DECIZIE Nr. 31 din 24 februarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 2
din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 19 mai 2000
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala, ridicata de Tancu
Amet si Saban Asan in Dosarul nr. 936/1999 al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei, deoarece principiul oficialitatii, strans
legat de principiul legalitatii, nu contravine principiilor si normelor
constitutionale. Principiul disponibilitatii din procesul civil isi gaseste
reflectarea, in anumite limite fixate de lege, si in procesul penal, spre
exemplu in cazul plangerii prealabile.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul penal nr.
936/1999, Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. 2 din Codul de procedura
penala, exceptie ridicata de Tancu Amet si Saban Asan intr-o cauza avand ca
obiect infractiunea prevazuta la art. 208 alin. 1 si la art. 209 alin. 1 lit.
a), e), g) si i) din Codul penal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca
reglementarile cuprinse in art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala, cu
referire la art. 208 si 209 din Codul penal, sunt neconstitutionale, intrucat
"sesizarea organelor de urmarire penala si apoi continuarea procesului
penal au fost efectuate pe baza autorizarii legale date de principiul
oficialitatii in derularea procesului penal". Or, acest principiu al
"oficialitatii fara limite" contravine dispozitiilor art. 23, 26 si
41 din Constitutie.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca prevederile art. 2
alin. 2 din Codul de procedura penala sunt constitutionale, in conditiile in care
indeplinirea din oficiu a actelor de urmarire penala este necesara intr-o
societate democratica. De la principiul oficialitatii legea prevede unele
exceptii, in baza carora procesul penal nu poate fi pornit din oficiu.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza in punctul sau de vedere ca
prevederile criticate sunt constitutionale pentru urmatoarele motive: 1. Fata
de invocarea art. 23 din Constitutie, text care se refera la libertatea
individuala, autorii exceptiei contesta de fapt masurile procesuale adoptate de
organele competente in contextul cauzei penale. Intrucat masura arestarii
preventive, luata in procesul penal, constituie o problema care tine de
competenta exclusiva a organelor judiciare, Curtea Constitutionala nu se poate
pronunta asupra ei; 2. In legatura cu raportarea autorului exceptiei la art. 26
alin. (1) din Constitutie, in conformitate cu care autoritatea publica trebuie
sa respecte si sa ocroteasca viata intima, familiala si privata a persoanei, se
considera ca aceasta opinie ignora cu desavarsire principiile statului de
drept, conform carora ilicitul penal nu poate excede interventiei statale, sub
justificarea ca altfel s-ar ajunge la o imixtiune in viata privata. Persoana
fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, dar numai daca nu incalca
drepturile si libertatile altora, ordinea publica si bunele moravuri, asa cum
statueaza dispozitiile art. 26 alin. (2) din Constitutie. Deosebit de textul
constitutional care fixeaza limitele in interiorul carora o persoana poate pretinde
statului sa ii respecte sfera privata, art. 54 din Constitutie impune
cetatenilor sa isi exercite drepturile si libertatile constitutionale cu
buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti. Aceasta
dispozitie constitutionala este insa lezata ori de cate ori un cetatean
savarseste o infractiune; 3. In ceea ce priveste invocarea prevederilor art. 41
din Constitutie, se considera ca alin. (2) al acestei norme constitutionale
reglementeaza ocrotirea egala, prin lege, a proprietatii private, fapt ce
justifica, intre altele, si pornirea din oficiu a urmaririi penale in caz de
furt, infractiune comisa de autorii exceptiei.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este
neintemeiata. Regula de baza a oficialitatii fiind legata de principiul
legalitatii, nerespectarea sa ar insemna totodata incalcarea legalitatii, iar
oficialitatea procesului penal nu numai ca nu aduce atingere libertatii
individuale, vietii intime, familiale si private sau dreptului de proprietate,
dar constituie garantia protectiei unor drepturi constitutionale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata
si este competenta sa solutioneze exceptia.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie textul art. 2
alin. 2 din Codul de procedura penala, care prevede:
"[...] Actele necesare desfasurarii procesului penal se indeplinesc
din oficiu, afara de cazul cand prin lege se dispune altfel."
Autorii exceptiei critica prevederile acestui alineat, care consacra
principiul oficialitatii si, implicit, al obligativitatii procesului penal,
intrucat, in opinia lor, acestea contravin normelor constitutionale cuprinse in
art. 23 alin. (1), art. 26 alin. (1) si in art. 41 alin. (1) teza intai din
Constitutie. In esenta se sustine ca, din moment ce persoanele carora li s-au
sustras anumite bunuri nu inteleg sa se constituie parte civila si declara ca
nu au nici o pretentie fata de faptuitori, nu isi gaseste temei dreptul
procurorului de a incepe urmarirea penala din oficiu.
Cu privire la constitutionalitatea prevederilor art. 2 alin. 2 din Codul de
procedura penala, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin decizii
anterioare, in care s-a constatat ca acestea sunt constitutionale. Astfel, prin
Decizia nr. 158 din 14 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 64 din 14 februarie 2000, s-a decis ca textul de lege
criticat nu contravine art. 23, 26 si 41 din Constitutie. Existenta pericolului
social al unei infractiuni impune masuri adecvate de aparare a ordinii de
drept, motiv pentru care autoritatile statului abilitate de lege trebuie sa
actioneze indiferent daca persoana lezata prin fapta concreta o solicita sau
nu. Principiul oficialitatii, inscris in art. 2 alin. 2 din Codul de procedura
penala, este o cerinta si o continuare fireasca a principiului legalitatii,
inscris in alin. 1 al aceluiasi articol. In legatura cu protectia
constitutionala a proprietatii private, Curtea a apreciat ca aceasta nu este
lezata prin indeplinirea din oficiu a actelor necesare derularii procesului penal;
dimpotriva, urmarirea penala din oficiu a infractiunilor contra patrimoniului
asigura o protectie mai energica a proprietatii, aceasta fiind chiar in
interesul proprietarului.
Solutia de respingere a exceptiei se impune si in aceasta speta. Curtea
retine ca art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala, criticat pentru motiv
de neconstitutionalitate de catre autorii exceptiei, este cuprins in cap. I din
titlul I al codului, intitulat "Scopul si regulile de baza ale procesului
penal". Rezulta ca oficialitatea procesului penal constituie o regula de
baza, aflata in stransa legatura cu scopul procesului penal, reglementat de
art. 1 din Codul de procedura penala, text care prevede: "Procesul penal
are ca scop constatarea la timp si in mod complet a faptelor care constituie
infractiuni, astfel ca orice persoana care a savarsit o infractiune sa fie
pedepsita potrivit vinovatiei sale si nici o persoana nevinovata sa nu fie
trasa la raspundere penala.
Procesul penal trebuie sa contribuie la apararea ordinii de drept, la
apararea persoanei, a drepturilor si libertatilor acesteia, la prevenirea
infractiunilor, precum si la educarea cetatenilor in spiritul respectarii
legilor."
Analizand cele doua texte, Curtea observa ca atat oficialitatea, cat si
legalitatea procesului penal reprezinta consecinte firesti ale scopului
acestuia, asa cum este el definit de Codul de procedura penala.
In legatura cu pretinsa incalcare a art. 23 alin. (1) din Constitutie,
conform caruia "Libertatea individuala si siguranta persoanei sunt
inviolabile", Curtea retine ca in speta punerea in miscare si exercitarea
din oficiu a actiunii penale au fost determinate de necesitatea apararii
intereselor generale ale societatii, a garantarii juridice a drepturilor
constitutionale ale cetatenilor. De aceea sustinerea ca oficialitatea
procesului penal incalca libertatea individuala nu poate fi primita. Faptul ca
in cursul desfasurarii instructiei penale s-a dispus masura arestarii
preventive a faptuitorilor nu reprezinta o chestiune care priveste controlul de
constitutionalitate, atata timp cat aceasta masura este luata pe baza legii si
impotriva sa pot fi exercitate caile legale de atac. Libertatea individuala nu
poate constitui o cauza care sa exonereze persoana de raspundere, in conditiile
in care, prin actiuni indreptate impotriva vietii sau patrimoniului unei alte
persoane, contra unor activitati de interes public etc., aceasta pune in
pericol un interes general, legalmente ocrotit.
Competenta procurorului in inceperea din oficiu a procesului penal este
legitimata constitutional de dispozitiile art. 130 alin. (1), care prevad ca
"In activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele
generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si
libertatile cetatenilor". Aceste dispozitii constitutionale il obliga pe
legiuitor sa instituie o reglementare corespunzatoare a activitatii judiciare,
inclusiv organizarea procesului penal, care sa respecte atat interesele
generale ale societatii si apararea ordinii de drept, cat si drepturile si
libertatile cetatenesti, cu atat mai mult cu cat aceste dispozitii se
coroboreaza cu prevederile cuprinse in art. 1 alin. (3) din Constitutie,
potrivit carora "Romania este stat de drept, democratic si social, in care
demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori
supreme si sunt garantate". In conditiile actuale, caracterizate prin
afirmarea plenara a drepturilor si libertatilor omului, statul este un garant
al securitatii cetatenilor, al exercitarii libere si nestingherite a acestor
drepturi, printre care se numara si dreptul de proprietate. Sustinerea
autorilor exceptiei ca "In prezent, statul trebuie sa aiba acest drept de
control absolut doar fata de ceea ce ii apartine, siesi si nu altuia" nu
poate fi primita, deoarece oficialitatea procesului penal si obligativitatea
tragerii la raspundere a faptuitorilor constituie modalitati de garantare a
apararii ordinii de drept, a valorilor fundamentale ale societatii.
Oficialitatea procesului penal nu este "fara limite", asa cum
sustin autorii exceptiei, din moment ce in anumite conditii legea prevede
exceptii de la acest principiu. Astfel, regula oficialitatii poate fi restransa
sau inlaturata atunci cand, spre exemplu, legea cere, pentru punerea in miscare
a actiunii penale, incuviintari sau autorizari prealabile sau cand aceasta este
conditionata de existenta plangerii prealabile.
In legatura cu sustinerile autorilor exceptiei de neconstitutionalitate,
legate de faptul ca partea vatamata nu mai are interes in cauza, deoarece nu
s-a constituit parte civila, acest fapt nu prezinta importanta in raport cu
obiectul sesizarii, intrucat, pe de o parte, renuntarea la exercitiul actiunii
civile nu are, in conceptia legiuitorului, nici o influenta asupra actiunii
penale, iar pe de alta parte, persoana vatamata, care nu s-a constituit parte
civila in procesul penal, poate introduce la instanta civila (in baza
prevederilor art. 19 alin. 1 din Codul de procedura penala) actiune pentru
repararea pagubei pricinuite prin infractiune.
In sfarsit, Curtea constata ca oficialitatea procesului penal nu contravine
nici normei constitutionale continute in art. 26 alin. (1), conform careia
"Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata intima, familiala si
privata". Autorii exceptiei ignora dispozitiile alin. (2) ale aceluiasi
articol, in care se prevede ca "Persoana fizica are dreptul sa dispuna de
ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica
sau bunele moravuri", precum si principiul constitutional privind
exercitarea cu buna-credinta de catre cetateni a drepturilor si libertatilor
constitutionale, reglementat de art. 54 din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 2
din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Tancu Amet si Saban Asan in
Dosarul nr. 936/1999 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2000.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta