DECIZIE Nr. 297 din 6 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40 alin.
(3) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane
de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 756 din 19 august 2004
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si
functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de
Televiziune, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti - UCECOM din
Bucuresti in Dosarul nr. 3.610/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de
contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin consilier juridic
Iuliana Cirstea, constatandu-se lipsa Guvernului Romaniei, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, intrucat apreciaza ca dispozitiile de lege criticate, prin
care se instituie obligatia tuturor persoanelor juridice de a plati taxa pentru
serviciul public de televiziune, incalca art. 56 alin. (2), art. 44 alin. (2)
si art. 136 alin. (5) din Constitutie, republicata. Depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca prevederile de lege criticate nu contravin textelor din
Constitutie invocate ca fiind incalcate si ca, de altfel, Curtea s-a mai
pronuntat cu privire la acestea, constatand constitutionalitatea lor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
3.610/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si
functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de
Televiziune, republicata, cu modificarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata
de Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti - UCECOM, intr-o cauza
avand ca obiect anularea Hotararii Guvernului nr. 978/2003 privind taxa pentru
serviciul de televiziune.
In motivarea exceptiei se sustine ca instituirea prin art. 40 alin. (3) din
legea criticata a obligatiei tuturor persoanelor juridice de a plati taxa
pentru serviciul de televiziune contravine art. 44 alin. (2), art. 56 alin. (2)
si art. 136 alin. (5) din Constitutie, republicata. In acest sens se arata ca,
potrivit Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, taxa este "suma
platita de o persoana fizica/juridica, de regula, pentru serviciile prestate
acesteia de catre un agent economic, institutie publica sau un serviciu
public". Rezulta ca obligativitatea platii de catre toate persoanele
juridice romane a taxei pentru serviciul public de televiziune, independent de
conditia detinerii de receptoare TV, este nejustificata, intrucat textul de
lege criticat nu ia in considerare posibilitatea ca unele dintre acestea sa nu
detina receptoare TV (de exemplu, cooperativele de invalizi, ce integreaza in
activitatile productive persoane care, prin natura handicapului suferit, nu pot
beneficia de serviciul de televiziune). Se considera ca prin adoptarea art. 40
din lege este nesocotit art. 56 alin. (2) din Constitutie, republicata,
referitor la asezarea justa a sarcinilor fiscale, "limitele dreptului sau
de a institui impozitele si taxele, incalcand dreptul de proprietate privata al
persoanei juridice, implicit al organizatiilor cooperatiei mestesugaresti
asupra patrimoniului lor, drept ocrotit si garantat prin art. 44 alin. (2) si
art. 135 alin. (6) din Constitutia Romaniei."
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este nefondata. In acest sens, arata
ca "art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 nu aduce atingere
dispozitiilor art. 136 din Constitutie, intrucat legiuitorul instituie
prezumtia legala ca toate persoanele fizice si juridice au calitatea de
beneficiari ai serviciilor publice de radio si TV, instituindu-se conform art.
53 din Constitutia Romaniei contributii financiare speciale".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, cu privire la sustinerile referitoare la incalcarea art.
44 alin. (2) coroborat cu art. 136 alin. (5) din Constitutie, republicata,
considera ca acceptarea acestora "ar conduce la ideea ca stabilirea
oricaror taxe aduce atingere dreptului de proprietate, deoarece, prin plata
acestora, este afectat patrimoniul subiectului in sarcina caruia este stabilita
o astfel de taxa". In legatura cu invocarea incalcarii prevederilor
constitutionale ale art. 56 alin. (2) arata ca acestea nu sunt incidente in
cauza, ele fiind cuprinse in capitolul referitor la indatoririle fundamentale
ale cetatenilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea
Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare al caror continut este
urmatorul: "Persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele,
sucursalele, agentiile si reprezentantele acestora, precum si reprezentantele
din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa
pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru serviciul public de
televiziune, in calitate de beneficiari ai acestor servicii."
In opinia autorului exceptiei, aceste dispozitii de lege contravin
prevederilor constitutionale ale art. 56 alin. (2), potrivit carora
"Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor
fiscale", ale art. 44 alin. (2), privind garantarea si ocrotirea
proprietatii private in mod egal de lege, indiferent de proprietar, coroborat cu
art. 136 alin. (5), care stabileste ca "Proprietatea privata este
inviolabila, in conditiile legii organice".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele: textul de lege criticat dispune cu privire la obligatia persoanelor
juridice romane sau straine cu sediul in Romania de a plati, in calitate de
beneficiari, o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru
serviciul public de televiziune. Aceasta reglementare este, in opinia autorului
exceptiei, contrara prevederilor din Constitutie mentionate, prin aceea ca
obliga toate persoanele juridice romane la plata taxei pentru serviciul public
de televiziune, "independent de conditia detinerii de receptoare TV",
si "nu ia in considerare posibilitatea ca unele dintre acestea sa nu
detina receptoare TV (de exemplu, cooperativele de invalizi, ce integreaza in
activitatile productive persoane care, prin natura handicapului suferit, nu pot
beneficia de serviciul de televiziune)".
Curtea constata ca aceste sustineri sunt neintemeiate si urmeaza a fi
respinse. Intr-adevar, art. 40 din Legea nr. 41/1994, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca veniturile proprii ale
Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune provin,
intre altele, si din taxe pentru serviciul public de radiodifuziune, respectiv
pentru serviciul public de televiziune, dar, asa cum prevede chiar alin. (3) al
acestui articol, care face si obiectul exceptiei de neconstitutionalitate,
taxele sunt datorate de catre subiectele de drept acolo mentionate, "in
calitate de beneficiari ai acestor servicii". Asadar, obligatia prevazuta
de text este doar in sarcina persoanelor juridice care beneficiaza, in diferite
modalitati, de serviciile publice respective si, in consecinta, nici una dintre
criticile formulate nu poate fi retinuta.
De altfel, cu privire la constitutionalitatea art. 40 din Legea nr.
41/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat si prin raportare la art. 56 alin. (2) si
art. 44 alin. (2) din Constitutie, republicata. Astfel, Decizia nr. 159 din 30
martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 426 din
12 mai 2004, statueaza ca dispozitiile de lege criticate reglementeaza pentru
serviciile publice de radiodifuziune si de televiziune modul de constituire din
venituri proprii a resurselor financiare care le asigura "autonomia
financiara, ca premisa a organizarii lor autonome", ceea ce nu contravine
art. 56 alin. (2) din Constitutie, republicata. Prin aceeasi decizie s-a
retinut, de asemenea, ca taxa instituita de text nu este contrara nici
dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (2), privitoare la ocrotirea in
mod egal a proprietatii, indiferent de titular, deoarece plata serviciului
public prestat este obligatorie pentru toti beneficiarii acestor servicii,
persoane fizice sau persoane juridice.
Cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice
schimbarea acestei jurisprudente.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin.
(3) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane
de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia
Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti - UCECOM din Bucuresti in Dosarul nr.
3.610/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu