Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 309 din 15 noiembrie 2001

referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala si ale art. 207 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 32 din 18 ianuarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Nicolae Cochinescu - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Petre Ninosu       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Ioan Vida          - judecator
    Iuliana Nedelcu    - procuror
    Marioara Prodan    - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala si ale art. 207 din Codul penal, exceptii ridicate de Teodor Emilian Vasiliu, Mariana Ionescu si Sorin Dumitru Popescu in dosarele nr. 2.011/2000, nr. 4.397/2000 si, respectiv, nr. 4.887/2000 ale Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor nr. 325C/2001 si nr. 326C/2001 la Dosarul nr. 324C/2001.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca se impune conexarea dosarelor, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila, intrucat acestea au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate.
    Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 325C/2001 si nr. 326C/2001 la Dosarul nr. 324C/2001.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiilor de neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala privind punerea in miscare a actiunii penale la plangerea prealabila a persoanei vatamate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, deoarece nu contin dispozitii discriminatorii sau privilegii. De asemenea, se sustine ca aceste prevederi nu contravin nici dispozitiilor art. 1 alin. (3), privind statul roman, si nici celor ale art. 30 alin. (1) si alin. (2) din Constitutie, referitoare la libertatea de exprimare. Se considera ca si dispozitiile art. 207 din Codul penal referitoare la proba veritatii sunt conforme cu prevederile constitutionale, intrucat nu se incalca prezumtia de nevinovatie, prevazuta la art. 23 alin. (8), libertatea constiintei, consacrata prin art. 29, libertatea de exprimare, garantata de art. 30, libertati care, potrivit art. 30 alin. (6) si art. 54 din Constitutie, trebuie exercitate cu buna-credinta, fara a se incalca drepturile si libertatile celorlalti. Totodata se considera ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la libertatea de exprimare. Se invoca, in final, jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume Decizia nr. 272 din 20 decembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 219 din 27 aprilie 2001, si Decizia nr. 56 din 22 februarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 154 din 29 martie 2001, prin care au fost respinse exceptiile de neconstitutionalitate referitoare la aceleasi dispozitii legale. Intrucat nu au fost invocate elemente noi de natura a determina o reconsiderare a acestei jurisprudente, se solicita respingerea exceptiilor.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 4 iunie 2001 si 21 iunie 2001 (pronuntate in dosarele nr. 4.397/2000, nr. 4.887/2000 si, respectiv, nr. 2.011/2000), Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala, precum si a celor ale art. 207 din Codul penal, exceptii ridicate de Mariana Ionescu, Sorin Dumitru Popescu si, respectiv, de Teodor Emilian Vasiliu.
    In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate autorii acestora sustin ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, privind egalitatea in drepturi, intrucat este "vadita inegalitatea in fata legii, cel putin procedural, a jurnalistilor". De asemenea, se considera ca ambele texte de lege criticate incalca drepturile si libertatile cetatenilor, garantate prin art. 1 alin. (3) din Constitutie, precum si prevederile art. 11 si 20 din Constitutie, raportate la art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (referitoare la dreptul la libertatea de exprimare), si, respectiv, art. 30 alin. (1), (2) si alin. (8) teza finala, privind libertatea de exprimare. Se considera ca aplicarea dispozitiilor privind procedura plangerii prealabile si jurnalistilor (pentru infractiunile prevazute la art. 193, 205 si 206 din Codul penal) aduce atingere libertatii de exprimare a acestora si, totodata, constituie o discriminare in raport cu alte categorii de cetateni (judecatori, procurori, notari, militari), care, tot "pentru fapte in legatura cu serviciul, se afla in cercetari ale organelor competente, altele decat instantele, luni si ani de zile, iar de multe ori, pe baza acestor cercetari profesioniste sunt exonerati de orice raspundere". In ceea ce priveste dispozitiile art. 207 din Codul penal, referitoare la proba veritatii, autorii exceptiilor considera ca acestea contravin prevederilor art. 30 alin. (8) teza finala din Constitutie. Se arata ca proba veritatii devine necesara unui jurnalist pentru disculparea pentru informatia sau opinia exprimata, dar aceasta nu este posibila, deoarece proba veritatii ar presupune dezvaluirea surselor de informare ale jurnalistului, care sunt protejate. Autorii considera ca art. 207 din Codul penal vine in contradictie, sub acelasi aspect, cu prevederile art. 31 din Constitutie, potrivit carora dreptul persoanei de a avea acces la informatie de interes public nu poate fi ingradit.
    Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opiniile asupra exceptiilor de neconstitutionalitate, apreciaza ca acestea sunt neintemeiate. Se considera ca textele de lege criticate nu contravin nici prevederilor art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece sunt in concordanta cu cerintele aratate in pct. 2 al art. 10 si sunt menite sa protejeze morala, reputatia sau drepturile altora. Aceste dispozitii, absolut necesare intr-o societate democratica, permit persoanei vatamate in drepturile sale prin savarsirea infractiunilor de insulta, calomnie si amenintare sa se adreseze instantei de judecata si atunci cand faptele au fost savarsite prin presa, constituind un mijloc de protectie a respectarii moralitatii, reputatiei persoanei, dar si a dreptului publicului de a fi informat corect, conform realitatii si in limitele decentei. Instanta de judecata mai considera ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala nu incalca principiul egalitatii in drepturi, deoarece sunt situatii diferite in cazul categoriilor profesionale invocate de autorii exceptiilor, situatii carora trebuie sa le corespunda tratamente juridice deosebite, pentru respectarea altor principii constitutionale. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 207 din Codul penal instanta de judecata considera, de asemenea, ca fiind nefondate criticile, aratandu-se ca proba veritatii este admisibila numai in anumite cazuri si nu presupune, in toate cazurile, dezvaluirea surselor de informare ale ziaristilor sau ca o asemenea dezvaluire nu ar fi permisa pentru ocrotirea unor interese publice sau individuale, reglementari care nu nu se regasesc in cuprinsul Conventiei.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctele sale de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata sub toate aspectele. Astfel, se considera ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala nu sunt contrare prevederilor art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece, "in lumina jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, o restrangere nu este de natura sa incalce art. 10 din Conventie, daca este prevazuta de lege, indreptata spre indeplinirea unui scop legitim si necesara intr-o societate democratica". Referirile la organul judiciar caruia i se adreseaza plangerea nu sunt socotite, in opinia Guvernului, ca restrangeri aduse libertatii de exprimare in acceptiunea art. 10 din Conventie. Se invoca, in acest sens, insasi jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului care in Cazul Constantinescu impotriva Romaniei a constatat ca nu a existat o incalcare a art. 10 din Conventie, deoarece "marja de apreciere a autoritatilor nationale" in stabilirea existentei "unei nevoi sociale imperioase care sa raspunda ingerintei in exercitarea libertatii de exprimare nu a fost depasita". Se mai arata ca acelasi text de lege nu contravine nici prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece "nu creeaza nici privilegii, nici discriminari, neincalcand vreunul dintre criteriile egalitatii in drepturi, enumerate in art. 4 din Constitutie". Totodata se considera ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 30 alin. (1), (2) si (8) din Constitutie, deoarece textul procedural criticat nu contine dispozitii de asemenea natura. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a art. 207 din Codul penal se arata ca este nefondata in raport cu prevederile art. 30 alin. (6) si cu cele ale art. 54 din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au trimis punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
    Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala si cele ale art. 207 din Codul penal, care au urmatorul cuprins:
    - art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala: "Aceste prevederi se aplica si in cazul infractiunilor prevazute in art. 193, 205 si 206 din Codul penal, savarsite prin presa sau orice mijloace de comunicare in masa;"
    Aceste dispozitii trebuie corelate cu cele ale paragrafului 1 al alin. 2 al art. 279 din Codul de procedura penala, la care se face referire, dispozitii care prevad: "Plangerea prealabila se adreseaza:
    a) instantei de judecata, in cazul infractiunilor prevazute de Codul penal in art. 180, 184 alin. 1, 193, 205, 206, 210, 213 si 220, daca faptuitorul este cunoscut. Cand faptuitorul este necunoscut, persoana vatamata se poate adresa organului de cercetare penala pentru identificarea lui.";
    - art. 207 din Codul penal: "Proba veritatii celor afirmate sau imputate este admisibila, daca afirmarea sau imputarea a fost savarsita pentru apararea unui interes legitim. Fapta cu privire la care s-a facut proba veritatii nu constituie infractiunea de insulta sau calomnie."
    Textele constitutionale, invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate, au urmatoarea redactare:
    - art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    - art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
    (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.";
    - art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.";
    - art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - art. 29 alin. (1) si (2): "(1) Libertatea gandirii si a opiniilor, precum si libertatea credintelor religioase nu pot fi ingradite sub nici o forma. Nimeni nu poate fi constrans sa adopte o opinie ori sa adere la o credinta religioasa, contrare convingerilor sale.
    (2) Libertatea constiintei este garantata; ea trebuie sa se manifeste in spirit de toleranta si de respect reciproc.";
    - art. 30 alin. (1), (2) si alin. (8) teza finala: "(1) Libertatea de exprimare a gandurilor, a opiniilor sau a credintelor si libertatea creatiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare in public sunt inviolabile.
    (2) Cenzura de orice fel este interzisa. [...]
    (8) [...] Delictele de presa se stabilesc prin lege.";
    - art. 31 alin. (1): "Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit."
    Autorul exceptiei a mai invocat si incalcarea art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care are urmatorul cuprins: "1. Orice persoana are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie si libertatea de a primi sau de a comunica informatii ori idei fara amestecul autoritatilor publice si fara a tine seama de frontiere. Prezentul articol nu impiedica statele sa supuna societatile de radiodifuziune, de cinematografie sau de televiziune unui regim de autorizare.
    2. Exercitarea acestor libertati, ce comporta indatoriri si responsabilitati, poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru securitatea nationala, integritatea teritoriala sau siguranta publica, apararea ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia sanatatii sau a moralei, protectia reputatiei sau a drepturilor altora, pentru a impiedica divulgarea de informatii confidentiale sau pentru a garanta autoritatea si impartialitatea puterii judecatoresti."
    Autorii exceptiilor considera ca este neconstitutionala institutia plangerii prealabile (prevazuta la art. 279 alin. 1 din Codul de procedura penala ca o conditie necesara pentru punerea in miscare a actiunii penale) in cazurile prevazute de art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din acelasi cod, deoarece se incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, prin faptul ca pentru infractiunile mentionate in acest text, savarsite de jurnalisti (care ar constitui infractiuni de serviciu), alte categorii profesionale nu pot fi chemate in judecata direct in fata instantei, ci este prevazuta o procedura prealabila, de cercetare de catre "organe competente, altele decat instantele", care-i pot exonera de orice raspundere penala. Se considera ca astfel se instituie o discriminare interzisa de art. 16 alin. (1) din Constitutie. Totodata autorii exceptiei apreciaza ca sunt incalcate si prevederile art. 29 alin. (1) si (2), referitoare la libertatea constiintei, ale art. 30 alin. (1), (2) si (8) din Constitutie, referitoare la libertatea de exprimare, prevederile art. 1 alin. (3) si cele ale art. 11 si art. 20 din Constitutie, raportate la art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la libertatea de exprimare.
    1. Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala, Curtea constata ca nu pot fi retinute criticile formulate, avand in vedere urmatoarele considerente:
    Conditionarea punerii in miscare a actiunii penale de existenta plangerii prealabile a persoanei vatamate reprezinta o exceptie de la regula generala a oficialitatii procesului penal, inscrisa in art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala. Cazurile in care este necesara plangerea prealabila se impart in doua categorii: in cazul anumitor infractiuni, prevazute expres si limitativ de lege, plangerea prealabila se depune direct la instanta de judecata, iar in cazul altor infractiuni, determinate, de asemenea, prin lege, plangerea trebuie adresata organului de urmarire penala competent, sesizarea instantei urmand a se face prin rechizitoriul procurorului. Potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". Stabilirea infractiunilor in cazul carora este necesara plangerea prealabila, a acelora in care trebuie efectuata urmarirea penala, precum si a celor in cazul carora sesizarea instantei de judecata se face prin plangerea prealabila directa a persoanei vatamate este lasata de Constitutie la libera optiune a legiuitorului. In speta, textul art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala, introdus prin Legea nr. 45/1993 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 1 iulie 1993), extinde cazurile in care plangerea penala a persoanei vatamate poate fi adresata direct instantei de judecata, prevazute de paragraful 1 al aceluiasi alineat, si cu privire la "infractiunile prevazute in art. 193, 205 si 206 din Codul penal, savarsite prin presa sau orice mijloace de comunicare in masa;".
    Curtea retine ca prevederile art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice nu sunt incalcate pentru ca textul de lege mentionat nu contine privilegii sau discriminari de natura acelora prevazute la art. 4 din Constitutie, si anume de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala. Faptul ca pentru categoria de infractiuni prevazuta de textul de lege criticat este aplicabila procedura plangerii prealabile prevazuta la alin. 2 lit. a) al art. 279 din Codul de procedura penala, iar nu aceea prevazuta la lit. b) sau c) ale aceluiasi articol nu poate fi considerat o discriminare. In mod constant Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, a statuat ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, ci presupune ca in situatii deosebite (cum este si cel in speta) sa se adopte solutii juridice deosebite. Or, situatia jurnalistilor trimisi in judecata numai pentru infractiunile prevazute la art. 193, 205 si 206 din Codul penal, savarsite prin presa sau prin orice mijloace de comunicare in masa, este diferita de aceea a judecatorilor, procurorilor, notarilor ori a altor categorii profesionale prevazute la lit. c) a aceluiasi articol, diferenta rezultand din specificul activitatii acestora, natura deosebita a infractiunilor pentru care sunt reclamati, gravitatea faptelor ori principiile constitutionale ocrotite. Totodata Curtea observa ca argumentele invocate de autorii exceptiilor, referitoare la competenta organelor, altele decat instantele, ori la exonerarea de raspundere care ar fi posibila in mai mare masura in fata acestor organe de cercetare penala, nu pot fi luate in considerare, deoarece, chiar potrivit prevederilor constitutionale [art. 125 alin. (3)], competenta si procedura de judecata sunt stabilite numai de lege, iar nu de Constitutie, iar garantii procesuale care sa asigure aflarea adevarului de catre instanta ori de catre organul de cercetare penala sunt, deopotriva, existente in ambele situatii, aflarea adevarului fiind unul dintre principiile de baza ale procesului penal (art. 3 din Codul de procedura penala).
    Curtea mai constata ca textul procedural criticat nu incalca prevederile art. 30 alin. (1) si (2) din Constitutie si nici pe cele ale art. 10 din Conventie, referitoare la libertatea de exprimare, deoarece, potrivit prevederilor constitutionale ale alin. (6) din art. 30, "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine", iar, potrivit prevederilor art. 10 alin. 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, "exercitarea acestor libertati poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru [...] protectia sanatatii sau a moralei, protectia reputatiei sau a drepturilor altora [...]". Or, tocmai pentru sanctionarea depasirii limitelor constitutionale ale exercitarii libertatii de exprimare textul mentionat stabileste extinderea procedurii plangerii prealabile adresate instantei de judecata si asupra infractiunilor de amenintare, insulta si calomnie savarsite prin presa sau prin orice mijloace de comunicare in masa, dispozitiile sale fiind astfel conforme Constitutiei si Conventiei.
    Curtea mai constata ca nu sunt incalcate, de asemenea, nici prevederile art. 30 alin. (8) teza finala, referitoare la stabilirea prin lege a delictelor de presa, deoarece, nefiind inca adoptata o lege prin care sa fie stabilite delictele de presa, textul constitutional invocat nu are nici o incidenta in cauza.
    Totodata Curtea observa ca nu sunt incalcate, prin dispozitiile procedurale criticate, nici prevederile art. 29 alin. (1) si (2) din Constitutie, referitoare la libertatea constiintei, deoarece libertatea gandirii si a opiniilor, precum si libertatea credintelor religioase "trebuie sa se manifeste in spirit de toleranta si de respect reciproc", potrivit chiar alin. (2) al art. 29 din Constitutie, invocat de autori in motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate.
    Prin urmare, retinand ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala nu contravin prevederilor constitutionale mentionate si nici prevederilor art. 10 din Conventie, Curtea retine, totodata, ca nu sunt incalcate, de asemenea, nici prevederile art. 1 alin. (3) din Constitutie, referitoare la statul roman ca stat de drept, ale art. 11 privind dreptul international si dreptul intern si nici prevederile art. 20 din Constitutie, referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, existand depline concordante intre textul din Conventie invocat si dispozitiile legale criticate.
    2. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 207 din Codul penal, Curtea retine, de asemenea, ca este neintemeiata, intrucat acestea sunt conforme cu prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
    Astfel, nu poate fi retinut motivul invocat, referitor la imposibilitatea efectuarii probei veritatii, din cauza eticii jurnalistului care obliga la protejarea surselor de informare. Curtea observa ca proba veritatii nu impune dezvaluirea surselor de informare, ci scopul ei este acela de a da posibilitatea jurnalistului de a dovedi adevarul informatiilor date publicitatii. Totodata Curtea atrage atentia ca nu se poate justifica savarsirea unor infractiuni grave prin invocarea secretului surselor de informare.
    In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art. 29 din Constitutie, si anume a alin. (1) si (2), referitoare la libertatea constiintei, Curtea constata ca reglementarea probei veritatii in cazul infractiunilor de insulta si calomnie, prin art. 207 din Codul penal, nu aduce nici un fel de atingere libertatii constiintei, garantata de Legea fundamentala, ci, dimpotriva, asigura exercitarea cu buna-credinta a libertatii gandirii si a opiniilor, fara a se incalca drepturile si libertatile fundamentale ale celorlalti, in spiritul art. 54 din Constitutie. Or, faptele de insulta si calomnie demonstreaza tocmai o lipsa de respect pentru demnitatea persoanei si, de aceea, numai daca au fost savarsite pentru apararea unui interes legitim si daca s-a facut proba veritatii lor, ele nu constituie infractiuni.
    In ceea ce priveste invocarea incalcarii art. 31 din Constitutie, referitor la dreptul la informare, Curtea retine netemeinicia acestei critici, deoarece, potrivit prevederilor alin. (4) din acest articol, "Mijloacele de informare in masa, publice si private, sunt obligate sa asigure informarea corecta a opiniei publice". Or, procedura de sanctionare a ziaristilor pentru savarsirea infractiunilor de amenintare, insulta sau calomnie are in vedere tocmai obligatiile constitutionale ale celor care folosesc mijloacele de informare in masa si care trebuie sa asigure o informare corecta a publicului.
    Curtea Constitutionala a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala. Poate fi mentionata in acest sens Decizia nr. 162 din 21 septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 544 din 2 noiembrie 2000, prin care s-a statuat ca aceasta exceptie este neintemeiata, dispozitiile legale criticate fiind constitutionale, deoarece "nu aduc atingere acestor drepturi fundamentale ale omului, obiectul reglementarii constituindu-l doar procedura de punere in miscare a actiunii penale numai la plangerea prealabila a persoanei vatamate, in cazul infractiunilor pentru care legea prevede ca este necesara o astfel de plangere".
    Considerentele si solutia adoptata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
    Curtea constata ca nu este intemeiata nici critica referitoare la incalcarea art. 30 alin. (1) din Constitutie, deoarece libertatea de exprimare, ca orice alta libertate sau drept fundamental, trebuie sa fie exercitata cu buna-credinta, potrivit art. 54 din Constitutie, "fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti", iar conform art. 30 alin. (6), "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine".
    De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 207 din Codul penal, respingand exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii. Astfel, prin Decizia nr. 134 din 6 iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 23 august 2000, Curtea a statuat ca art. 207 din Codul penal nu incalca principiul prezumtiei de nevinovatie consacrat de art. 23 alin. (8) din Constitutie, deoarece acesta "nu reglementeaza stabilirea vinovatiei in cazul infractiunilor de insulta si de calomnie. In realitate, acest text de lege instituie posibilitatea inculpatului de a dovedi veridicitatea afirmarilor sau imputarilor facute, aceasta constituind un caz special de inlaturare a caracterului penal al faptei, prin lipsa pericolului social, daca fapta a fost savarsita pentru apararea unui interes legitim". S-a mai retinut ca "Apararea drepturilor si a libertatilor cetatenilor impune, in unele situatii, sanctionarea penala a afirmarilor si imputarilor, chiar daca acestea se refera la fapte adevarate, dar nu au fost facute pentru apararea unui <<interes legitim>>. De altfel, necesitatea sanctionarii rezulta din prevederile art. 30 alin. (6) din Constitutie". Prin aceeasi decizie Curtea a constatat si faptul ca textul art. 207 din Codul penal "este in deplina concordanta cu prevederile art. 10 pct. 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale", precum si cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
    Considerentele si solutia adoptate prin decizia citata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, neexistand elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
    Curtea observa, de asemenea, ca jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului cu privire la protejarea surselor de la care jurnalistii preiau informatii nu este relevanta in cauza, intrucat art. 207 din Codul penal se refera la fapte determinate privitoare la o persoana, deci elemente concrete care pot fi dovedite, iar nu la obligatia impusa de un tribunal unui ziarist de a-si dezvalui sursele, sub sanctiunea aplicarii unei amenzi, situatie la care se refera Cazul Goodwin contra Regatul Unit, caz invocat de autorii exceptiilor.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) alin. 2 din Codul de procedura penala si ale art. 207 din Codul penal, exceptii ridicate de Teodor Emilian Vasiliu, Mariana Ionescu si Sorin Dumitru Popescu in dosarele nr. 2.011/2000, nr. 4.397/2000 si, respectiv, nr. 4.887/2000 ale Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 309/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 309 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 309/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu