DECIZIE Nr. 29 din 1 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si ale
art. 52 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 2 aprilie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966 privind
circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicata de Liviu Stamate in Dosarul
nr. 10.173/2000 al Judecatoriei Iasi, avand ca parti pe autorul exceptiei si pe
Lucian Ionita Constantin si Spitalul Clinic de Urgenta Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata, deoarece prin dispozitiile cuprinse in art. 37 si ale
art. 52 din Decretul nr. 328/1966 nu este incalcat dreptul fundamental al
persoanei la integritate fizica. In acest sens este si jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
10.173/2000, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si ale art. 52 din Decretul nr.
328/1966 privind circulatia pe drumurile publice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca refuzul unei
persoane de a se supune la recoltarea probei de sange in vederea stabilirii
alcoolemiei nu poate sa atraga raspunderea sa penala, cata vreme dreptul la
integritatea sa fizica este garantat de Constitutie si de Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Dispozitiile art.
37 si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966 contravin prevederilor art. 22 din
Constitutie, deoarece prelevarea de sange presupune lezarea integritatii fizice
a persoanei. Se considera ca in conditiile in care conducerea autovehiculelor
de catre persoane aflate sub influenta alcoolului trebuie incriminata si
sanctionata, proba starii de intoxicatie alcoolica a persoanei se poate face si
prin alte mijloace decat prelevarea de sange, avandu-se in vedere ca "sunt
persoane care sufera de fobii medicale, existand, totodata, pericolul
infestarii cu HIV, hepatita sau agenti patogeni". Se mai arata ca
dispozitiile art. 37 si 52 din Decretul nr. 328/1966 sunt criticabile,
deoarece, in situatia in care se refera exclusiv la prezenta alcoolului in
sange, punerea in evidenta a cantitatii de alcool nu se poate face decat prin
prelevarea de sange si analiza acestuia. Este criticata totodata Decizia Curtii
Constitutionale nr. 142 din 5 octombrie 1999 prin care a fost respinsa, ca
fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37
alin. 3 din Decretul nr. 328/1966. In opinia autorului exceptiei Curtea
Constitutionala in mod gresit a apreciat ca alcoolemia poate fi stabilita si pe
baza altor probe biologice, cata vreme aceasta stare este inteleasa ca
"imbibatie alcoolica in sange", iar prin "probe biologice"
legiuitorul a avut in vedere exclusiv proba de sange.
Judecatoria Iasi, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitia art. 37
alin. 1 din Decretul nr. 328/1966 nu este relevanta pentru solutionarea cauzei,
deoarece inculpatul a fost trimis in judecata pentru conducerea in stare de
ebrietate a unui autovehicul pe drumurile publice. Or, pentru dovedirea acestei
stari organele de cercetare penala au la dispozitie alte mijloace decat recoltarea
de probe de sange. De aceea, in opinia instantei, "nu intereseaza
constitutionalitatea sau neconstitutionalitatea acestei dispozitii". In
ceea ce priveste dispozitia alin. 3 al art. 37 din Decretul nr. 328/1966
instanta considera ca aceasta are legatura cu solutionarea cauzei si deci
"este importanta constitutionalitatea sau neconstitutionalitatea acestor
prevederi". Desi Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 142 din 5
octombrie 1999, a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, in cauza de fata, arata instanta, se
pune in discutie si constitutionalitatea dispozitiilor art. 52 din acelasi
decret. Acest articol constituie o explicatie a dispozitiilor art. 37 alin. 3,
referindu-se concret la imbibatia alcoolica in sange, care nu poate fi
stabilita decat prin prelevarea de probe de sange. "Cum aceasta se face
prin punctie cu seringa in vena, se aduce atingere integritatii fizice a
persoanei, atat in mod direct, cat si indirect, prin posibilitatea contaminarii,
incalcandu-se astfel prevederile art. 22 din Constitutie." In concluzie,
instanta apreciaza ca dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966
sunt neconstitutionale.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 37 si 52 din Decretul nr. 328/1966,
in raport cu dispozitiile art. 22 din Constitutie, este neintemeiata. Prin
incriminarea sustragerii conducatorului auto de la recoltarea probelor
biologice in vederea stabilirii alcoolemiei nu este incalcat dreptul
fundamental al persoanei la integritate fizica, prevazut in art. 22 din
Constitutie. Impotriva vointei conducatorului de autovehicul, suspectat ca a
condus autovehiculul sub influenta bauturilor alcoolice, nu se actioneaza prin
forta sau prin alte mijloace pentru a i se recolta probe biologice in vederea
stabilirii alcoolemiei, ci persoana este invitata sa se prezinte in acest scop
la o unitate sanitara, indeplinindu-si astfel o obligatie legala.
Guvernul apreciaza ca prelevarea sangelui, privita numai prin prisma
dispozitiilor art. 22 din Constitutie, ar putea fi considerata ca o lezare a
integritatii fizice a persoanei. Dar aceste dispozitii trebuie corelate cu cele
ale art. 49 din Constitutie. In acest fel obligatiei de a se supune la
recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei "ii
corespunde o nevoie sociala, proportionala", si anume asigurarea
circulatiei rutiere, a securitatii participantilor la traficul rutier. Se
invoca in acest sens si Decizia Curtii Constitutionale nr. 142 din 5 octombrie
1999.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand actul de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
37 si 52 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice,
care au urmatorul continut:
Art. 37
"Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o
persoana care are in sange o imbibatie alcoolica ce depaseste limita legala sau
care se afla in stare de ebrietate se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5
ani.
Daca persoana aflata in una dintre situatiile prevazute la alineatul
precedent conduce un autovehicul care transporta persoane in comun ori
transporta materii ce pot produce pericol public, pedeapsa este inchisoare de
la 2 la 7 ani.
Sustragerea de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii
alcoolemiei se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 5 ani.";
Art. 52
"Imbibatia alcoolica in sange atrage raspunderea penala a
conducatorilor de autovehicule cand este de cel putin 1 la mie."
Se sustine ca aceste dispozitii legale sunt contrare prevederilor art. 22
din Constitutie, potrivit carora: "(1) Dreptul la viata, precum si dreptul
la integritate fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de
tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisa."
Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca prevederea alin. 3 al art. 37, si
anume "recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii
alcoolemiei", are, in mod exclusiv, semnificatia de recoltare a probei de
sange, ceea ce presupune incalcarea dreptului la integritate fizica al
persoanei.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37, precum
si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966, Curtea constata ca aceasta nu este
intemeiata.
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 142 din 5
octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din
7 ianuarie 2000, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 37 alin. 3, in
corelatie cu cele ale alin. 1, precum si cu dispozitiile art. 52 din Decretul
nr. 328/1966. Cu acel prilej Curtea, respingand exceptia de
neconstitutionalitate, a constatat ca prevederile art. 37 si ale art. 52 din
decret nu incalca dreptul la integritate fizica al conducatorilor de
autovehicule, carora li se solicita sa se prezinte la recoltarea probelor
biologice in vederea stabilirii alcoolemiei. In motivarea acestei solutii s-a
aratat ca "[...] prin recoltarea probelor biologice nu i se poate cauza
conducatorului auto o durere sau suferinte puternice, de natura fizica sau
psihica, in scopul de a obtine marturisiri sau informatii. Operatiunea de
recoltare a probelor biologice nu se face de un agent al autoritatii publice,
respectiv de organul de politie, ci de catre un personal medical de
specialitate, in institutii spitalicesti dotate cu mijloace medicale".
Aceste considerente cuprinse in Decizia nr. 142/1999 isi mentin
valabilitatea si in prezenta cauza.
Curtea retine, de asemenea, ca stabilirea imbibatiei alcoolice se face, de
regula, pe baza analizei sangelui recoltat de la conducatorul auto cu privire
la care exista indicii ca a condus sub influenta alcoolului. Cand aceasta
recoltare nu este obiectiv posibila, pot fi efectuate alte examene de
laborator, ca de exemplu alcooluria. In ipoteza in care conducatorul auto -
indreptatit, in raport cu maladia de care sufera, sa nu accepte sa i se
recolteze sange - nu consimte sa i se recolteze o alta proba biologica, refuzul
sau devine nejustificat.
In aceste conditii dreptul la integritate fizica este respectat, iar
dispozitia legala cu privire la obligatia persoanei care conduce un autovehicul
pe drumurile publice, aflata sub influenta bauturilor alcoolice, de a se
prezenta la unitatea medicala pentru recoltarea probelor biologice in vederea
stabilirii alcoolemiei are ca finalitate apararea drepturilor si libertatilor
celorlalti cetateni, a vietii, integritatii corporale si sanatatii, precum si a
altor valori angajate in traficul rutier.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr.
328/1966 si in unanimitate pentru celelalte dispozitii legale,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si ale
art. 52 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice,
exceptie ridicata de Liviu Stamate in Dosarul nr. 10.173/2000 al Judecatoriei
Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta