DECIZIE Nr. 298 din 9 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 183 alin.
(1) lit. a) din Codul de procedura fiscala (Ordonanta Guvernului nr. 92/2003)
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 631 din 19 iulie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 178 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala
(Ordonanta Guvernului nr. 92/2003), exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"MTB RO 2001" - S.R.L. din Focsani in Dosarul nr. 1.625/C+C/2004 al
Tribunalului Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Presedintele dispune a se face apelul si in dosarele nr. 168D/2005 si nr.
237D/2005, care au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate.
La apelul nominal in dosarele nr. 168D/2005 si nr. 237D/2005, se constata
lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor nr. 168D/2005 si
nr. 237D/2005 la Dosarul nr. 167D/2005, avand in vedere faptul ca sunt
indeplinite cerintele conexarii, prevazute de art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca este de acord cu conexarea,
intrucat toate dosarele au obiect identic.
Curtea, avand in vedere identitatea de obiect a dosarelor mentionate, in
temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea dosarelor nr. 168D/2005 si nr. 237D/2005 la Dosarul nr. 167D/2005,
care este primul inregistrat.
Pe fond, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca dispozitiile legale criticate
nu ingradesc accesul liber la justitie si nu contravin dreptului de proprietate
privata, invocand in acest sens deciziile Curtii Constitutionale nr. 449/2004
si nr. 550/2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 8 februarie si 22 februarie 2005, pronuntate in
dosarele nr. 1.625/C+C/2004, nr. 1.626/C+C/2004 si nr. 1.624/C+C/2004,
Tribunalul Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
178 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "MTB RO 2001" - S.R.L. din Focsani, de
Societatea Comerciala "HYPPO GAS" - S.R.L. din Focsani si de Societatea
Comerciala "HYPPO" - S.R.L. din Focsani, in cadrul unor litigii
fiscale avand ca obiect solutionarea contestatiilor introduse de autorii
exceptiei impotriva unor procese-verbale de control emise de Directia Generala
a Finantelor Publice Vrancea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca,
in baza dispozitiilor legale criticate, organul de solutionare a contestatiilor
poate suspenda solutionarea cauzei atunci cand organul de control a sesizat
organele in drept cu privire la existenta indiciilor savarsirii unei
infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei
ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa. Astfel, se amana sine die
solutionarea contestatiei administrative, impiedicandu-se accesul liber la
justitie si creandu-se posibilitatea pentru organul de control sa puna in
executare silita actul de control, fara posibilitatea persoanei lezate de a se
apara in legatura cu legalitatea si temeinicia titlului executoriu si de a-si
proteja dreptul de proprietate. In conformitate cu dispozitiile legale
criticate, se poate dispune suspendarea pe baza unei simple sesizari penale,
fara ca organul de urmarire penala sa fi dispus inceperea urmaririi penale.
De asemenea, sustin ca se incalca prevederile art. 21 alin. (1), (2) si (3)
si ale art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat, in cauza,
"organul fiscal, printr-un act de control, a stabilit in mod nelegal si
netemeinic existenta unor obligatii bugetare, a formulat o sesizare penala fara
nici o legatura cu obligatiile bugetare, iar organul administrativ investit cu
solutionarea contestatiilor administrative a dispus suspendarea solutionarii
contestatiilor administrative, fara termen".
Tribunalul Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si-a
exprimat opinia in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Astfel, arata ca, potrivit art. 172 alin. (1) si (2) din Codul de
procedura fiscala, contestatia administrativa poate fi retrasa de contestator
pana la solutionarea acesteia, situatie in care nu se pierde dreptul de a
inainta o noua contestatie in interiorul termenului general de depunere. De
asemenea, art. 179 alin. (2) prevede, la cererea contestatorului, posibilitatea
suspendarii executarii actului administrativ atacat pana la solutionarea
contestatiei.
Pe de alta parte, art. 169 alin. (1) din Codul de procedura fiscala
precizeaza ca o contestatie impotriva titlului de creanta si impotriva altor
acte administrativ-fiscale este o cale administrativa de atac care nu inlatura
dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale
printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, drept exercitat in
conditiile legii. In aceasta situatie devin aplicabile dispozitiile Legii
contenciosului administrativ, care prevad ca, urmare a atacarii actului
administrativ-jurisdictional la instanta de contencios administrativ
competenta, reclamantul poate cere suspendarea executarii actului administrativ
pana la solutionarea actiunii. Conform art. 6 alin. 4 din Legea nr. 554/2004,
daca partea care a optat pentru jurisdictia administrativ speciala intelege sa
renunte la calea administrativ-jurisdictionala in timpul solutionarii acestui
litigiu, va notifica intentia sa organului administrativ-jurisdictional
sesizat, care va emite o decizie ce atesta aceasta renuntare. Potrivit art. 6
alin. 2 din aceeasi lege, actele administrativ-jurisdictionale pot fi atacate
direct la instanta de contencios administrativ, in termen de 15 zile de la
comunicare, daca partea nu exercita caile administrative de atac.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
apreciind ca, potrivit art. 21 alin. (4) din Constitutie, jurisdictiile
speciale administrative sunt facultative si gratuite, iar potrivit art. 126
alin. (2), competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege. Caracterul facultativ al contestatiei administrative
privind titlul de creanta fiscala este expres afirmat prin art. 174 alin. 1 din
Codul de procedura fiscala, potrivit caruia contestatia "poate" fi
formulata. In toate cazurile, organul competent se va pronunta prin decizie,
indiferent daca este vorba despre retragerea ori solutionarea contestatiei sau
de suspendarea procedurii in conditiile art. 183 alin. (1) lit. a) din Codul de
procedura fiscala. In acest caz, decizia va stabili si termenul pana la care se
suspenda procedura, ca atare, sustinerea autorului exceptiei in sensul ca este
vorba despre o suspendare pe termen nelimitat este nefondata. Pe de alta parte,
in orice caz, decizia privind suspendarea procedurii, ca si celelalte decizii
privind contestatia pot fi atacate la instanta de contencios administrativ
competenta si, ca urmare, dispozitia legala criticata nu contravine accesului
liber la justitie. In acest sens se invoca si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, si anume deciziile nr. 449/2004 si nr. 550/2004.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Astfel, in ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate
referitoare la prevederile art. 21 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie,
apreciaza ca aceasta nu poate fi retinuta, deoarece suspendarea procedurii de
solutionare a contestatiei pe cale administrativa, prin decizia motivata a
organului de solutionare competent, nu contravine in nici un mod dreptului
persoanelor interesate de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor si
intereselor lor legitime. Potrivit art. 187 alin. (2) din Codul de procedura
fiscala, deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi atacate la
instanta de contencios administrativ competenta, in acest sens pronuntandu-se
si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 449/2004.
In ceea ce priveste invocarea art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie,
apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu incalca dreptul de proprietate
privata, ale carui limite si continut sunt stabilite prin lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii
Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum reiese din
incheierea de sesizare si din notele scrise ale autorilor exceptiei, il
constituie dispozitiile art. 178 alin. 1 lit. a) din Codul de procedura fiscala
(Ordonanta Guvernului nr. 92/2003).
Dupa republicarea Codului de procedura fiscala in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, aceste dispozitii au devenit
art. 183 alin. (1) lit. a) si au urmatorul cuprins: "Organul de
solutionare competent poate suspenda, prin decizie motivata, solutionarea
cauzei atunci cand: a) organul care a efectuat activitatea de control a sesizat
organele in drept cu privire la existenta indiciilor savarsirii unei
infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei
ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa; [...]"
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 21 alin. (1), (2) si (3), precum si ale
art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 21 alin. (1), (2) si (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.";
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca
dispozitiile legale criticate reglementeaza un caz de suspendare facultativa a
procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa, si anume acela
in care solutia care urmeaza sa se pronunte in cadrul acestei proceduri depinde
de solutia ce s-ar da in actiunea penala, pornita ca urmare a sesizarii
organelor in drept facuta de catre organul care a efectuat activitatea de
control, cu privire la existenta indiciilor savarsirii unei infractiuni a carei
constatare ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie
data in procedura administrativa.
Prin Decizia nr. 72 din 28 mai 1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 174 din 2 august 1996, Curtea Constitutionala a
statuat, cu prilejul solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate a art. 244
pct. 2 din Codul de procedura civila, potrivit caruia instanta poate suspenda
judecata cand s-a inceput urmarirea penala pentru o infractiune care ar avea o
inraurire hotaratoare asupra hotararii ce urmeaza sa se dea, ca intaietatea
rezolvarii actiunii penale este neindoielnic justificata si consacrata ca atare
si de prevederile art. 19 alin. 2 din Codul de procedura penala, scopul
suspendarii constituindu-l tocmai verificarea existentei sau a inexistentei
infractiunii cu privire la care instanta are unele "indicii".
Totodata, Curtea a retinut ca nu trebuie ignorate nici prevederile art. 22
alin. 1 din Codul de procedura penala, potrivit carora hotararea definitiva a
instantei penale are autoritate de lucru judecat, in fata instantei civile, cu
privire la existenta faptei, a persoanei care a savarsit-o si a vinovatiei
acesteia.
Pentru identitate de ratiune, cele statuate in materie civila isi gasesc
justificarea si in ceea ce priveste actiunile in contencios administrativ.
Ca atare, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu restrang
accesul liber la justitie si nici nu contravin principiului ocrotirii si
garantarii proprietatii private, intrucat solutionarea contestatiei
administrative nu se amana sine die, asa cum sustin in mod eronat autorii
exceptiei, suspendarea reprezentand un incident procedural survenit in cursul
desfasurarii judecatii, care are ca efect sistarea temporara a procedurii de
judecata. Astfel, nu se poate sustine ca persoana lezata este lipsita de
posibilitatea de a se apara in legatura cu legalitatea si temeinicia titlului
executoriu si ca, astfel, i s-ar incalca dreptul de proprietate prevazut de
art. 44 din Constitutie.
Cu privire la dispozitiile legale criticate, Curtea s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 449 din 26 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1.144 din 3 decembrie 2004, statuand ca acestea sunt
constitutionale.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele deciziei
sus-mentionate isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Referitor la sustinerile autorilor exceptiei de neconstitutionalitate
potrivit carora, in cauza de fata, organul fiscal a stabilit in mod nelegal si
netemeinic existenta unor obligatii bugetare printr-un act de control si a
formulat o sesizare penala fara nici o legatura cu obligatiile bugetare, Curtea
constata ca aceste sustineri nu pot fi primite, intrucat nu constituie motive
de neconstitutionalitate, ci de aplicare a legii, care sunt de competenta instantelor
judecatoresti.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 183 alin. 1
lit. a) din Codul de procedura fiscala (Ordonanta Guvernului nr. 92/2003),
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "MTB RO 2001" - S.R.L. din
Focsani, de Societatea Comerciala "HYPPO GAS" - S.R.L. din Focsani si
de Societatea Comerciala "HYPPO" - S.R.L. din Focsani in dosarele nr.
1.625/C+C/2004, nr. 1.626/C+C/2004, respectiv nr. 1.624/C+C/2004 ale
Tribunalului Vrancea - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean