Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 298 din 17 decembrie 2007

privind aprobarea Strategiei nationale a Romaniei de aplicare a dreptului international umanitar

ACT EMIS DE: PRIMUL-MINISTRU

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 871 din 20 decembrie 2007



Având în vedere propunerea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar,

în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 4 lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 420/2006 privind înfiinţarea şi organizarea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar,

primul-ministru emite prezenta decizie.

Articol unic. - Se aprobă Strategia naţională a României de aplicare a dreptului internaţional umanitar, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Şeful Cancelariei Primului-Ministru,

Marian Marius Dorin

ANEXĂ

STRATEGIA   NAŢIONALĂ A   ROMÂNIEI

de aplicare a dreptului internaţional umanitar

BUCUREŞTI -2007

Preambul

Scop

Strategia naţională a României de aplicare a dreptului internaţional umanitar are ca scop asigurarea cunoaşterii şi respectării obligaţiilor ce revin statului român prin ratificarea tratatelor internaţionale referitoare la acest domeniu şi diseminarea acestor norme în rândul societăţii civile.

Baza legală

Strategia se elaborează de Comisia Naţională de Drept Internaţional Umanitar în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 420/2006 şi este aprobată de primul-ministru al României.

Definiţie

Dreptul internaţional umanitar reprezintă un ansamblu de reguli care din considerente de ordin umanitar caută să limiteze efectele unui conflict armat. Dreptul internaţional umanitar protejează acele persoane care nu participă sau care nu mai participă la ostilităţi şi restricţionează mijloacele şi metodele de război. Dreptul internaţional umanitar este, de asemenea, cunoscut sub denumirea de dreptul războiului sau dreptul conflictelor armate.

Dreptul internaţional umanitar reprezintă o parte a dreptului internaţional şi este aplicabil conflictelor armate, fiind reglementat în special de convenţiile de la Geneva din 1949, completate de cele două protocoale adiţionale la acestea din 1977 referitoare la protecţia victimelor conflictelor armate, la care se adaugă un mare număr de convenţii care reglementează segmente specifice ale dreptului internaţional umanitar, precum şi reguli de drept cutumiarşi principii aferente.

Tradiţii şi experienţă

Actuala strategie naţională a României de aplicare a dreptului internaţional umanitar valorifică tradiţiile umanitare ale poporului român în general, ale forţelor armate în special, precum şi experienţa acumulată de structurile cu răspunderi în acest domeniu, în mod deosebit ca urmare a participării la diferite misiuni internaţionale.

PARTEA I

Strategia naţională a României de aplicare a dreptului internaţional umanitar

OBIECTIVELE STRATEGIEI: A. Obiective generale; B. Obiective specifice

A. Obiective generale

I. Urmărirea evoluţiilor care intervin în plan internaţional referitoare la convenţiile în domeniul dreptului internaţional umanitar, în vederea ratificării, în funcţie de caz, a convenţiilor la care România nu este parte

II. Introducerea în legislaţia română a normelor de drept internaţional umanitar

III. Diseminarea şi cunoaşterea normelor de drept internaţional umanitar

IV. Aplicarea normelor de drept internaţional umanitar

V. Participarea activă la reuniunile internaţionale în domeniul dreptului internaţional umanitar şi la elaborarea unor noi instrumente, atunci când este cazul

VI. Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor asumate de către România şi semnalarea în timp util autorităţilor a situaţiilor de încălcare a normelor de drept internaţional umanitar, precum şi indicarea măsurilor adecvate de remediere, pe baza propunerilor ministerelor de resort

VII. Cooperarea internaţională şi cooperarea cu alte comisii naţionale de drept internaţional umanitar

B. Obiective specifice

I. Diseminarea normelor de drept internaţional umanitar în cadrul forţelor armate şi al celorlalte structuri cu responsabilităţi în domeniu, precum şi în cadrul societăţii civile

II. Realizarea unei comunicări eficiente şi a unui flux informaţional optim

III. Relaţia Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar cu autorităţile naţionale

IV. Adoptarea măsurilor privind protecţia bunurilor culturale în caz de conflict armat

V. Acordarea protecţiei adecvate civililor, femeilor, copiilor şi persoanelor defavorizate, în caz de conflict armat

VI. Resurse adecvate pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite prin strategie

VII. Acţiuni viitoare în domeniul promovării dreptului internaţional umanitar

PARTEA a II-a

Prezentare. Modalităţi de realizare

A. OBIECTIVE GENERALE

I. Urmărirea evoluţiilor care intervin în plan internaţional referitoare la convenţiile în domeniul dreptului internaţional umanitar, în vederea ratificării, în funcţie de caz, a convenţiilor la care România nu este parte

In urma unei analize a instrumentelor internaţionale de drept internaţional umanitar a rezultat că este necesar ca la nivel naţional să se intensifice eforturile pentru:

1. Aplicarea dispoziţiilor Protocolului privind resturile explozive de război (Protocolul V), adoptat la Geneva la 28 noiembrie 2003, adiţional la Convenţia privind interzicerea sau limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi considerate ca producând efecte traumatice excesive sau care ar lovi fără discriminare, semnată de România la New York la 8 aprilie 1982

a) Măsuri pe care autorităţile naţionale competente le pot întreprinde în vederea aplicării prevederilor Protocolului V

- identificarea locurilor cu potenţial de risc şi crearea unor zone sigure prin limitarea accesului populaţiei civile în acele zone cu grad de risc ridicat;

- iniţierea unor programe educative în sistemul educaţional (licee, universităţi), în vederea diminuării numărului potenţialelor victime.

In acest sens se va crea o reţea de contacte cu reprezentanţi ai mass-mediei, ai editurilor (utilizarea cotidienelor care au captat atenţia liderilor şi decidenţilor din România);

- cooperarea cu CICR (în special cu Centrul Regional pentru Europa Centrală pentru furnizare de asistenţă) şi Societatea Naţională de Crucea Roşie.

Notă: Statele care devin părţi la Protocolul V al Convenţiei din 1980 trebuie să furnizeze asistenţă adecvată pentru marcarea şi înlăturarea rămăşiţelor de război explozibile, pentru acordarea de sprijin necesar în vederea îngrijirii, reabilitării şi reintegrării socioeconomice a victimelor afectate de rămăşiţele de război explozibile.

2.   Impulsionarea procesului de ratificare a Protocolului adiţional la convenţiile de la Geneva din 12 august 1949, referitor la adoptarea unei embleme distinctive şi adoptarea legislaţiei adecvate pentru prevenirea şi interzicerea folosirii incorecte a emblemelor protectoare (GI, art. 53-54; GII, art. 43-45)

3.  Aplicarea adecvată a instrumentelor internaţionale de drept internaţional umanitar, în special a convenţiilor de la Geneva (GI, art. 48; GII, art. 49; GIII, art. 128; GIV, art. 145) şi a Protocolului adiţional I (PI, art. 84); aplicarea adecvată a prevederilor Protocolului IV al Convenţiei privind interzicerea sau limitarea utilizării anumitor arme convenţionale, din 10 octombrie 1980

4.  Adoptarea legislaţiei naţionale pentru reglementarea sancţionării „încălcărilor grave" ale prevederilor dreptului internaţional umanitar (GI, art. 49-50; GII, art. 50, 51; GIII, art. 129, 130; GIV, art. 146, 147; PI, art. 85-91).

5.  Iniţierea unor proiecte de acte normative care vizează problematica dreptului internaţional umanitar, prin consultarea experţilor

II. Introducerea în legislaţia română a normelor de drept internaţional umanitar atunci când este cazul

III. Diseminarea şi cunoaşterea normelor de drept internaţional umanitar

IV Aplicarea normelor de drept internaţional umanitar

1. Măsuri întreprinse în timp de pace:

•  Recunoaşterea şi autorizarea societăţilor naţionale de Cruce Roşie, Semilună Roşie şi Cristal Roşu şi a societăţilor voluntare de ajutor (GI, art. 26)

•  Dispunerea stabilimentelor şi unităţilor medicale, pe cât posibil, astfel încât atacurile împotriva obiectivelor militare să nu le pună în pericol (GI, art. 19)

• Marcarea stabilimentelor, unităţilor, mijloacelor de transport şi a personalului medical cu emblemele distinctive ale Crucii Roşii, Semilunii Roşii sau Cristalului Roşu (GI, art. 38-44; GII, art. 41- 45; G IV, art. 18)

• Marcarea opţională cu semnale luminoase, radio şi electronice a stabilimentelor, unităţilor şi mijloacelor de transport medicale (PI, anexa nr. 1, 5-8)

• In studierea, dezvoltarea, achiziţia sau adoptarea de noi arme, mijloace şi metode de război se va urmări dacă acestea sunt interzise total sau doar în unele circumstanţe prevăzute de dreptul internaţional (PI, art. 36)

•Amplasarea, pe cât posibil, a obiectivelor militare nu se va face în sau în apropierea zonelor dens populate (PI, art. 58)

•  Organizarea apărării civile doar pentru sarcini umanitare: protejarea populaţiei civile împotriva pericolelor, sprijinirea populaţiei pentru a se reface după efectele imediate ale ostilităţilor sau dezastrelor, asigurarea condiţiilor necesare supravieţuirii (GIV, art. 63; P I, art. 61-67)

• Infiinţarea unui birou naţional de informaţii pentru prizonierii de război şi civili (GIN, art. 122-124; G IV,' art. 136-141) şi organizarea de servicii de urmărire pentru persoanele dispărute (P I, art. 33, art. 78)

• Măsuri pentru notificarea navelor-spital (G II, art. 22)

• Măsuri pentru siguranţa bunurilor culturale (H CP, art. 3)

• Pregătirea de consilieri juridici pentru consilierea comandanţilor militari cu privire la respectarea prevederilor dreptului internaţional umanitar (P I, art. 82)

•  Identificarea, marcarea şi protejarea în mod corect, în conformitate cu normele de drept internaţional umanitar, a persoanelor, proprietăţii şi locurilor protejate.

2. Măsuri organizatorice în eventualitatea producerii unui conflict armat

• Acorduri speciale care să conţină alte prevederi (G I, art. 6; G II, art. 6; G III, art. 6; G IV, art. 7)

•  Indicarea puterilor protectoare (G I, art. 8; G II, art. 8, 10; G III, art. 8, 10; G IV, art. 9, 11; P I, art. 5)

•  Facilitarea şi sprijinirea activităţilor CICR (G I, art. 9; G II, art. 9; G III, art. 9; G IV, art. 10; P I, art. 81)

•  Stabilirea procedurilor de urmărire şi de sancţionare a faptelor (G I, art. 52; G II, art. 53; G III, art. 132; G IV, art. 149; P I, art. 90) - susţinerea activităţii Comisiei Internaţionale de Stabilire a Faptelor, constituită în baza art. 90 din Protocolul adiţional I din 1977

Sprijinirea bunelor oficii pentru încetarea disputelor/diferendelor (GI, art. 11; G II, art. 11; G III, art. 11; G IV, art. 12)

•  Stabilirea de zone şi de localităţi sanitare pentru răniţi şi bolnavi (G I, art. 23; anexa nr. 1)

• Stabilirea de spitale, zone şi localităţi sigure pentru populaţia civilă (G IV, art. 14; anexa nr. 1)

•  Măsuri de protejare a prizonierilor de război şi adoptarea procedurilor ca un tribunal competent să stabilească statutul persoanelor capturate (prizonieri de război) - G III, art. 5 paragraful 2; P I, art. 45 paragraful 2

• Acordarea garanţiilor fundamentale persoanelor protejate în cazul producerii unui conflict armat.

3.  Măsuri educaţionale şi de difuzare a normelor de drept internaţional umanitar

•  Traducerea convenţiilor şi protocoalelor din domeniul dreptului internaţional umanitar şi asigurarea concordanţei dintre tratatele internaţionale în domeniu şi prevederile existente în legislaţia naţională

•  Aplicarea cunoştinţelor de drept internaţional umanitar într-un cadru cât mai extins (de la forţele armate până la populaţia civilă) - G I, art. 47; G II, art. 48; GIII, art. 127; G IV, art. 144; PI, art. 83; PII, art. 19; PIII, art. 7

•  Pregătirea de personal calificat care să asigure aplicarea convenţiilor de la Geneva, a protocoalelor adiţionale şi a tratatelor referitoare la protecţia bunurilor culturale (PI, art. 6);

• Instruirea personalului forţelor armate în domeniul dreptului internaţional umanitar (PI, art. 82).

4. Asigurarea eficienţei activităţii Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar

a)  Analizarea impactului activităţii Comisiei, precum şi al instrumentelor şi tehnicilor menite să sprijine, să consolideze sau să diversifice activităţile Comisiei;

b) Măsurarea impactului activităţii Comisiei prin raportare la următoarele acţiuni întreprinse de către autorităţile naţionale:

- identificarea măsurilor naţionale de aplicare a normelor de drept internaţional umanitar şi adoptarea, respectiv aplicarea, acestor măsuri;

- valorificarea de către autorităţile naţionale a informaţiilor, rapoartelor, recomandărilor sau a altor documente cu caracter informativ elaborate în cadrul Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar;

- evaluarea fluxului informaţional între autorităţile naţionale şi Comisia Naţională de Drept Internaţional Umanitar (adoptarea sau neadoptarea de către autorităţile naţionale competente a proiectelor de instrumente legislative, propunerilor sau recomandărilor Comisiei).

5. Instrumente utile care să faciliteze activitatea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar

a)  Identificarea măsurilor care pot fi întreprinse la nivel naţional

•  Efectuarea unui studiu de compatibilitate între prevederile existente în convenţiile internaţionale din domeniul dreptului internaţional umanitar şi prevederile din dreptul intern

Măsuri:

- utilizarea modelului de analiză furnizat de către Serviciul de consultanţă al CICR în vederea efectuării studiului de compatibilitate;

-  includerea în studiul de compatibilitate a mecanismelor naţionale existente pentru aplicarea dreptului internaţional umanitar, precum şi a unei descrieri a relaţiei existente între dreptul intern şi dreptul internaţional umanitar;

- efectuarea studiului de compatibilitate de către experţi;

-  punerea studiului de compatibilitate la dispoziţia publicului.

• Stabilirea unui plan de acţiune

• Stabilirea unor obiective concrete:

- definirea pentru fiecare obiectiv a unei strategii generale, prin desemnarea persoanelor care se vor ocupa de îndeplinirea fiecărui obiectiv.

Categorii de obiective:

-  participarea la evenimente internaţionale în domeniul dreptului internaţional umanitar;

- adoptarea măsurilor naţionale de aplicare a normelor de drept internaţional umanitar;

-  monitorizarea la nivel naţional şi internaţional a noilor dezvoltări în domeniul dreptului internaţional umanitar;

-  activităţi interne pe care Comisia le poate întreprinde pentru a-şi consolida eficacitatea.

• Elaborarea unei fişe de lucru în funcţie de tema aleasă

b) Mecanisme utilizate pentru realizarea schimbului informaţional referitor la măsurile naţionale de aplicare a dreptului internaţional umanitar:

• elaborarea de rapoarte privind măsurile întreprinse de state pentru aplicarea normelor de drept internaţional umanitar;

•  comunicarea în timp util a oricărei informaţii privind aplicarea normelor de drept internaţional umanitar;

 organizarea de întruniri cu toţi membrii Comisiei şi delegarea responsabilităţii pentru desfăşurarea anumitor activităţi unor membri ai Comisiei.

V. Participarea activă la reuniunile internaţionale în domeniul dreptului internaţional umanitar şi la elaborarea unor noi instrumente atunci când este cazul.

VI. Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor asumate de către România şi semnalarea în timp util autorităţilor a situaţiilor de încălcare a normelor de drept internaţional umanitar, precum şi indicarea măsurilor adecvate de remediere, pe baza propunerilor ministerelor de resort:

-   monitorizarea aplicării recomandărilor şi concluziilor Comisiei.

VII. Cooperarea internaţională şi cooperarea cu alte comisii naţionale de drept internaţional umanitar

1. Cooperarea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar cu Comitetul Internaţional al Crucii Roşii (CICR)

a) Realizarea cooperării dintre CICR şi Comisia Naţională de Drept Internaţional Umanitar prin intermediul mecanismelor de consultare, acordurilor şi contactelor de lucru

• Modalităţi de cooperare:

- stabilirea obiectivului cooperării dintre Comisia Naţională de Drept Instituţional Umanitar şi CICR (consolidarea capacităţii Comisiei de a acţiona în domenii specifice);

- solicitarea de sprijin, consiliere şi de expertiză din partea CICR;

- încurajarea obţinerii unui flux informaţional eficient între Comisia Naţională de Drept Internaţional Umanitar şi CICR.

b) Cooperarea cu CICR şi cu Centrul Regional pentru Europa Centrală

c)  Organizarea şi participarea la întrunirile internaţionale şi regionale între comisii/organe de acelaşi tip

2. Cooperarea cu alte comisii naţionale de drept internaţional umanitar:

- organizarea de întruniri şi seminarii în cadrul cărora să se poată efectua schimbul informaţional privind experienţa acumulată;

- organizarea de vizite ale experţilor din comisiile similare existente în alte state;

-  consolidarea relaţiilor directe între comisiile naţionale similare din alte state;

-  menţinerea relaţiilor cu organizaţiile internaţionale şi cu alte organisme;

-  implicarea în procesul de schimb informaţional privind aplicarea dreptului internaţional umanitar;

-  informarea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar cu privire la activitatea, experienţele şi rezultatele altor comisii similare situate în arii geografice apropiate şi care au un sistem juridic similar celui existent în România.

B. OBIECTIVE SPECIFICE

I. Diseminarea normelor de drept internaţional umanitar în cadrul forţelor armate şi al celorlalte structuri cu responsabilităţi în domeniu, precum şi în cadrul societăţii civile

1. Diseminarea normelor de drept internaţional umanitar în cadrul forţelor armate

a) Măsuri:

•  integrarea normelor de drept internaţional umanitar în doctrina militară, programele de pregătire, programele educaţionale;

•  emiterea unor ordine sau instrucţiuni care să privească forţele armate în general şi care să reflecte, în concret, modul prin care se asigură de către statul român respectarea dreptului internaţional umanitar;

Notă: Un asemenea obiectiv se întemeiază pe obligaţia statuată de convenţiile în domeniu, în sarcina statelor membre, de a emite ordine şi instrucţiuni aplicabile forţelor lor armate prin care să asigure respectarea dreptului internaţional umanitar [(art. 1 din Convenţia de la Haga (II); art. 1 din Convenţia de la Haga (IV); art. 7 (1) din Convenţia privind protecţia bunurilor culturale; art. 80 (2) din Protocolul adiţional I; art. 14 (3) din Protocolul II al Convenţiei privind armele convenţionale)].

•  pregătirea membrilor forţelor armate în sensul cunoaşterii dreptului internaţional umanitar şi al aplicării acestuia:

-  elaborarea şi întocmirea unor manuale, precum şi stabilirea unor forme de verificare, chiar periodice, a nivelului de pregătire şi cunoaştere, precum şi a deprinderilor de aplicare a dreptului internaţional umanitar.

• instruirea personalului forţelor armate participante la misiuni internaţionale în sens larg (incluzând operaţiunile de menţinere a păcii) atât pe timpul desfăşurării unor asemenea operaţiuni, cât şi anterior, pentru aplicarea dreptului internaţional umanitar:

- difuzarea unor materiale specifice domeniului dreptului internaţional umanitar de către unele autorităţi civile, autorităţile militare şi poliţieneşti, comandanţii militari, personalul calificat de specialitate;

-  emiterea unor recomandări pentru şcoli şi universităţi, pentru personalul care face parte din Crucea Roşie etc.

•  efectuarea demersurilor de racordare şi eficientizare a participării la organismele şi instituţiile guvernamentale sau neguvernamentale care acţionează în sfera elaborării, cunoaşterii şi promovării dreptului internaţional umanitar:

- participarea la reuniuni, manifestări şi cursuri de pregătire şi de perfecţionare organizate sub auspiciile forurilor internaţionale;

- prezentarea unor soluţii adecvate, fundamentate ştiinţific, la nivelul forurilor internaţionale;

-  participarea personalului forţelor armate la exerciţiile comune de pregătire organizate pe plan intern şi internaţional;

- organizarea unor sesiuni de comunicări ştiinţifice pe teme de drept internaţional umanitar, în colaborare cu: CICR, Institutul de Drept Internaţional Umanitar de la San Remo; Centrul de Drept Internaţional Umanitar de la Ploieşti, Asociaţia Română de Drept Umanitar (ARDU); Societatea Română de Crucea Roşie; Avocatul Poporului;

- sprijinirea realizării, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, a unor parteneriate între instituţiile de învăţământ superior din România şi cele din străinătate, după caz.

2. Diseminarea normelor de drept internaţional umanitar în cadrul societăţii civile

a) Modalităţi generale de stabilire a contactului cu reprezentanţii mass-mediei şi ai societăţii civile:

-  informarea publicului cu privire la activităţile Comisiei naţionale, normele de bază ale dreptului internaţional umanitar, prin organizarea de dezbateri, de conferinţe de presă, expoziţii foto, cursuri de pregătire destinate jurnaliştilor (corespondenţilor de război), prin utilizarea mass-mediei;

-  elaborarea de către Comisie a unui proiect de listă de măsuri legislative şi regulamente pentru acele probleme din dreptul internaţional umanitar care solicită o atenţie deosebită;

-  atragerea tuturor instituţiilor/ministerelor interesate să participe la procesul de diseminare a normelor de drept internaţional umanitar;

- predarea normelor de bază ale dreptului internaţional atât în licee (încurajarea introducerii studierii normelor de bază ale dreptului internaţional umanitar în aria curriculară, organizarea de evenimente extraşcolare şi competiţii naţionale), cât şi în universităţi (în special în facultăţile de drept, de relaţii internaţionale şi de jurnalism);

- formarea profesorilor în calitate de experţi prin realizarea unor schimburi de experienţă la universităţi şi facultăţi similare din străinătate;

-  organizarea de către universităţi a unor cursuri specializate de drept internaţional umanitar.

b) Modalităţi speciale de realizare a contactului cu reprezentanţii mass-mediei şi ai societăţii civile:

- introducerea unui modul de drept internaţional umanitar în curriculumul disciplinelor de educaţie civică, la nivel liceal;

-  introducerea unei discipline opţionale - Dreptul internaţional umanitar- la liceele cu profil vocaţional: teologic, militar, pedagogic;

- elaborarea unui Ghid de drept internaţional pe înţelesul tuturor, care să conţină elemente fundamentale din practica dreptului internaţional umanitar şi un ansamblu esenţial de cutume aplicabile contextual de către cetăţenii care, sub o formă sau alta, în calităţi sau situaţii variate, intră sub incidenţa dreptului internaţional umanitar;

- organizarea de concursuri naţionale şi internaţionale pe teme de drept internaţional umanitar, pentru elevii de liceu;

-  realizarea de parteneriate între licee, în cadrul unor programe internaţionale pe teme de drept internaţional umanitar;

-  organizarea de cursuri de formare pentru cadrele didactice (cu precădere pentru profesorii de ştiinţe socioumane, diriginţi şi directori de unităţi şcolare), în domeniul dreptului internaţional umanitar;

-  generalizarea introducerii în curricula universitară (în funcţie de decizia facultăţilor - având caracter facultativ, opţional sau obligatoriu, de exemplu în instituţiile de învăţământ militar/medical/teologic) a disciplinei Drept internaţional umanitar (această disciplină, în prezent, se studiază în cadrul facultăţilor de drept, la cursurile de licenţă, postuniversitare şi de masterat);

-   sprijinirea asigurării mobilităţii cadrelor didactice/ studenţilor prin participarea la burse tip Erasmus, şi nu numai, a participării la conferinţe interne şi internaţionale, precum şi la concursuri interne şi internaţionale (aşa cum, a fost dobândită deja, o tradiţie la Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti şi la Facultatea de Drept a Universităţii „Nicolae Titulescu,, din Bucureşti) ori schimburi de experienţă, pe probleme specifice dreptului internaţional umanitar;

-  sprijinirea instituţiilor de învăţământ superior pentru constituirea/dotarea unor centre de drept internaţional umanitar, cu participare internă şi internaţională, aşa cum, există deja, la Facultatea de Drept a Universităţii „Nicolae Titulescu" din Bucureşti;

-   cooptarea cadrelor didactice (specialişti în dreptul internaţional) într-un corp de experţi (ce va fi înfiinţat), în vederea consultării cu prilejul iniţierii actelor normative contingente domeniului.

II. Realizarea unei comunicări eficiente şi a unui flux informaţional optim

- Intreprinderea de acţiuni pentru stabilirea/asigurarea unei reţele de contacte

- Crearea unui site propriu al Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar

- Distribuirea unui cotidian propriu

- Utilizarea unui logo, semn propriu

- Redactarea şi difuzarea unei publicaţii proprii

- Organizarea unor conferinţe sau seminarii anuale fie de către Comisie singură, fie în parteneriat cu alte organe naţionale; participarea la evenimentele importante organizate la nivel naţional şi care au legătură cu domeniul dreptului internaţional umanitar.

III. Relaţia Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar cu autorităţile naţionale

Cooperarea cu Guvernul României:

a) informarea periodică a autorităţilor cu privire la activităţile întreprinse de Comisia Naţională de Drept Internaţional Umanitar;

b) impulsionarea Guvernului României în vederea onorării obligaţiilor internaţionale asumate şi furnizării organizaţiilor internaţionale a informaţiilor adecvate;

c) implicarea Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar în elaborarea rapoartelor sau documentelor prin comentarii asupra proiectului de raport/document, precum şi în activităţile care se desfăşoară la nivel naţional pentru obţinerea de informaţii referitoare la aplicarea normelor de drept internaţional umanitar.

IV. Adoptarea măsurilor privind protecţia bunurilor culturale în caz de conflict armat

- Identificarea şi realizarea unui proiect de inventar privind proprietatea culturală, în vederea marcării acesteia cu semnul de protecţie corespunzător

-  Determinarea implicării factorilor locali pentru aplicarea măsurilor cu privire la protejarea proprietăţii culturale

- Elaborarea şi adoptarea unor acte normative de aplicare a prevederilor tratatelor internaţionale referitoare la protecţia bunurilor culturale.

V.  Acordarea protecţiei adecvate civililor, femeilor, copiilor şi persoanelor defavorizate în caz de conflict armat

1.  Protecţia juridică a femeilor şi a copiilor în caz de conflict armat

Convenţia de la Geneva III, Convenţia de la Geneva IV şi protocoalele adiţionale I şi II conferă copiilor o protecţie specială; statele au obligaţia de aplicare a normelor de drept internaţional umanitar privind protecţia copiilor, obligaţii care rezultă din convenţiile de la Geneva din 1949 şi din protocoalele adiţionale: art. 47, 48, 127 şi 144 din convenţiile de la Geneva I, II, III, precum şi din art. 6 din Protocolul opţional din 2000 la Convenţia din 1989 privind protecţia acordată copiilor.

2. Serviciul de protecţie civilă

a) Acordarea protecţiei semnului distinctiv pentru apărarea civililor (Protocolul I la Convenţia de la Geneva din 1949); semnul distinctiv constă dintr-un triunghi albastru pe fundal portocaliu (art. 66, anexa I, cap. V din Protocolul I) - conform art. 66 paragraful 8, statele-parte la convenţiile de la Geneva din 1949 au obligaţia să utilizeze adecvat acest semn distinctiv.

b) Protecţia refugiaţilor şi a persoanelor strămutate.

VI. Resurse adecvate pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite prin strategie

1. Instituţii participante la Comisie şi resurse umane

a) Formarea unor experţi în dreptul internaţional umanitar care să reprezinte toate instituţiile cu competenţe în sfera dreptului internaţional umanitar

b) Reprezentarea în Comisia Naţională de Drept Internaţional Umanitar a tuturor ministerelor interesate de domeniul dreptului internaţional umanitar

c) Cooptarea în Comisia Naţională de Drept Internaţional Umanitar a Ministerului Culturii şi Cultelor şi modificarea în acest sens a Hotărârii Guvernului nr. 420 din 29 martie 2006

-Asigurarea continuităţii Comisiei în fiecare minister care şi-a desemnat reprezentanţi

d) Profesionalism

Membrii Comisiei trebuie să aibă cunoştinţe şi informaţii din domeniul dreptului internaţional umanitar, întrucât acestea sunt necesare pentru desfăşurarea activităţii Comisiei.

e) Desemnarea persoanelor care să se ocupe de activitatea din cadrul Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar să se facă pe bază de competenţă, motivaţie.

f) Asigurarea flexibilităţii în organizarea activităţii Comisiei, competenţa, motivaţia şi flexibilitatea constituind factori-cheie care pot avea o influenţă decisivă asupra eficienţei activităţii Comisiei

g) Organizarea unor acţiuni cu participarea reprezentanţilor CICR şi a altor specialişti în domeniul dreptului internaţional umanitar

h) Valorificarea rolului Secretariatului Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar.

VII. Acţiuni viitoare în domeniul promovării dreptului internaţional umanitar

1. Includerea în cadrul Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar a reprezentanţilor Ministerului Culturii şi Cultelor

2. Analizarea raportului dintre dreptul internaţional umanitar şi aplicarea de sancţiuni internaţionale în cazul încălcării normelor de drept internaţional umanitar

3.  Modificarea Hotărârii Guvernului nr. 420/2006 ar urma să vizeze includerea în cadrul Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar a Ministerului Culturii şi Cultelor şi înscrierea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative alături de Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apărării şi Ministerul Justiţiei printre ministerele care asigură preşedinţia prin rotaţie a Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar.

4. Completarea strategiei:

- completarea strategiei naţionale a României de aplicare a dreptului internaţional umanitar în măsura apariţiei unor situaţii şi elemente noi, care să facă necesară această completare.

5.  Urmărirea principalelor tendinţe înregistrate în cadrul Uniunii Europene în domeniul dreptului internaţional umanitar:

a) asigurarea respectării garanţiilor procedurale fundamentale acordate acelor persoane deţinute ca urmare a unui conflict armat sau a oricărei alte situaţii de violenţă prevăzute în instrumentele juridice internaţionale din domeniul dreptului internaţional umanitar:

-   respectarea de către statele membre, implicit de România, a prevederilor art. 13 din cea de-a treia Convenţie de la Geneva, privind protecţia prizonierilor de război, de curiozitatea publică;

b)  promovarea internaţionalizării standardelor referitoare la exportul de arme:

- aplicarea codului Uniunii Europene reglementând exportul de arme;

- susţinerea eforturilor întreprinse pe plan internaţional în vederea elaborării unui tratat în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite, reglementând comerţul cu arme;

c)  analizarea şi susţinerea propunerii Uniunii Europene privind încheierea unui instrument juridic obligatoriu care abordează problemele de ordin umanitar, în special cele referitoare la bombele cu fragmentaţie (cluster munitions), până la sfârşitul anului 2008, prin raportare la prevederile Convenţiei din 1980 privind armele convenţionale;

d)  examinarea de către statele membre UE, implicit de România, a posibilităţii de participare la proiectele-pilot regionale destinate diseminării liniilor directoare ale CICR referitoare la facilităţile interne şi reglementarea acordării de ajutor în caz de producere a unui dezastru internaţional, precum şi a asistenţei iniţiale de recuperare.

PARTEA a III-a

Sediul Secretariatului Comisiei Naţionale de Drept Internaţional Umanitar

Ploieşti, str. Gheorghe Grigore Cantacuzino nr. 257, OP 12, CP 9, judeţul Prahova, România

Cod:100507

Tel./Fax: 00 40 -244-584 107

Mobil:  00 40-722-380-133

           00 40-722-381-653

E-mail: cndiuro@yahoo.com

ANEXA

PRINCIPALELE   INSTRUMENTE   JURIDICE

de drept internaţional umanitar

1.  Cea de-a patra Convenţie de la Haga din 1907 privind respectarea legilor şi obiceiurilor războiului

2. Anexa la cea de-a patra Convenţie de la Haga din 1907: Regulamentul privind respectarea legilor şi obiceiurilor războiului

3. Convenţia referitoare la începerea ostilităţilor, Haga, 18 octombrie 1907

4.  Protocolul din 1925 privind interzicerea utilizării gazului asfixiant, otrăvitor sau a altor tipuri de gaz şi a mijloacelor bacteriologice de purtare a războiului

5. Prima Convenţie de la Geneva privind îmbunătăţirea sorţii răniţilor şi bolnavilor din forţele armate în campanie, din 12 august 1949

6. Cea de-a doua Convenţie de la Geneva pentru îmbunătăţirea sorţii răniţilor, bolnavilor şi naufragiaţilor forţelor armate pe mare, din 12 august 1949

7. Cea de-a treia Convenţie de la Geneva referitoare la tratamentul prizonierilor de război, 12 august 1949

8. Cea de-a patra Convenţie de la Geneva privind protecţia persoanelor civile în timp de război,12 august 1949

9.  Primul Protocol din 1977, adiţional la convenţiile de la Geneva din 12 august 1949, privind protecţia victimelor conflictelor armate internaţionale

10. Cel de-al doilea Protocol din 1977, adiţional la convenţiile de la Geneva din 12 august 1949, privind protecţia victimelor conflictelor armate fără caracter internaţional

11. Convenţia de la Haga din 1954 pentru protecţia bunurilor culturale în caz de conflict armat

12. Regulamentul privind punerea în aplicare a Convenţiei pentru protecţia proprietăţii culturale în caz de conflict armat

13. Primul Protocol la Convenţia de la Haga din 1954 privind protecţia proprietăţii culturale în eventualitatea unui conflict armat

14. Cel de-al doilea Protocol la Convenţia de la Haga privind protecţia bunurilor culturale în caz de conflict armat, 1999

15. Convenţia din 1972 privind interzicerea dezvoltării, producerii sau stocării armelor bacteriologice (biologice) şi toxice, precum şi privind distrugerea acestora

16. Convenţia asupra interzicerii sau limitării utilizării anumitor arme clasice care pot fi considerate ca producând efecte traumatizante excesive sau ca lovind fără discriminare, Geneva, 10 octombrie 1980

17. Primul Protocol la Convenţia din 1980 privind fragmentele nedetectabile

18. Cel de-al doilea Protocol la Convenţia din 1980 privind restricţiile în utilizarea minelor, dispozitivelor capcană sau a altor dispozitive

19. Cel de-al treilea Protocol la Convenţia din 1980 privind interzicerea sau restricţionarea utilizării armelor incendiare

20. Cel de-al patrulea Protocol la Convenţia din 1980 privind armele laser care provoacă orbirea (1995)

21. Cel de-al cincilea Protocol din 2003 la Convenţia din 1980, privind resturile explozive de război

22. Convenţia din 1993 privind interzicerea dezvoltării, producţiei, stocării şi utilizării armelor chimice, precum şi privind distrugerea lor

23. Convenţia de la Ottawa din 1997 privind interzicerea utilizării, stocării, producerii şi transferului de mine antipersonal şi distrugerea acestora

24. Statutul din 1993 al Tribunalului Penal pentru urmărirea persoanelor răspunzătoare pentru încălcări serioase ale dreptului internaţional umanitar comise, începând cu 1991, pe teritoriul fostei Republici Federative Iugoslavia

25. Statutul din 1994 al Tribunalului Penal pentru urmărirea persoanelor răspunzătoare de genocid şi alte încălcări serioase ale dreptului internaţional umanitar comise pe teritoriul Rwandei şi a cetăţenilor din Rwanda răspunzători pentru genocid şi alte asemenea încălcări comise pe teritoriul statelor vecine între 1 ianuarie 1994-31 decembrie 1994

26. Statutul Curţii Penale Internaţionale, Roma, 1998


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 298/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 298 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 298/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu