Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 293 din  9 iunie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 630 din 19 iulie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Nicoleta Grigorescu   - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Viorel Dobra in Dosarul nr. 323/2004 al Judecatoriei Brad.
    La apelul nominal raspunde partea Societatea Comerciala "Mercur" - S.A., prin imputernicit Ana Maria Marta, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 128 D/2005, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Cosmin Balcacean in Dosarul nr. 163/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia I penala. La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
    Partea prezenta, precum si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului nr. 128 D/2005 la Dosarul nr. 36 D/2005, care a fost primul inregistrat.
    Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul partii prezente, care lasa la aprecierea Curtii solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public, facand referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin incheierile din 10 ianuarie 2005 si 31 ianuarie 2005, pronuntate in dosarele nr. 323/2004 al Judecatoriei Brad si nr. 163/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia I penala, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala. Exceptia a fost ridicata de inculpatul Viorel Dobra, trimis in judecata pentru savarsirea infractiunilor la protectia muncii si distrugere din culpa, si, respectiv, de petentul Cosmin Balcacean intr-o cauza avand ca obiect plangerea impotriva rezolutiei parchetului de neincepere a urmaririi penale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca textul de lege criticat incalca dispozitiile constitutionale ale art. 21 care garanteaza accesul liber la justitie, deoarece permite atacarea in fata instantelor judecatoresti doar a unui numar limitat de acte ale procurorului. De asemenea, se sustine si incalcarea dispozitiilor art. 51 alin. (4) si art. 52 alin. (1) din Constitutie, prin aceea ca "nu prevad posibilitatea ca persoana vatamata a carei plangere nu a fost solutionata de procuror sa se adreseze cu plangere instantei". Se apreciaza ca, pentru reglementarea acestei situatii, ar fi "necesara modificarea art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, prin introducerea prevederii exprese ca lipsa unei solutii la oricare din modurile de sesizare a procurorului sa poata fi atacata la instanta".
    Judecatoria Brad arata ca dispozitiile art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala "contravin prevederilor art. 51 alin. (4) si art. 52 alin. (1) din Constitutie in masura in care nu consacra dreptul persoanei ale carei interese au fost vatamate prin nesolutionarea de catre procuror a plangerii formulate conform art. 221 si art. 222 din Codul de procedura penala, de a se adresa cu plangere in fata instantei, in conditiile in care, potrivit art. 337 din Codul de procedura penala, initiativa extinderii procesului penal cu privire la alte persoane apartine in exclusivitate procurorului".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia I penala considera ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, care reglementeaza tocmai posibilitatea formularii plangerii la instanta de judecata impotriva acelor acte prin care procurorul solutioneaza cauza penala fara ca aceasta sa mai ajunga in fata instantei, respectiv impotriva rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale, date de procuror, nu ingradesc accesul liber la justitie al petentului si nici drepturile partii vatamate reglementate de art. 51 si 52 din Legea fundamentala (dreptul de petitionare, respectiv dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica).
    Avocatul Poporului, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, apreciaza ca textul de lege criticat nu ingradeste liberul acces la justitie, ci, dimpotriva, asigura realizarea acestui drept in acord cu prevederile art. 21 din Constitutie. De asemenea, apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu aduc atingere prevederilor art. 51 alin. (4) din Legea fundamentala, deoarece stabilirea de catre legiuitor, in conformitate cu dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie, a unor reguli speciale de sesizare a instantelor de judecata pentru atacarea rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata nu este de natura sa aduca atingere sub nici un aspect dreptului de petitionare. Se arata, totodata, ca nu poate fi retinuta nici critica in raport de prevederile constitutionale ale art. 52 alin. (1), intrucat acestea nu au incidenta in cauza.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, potrivit carora, "Dupa respingerea plangerii facute conform art. 275 - 278, impotriva rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau a ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale, date de procuror, persoana vatamata, precum si orice alte persoane ale caror interese legitime sunt vatamate pot face plangere in termen de 20 de zile de la data comunicarii de catre procuror a modului de rezolvare, potrivit art. 277 si 278, la instanta careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in prima instanta".
    Autorii exceptiei considera ca aceste dispozitii sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2), art. 51 alin. (4) si art. 52 alin. (1), avand urmatorul cuprins:
    - Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    - Art. 51 alin. (4): "Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele si in conditiile stabilite potrivit legii.";
    - Art. 52 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei."
    Examinand exceptia astfel cum a fost formulata, se constata ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, in acest sens fiind, de exemplu, Decizia nr. 452 din 28 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.043 din 11 noiembrie 2004, si Decizia nr. 27 din 25 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 154 din 22 februarie 2005.
    Cu acele prilejuri, respingand exceptia de neconstitutionalitate ca neintemeiata, Curtea a retinut ca dispozitiile alin. 1 al art. 278^1 din Codul de procedura penala, care reglementeaza tocmai posibilitatea formularii plangerii la instanta de judecata impotriva actelor prin care procurorul solutioneaza cauza penala fara ca aceasta sa mai ajunga in fata instantei, respectiv impotriva "rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau a ordonantei, ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale, date de procuror", asigura exercitarea efectiva a dreptului de acces la justitie, in conformitate cu prevederile art. 8 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
    Faptul ca in sfera actelor impotriva carora partea poate face plangere in temeiul art. 278^1 din Codul de procedura penala nu sunt prevazute, in mod expres, si alte acte ale procurorului nu reprezinta o problema de constitutionalitate, de competenta Curtii Constitutionale. Curtea a statuat in acest sens in mod constant in jurisprudenta sa ca "nu se poate substitui legiuitorului pentru adaugarea unor noi prevederi celor instituite" (Decizia nr. 45 din 2 mai 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995), "ea nu isi poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica", spre a indeplini rolul de "legislator pozitiv" (Decizia nr. 27 din 12 martie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996).
    De altfel, asa cum a retinut Curtea in jurisprudenta mai sus amintita, prin astfel de critici se vizeaza extinderea dispozitiilor legale criticate si la alte situatii neprevazute in text, in sensul de a se permite atacarea la instantele judecatoresti nu doar a rezolutiilor si ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata, ci si a altor acte sau masuri ale procurorului. Acceptarea acestei critici ar echivala cu transformarea instantei de contencios constitutional intr-un legislator pozitiv, ceea ce ar contraveni art. 61 din Constitutie, potrivit caruia Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii.
    In ceea ce priveste sustinerea privind incalcarea, prin textul de lege criticat, a dispozitiilor art. 51 alin. (4) din Legea fundamentala, aceasta este nefondata, intrucat instituirea unor reguli speciale de sesizare a instantelor judecatoresti pentru atacarea rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata nu este de natura sa aduca atingere sub nici un aspect dreptului de petitionare. De altfel, dreptul de petitionare se concretizeaza in cereri, reclamatii, sesizari si propuneri in legatura cu rezolvarea unor probleme personale sau de grup ce nu presupun calea justitiei, la care autoritatile publice au obligatia de a raspunde in termenele si conditiile stabilite potrivit legii, in timp ce plangerile impotriva rezolutiilor sau ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata se rezolva dupa reguli specifice activitatii de judecata, in cadrul procesului penal.
    Referitor la criticile de neconstitutionalitate ale art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala in raport cu prevederile constitutionale ale art. 52 alin. (1), se constata ca acestea sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei, textul constitutional invocat neavand incidenta in cauza.

    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Viorel Dobra in Dosarul nr. 323/2004 al Judecatoriei Brad si de Cosmin Balcacean in Dosarul nr. 163/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia I penala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iunie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 293/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 293 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 293/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu