DECIZIE Nr. 289 din 3 iulie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 din
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata si
modificata prin Legea nr. 493/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 560 din 5 august 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, exceptie ridicata de Mariana Togoe in Dosarul nr. 55/2003 al
Tribunalului Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Arata ca, anterior sesizarii Curtii
Constitutionale, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 au fost
abrogate prin dispozitiile art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind
impozitul pe venit, ordonanta care reia insa dispozitiile criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 55/2003,
Tribunalul Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Mariana Togoe, intr-o
cauza ce are ca obiect solutionarea unei actiuni formulate in temeiul Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, in contradictoriu cu Administratia
Finantelor Publice Brasov si Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat Brasov.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate aduc atingere prevederilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1) si ale art. 53 alin. (2), argumentele prezentate referindu-se
la aspecte legate de modul de interpretare si aplicare a dispozitiilor art. 56
si 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999.
Instanta de judecata considera ca exceptia este neintemeiata, deoarece
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
intrucat Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu
modificarile si completarile ulterioare, a fost abrogata in mod expres prin
art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002.
Avocatul Poporului considera ca argumentele prezentate de autorul
exceptiei, referitoare la modul in care sunt incalcate dispozitiile art. 16
alin. (1) si ale art. 53 alin. (2) din Constitutia Romaniei, nu au relevanta in
cauza de fata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 au fost abrogate prin
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2002,
ordonanta aprobata prin Legea nr. 493/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002.
Art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a preluat insa identic art. 57
din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, astfel ca, solutia legislativa fiind
pastrata, motivele exceptiei de neconstitutionalitate formulate de autorul
acesteia subzista.
In aceste conditii Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001,
dispozitii care au urmatorul continut:
"(1) Pierderea fiscala anuala inregistrata din activitati independente
se poate compensa cu rezultatele pozitive ale celorlalte categorii de venituri
cuprinse in venitul anual, altele decat cele din salarii si asimilate
salariilor, obtinute in cursul aceluiasi an fiscal. Pierderea care ramane
necompensata in cursul aceluiasi an fiscal devine pierdere reportata.
(2) Pierderile provenind din strainatate ale persoanelor fizice romane se
compenseaza cu veniturile de aceeasi natura, din strainatate, pe fiecare tara,
inregistrate in cursul aceluiasi an fiscal, sau se reporteaza pe urmatorii 5
ani asupra veniturilor realizate din tara respectiva."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii
legale contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 53 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure
asezarea justa a sarcinilor fiscale."
Examinand pe fond exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata.
Exceptarea prin lege a rezultatelor pozitive ale veniturilor salariale sau
asimilate acestora de la regula compensarii pierderii fiscale inregistrate din
veniturile din activitati independente nu este, prin ea insasi,
neconstitutionala si nu contravine, sub nici un aspect, obligatiei de a
asigura, prin sistemul legal de impuneri, o asezare justa a sarcinilor fiscale.
Dimpotriva, aceasta reprezinta o practica legislativa curenta, ce corespunde
fie necesitatii de ocrotire a unor subiecte de drept, fie unor ratiuni
economice.
In legatura cu invocarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin.
(1), care consacra egalitatea cetatenilor in fata legii, Curtea constata ca,
pentru sustinerea neconstitutionalitatii art. 60 din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001, acestea sunt nerelevante, neavand nici o concludenta pentru
solutionarea cauzei.
In sfarsit, asupra modului de interpretare si aplicare a dispozitiilor art.
56 si 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, Curtea Constitutionala, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu se poate pronunta.
Instanta judecatoreasca interpreteaza si aplica legea, in mod necesar, in
procesul solutionarii cauzei cu care a fost investita.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 din
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata si
modificata prin Legea nr. 493/2002, exceptie ridicata de Mariana Togoe in
Dosarul nr. 55/2003 al Tribunalului Brasov - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman