DECIZIE Nr. 295 din 9 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 alin.
3 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 626 din 18 iulie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278 alin. 3 din Codul de procedura penala, ridicata de
instanta de judecata, din oficiu, in Dosarul nr. 1.779/P/F/2004 al Curtii de
Apel Brasov - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere a exceptiei, apreciind ca prevederile legale criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale si nici celor din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.779/P/F/2004, Curtea de Apel Brasov - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278
alin. 3 din Codul de procedura penala. Exceptia a fost ridicata de instanta de
judecata, din oficiu, intr-un dosar avand ca obiect plangerea impotriva rezolutiei
dispuse de procuror in Dosarul nr. 191/P/2004 al Parchetului de pe langa Curtea
de Apel Brasov.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
"prin instituirea unui termen de 20 de zile de la comunicarea solutiei,
pentru a formula plangere la procurorul ierarhic superior, art. 278 alin. 3 Cod
procedura penala creeaza posibilitatea ca, datorita nerespectarii unui termen
intr-o procedura prealabila, persoana sa nu mai beneficieze de liberul acces la
justitie, ca o consecinta a tardivitatii". Ca urmare, textul de lege
criticat nu asigura un acces la justitie real si efectiv, intrucat, "chiar
daca persoana urmeaza calea procedurala instituita prin art. 278^1 Cod
procedura penala [...], i se poate opune o solutie data de procurorul ierarhic
superior in sensul respingerii ca tardiva, tardivitate care nu mai face
posibila verificarea cauzei de fond".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale,
respectiv celor din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, invocate de autoarea exceptiei.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate nu incalca
prevederile constitutionale ale art. 21, intrucat "instituirea unui termen
de 20 de zile in care se poate face plangere contra actelor procurorului nu
contravine sub nici un aspect prevederilor care reglementeaza accesul liber la
justitie". Totodata se arata ca, potrivit art. 126 alin. (2) din
Constitutie, legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedura, instituirea termenului de 20 de zile
pentru formularea plangerii impotriva rezolutiei de neincepere a urmaririi
penale sau a ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de
sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale fiind menita sa
contribuie la urgentarea solutionarii cauzei si la evitarea tergiversarii
judecatii.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278 alin. 3 din Codul de procedura penala, potrivit carora, "In cazul
rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau al ordonantei ori, dupa caz, al
rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a
urmaririi penale, plangerea se face in termen de 20 de zile de la comunicarea
copiei de pe ordonanta sau rezolutie, persoanelor interesate, potrivit art. 228
alin. 6, art. 246 alin. 1 si art. 249 alin. 2".
Aceste dispozitii legale sunt considerate contrare prevederilor
constitutionale ale art. 21 privind accesul liber la justitie, precum si
prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care reglementeaza dreptul la un proces echitabil.
Se sustine, in esenta, ca prin instituirea unui termen de formulare a
plangerii la procurorul ierarhic superior impotriva rezolutiilor sau a
ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata, termen a carui
nerespectare determina respingerea ca tardiva a acesteia, art. 278 alin. 3 din
Codul de procedura penala impiedica accesul liber la justitie si incalca
dreptul la un proces echitabil. Aceasta intrucat, chiar daca partea interesata s-a
adresat instantei in termenul legal, in temeiul art. 278^1 din Codul de
procedura penala, solutia anterioara de respingere ca tardiva a plangerii,
dispusa de procurorul ierarhic superior celui care a emis actul atacat,
impiedica examinarea fondului pricinii. Autoarea exceptiei arata ca in acest
mod "se creeaza posibilitatea ca, datorita nerespectarii unui termen
intr-o procedura prealabila, persoana sa nu mai beneficieze de liberul acces la
justitie, ca o consecinta a tardivitatii".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate formulata, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Curtea retine ca accesul liber la justitie semnifica faptul ca orice
persoana poate sesiza instantele judecatoresti in cazul in care considera ca
drepturile, libertatile sau interesele sale legitime au fost incalcate, iar nu
si faptul ca acest acces nu poate fi supus unei conditionari. Reglementarea,
prin textul de lege criticat, a unui termen pentru formularea plangerii pe cale
ierarhica impotriva rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau a
ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire
penala sau de incetare a urmaririi penale, anterior contestarii acestor acte la
instantele judecatoresti, reprezinta o optiune a legiuitorului, care reflecta
preocuparea acestuia in sensul asigurarii exigentelor unui proces echitabil,
prin impiedicarea exercitarii abuzive a drepturilor procesuale si prin
asigurarea celeritatii procesului penal. Cata vreme, potrivit art. 278^1 din
Codul de procedura penala, rezolutiile sau ordonantele procurorului de
netrimitere in judecata pot fi atacate la instantele judecatoresti competente
numai dupa respingerea plangerii facute conform art. 275 - 278 din Codul de
procedura penala, lipsa unui termen pentru exercitarea acestei plangeri ar
putea avea drept consecinta tergiversarea solutionarii cauzei, incalcandu-se
astfel cerinta termenului rezonabil, exigenta fundamentala a dreptului la un
proces echitabil.
Asa fiind, dispozitiile legale criticate nu aduc atingere prevederilor
constitutionale ale art. 21 alin. (3), respectiv dispozitiilor art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ci
constituie o masura de asigurare a celeritatii procedurii si de descurajare a
abuzului de drept, exercitarea oricarui drept de catre titularul sau
neputandu-se realiza decat intr-un anumit cadru, prestabilit de legiuitor, cu
respectarea anumitor exigente, intre care si stabilirea unor termene, cum este
cazul in speta.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 alin. 3
din Codul de procedura penala, ridicata de instanta de judecata, din oficiu, in
Dosarul nr. 1.779/P/F/2004 al Curtii de Apel Brasov - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta