Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 295 din  1 noiembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 29 din 17 ianuarie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai      - presedinte
    Nicolae Cochinescu - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Petre Ninosu       - judecator
    Ioan Vida          - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Mihai Paul Cotta   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicata de Haider Abdul Rakib Abdul Rahman Abdullah Al-Abadi in Dosarul nr. 9.079/2001 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate. Persoanele nemultumite de masurile luate sau de solutiile adoptate in cadrul procedurii prealabile reglementate de Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 au posibilitatea sa se adreseze justitiei, nefiind incalcate prevederile art. 48 si 49 din Constitutie. Totodata se arata ca dispozitiile constitutionale ale art. 16 nu sunt aplicabile in cauza.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 16 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 9.079/2001, Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Haider Abdul Rakib Abdul Rahman Abdullah Al-Abadi intr-o cauza avand ca obiect judecarea contestatiei la neacordarea statutului de refugiat in Romania.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 contravin prevederilor art. 16 alin. (1), art. 48 alin. (1) si ale art. 49 alin. (1) din Constitutie. Se arata ca dispozitiile legale criticate instituie un tratament juridic inegal pentru cetatenii straini, in comparatie cu cetatenii romani, prin aceea ca sunt privati de posibilitatea de a ataca hotararile Ministerului de Interne pe calea contenciosului administrativ, prevazuta la art. 48 din Constitutie, in care este obligatorie si o procedura prealabila. Totodata autorul exceptiei apreciaza ca judecarea in regim de urgenta a contestatiilor, fara citarea Oficiului National pentru Refugiati, precum si posibilitatea declararii recursului intr-un termen de numai 5 zile de la pronuntarea hotararii nu asigura contestatarului posibilitatea de a-si pregati in mod temeinic apararea. In felul acesta exercitiul unor drepturi este restrans prin dispozitiile legale criticate, fara sa fie intrunite conditiile prevazute la art. 49 alin. (1) din Constitutie.
    Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. Procedura prealabila exista si in cadrul solutionarii cererii de acordare a statutului de refugiat, procedura care se desfasoara in fata Oficiului National pentru Refugiati, iar persoanele nemultumite de masurile luate sau de solutiile adoptate au posibilitatea sa se adreseze justitiei, in conformitate cu prevederile art. 21 din Constitutie, unde isi pot exercita dreptul la aparare fara nici o ingradire.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 nu este intemeiata, intrucat in cauza nu sunt aplicabile prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care se refera la cetateni romani. Se considera ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 48 sau 49 din Constitutie, deoarece "nu suntem in prezenta unor restrangeri ale drepturilor si libertatilor prevazute de aceste articole, mai ales in conditiile in care legea romana prevede drepturile refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit o forma de protectie, precum liberul acces la instantele de judecata, dreptul de a fi asistat sau reprezentat de un avocat si de a li se asigura in mod gratuit un interpret pe intreaga durata a procedurii de acordare a statutului de refugiat, dreptul de a nu fi expulzat sau returnat".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, care prevad:
    "(3) Plangerea se solutioneaza de catre judecatoria in a carei raza teritoriala isi are sediul Oficiul National pentru Refugiati sau in a carei raza teritoriala isi are resedinta contestatarul.
    ........................................................................
    (5) Plangerea se inainteaza de indata instantei competente, care o va solutiona in termen de 30 de zile, cu participarea obligatorie a procurorului.
    ........................................................................
    (7) Impotriva hotararii instantei contestatarul sau procurorul poate declara recurs in termen de 5 zile de la pronuntare, pentru cei prezenti, sau de la comunicare, pentru cei lipsa.
    (8) Recursul se judeca in termen de 30 de zile de la inregistrarea sa, hotararea pronuntata in recurs fiind definitiva si irevocabila."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate sunt invocate urmatoarele dispozitii constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 48 alin. (1) si (2): "(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei.
    (2) Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se stabilesc prin lege organica.";
    - Art. 49 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata. Prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care reglementeaza egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, nu sunt aplicabile in cauza, intrucat acest text constitutional are in vedere numai cetatenii romani, iar nu si strainii sau apatrizii. Cetatenii straini si apatrizii cad sub incidenta reglementarii generale a art. 18 din Constitutie, potrivit careia:
    "(1) Cetatenii straini si apatrizii care locuiesc in Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a averilor, garantata de Constitutie si de alte legi.
    (2) Dreptul de azil se acorda si se retrage in conditiile legii, cu respectarea tratatelor si a conventiilor internationale la care Romania este parte."
    Procedura acordarii statutului de refugiat in Romania a fost reglementata in mod similar si prin art. 13 din Legea nr. 15/1996, abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 102/2000. Constitutionalitatea acelor dispozitii legale a fost examinata de Curtea Constitutionala. Astfel, prin Decizia nr. 49 din 10 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998, Curtea a statuat ca "Nu se poate retine insa ca dispozitia legala atacata are un caracter discriminatoriu, intrucat nu distinge intre diferite categorii de titulari ai cererilor pentru acordarea statutului de refugiat. Procedura pentru acordarea acestui statut reprezinta o situatie juridica specifica, ce nu se poate confunda cu procedura legala pentru solutionarea altor categorii de cereri, iar legiuitorul, in temeiul art. 125 alin. (3) din Constitutie, poate institui, in considerarea acestei situatii, o procedura aparte". Referitor la judecarea contestatiei fara citarea comisiei care a solutionat cererea in prima faza, s-a retinut ca dreptul la aparare ar fi fost lezat doar "daca instanta nu ar putea cere comisiei orice fel de proba sau lamurire pe care o considera necesara, ceea ce nu depinde de faptul ca acea comisie este sau nu parte in proces". In acelasi sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala si prin Decizia nr. 147 din 7 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 605 din 10 decembrie 1999.
    Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, cele statuate prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 49/1998 si nr. 147/1999 isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
    Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea potrivit careia prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 48 din Constitutie. In cadrul procedurii de solutionare a cererilor de acordare a statutului de refugiat in Romania legea prevede in mod expres dreptul strainului de a se adresa justitiei in cazul in care acesta s-ar considera vatamat intr-un drept al sau prin hotararea de respingere a cererii, pentru apararea drepturilor si intereselor sale. In felul acesta nu mai este necesara recurgerea la procedura contenciosului administrativ. Astfel art. 15 alin. (1) din ordonanta prevede ca "Impotriva hotararii prevazute la art. 14 alin. (3) se poate face plangere in termen de 10 zile de la data primirii dovezii de comunicare sau a documentului prin care se constata ca solicitantul nu se mai afla la ultima resedinta declarata".
    In sfarsit, Curtea constata ca sunt neintemeiate si sustinerile privind neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, care reglementeaza procedura de solutionare a plangerii impotriva hotararii Oficiului National pentru Refugiati, adresata instantelor de judecata, prin raportare la art. 49 din Constitutie, intrucat aceste texte legale nu contin restrangeri speciale ale exercitiului unor drepturi pentru strainii care urmeaza procedura de acordare a unei forme de protectie din partea statului roman.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (3), (5), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Haider Abdul Rakib Abdul Rahman Abdullah Al-Abadi in Dosarul nr. 9.079/2001 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 1 noiembrie 2001.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 295/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 295 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 295/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu