DECIZIE Nr. 293 din 5 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
3 teza intai din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 876 din 4 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. 3 teza intai din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Agache Costica in Dosarul nr. 16.251/2001 al
Judecatoriei Galati.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ca fiind neintemeiata, apreciind ca dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor constitutionale, deoarece controlul ierarhic, ca principiu
constitutional al activitatii procurorilor, nu poate fi inteles fara
subordonare. De asemenea, se apreciaza ca dispozitiile legale criticate
reglementeaza continutul controlului ierarhic prevazut de art. 131 alin. (1)
din Constitutie, neadaugand la prevederea constitutionala mentionata nici un
alt principiu, asa cum sustine autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 16.251/2001,
Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. 3 teza intai din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de inculpatul Agache Costica intr-o
cauza penala avand ca obiect savarsirea infractiunilor de inselaciune si fals
in inscrisuri sub semnatura privata, prevazute de art. 215 alin. (1) si (2),
respectiv de art. 290 din Codul penal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 131 alin.
(1) referitoare la statutul procurorilor, deoarece "controlul ierarhic, ca
principiu ce guverneaza activitatea procurorilor, este incompatibil cu
substituirea procurorului ierarhic superior in atributiile ce revin prin lege
procurorului ierarhic inferior, nefiind de conceput ca procurorul ierarhic
superior sa si controleze si sa isi aroge si dreptul de a efectua lucrari si
desfasura activitati ce revin celui pe care il controleaza". De asemenea,
autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca a fost adaugat la
principiile constitutionale care reglementeaza activitatea procurorilor inca un
principiu, acela "al subordonarii ierarhice, caracteristic organizarii si
functionarii vechii procuraturi, care a fost inlaturat o data cu adoptarea si
intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991".
Judecatoria Galati considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu adauga la principiile
prevazute de art. 131 alin. (1) din Constitutia Romaniei un nou principiu, ci
vin doar sa nuanteze si sa precizeze continutul principiului controlului
ierarhic. Conform opiniei instantei, datorita statutului procurorilor, care,
desi magistrati, nu sunt independenti precum judecatorii, controlul ierarhic se
realizeaza de catre procurorii ierarhic superiori, acestia avand dreptul de a
suspenda ori de a infirma actele si dispozitiile procurorilor in subordine,
fiind de neconceput ca procurorul care controleaza sa nu poata efectua el
insusi actele verificate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat si punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece "Constitutia numai enunta principiul controlului ierarhic care
guverneaza activitatea procurorilor, urmand ca legea sa stabileasca continutul
concret al acestui principiu". De asemenea, subordonarea ierarhica
diferentiaza statutul procurorilor de cel al judecatorilor si, ca o consecinta,
procurorul ierarhic superior poate sa suspende, sa infirme actele procurorilor
in subordine, sa dea dispozitii acestora si, mai mult, sa indeplineasca
atributiile procurorilor in subordine.
Avocatul Poporului considera ca sustinerile autorului cu privire la
adaugarea unui principiu ce guverneaza activitatea procurorilor la cele
prevazute de art. 131 alin. (1) din Constitutie sunt neintemeiate. Principiul
controlului ierarhic prevazut de Constitutie exprima un mod de organizare a
atributiilor procurorilor, precum si o forma de control judiciar. De altfel,
dispozitiile legale criticate se refera la indeplinirea oricaror atributii ale
procurorului ierarhic inferior de catre procurorul ierarhic superior, numai in
cazurile in care procurorii din subordine ar emite acte sau dispozitii contrare
legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din
incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, il constituie dispozitiile
art. 28 alin. 3 teza intai din Legea nr. 92/1992 privind organizarea
judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259
din 30 septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut: "Procurorul ierarhic
superior poate sa indeplineasca oricare dintre atributiile procurorilor in
subordine [...]."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza
ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile
constitutionale ale art. 131 alin. (1), care au urmatorul continut:
"Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii,
al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului
justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile
legale criticate prevad posibilitatea procurorului ierarhic superior de a
indeplini oricare dintre atributiile procurorilor in subordine, ceea ce, in
opinia autorului, ar adauga la dispozitiile art. 131 alin. (1) din Legea
fundamentala un nou principiu, acela al subordonarii. Prevederile art. 131 fac
parte din sectiunea a 2-a - "Ministerul Public" a capitolului VI -
"Autoritatea judecatoreasca" din titlul III - "Autoritatile
publice" al Constitutiei si reglementeaza cele trei principii care guverneaza
activitatea procurorilor, si anume: principiul legalitatii, principiul
impartialitatii si principiul controlului ierarhic.
Principiul subordonarii ierarhice sau al unitatii de actiune a membrilor
Ministerului Public, specific acestei institutii, semnifica legatura existenta
intre magistratii care compun Ministerul Public, in virtutea careia acestia
sunt obligati sa se supuna sefilor lor, adica sa efectueze sau sa se abtina de
la efectuarea unor acte, din ordinul acestora.
In sistemul consacrat prin Constitutia din 1991, principiul subordonarii
ierarhice a procurorilor a fost formulat intr-o maniera mai putin rigida sub
denumirea de "control ierarhic", pentru armonizarea lui cu celelalte
doua principii prevazute de art. 131 alin. (1), si anume principiul legalitatii
si principiul impartialitatii.
Ca urmare a consacrarii prin Constitutie a principiului controlului
ierarhic in activitatea procurorilor, art. 28 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, care este inclus in capitolul I -
"Dispozitii comune" al titlului III - "Ministerul Public",
stabileste continutul si limitele acestui principiu. In conformitate cu
prevederile alin. 3 al articolului mentionat, procurorul ierarhic superior
poate sa indeplineasca oricare dintre atributiile procurorilor in subordine si
sa suspende ori sa infirme actele si dispozitiile acestora.
De asemenea, legiuitorul instituie o serie de limitari ale principiului
controlului ierarhic, procurorul ierarhic superior putand sa suspende ori sa
infirme actele si dispozitiile procurorului in subordinea sa numai in cazul in
care acestea sunt contrare legii. In acest sens, numai dispozitiile date in
conformitate cu legea sunt obligatorii pentru procurorii in subordine, iar
procurorul este liber sa prezinte in instanta concluziile pe care le considera
intemeiate potrivit legii, tinand seama de probele administrate in cauza.
Totodata procurorul ierarhic superior nu are dreptul sa impuna procurorilor in
subordine efectuarea unor acte sau luarea unor masuri contrare convingerii
acestora din urma, intemeiate pe analiza cazurilor pe care le instrumenteaza si
a normelor de drept aplicabile.
Curtea constata ca, in virtutea statutului procurorilor consacrat de
Constitutie, diferit de cel al judecatorilor, care sunt independenti, controlul
ierarhic in activitatea procurorilor nu se poate realiza fara posibilitatea
efectuarii actelor si lucrarilor de catre insusi procurorul ierarhic superior,
care controleaza activitatea procurorilor din subordinea sa. Ca urmare,
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 131 alin. (1) din
Constitutie, ci, dimpotriva, dezvolta principiul constitutional al controlului
ierarhic in activitatea procurorilor, reprezentand totodata o garantie legala a
respectarii dispozitiilor constitutionale.
In acelasi sens, Curtea observa ca in jurisprudenta sa referitoare la
notiunea de "magistrat" Curtea Europeana a Drepturilor Omului a
statuat ca in cazul magistratului abilitat de lege sa exercite functii
judiciare nu este exclusa orice subordonare fata de alti magistrati (de
exemplu, cauza Schiesser contra Elvetiei 1979, cauza Huber contra Elvetiei,
1990, si cauza Brincat contra Italiei, 1992).
Ca atare, sustinerile autorului exceptiei conform carora art. 28 alin. 3
teza intai din Legea nr. 92/1992, republicata, ar adauga un nou principiu la
acela al controlului ierarhic in activitatea procurorilor, incalcand astfel
prevederile art. 131 alin. (1) din Constitutie, sunt neintemeiate si urmeaza a
fi respinse.
Fata de cele mai sus aratate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) si
ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit.
A.c), ale art. 23 si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. 3
teza intai din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Agache Costica in Dosarul nr. 16.251/2001 al Judecatoriei Galati.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiva