DECIZIE Nr.
298 din 23 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 145 si 147 din Codul penal si ale
Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 280 din 29 aprilie 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Oana Cristina Puică -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 145 şi 147 din Codul
penal şi ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, excepţie ridicată de Vasile Fulger în Dosarul nr.
601/251/2008 al Judecătoriei Luduş.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 27 aprilie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 601/251/2008, Judecătoria
Luduş a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 145 şi 147 din Codul
penal şi ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici. Excepţia a fost ridicată de Vasile Fulger cu ocazia
soluţionării dosarului menţionat mai sus.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că prevederile art. 145 şi 147 din Codul penal şi
ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici
încalcă egalitatea în drepturi şi dreptul la un proces echitabil,
precum şi dispoziţiile constituţionale referitoare la
reglementarea prin lege organică a statutului funcţionarilor publici,
întrucât între prevederile Codului penal criticate şi dispoziţiile
Legii nr. 188/1999 există neconcordanţă cu privire la
definiţia funcţionarului public, ceea ce creează posibilitatea
ca o persoană să fie considerată sau nu funcţionar public,
în mod arbitrar, în funcţie de nevoile urmăririi penale.
Judecătoria Luduş consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Arată că, în realitate, autorul excepţiei este nemulţumit
de interpretarea şi aplicarea legii, problemă care excedează
competenţei Curţii Constituţionale. Invocă, în acest sens,
deciziile nr. 276/2002 şi nr. 832/2007 ale Curţii
Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum
şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate
cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 145 şi 147 din Codul penal şi
ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai
2007, cu modificările şi completările ulterioare. Prevederile
din Codul penal criticate de autorul excepţiei au următorul cuprins:
-Art. 145: „Prin termenul «public» se înţelege
tot ce priveşte autorităţile publice, instituţiile publice,
instituţiile sau alte persoane juridice de interes public, administrarea,
folosirea sau exploatarea bunurilor proprietate publică, serviciile de
interes public, precum şi bunurile de orice fel care, potrivit legii, sunt
de interes public.";
- Art. 147: „Prin «funcţionar public» se
înţelege orice persoană care exercită permanent sau temporar, cu
orice titlu, indiferent cum a fost învestită, o însărcinare de orice
natură, retribuită sau nu, în serviciul unei unităţi dintre
cele la care se referă art. 145.
Prin «funcţionar» se înţelege persoana
menţionată în alin. 1, precum şi orice salariat care
exercită o însărcinare în serviciul unei alte persoane juridice decât
cele prevăzute în acel alineat."
In susţinerea
neconstituţionalităţii acestor prevederi de lege, autorul
excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la
egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces
echitabil şi ale art. 73 alin. (3) lit. j) referitoare la reglementarea
prin lege organică a statutului funcţionarilor publici.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că autorul acesteia invocă existenţa unor
necorelări de reglementare între dispoziţiile art. 145 şi 147
din Codul penal şi prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, respectiv critică modul de aplicare a
textelor de lege atacate. Or, aspecte ca cele arătate nu pot fi cenzurate
de instanţa de contencios constituţional, corelarea legislaţiei
în vigoare fiind de competenţa autorităţii legiuitoare, iar aplicarea
legii de competenţa instanţei de judecată învestite cu
soluţionarea litigiului, respectiv a celor ierarhic superioare în cadrul
căilor de atac prevăzute de lege.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 145 şi 147 din Codul
penal şi ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, excepţie ridicată de Vasile Fulger în Dosarul nr.
601/251/2008 al Judecătoriei Luduş.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 23 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puică