DECIZIE Nr. 3 din 16
ianuarie 2006
in vederea examinarii
recursului in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de
pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la aplicarea
dispozitiilor art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor
militare, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 28
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului
ACT EMIS DE:
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 284 din 29 martie 2006
Dosar nr. 25/2005
Sub preşedinţia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa,
preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, constituită în Secţii Unite în conformitate cu dispoziţiile art. 25
lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a
întrunit în vederea examinării recursului în interesul legii, declarat de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, cu privire la aplicarea dispoziţiilor art. 9 lit. b) din Legea nr.
80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul poliţistului.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea
prevederilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 85 de
judecători din totalul de 108 în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de
procurorul Florenţa Baltă.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul
legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia în sensul de a se stabili că
atât cadrele militare active, cât şi poliţiştii beneficiază de asistenţă
medicală gratuită şi de medicamente gratuite, potrivit reglementărilor din
legile speciale, dacă au fost respectate dispoziţiile cu caracter general
cuprinse în Legea nr. 145/1997 şi, respectiv, în Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 150/2002, la care se face referire în hotărârile Guvernului nr.
270/1999 şi nr. 677/2003.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii, constată următoarele:
In aplicarea dispoziţiilor art. 9 lit. b) din Legea nr.
80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul poliţistului, instanţele judecătoreşti s-au pronunţat în mod
diferit asupra condiţiilor în care cadrele militare active şi poliţiştii beneficiază
de asistenţă medicală gratuită şi de medicamente gratuite.
Astfel, unele instanţe, considerând că toate
categoriile de personal la care se referă dispoziţiile art. 9 lit. b) din Legea
nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cele ale art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
360/2002 privind statutul poliţistului, beneficiază de asistenţă medicală şi de
medicamente gratuite în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului, au
admis cererile cadrelor militare şi poliţiştilor care au solicitat restituirea
sumelor de bani reţinute cu titlu de contribuţie la Fondul asigurărilor sociale
de sănătate.
In motivarea acestor soluţii au fost invocate
prevederile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 270/1999, prin care, pe lângă
serviciile medicale gratuite din cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate, s-a mai prevăzut asigurarea gratuită a asistenţei medicale,
profilactice şi curative în situaţii speciale şi în misiuni specifice, precum
şi dispoziţiile art. 4 ale aceleiaşi hotărâri, potrivit cărora asistenţa
medicală şi medicamentele gratuite pentru cadrele militare se asigură din
fondurile bugetare.
S-a mai motivat că reglementările din legile nr.
80/1995 şi nr. 360/2002 sunt derogatorii de la principiul obligativităţii
plăţii contribuţiei la asigurările sociale de sănătate, iar datorită
caracterului lor special au prioritate de aplicare.
Relevându-se că prin nici o dispoziţie din legile cu
caracter special la care s-a făcut referire nu s-a condiţionat acordarea
asistenţei medicale gratuite cadrelor militare şi poliţiştilor de plata
contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, s-a conchis că acestor două
categorii de persoane nu le sunt aplicabile prevederile cu caracter general
referitoare la obligativitatea achitării contribuţiei menţionate.
Alte instanţe, dimpotrivă, au considerat că atât
cadrele militare, cât şi poliţiştii beneficiază, în baza legilor speciale, de
asistenţă medicală şi medicamente gratuite, dar numai cu respectarea dispoziţiilor
cu caracter general cuprinse în Legea nr. 145/1997 şi, respectiv, în Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, privind achitarea cotelor de contribuţie
lunară la Fondul asigurărilor sociale de sănătate, la care se face referire în
Hotărârea Guvernului nr. 270/1999 şi în Hotărârea Guvernului nr. 677/2003.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi au aplicat
corect dispoziţiile legii.
Potrivit dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Legea nr.
145/1997, în vigoare de la data de 1 ianuarie 1998 până la 20 noiembrie 2002,
când a fost abrogată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, erau
supuse în mod obligatoriu asigurării următoarele categorii de persoane:
cetăţenii români cu domiciliul în ţară, precum şi cetăţenii străini şi
apatrizii având reşedinţa în România, stabilindu-se în acest cadru, prin
alin. (2) al aceluiaşi articol, că „asiguraţii vor plăti o contribuţie lunară pentru asigurările de
sănătate".
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 au
fost preluate aceleaşi reglementări, precizându-se la art. 4 alin. (1), în
conţinutul ce i s-a dat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005, că
„sunt asiguraţi, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, toţi cetăţenii români
cu domiciliul în ţară, precum şi cetăţenii străini şi apatrizii care au
domiciliul sau reşedinţa în România şi fac dovada plăţii contribuţiei la fond,
în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă".
Este semnificativ că prin art. 12 lit. g) din această
ordonanţă a fost instituită obligaţia asiguraţilor de a achita contribuţia
datorată Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, care,
potrivit art. 50 alin. (1) lit. a), se formează în primul rând din „contribuţii
ale persoanelor fizice şi juridice".
Excepţiile de la principiul contribuţiei obligatorii la
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate au fost reglementate
succesiv în art. 6 din Legea nr. 145/1997 şi în art. 6 alin. (1) lit. a) -i)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, în cuprinsul cărora nu sunt
menţionate cadrele militare şi poliţiştii.
Tot astfel, cadrele militare şi poliţiştii nu se
regăsesc nici între categoriile de persoane considerate asigurate prin efectul
legii, cu scutire de plată a contribuţiei, potrivit art. 55 din Legea nr.
145/1997, sau asigurate, cu plata contribuţiei din alte surse, conform
prevederilor art. 6 alin. (2) lit. a)-e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 150/2002.
Prin urmare, nefăcând parte din nici una dintre
categoriile scutite de plata contribuţiei obligatorii la Fondul naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, atât cadrelor militare, cât şi poliţiştilor
Ie-a revenit obligaţia, mai întâi în conformitate cu art. 52 alin. (1) din
Legea nr. 145/1997, iar după abrogarea acesteia, în temeiul art. 51 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, de a plăti contribuţia
bănească lunară pentru asigurările de sănătate.
De altfel, prin Ordonanţa Guvernului nr. 56/1998,
astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 458/2001, s-a prevăzut la art. 3 lit.
b) că Fondul de asigurări de sănătate ce se virează la Casa Asigurărilor de
Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii
Judecătoreşti se compune şi din „contribuţia personalului militar şi civil, a
personalului şi magistraţilor din autoritatea judecătorească, .... a
militarilor angajaţi pe bază de contract, din ministerele, instituţiile şi
structurile prevăzute la art. 1 alin. 1,...", ceea ce exprimă voinţa
neîndoielnică a legiuitorului ca şi aceste categorii de persoane să achite
cotele de contribuţie lunară la Fondul asigurărilor sociale de sănătate,
potrivit reglementărilor generale privind constituirea
acestui fond.
Aşa fiind, se impune să se considere că atât cadrele
militare, cât şi poliţiştii nu fac parte dintre categoriile de persoane excluse
de la obligaţia cu caracter general de a plăti contribuţia la formarea Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
In legătură cu această obligaţie cu caracter general,
căreia cele două categorii de persoane trebuie să i se conformeze, este de
reţinut reglementarea cu caracter special prevăzută la art. 9 lit. b) din Legea
nr. 80/1995, astfel cum a fost modificată şi completată ulterior, potrivit
căreia cadrele militare în activitate au dreptul la asistenţă medicală şi
medicamente gratuite, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Pentru aplicarea acestei dispoziţii
a legii a fost adoptată Hotărârea Guvernului nr. 270/1999, precizându-se în
art. 1 următoarele: „cadrele militare în activitate au dreptul la asistenţă
medicală şi medicamente, în condiţiile Legii asigurărilor sociale de sănătate
nr. 145/1997, cu modificările ulterioare, şi ale prezentei hotărâri, în toate
situaţiile în care medicii sau alt personal sanitar acreditat recomandă un
tratament medical".
Rezultă deci că nici aceste dispoziţii nu infirmă
existenţa obligaţiei cu caracter general a cadrelor militare de a contribui,
prin plata unei sume lunare, la constituirea Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
Aceste prevederi legale au fost aplicabile şi
poliţiştilor până la data de 19 iunie 2003, când a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotărârea
Guvernului nr. 677 din 12 iunie 2003 privind condiţiile de acordare în mod
gratuit a asistenţei medicale şi psihologice, a medicamentelor şi protezelor
pentru poliţişti.
Ca şi în Hotărârea Guvernului nr. 270/1999 privind
stabilirea condiţiilor de acordare a asistenţei medicale, medicamentelor,
concediilor medicale şi scutirilor medicale pentru cadrele militare în
activitate, prin art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 677/2003 s-a
prevăzut, tot cu caracter de principiu, că „poliţistul beneficiază în mod
gratuit de asistenţă medicală şi psihologică, medicamente şi proteze, în
condiţiile prezentei hotărâri şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de
sănătate, cu modificările ulterioare".
Aşa fiind, câtă vreme, cu privire la aspectele pe care
nu le reglementează, cele două legi speciale fac trimiteri la norma generală,
concluzia ce se impune este aceea că şi în materia obligativităţii plăţii
contribuţiei la formarea Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate este aplicabilă aceeaşi normă generală, deoarece normele speciale nu
conţin dispoziţii contrare.
Ca urmare, gratuităţile la care se referă Legea nr.
80/1995 şi Legea nr. 360/2002 se acordă conform reglementărilor din Hotărârea
Guvernului nr. 270/1999 şi, respectiv, din Hotărârea Guvernului nr. 677/2003,
fără scutirea cadrelor militare în activitate şi a poliţiştilor de obligaţia de
a contribui la constituirea Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
In consecinţă, în temeiul dispoziţiilor art. 25 lit. a)
din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară şi ale art. 329 alin. 3
din Codul de procedură penală, urmează a se admite recursul în interesul legii
şi a se stabili că atât cadrele militare active, cât şi poliţiştii beneficiază
de asistenţă medicală gratuită şi de medicamente gratuite numai dacă au fost
respectate dispoziţiile cu caracter general cuprinse în Legea nr. 145/1997 şi,
respectiv, în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, privind achitarea
cotelor de contribuţie lunară la Fondul asigurărilor sociale de sănătate, la
care se face referire în Hotărârea Guvernului nr. 270/1999 şi în Hotărârea
Guvernului nr. 677/2003.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECID:
Admit recursul în interesul legii declarat de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
In aplicarea dispoziţiilor art. 9 lit. b) din Legea nr.
80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul poliţistului, stabilesc:
Atât cadrele militare active, cât şi poliţiştii
beneficiază de asistenţă medicală gratuită şi de medicamente gratuite, potrivit
reglementărilor din legile speciale, numai dacă au fost respectate dispoziţiile
cu caracter general cuprinse în Legea nr. 145/1997 şi, respectiv, în Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002, privind achitarea cotelor de contribuţie
lunară la Fondul asigurărilor sociale de sănătate, la care se face referire în
Hotărârea Guvernului nr. 270/1999 şi în Hotărârea Guvernului nr. 677/2003.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de
procedură civilă.
Pronunţată în şedinţa publică din 16 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE Şl JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent-şef
Victoria Maftei