DECIZIE Nr. 292 din 9 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in
afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie
domiciliate in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 595 din 11 iulie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001, exceptie
ridicata de Cornelia Lazarescu, Constantin Lazarescu si Constantin Serban in
Dosarul nr. 2.129/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public care pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata,
intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.129/2004,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
112/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002. Exceptia a fost
ridicata de inculpatii Cornelia Lazarescu, Constantin Lazarescu si Constantin
Serban, trimisi in judecata pentru savarsirea infractiunilor prevazute de art.
1 alin. 1 si art. 2 alin. 2 din ordonanta criticata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 252/2002, contravin prevederilor art. 1 si 17 din Constitutie,
deoarece "incrimineaza fapte savarsite in afara teritoriului tarii de
catre cetateni romani care, potrivit articolelor mentionate din Legea
fundamentala, se bucura de protectia statului roman".
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti arata ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este neintemeiata, intrucat dispozitiile legale
criticate nu contravin art. 1 si 17 din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca statul este interesat in apararea ordinii sale de drept
si deci in combaterea infractiunilor savarsite pe teritoriul sau, cat si in
afara acestuia. Obligatia respectarii legii penale romane, implicit a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 252/2002, incumba si cetatenilor romani aflati in
afara granitelor tarii, astfel cum rezulta din interpretarea sistematica a
normelor constitutionale invocate in cauza, consacrandu-se principiul
personalitatii legii penale. Astfel, potrivit teoriei personalitatii sau
nationalitatii active, reglementata in art. 4 din Codul penal, legea penala a
unui stat trebuie sa se aplice intotdeauna fata de cetatenii sai, chiar si
atunci cand au savarsit infractiuni in strainatate, fiindca oriunde s-ar afla
cetatenii sunt obligati sa respecte legile statului ai carui cetateni sunt.
Fata de infractiunile savarsite in strainatate de cetatenii romani, legea
penala romana are competenta exclusiva si neconditionata. In acest context,
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 252/2002, nu fac altceva decat sa incrimineze
infractiuni savarsite in afara granitelor tarii de cetateni romani sau apatrizi
cu domiciliul in Romania, aceasta necontrazicand, ci, dimpotriva, dand
substanta statutului juridic al cetatenilor romani aflati in strainatate.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate nu aduc
atingere prevederilor art. 17 din Legea fundamentala, deoarece luarea unor
masuri privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de
cetateni romani sau persoane fara cetatenie domiciliate in Romania "nu
echivaleaza cu nerespectarea, de catre statul roman, a obligatiei de a asigura
protectia cetatenilor sai in strainatate". Se arata, totodata, ca nu poate
fi retinuta nici critica in raport de prevederile constitutionale ale art. 1,
intrucat dispozitiile legale criticate nu incalca "trasaturile si valorile
supreme ale statului roman". In concluzie, Avocatul Poporului considera ca
exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte
savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara
cetatenie domiciliate in Romania (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001), aprobata cu modificari prin Legea nr.
252/2002 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 9
mai 2002).
Autorii exceptiei critica aceste prevederi legale in raport de dispozitiile
constitutionale care consacra statul de drept (art. 1) si protectia de care se
bucura cetatenii romani aflati in strainatate din partea statului roman (art.
17). Se sustine ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2001
sunt neconstitutionale prin aceea ca "incrimineaza fapte savarsite in
afara teritoriului tarii de catre cetateni romani care se bucura de protectia
statului roman".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 252/2002, a fost incriminata fapta savarsita de un cetatean
roman sau de o persoana fara cetatenie domiciliata pe teritoriul Romaniei,
constand in intrarea sau iesirea dintr-un stat strain prin trecerea ilegala a
frontierei acestuia (art. 1 alin. 1), racolarea, indrumarea sau calauzirea
uneia sau mai multor persoane in scopul trecerii frauduloase a frontierei unui
stat strain sau care organizeaza una ori mai multe dintre aceste activitati
ilegale (art. 2 alin. 1), precum si initierea sau constituirea unei asociatii
in scopul savarsirii infractiunii prevazute la art. 2 ori aderarea sau
sprijinirea sub orice forma a unei astfel de asocieri (art. 3).
Aceste norme nu contravin prevederilor constitutionale care consacra statul
de drept, cu elementele definitorii ale acestuia, intre care si principiul
legalitatii incriminarii, deoarece reglementarea infractiunilor in cauza este
realizata prin lege, in deplina concordanta cu prevederile constitutionale ale
art. 23 alin. (12), potrivit carora "Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita
sau aplicata decat in conditiile si in temeiul legii".
De asemenea, se constata ca luarea unor masuri legislative pentru
sanctionarea cetatenilor romani sau a persoanelor fara cetatenie domiciliate pe
teritoriul Romaniei, care savarsesc fapte de trecere ilegala a frontierei unui
stat strain sau care racoleaza, indruma ori calauzesc mai multe persoane in
scopul trecerii frauduloase a frontierei unui stat strain sau organizeaza
aceste activitati ilegale, nu poate reprezenta o incalcare a dispozitiilor art.
17 din Legea fundamentala, referitoare la obligatia statului roman de a asigura
protectia cetatenilor sai aflati in strainatate. Dimpotriva, aceste masuri sunt
stabilite prin lege si justificate de securizarea frontierelor, precum si de
prevenirea unor consecinte negative, cum ar fi migratia ilegala.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in
afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie
domiciliate in Romania, exceptie ridicata de Cornelia Lazarescu, Constantin
Lazarescu si Constantin Serban in Dosarul nr. 2.129/2004 al Judecatoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu