DECIZIE Nr. 30 din 6 aprilie 1994
in legatura cu constitutionalitatea Legii pentru prelungirea sau reinnoirea
contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 100 din 18 aprilie 1994
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 3 martie 1994, de catre
26 senatori, respectiv de domnii Constantin Moiceanu, Gabor Menyhert Hajdu,
Zoltan Hosszu, Bela Marko, Ion Manea, Vasile Vetisanu, Emilian Buzica, Florin
Buruiana, Nicolae Manolescu Apolzan, Andrei Potcoava, Emil Tocaci, Adrian
Dumitru Popescu-Necsesti, Alexandru Paleologul, Radu Vasile, Lajos Magyari,
Karoly Ferenc Szabo, Tiberiu Stefan Incze, Petre Constantin Buchwald, Adrian
Sarbu, Gheorghe Frunda, Denes Seres, Nistor Badiceanu, Gabor Kozsokar, Radu
Ceontea, Voicu Valentin Glodean si Ioan Paul Popescu asupra
neconstitutionalitatii art. 1-4 din Legea pentru prelungirea sau reinnoirea
contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative.
In sesizare, grupul de senatori sustine, in esenta, ca art. 1 al legii este
contrar art. 41 alin. (1) si art. 135 alin. (1) din Constitutie, art. 2 si art.
3 incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2)
din Constitutie, iar art. 4 contravine principiului separarii puterilor in
stat.
Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului,
punctele lor de vedere in legatura cu sesizarea primita. De asemenea, in
temeiul art. 53 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, s-a cerut opinia prof. univ. dr. Francisc Deak de la
Facultatea de Drept a Universitatii Bucuresti.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se apreciaza ca
prevederile art. 1-4 din Legea pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor
de inchiriere privind unele suprafete locative sunt constitutionale. Cu privire
la art. 1 se sustine ca, in sesizare, se confunda titularul actual al dreptului
de proprietate asupra suprafetelor locative respective, care este statul, cu
fostul proprietar, inlaturat din dreptul sau prin nationalizare, or, calitatea
statului de proprietar nu poate fi contestata in lipsa adoptarii unei legi care
sa declare nule actele de trecere in proprietatea statului a unor proprietati.
In consecinta, legea, ca act juridic al statului, poate impune orice conditie
referitoare la contractele incheiate, inclusiv prelungirea acestora. De asemenea,
se considera ca prin dispozitiile art. 1 nu se incalca dreptul de proprietate,
deoarece Legea nr. 5/1973 este inca in vigoare, iar, potrivit pct. 3 din anexa
nr. 2 la H.C.M. nr. 860/1973, care stabileste modelul contractului - tip de
inchiriere, se mentioneaza: "La expirarea termenului, chiriasul are
dreptul la reinnoirea contractului [...] in afara de cazurile expres prevazute
de lege, modificarea sau rezilierea contractului se poate face numai cu acordul
ambelor parti". In legatura cu art. 2 din lege, se apreciaza ca prin
acesta nu se incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat prin art.
15 alin. (2) din Constitutie, intrucat legea in discutie nu a creat drepturi si
obligatii noi fata de reglementarile similare (in vigoare pana la 31 decembrie
1987), ci a consfintit o stare de fapt existenta, respectiv raporturile
juridice de inchiriere, care au continuat sa se desfasoare. De aceea se
considera ca si in lipsa unei prelungiri prin lege a valabilitatii raporturilor
juridice de inchiriere acestea au continuat sa existe, partile indeplinindu-si
in mod reciproc obligatiile. Referitor la neconstitutionalitatea art. 3, se
sustine ca autorii nu au observat faptul ca reglementarea se refera la
inchirierea garajelor proprietate de stat si nu la suprafetele destinate
acestui scop - proprietatea unor persoane fizice. Cu privire la art. 4, se
apreciaza ca este constitutional, dispozitiile sale nereprezentind o imixtiune
a legislativului in activitatea judecatoreasca. In acest sens, se mentioneaza
ca, potrivit art. 21 din Legea nr. 5/1973, "Nici o persoana nu poate fi
evacuata din locuinta detinuta in mod legal decat in cazurile si in conditiile
prevazute de lege". Art. 23 si art. 64 din aceeasi lege prevad situatiile
si conditiile in care se poate cere evacuarea, iar printre acestea nu figureaza
"incetarea contractului de inchiriere" pe considerentul ca nu a fost
reinnoit. Se apreciaza ca textul art. 4 din lege este, de altfel, si inutil,
intrucat o lege in vigoare este obligatorie pentru toti subiectii carora li se
adreseaza, inclusiv pentru instantele judecatoresti.
Potrivit opiniei prof. univ. dr. Francisc Deak, legiuitorul poate stabili
reguli privind continutul si limitele dreptului de proprietate, asa cum prevede
expres art. 41 alin. (1) din Constitutie si dupa cum rezulta si din
dispozitiile art. 135 alin. (6) ale legii fundamentale, conform carora
proprietatea este inviolabila in conditiile legii. In acelasi sens, din
dispozitiile art. 480 si art. 475 din Codul civil rezulta ca dreptul de dispozitie
al proprietarului se exercita in conditiile prevazute de lege. De altfel, cu
referire la legislatia locativa exista o reglementare speciala care asigura
stabilitatea contractului de inchiriere atat in dreptul german, cat si in
dreptul francez, iar din compararea acestor legislatii cu cea instituita prin
Legea nr. 5/1973 rezulta o similitudine de solutii, indeosebi in ce priveste
art. 64 al legii. In legatura cu critica formulata in sesizare, referitoare la
incalcarea principiului neretroactivitatii legii, se considera ca aceasta nu
are in vedere legislatia locativa in vigoare, potrivit careia, la expirarea
termenului, chiriasul are dreptul la reinnoirea contractului, iar evacuarea sa
se poate face numai in conditiile prevazute de lege (art. 21 din Legea nr.
5/1973 si, indeosebi, dispozitiile art. 64 privind schimbul obligatoriu de
locuinte). Deci prelungirea si reinoirea contractelor de inchiriere se
considera ca s-au produs dupa 1 ianuarie 1988, cand a incetat ultima prorogare
legala "in virtutea legislatiei locative, independent de noua lege, care
consacra o prelungire care oricum s-a produs anterior". Cat priveste
obiectia de neconstitutionalitate legata de imixtiunea organului legislativ in
treburile organelor judecatoresti, se apreciaza ca ea nu poate fi retinuta
intrucat "legea noua reconfirma o solutie care ar urma sa fie aplicata in
lipsa ei".
Presedintele Senatului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere sesizarea grupului de senatori, punctul de vedere al
Camerei Deputatilor, opinia prof. univ. dr. Francisc Deak, prevederile art. 41,
art. 43 si art. 135 din Constitutie, precum si dispozitiile art. 17 - 19 din
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Sesizarea priveste dispozitiile art. 1-4 din Legea pentru prelungirea sau
reinnoirea contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea care s-a facut cu
respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin.
(1) din legea sa organica.
La art. 1, textul prevede prelungirea de drept a contractelor de inchiriere
aflate in curs de executare pe o perioada de 5 ani, indiferent de proprietar,
fie ca suprafetele locative sunt ocupate de persoane fizice, fie de asezaminte
social-culturale si de invatamant, de partide politice si alte organizatii
neguvernamentale. In sesizare se sustine ca art. 1 din lege violeaza art. 41
alin. (1) din Constitutie, care garanteaza dreptul de proprietate, si art. 135
alin. (1) din legea fundamentala, care impune statului ocrotirea proprietatii.
In acest sens se arata ca "garantarea dreptului de proprietate presupune
respectarea dezmembramintelor acestui drept si, in mod special, a dreptului de
dispozitie. Proprietarului nu i se poate impune de lege un raport contractual
la care nu-si da consimtamantul".
Curtea apreciaza ca aceasta critica nu este intemeiata.
Potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie, continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege. Aceasta prevedere permite
legiuitorului ca in considerarea unor interese specifice sa instituie reguli
care sa armonizeze incidenta si a altor drepturi fundamentale ale cetatenilor
decat cel de proprietate, intr-o interpretare sistematica a Constitutiei,
astfel incat ele sa nu fie suprimate prin modul de reglementare a dreptului de
proprietate. In acest sens, Curtea Constitutionala, in Decizia nr. 6/1992, a
statuat ca reglementarea contractului de inchiriere nu priveste regimul general
al proprietatii. De aceea prelungirea prin lege a acestui contract, in scop de
protectie a chiriasilor, poate fi instituita prin lege ordinara. O asemenea
masura de protectie isi are temeiul constitutional in prevederile art. 43 din
Constitutie, potrivit carora statul este obligat sa ia masuri de protectie
sociala de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent. Continutul
notiunii de nivel de trai decent nu este definit de Constitutie, dar el rezulta
in functie de situatiile avute in vedere de legiuitor, precum si in functie de
reglementarile internationale privind drepturile omului, obligatorii in temeiul
art. 11 si art. 20 din Constitutie.
In acest sens, potrivit art. 25 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, dreptul la un nivel de trai corespunzator cuprinde, printre altele, si
dreptul la locuinta. In acelasi sens, art. 11 din Pactul international cu
privire la drepturile economice, sociale si culturale prevazand obligatia statelor
de a recunoaste dreptul oricarei persoane la un nivel de trai suficient pentru
ea insasi si familia sa se refera, in mod expres, si la locuinta.
Legea interna trebuie sa dezvolte aceste principii, aducand solutii
concrete in diferite domenii supuse reglementarii.
Se desprinde concluzia ca legiuitorul intern, dand curs acestor dispozitii,
este indreptatit, stabilind continutul si limitele dreptului de proprietate, sa
tina seama nu numai de interesele proprietarilor, ci si de cele ale chiriasilor,
carora trebuie sa le asigure dreptul la o locuinta, realizand astfel un
echilibru intre aceste comandamente constitutionale.
Prelungirea termenului de validitate a contractelor de inchiriere apare
astfel ca o masura de politica legislativa care se inscrie in intregime in
ansamblul prevederilor legii fundamentale.
Trebuie remarcat ca, spre deosebire de ceea ce se sustine in sesizare,
prelungirea contractelor nu atinge cu nimic dreptul de dispozitie al
proprietarului, acesta nefiind afectat in nici un mod. Inchirierea este in
dreptul civil un simplu act de administrare, care nu afecteaza atributul
dispozitiei. Proprietarul isi conserva intact dreptul sau de proprietate,
beneficiaza de toate drepturile ce decurg si este tinut de toate obligatiile ce
ii revin.
De altfel, prelungirea prin lege a contractelor de inchiriere este o
practica cunoscuta si in alte tari. Prevederi in acest sens se intilnesc, de
exemplu, in legislatia franceza, cat si in cea germana, dupa cum se intilneau
si in legislatia interbelica din tara noastra.
La art. 2, textul legii prevede ca toate contractele de inchiriere
existente la 1 ianuarie 1988 si cele incheiate si expirate dupa aceasta data se
reinnoiesc tot pe o perioada de 5 ani, daca chiriasul ocupa si in prezent
spatiul locativ care a facut obiectul inchirierii. In sesizare se sustine ca
dispozitia violeaza principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15
alin. (2) din Constitutie, intrucat "este evident ca un contract expirat
nu poate fi reinnoit decat prin efectul retroactiv al legii".
Curtea considera ca nici aceasta critica nu este intemeiata.
In realitate, potrivit legislatiei in vigoare, contractele de inchiriere nu
au expirat in perioada anterioara legii, astfel ca lege nu confera efect retroactiv
nici unui contract de inchiriere, ci prelungeste doar, in viitor efectele
acestora. Sediul materiei contractului de inchiriere se gaseste in Legea nr.
5/1973, urmata de clauzele contractului de inchiriere-tip, prevazute de H.C.M.
nr. 860/1973, acte normative aflate in vigoare.
Art. 64 din Legea nr. 5/1973 arata conditiile in care proprietarul poate
cere evacuarea chiriasului, neprevazind printre acestea incetarea contractului
la expirarea termenului. In acelasi sens este si prevederea de la pct. 3 din
anexa nr. 2 la H.C.M. nr. 860/1973, conform careia la expirarea termenului,
chiriasul are dreptul de reinnoirea contractului.
Reinnoirea contractului se poate face in scris, dupa cum ea rezulta si din
comportamentul partilor, in concordanta cu prevederile art. 1437 si art. 1452
din Codul civil, in masura in care se aplica fata de reglementarea speciala
existenta in materie locativa.
Se impune concluzia ca aceasta lege nu confera retroactiv o noua eficienta
unor contracte expirate, ci dispune continuarea pe viitor, pe o perioada de
timp, a unor raporturi aflate in curs de executare. Pentru acest motiv, legea
nu incalca principiul constitutional al neretroactivitatii.
La art. 3, in sesizare, problema se pune pentru garaje, in aceiasi termeni.
Curtea, pentru motivele aratate anterior, considera ca obiectia de
neconstitutionalitate este nefondata, mai ales textul de lege are in vedere
exclusiv garajele proprietate de stat.
La art. 4, legea stabileste ca "Prevederile art. 2 se aplica si in
cazul litigiilor dintre proprietari si chiriasi, aflate pe rolul instantelor
judecatoresti, avand ca obiect evacuarea chiriasilor pentru lipsa de
titlu".
In sesizare se sustine ca "Acest text contravine principiului
constitutional al separarii puterilor in stat si totodata face si mai pregnanta
violarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, impunand instantelor
judecatoresti sa aplice cu efect retroactiv o lege inexistenta la declansarea
procesului".
Curtea considera ca nici sustinerea referitoare la incalcarea, prin art. 4,
a principiului separatiei puterilor nu este intemeiata.
Prevederile art. 4 din lege fac in realitate corp comun cu cele ale art. 2
si nu reprezinta, in ultima analiza, decat o precizare la dispozitiile pe care
le introduce acesta. Ele au ca scop sa sublinieze doar faptul ca prelungirea
priveste toate contractele de inchiriere, fara nici un fel de exceptie.
Trebuie remarcat ca, in conformitate cu legislatia locativa, evacuarea nu
poate fi ceruta in mod intemeiat pentru lipsa de titlu decat daca se invoca
ocuparea ilegala a spatiului locativ.
Este de competenta instantelor judecatoresti sesizate cu astfel de cauze sa
stabileasca in ce masura sunt intemeiate actiunile ce se introduc in acest
sens.
In raport cu cele de mai sus rezulta ca dispozitiile art. 4 nu sunt de
natura sa produca o ingerinta in activitatea acestor instante, deoarece, pe de
o parte, cursul procedurii judiciare nu este cu nimic afectat, iar pe de alta
parte, instantele sunt libere sa pronunte orice hotarare pe care o considera
temeinica si legala in raport cu probele efectuate in cauza, deci cu titlu pe
care il invoca reclamantul.
Avand in vedere considerentele expuse, se retine ca prevederile Legii
pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor de inchiriere privind unele
suprafete locative sunt constitutionale.
Vazand si dispozitiile art. 41, art. 43, art. 135 si art. 144 lit. a) din
Constitutie, precum si ale art. 17-20 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Dispozitiile art. 1, art. 2, art. 3 si art. 4 din Legea pentru
prelungirea sau reinnoirea contractelor de inchiriere privind unele suprafete
locative sunt constitutionale.
2. Prezenta decizie se comunica, potrivit legii, Presedintelui Romaniei si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 6 aprilie 1994 si la ea au participat
Vasile Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Antonie
Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan Zlatescu,
judecatori.
p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. Ioan Muraru, judecator
Magistrat-asistent,
Constantin Burada