte dispoziţiile din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 cu privire la constituţionalitatea cărora a
fost sesizată Curtea Constituţională menţionează
că există deja o jurisprudenţa bogată în sensul
conformităţii acestora cu textele şi prevederile Legii
fundamentale invocate şi în prezentele cauze conexate. Aminteşte
deciziile Curţii Constituţionale nr. 980/2009 şi nr. 1.194/2009
şi pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 7 mai 2009 şi 11 februarie
2009, pronunţate în dosarele nr. 35.950/3/2008 şi nr. 31.474/3/2008, Curtea
de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit.
a), art. 11 alin. (1) şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, respectiv cu cele ale art. 2 lit. a), art. 8 lit. a),
art. 10 alin. (1), art. 11 şi art. 35 din aceeaşi ordonanţă
de urgenţă. Excepţiile au fost ridicate de Călin
Tudorel Baciu şi Nicolae Ioniţă în cauze având ca obiect
soluţionarea unor acţiuni în constatare.
In motivările excepţiilor de
neconstituţionalitate se susţine, în
esenţă, că prevederile criticate din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 sunt neconstituţionale,
întrucât Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
reprezintă o instanţă extraordinară, care poate da verdicte
de nevinovăţie, poate administra probe şi poate califica anumite
fapte ca infracţiuni. Se arată că se tinde la defăimarea
unei întregi categorii socioprofesionale, cea a ofiţerilor de informaţii,
care sunt persoane care au acţionat în îndeplinirea sarcinilor de
apărare a siguranţei naţionale şi şi-au
desfăşurat activitatea în numele unei instituţii a statului de
la acea vreme, în limita actelor normative care le stabileau sarcinile şi
mijloacele pentru realizarea lor. Se precizează că se încalcă
dreptul la un proces echitabil, prin răsturnarea prezumţiei de
nevinovăţie şi încălcarea principiului egalităţii
armelor în cadrul acţiunii în constatarea calităţii de
lucrător sau colaborator al Securităţii.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Autorităţile menţionate nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, susţinerile
părţilor, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a), art. 10 alin.
(1), art. 11, art. 24 şi art. 35 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată, cu modificări şi
completări, prin Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008. Prevederile art. 2 lit.
a) cuprind definiţia noţiunii de lucrător al
Securităţii; art. 7 se referă la nota de constatare
întocmită cu privire la existenţa sau inexistenţa
calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator
al acesteia pentru persoana care a făcut obiectul verificării; art. 8
lit. a) consacră atribuţia Colegiului Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a aproba, dacă
apreciază că este cazul, nota de constatare şi de a dispune
Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în constatare a
calităţii de lucrător al Securităţii sau de
colaborator al acesteia; art. 10 alin. (1) se referă la comunicarea
notelor de constatare şi a adeverinţelor emise de Colegiul
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii;
art. 11 prevede instanţa competentă să soluţioneze
acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia şi consacră
reguli procedurale în legătură cu aceasta; art. 24 enumera atribuţiile
Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii;
art. 35 prevede că dispoziţiile art. 45 alin. (2) din Legea nr.
14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de
Informaţii şi cele ale art. 20 alin. (2) şi ale art. 22 cu
referire la anexa nr. 6 din Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 nu sunt
aplicabile documentelor care fac obiectul activităţii Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Potrivit
textelor de lege menţionate în cuprinsul art. 35 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, documentele care fac parte din
Fondul Arhivistic Naţional al României pot fi consultate, la cerere, de
către cetăţeni români şi străini, după 30 de ani
de la crearea lor, iar documentele, datele şi informaţiile
Serviciului Român de Informaţii pot deveni publice numai după trecerea
unei perioade de 40 de ani de la arhivare. Totodată, art. 35 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 stabileşte
că nicio altă prevedere legală privitoare la regimul
documentelor nu poate fi interpretată astfel încât să împiedice
aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008.
In opinia autorilor excepţiei, textele de lege
criticate contravin următoarelor dispoziţii din Constituţie:
art. 1 alin. (3) care consacră caracterul de stat de drept, democratic
şi social al României, art. 15 -„Universalitatea", art. 16 -„Egalitatea
în drepturi", art. 21 - „Accesul liber la justiţie", art.
23 - „Libertatea individuală", art. 24 -„Dreptul la
apărare", art. 30 - „Libertatea de exprimare", art.
50 - „Protecţia persoanelor cu handicap", art. 53 - „Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi", art.
54 - „Fidelitatea faţă de ţară", art. 55 - ,Apărarea
ţării", art. 57 -„Exercitarea drepturilor şi a
libertăţilor", art. 124 - „Infăptuirea
justiţiei" şi art. 126 - „Instanţele
judecătoreşti".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea observă că a mai analizat dispoziţiile criticate din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, constatând
conformitatea acestora cu textele din Legea fundamentală invocate şi
în prezentele cauze conexate. In acest sens, pot fi menţionate,
exemplificativ, Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009, Decizia nr. 815 din
19 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 394
din 11 iunie 2009, sau Decizia nr. 1.194 din 24 septembrie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 4 noiembrie 2009.
In ceea ce priveşte critica potrivit căreia,
ulterior pronunţării de către Curtea Constituţională a
deciziei prin care a constatat neconstituţionalitatea prevederilor Legii
nr. 187/1999, Parlamentul ar fi trebuit să numească alte persoane ca
membri ai Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, Curtea observă că nu este legal învestită
să examineze o astfel de susţinere, care reprezintă o
critică referitoare la dispoziţiile art. 17 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008. Instanţa de contencios
constituţional nu poate schimba cadrul procesual în ceea ce priveşte
prevederile de lege ce formează obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate, astfel cum acesta a fost stabilit de Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal,
prin încheierea de sesizare.
Autorul excepţiei a ridicat şi excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 35 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008. Acestea dau expresie dreptului
la informaţie, consacrat de art. 30 din Constituţie şi
constituie o modalitate de asigurare a realizării scopului în care a fost
edictat acest act normativ, şi anume accesul la propriul dosar întocmit de
Securitate şi deconspirarea acesteia.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a), art. 10 alin. (1), art.
11, art. 24 şi art. 35 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Tudorel Baciuîn Dosarul
nr. 35.950/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal şi de Nicolae Ioniţă în
Dosarul nr. 31.474/3/2008 al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 23 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu