DECIZIE Nr. 288 din 3 iulie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17, 18,
19 si 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 560 din 5 august 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17, 18, 19 si 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata si modificata
prin Legea nr. 323/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Farajollah Nader din Iran in Dosarul nr. 13.804/2002 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, Mohamad Mustafa si Ali Mahmod Basher din
Siria si Sudad Bahgat Mohamed Salih din Irak in dosarele nr. 683/2003, nr.
684/2003 si nr. 11.777/2002 ale Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal Sudad Bahgat Mohamed Salih este prezent personal si
asistat de avocatul Eugenia Crangariu. Lipsesc ceilalti autori ai exceptiei si
Oficiul National pentru Refugiati, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 72C/2003, nr. 80C/2000, nr. 81C/2003 si nr. 82C/2003 au continut
identic, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Avocatul nu se opune conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere art. 164 din Codul de
procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea dosarelor nr. 80C/2003, nr. 81C/2003 si nr. 82C/2003 la
Dosarul nr. 72C/2003, care este primul inregistrat.
Avocatul Eugenia Crangariu solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate pentru motivele invocate cu ocazia ridicarii exceptiei in
fata instantei judecatoresti, motive depuse in scris la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
13.804/2002 de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, si incheierile din 13
ianuarie 2003 si 20 noiembrie 2002, pronuntate in Dosarele nr. 683/2003, nr.
684/2003 si nr. 11.777/2002 de Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17, 18, 19 si 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata si modificata
prin Legea nr. 323/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a
fost ridicata de Farajollah Nader din Iran, Mohamad Mustafa si Ali Mahmod
Basher din Siria si Sudad Bahgat Mohamed Salih din Irak.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin,
in esenta, ca dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 18 alin. (1) si (2), cu trimitere la art. 11 alin.
(2), art. 20 alin. (1), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21, 22, 23, 24, 49 si
51. De asemenea, apreciaza ca sunt incalcate prevederile Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si
prevederile Conventiei de la Geneva din 1951 privind Statutul refugiatilor.
Instantele de judecata apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate. Ele considera, in esenta, ca
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 instituie o procedura speciala,
derogatorie, ulterioara si completatoare a procedurii considerate de drept
comun, care vine sa asigure garantii in plus solicitantului de azil.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca sunt neintemeiate criticile de neconstitutionalitate
aduse dispozitiilor legale ce fac obiectul exceptiei. Astfel, se arata ca
procedura accelerata reglementata de Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 este
aplicabila nu numai cererilor privind acordarea statutului de refugiat, ci si
celor privind protectia umanitara conditionata, textul legal neoperand nici o
distinctie in acest sens, nici chiar atunci cand prevede expres care anume
cereri nu pot face obiectul acestei proceduri. De asemenea, se retine ca
protectia umanitara conditionata reprezinta o forma de protectie suplimentara,
acordata in ipoteza in care solicitantul nu indeplineste conditiile prevazute
de lege pentru acordarea statutului de refugiat, observandu-se in acelasi timp
ca prevederile ordonantei, printre care si cele ale art. 14 alin. (4) si (5) la
care face trimitere autorul exceptiei, fac mentiune despre cereri sau proceduri
la modul general ori despre acordarea statutului de refugiat, intelegand prin
aceasta si obligativitatea pronuntarii asupra acordarii protectiei umanitare
conditionate, atunci cand sunt indeplinite conditiile. Nici dreptul la aparare
si nici cel la un proces echitabil nu sunt considerate a fi incalcate de catre
dispozitiile legale criticate, petentul bucurandu-se in acest sens de
garantiile si drepturile procesuale prevazute in art. 13 din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000. De altfel, in aceeasi ordine de idei, sunt invocate si
prevederile constitutionale ale art. 125 alin. (3), potrivit carora competenta
si procedura de judecata sunt stabilite de lege, si cele ale art. 128, care
lasa libertate legiuitorului de a institui conditiile de exercitare a cailor de
atac impotriva hotararilor judecatoresti de catre partile interesate si
Ministerul Public. De asemenea, este amintita si jurisprudenta Curtii
Constitutionale, concretizata in Decizia nr. 293/2001 si Decizia nr. 330/2002,
prin care s-a statuat ca art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu impune mai multe grade de
jurisdictie la solutionarea cauzelor de natura civila.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Astfel, arata ca, deoarece intre prevederile legale criticate si
cele ale Conventiei din anul 1951, completata cu Protocolul aditional din 1967,
acte adoptate sub egida O.N.U., nu exista neconcordante, in cauza nu se
justifica aplicarea cu prioritate a instrumentelor juridice internationale.
Astfel fiind, se considera ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a art. 17, 18, 19 si 20 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, in raport cu art. 11 alin. (2), respectiv art. 20 din
Constitutie. In sustinerea acestui punct de vedere se arata ca referirea
exclusiva a art. 20 din ordonanta la procedura de solutionare a cererilor de
acordare a statutului de refugiat, respinse ca evident nefondate, fara
trimitere la procedura specifica refuzului acordarii protectiei umanitare
conditionate, se justifica prin caracterul subsidiar al acestei ultime forme de
protectie. Astfel, in timp ce acordarea statutului de refugiat se face la
cererea strainului, cu conditia indeplinirii criteriilor prevazute de lege,
protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului care nu
indeplineste conditiile pentru acordarea statutului de refugiat, dar care
dovedeste ca se afla in una dintre situatiile expres prevazute de lege. De
altfel, in acest sens se considera ca sunt si dispozitiile legale care
reglementeaza procedura accelerata si care prevad ca hotararea de acordare a
protectiei umanitare conditionate cuprinde si motivele neacordarii statutului
de refugiat. In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, referitoare la
imposibilitatea exercitarii recursului impotriva hotararii de respingere a
cererii de recunoastere a unei forme de protectie, se apreciaza ca aceste
critici trebuie raportate la prevederile constitutionale ale art. 128, din care
reiese ca legiuitorul, in considerarea unor situatii speciale, asa cum este
situatia refugiatilor in afara tarii de origine, este liber sa stabileasca
reguli speciale de procedura privind exercitarea cailor de atac, sens in care
este amintita Decizia nr. 334/2001 a Curtii Constitutionale. De asemenea,
considera ca, in conditiile in care in Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 este
prevazuta expres posibilitatea solicitantului de a fi asistat de un avocat sau
de un reprezentant al organizatiilor guvernamentale in domeniul drepturilor
omului, de a beneficia de interpret, precum si de a contesta hotararea
pronuntata in faza administrativa, in fata unei instante judecatoresti
independente, textele legale criticate nu pot fi considerate ca aducand
atingere principiului constitutional al liberului acces la justitie ori
garantiilor procesuale care conditioneaza, intr-o societate democratica,
procesul echitabil. In sfarsit, mentioneaza ca nu poate fi retinuta nici
critica dispozitiilor legale criticate in raport cu art. 51 din Constitutie,
respectiv art. 2 si 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, acestea nefiind incidente in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite in cauze de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
17 - 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, aprobata si modificata
prin Legea nr. 323/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
- Art. 17: "(1) Fac obiectul procedurii accelerate:
a) cererile evident nefondate;
b) cererile persoanelor care, prin activitatea ori prin apartenenta lor la
o anumita grupare, prezinta un pericol pentru siguranta nationala ori pentru
ordinea publica in Romania;
c) cererile persoanelor care provin dintr-o tara unde, in general, nu
exista risc serios de persecutie.
(2) De asemenea, pot face obiectul procedurii accelerate si cererile
persoanelor care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
(3) Cererile de acordare a statutului de refugiat minorilor neinsotiti nu
pot fi solutionate in procedura accelerata.";
- Art. 18: (1) Cererea pentru acordarea statutului de refugiat este
considerata evident nefondata daca se constata:
a) lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de
origine, in conditiile art. 2 alin. (1);
b) inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in
materie de refugiati ori recurgerea in mod abuziv, cu rea-credinta, la
procedura de acordare a statutului de refugiat.
(2) Lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de
origine exista in urmatoarele cazuri:
a) solicitantul nu invoca nici o temere de persecutie in sensul art. 2
alin. (1);
b) solicitantul nu ofera date sau informatii in sensul ca ar fi expus unei
temeri de persecutie ori relatarile sale nu contin detalii circumstantiale sau
personale;
c) cererea este evident lipsita de credibilitate, in sensul ca relatarea
solicitantului este incoerenta, contradictorie sau flagrant neadevarata fata de
situatia din tara sa de origine;
d) solicitantul avea posibilitatea refugiului intern, recunoscuta si de
Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati.
(3) Inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in
materie de refugiati ori recurgerea abuziva la procedura de acordare a
statutului de refugiat exista in toate cazurile in care solicitantul, fara a
oferi o explicatie plauzibila, se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) a depus cererea sub o identitate falsa sau a prezentat documente false
ori falsificate, sustinand ca sunt autentice;
b) dupa depunerea cererii, in mod deliberat a prezentat elemente false in
legatura cu aceasta;
c) cu rea-credinta a distrus, a deteriorat, a aruncat sau a instrainat
documentul pentru trecerea frontierei sau un document relevant pentru cererea
sa, fie pentru a-si stabili o identitate falsa in scopul solicitarii si
acordarii statutului de refugiat, fie pentru a ingreuna solutionarea cererii
sale;
d) in mod deliberat a ascuns faptul ca a mai depus anterior o cerere pentru
acordarea statutului de refugiat in una sau mai multe tari, in special atunci
cand s-a folosit de o identitate falsa;
e) a depus o cerere pentru acordarea statutului de refugiat, cu scopul
evident de a impiedica punerea iminenta in executare a unei masuri dispuse de
autoritatile competente, de scoatere din tara sau de expulzare, desi anterior
dispunerii unei astfel de masuri a avut posibilitatea sa depuna o asemenea
cerere;
f) a incalcat in mod flagrant obligatiile prevazute la art. 13;
g) a depus cererea pentru acordarea statutului de refugiat dupa ce anterior
unei examinari, care contine garantiile procedurale adecvate si in conformitate
cu prevederile Conventiei privind Statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la
28 iulie 1951, i s-a respins o astfel de cerere intr-o tara terta sigura.
(4) Motivele enumerate la alin. (1) nu pot sa prevaleze temerii bine
intemeiate de persecutie conform art. 2 alin. (1).";
- Art. 19: "(1) Sunt considerate tari in care in general nu exista
risc serios de persecutie, in sensul art. 2 alin. (1), statele membre ale
Uniunii Europene, precum si alte state stabilite, la propunerea Oficiului
National pentru Refugiati, prin ordin al ministrului de interne, pe baza
urmatoarelor criterii:
a) numarul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat formulate de
cetatenii tarii respective si coeficientii de acordare a acestui statut;
b) situatia respectarii drepturilor fundamentale ale omului;
c) functionarea principiilor democratice, a pluralismului politic si a
alegerilor libere, precum si existenta unor institutii democratice functionale,
care sa asigure garantarea si respectarea drepturilor fundamentale ale omului;
d) existenta unor factori de stabilitate.
(2) Pot fi luate in considerare si alte criterii de evaluare decat cele
prevazute la alin. (1).
(3) Cererea strainului care provine dintr-o tara in care in general nu
exista un risc de persecutie este respinsa ca evident nefondata, cu exceptia
cazului in care situatia de fapt sau dovezile prezentate de solicitant arata
existenta unei temeri bine intemeiate de persecutie in sensul art. 2 alin. (1);
in acest caz solicitantul primeste accesul la procedura prevazuta la art. 7 -
16.";
- Art. 20: "(1) Functionarul prevazut la art. 12 alin. (2), dupa
efectuarea interviului si analizarea motivelor invocate pentru acordarea
statutului de refugiat, se pronunta in termen de 3 zile de la primirea cererii.
(2) In cazul in care a fost pronuntata o hotarare de respingere a cererii
ca evident nefondata sau in temeiul art. 4, termenul de depunere a plangerii
este de 2 zile de la comunicare.
(3) Plangerea este de competenta judecatoriei in a carei raza teritoriala
isi are sediul Oficiul National pentru Refugiati sau in raza careia isi are
resedinta contestatarul.
(4) Instanta solutioneaza plangerea, cu prezenta obligatorie a
procurorului, in termen de 10 zile si pronunta o hotarare motivata.
(5) Hotararea instantei este definitiva si irevocabila."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorii
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 11 alin. (2): "Tratatele ratificate de Parlament, potrivit
legii, fac parte din dreptul intern.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 18: "(1) Cetatenii straini si apatrizii care locuiesc in
Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a averilor, garantata
de Constitutie si de alte legi.
(2) Dreptul de azil se acorda si se retrage in conditiile legii, cu
respectarea tratatelor si a conventiilor internationale la care Romania este
parte.";
- Art. 20 alin. (1): "Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 22: "(1) Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate
fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de
tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisa.";
- Art. 23: "(1) Libertatea individuala si siguranta persoanei sunt inviolabile.
(2) Perchezitionarea, retinerea sau arestarea unei persoane sunt permise
numai in cazurile si cu procedura prevazute de lege.
(3) Retinerea nu poate depasi 24 de ore.
(4) Arestarea se face in temeiul unui mandat emis de magistrat, pentru o
durata de cel mult 30 de zile. Asupra legalitatii mandatului, arestatul se
poate plange judecatorului, care este obligat sa se pronunte prin hotarare
motivata. Prelungirea arestarii se aproba numai de instanta de judecata.
(5) Celui retinut sau arestat i se aduc de indata la cunostinta, in limba
pe care o intelege, motivele retinerii sau ale arestarii, iar invinuirea, in
cel mai scurt termen; invinuirea se aduce la cunostinta numai in prezenta unui
avocat, ales sau numit din oficiu.
(6) Eliberarea celui retinut sau arestat este obligatorie, daca motivele
acestor masuri au disparut.
(7) Persoana arestata preventiv are dreptul sa ceara punerea sa in
libertate provizorie, sub control judiciar sau pe cautiune.
(8) Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare,
persoana este considerata nevinovata.
(9) Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile
si in temeiul legii.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie."
De asemenea, mai sunt invocate urmatoarele prevederi din reglementari
internationale:
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale:
- Art. 2: "1. Dreptul la viata al oricarei persoane este protejat prin
lege. Moartea nu poate fi cauzata cuiva in mod intentionat, decat in executarea
unei sentinte capitale pronuntate de un tribunal in cazul in care infractiunea
este sanctionata cu aceasta pedeapsa prin lege.
2. Moartea nu este considerata ca fiind cauzata prin incalcarea acestui
articol in cazurile in care aceasta ar rezulta dintr-o recurgere absolut
necesara la forta:
a) pentru a asigura apararea oricarei persoane impotriva violentei ilegale;
b) pentru a efectua o arestare legala sau pentru a impiedica evadarea unei
persoane legal detinute;
c) pentru a reprima, conform legii, tulburari violente sau o
insurectie.";
- Art. 3: "Nimeni nu poate fi supus torturii, nici pedepselor sau
tratamentelor inumane ori degradante.";
- Art. 8: "1. Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale
private si de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui
drept decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca
constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara pentru
securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii,
apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii sau a
moralei, ori protejarea drepturilor si libertatilor altora.";
- Art. 9: "1. Orice persoana are dreptul la libertatea de gandire, de
constiinta si de religie; acest drept include libertatea de a-si schimba
religia sau convingerea, precum si libertatea de a-si manifesta religia sau
convingerea in mod individual sau in colectiv, in public sau in particular,
prin cult, invatamant, practici si indeplinirea ritualurilor.
2. Libertatea de a-si manifesta religia sau convingerile nu poate face
obiectul altor restrangeri decat acelea care, prevazute de lege, constituie
masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru siguranta publica,
protectia ordinii, a sanatatii sau a moralei publice ori pentru protejarea
drepturilor si libertatilor altora.";
- Art. 10: "1. Orice persoana are dreptul la libertatea de exprimare.
Acest drept cuprinde libertatea de opinie si libertatea de a primi sau de a
comunica informatii ori idei fara amestecul autoritatilor publice si fara a
tine seama de frontiere. Prezentul articol nu impiedica statele sa supuna
societatile de radiodifuziune, de cinematografie sau de televiziune unui regim
de autorizare.
2. Exercitarea acestor libertati ce comporta indatoriri si responsabilitati
poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute
de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru
securitatea nationala, integritatea teritoriala sau siguranta publica, apararea
ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia sanatatii sau a moralei,
protectia reputatiei sau a drepturilor altora, pentru a impiedica divulgarea de
informatii confidentiale sau pentru a garanta autoritatea si impartialitatea
puterii judecatoresti.";
- Art. 13: "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati
recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze
efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora
unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale.";
- Art. 14: "Exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de
prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o deosebire bazata, in
special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte
opinii, origine nationala sau sociala, apartenenta la o minoritate nationala,
avere, nastere sau orice alta situatie.";
- Art. 31 si 33 din Conventia privind Statutul refugiatilor, incheiata la
Geneva in 1951:
- Art. 31: "Refugiati aflati ilegal in tara de primire
1. Statele contractante nu vor aplica sanctiuni penale, pe motivul intrarii
sau sederii lor ilegale, refugiatilor care, sosind direct din teritoriul unde
viata sau libertatea lor erau amenintate in sensul prevazut de art. 1, intra
sau se gasesc pe teritoriul lor fara autorizatie, sub rezerva prezentarii lor
fara intarziere la autoritati pentru a le expune motivele, recunoscute ca
valabile, ale intrarii sau prezentei lor ilegale.
2. Statele contractante nu vor aplica, in ce priveste deplasarile acestor
refugiati, alte restrictii decat acelea care sunt necesare; aceste restrictii
vor fi aplicate numai pana la reglementarea statutului lor de refugiati in tara
respectiva sau pana la obtinerea admiterii in alta tara. In vederea acestei
ultime admiteri, statele contractante vor acorda acestor refugiati un termen
rezonabil si toate facilitatile necesare.";
- Art. 33: "Interdictia de expulzare si returnare
1. Nici un stat contractant nu va expulza sau returna, in nici un fel, un
refugiat peste frontierele teritoriilor unde viata sau libertatea sa ar fi
amenintate pe motiv de rasa, religie, nationalitate, apartenenta la un anumit
grup social sau opinii politice.
2. Beneficiul prezentei dispozitii nu va putea totusi fi invocat de catre
un refugiat fata de care ar exista motive serioase de a fi considerat ca un
pericol pentru securitatea tarii unde se gaseste sau care, fiind condamnat
definitiv pentru o crima sau un delict deosebit de grav, constituie o
amenintare pentru comunitatea tarii respective."
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost
aceasta formulata de autorii ei, Curtea observa ca majoritatea criticilor se
sprijina pe invocarea existentei unei neconcordante intre conceptia legislativa
romana asupra procedurii accelerate de solutionare a cererilor de acordare a
protectiei pentru straini si reglementarile internationale privind aceeasi
materie. Astfel, se sustine ca, spre deosebire de Rezolutia de la Londra din
1992, reglementarea romana nu prevede criteriile clare de delimitare a sferei
cererilor evident nefondate. De asemenea, se sustine ca efectul primar al
dispozitiilor art. 18 alin. (3) lit. e) este acela ca "introduc o clauza
de excludere care nu este prevazuta de Conventia de la Geneva. Mai mult, aceste
dispozitii fac abstractie de regulile privitoare la refugiatii sur place".
Toate aceste critici nu reprezinta insa chestiuni de constitutionalitate care
sa faca obiectul controlului Curtii Constitutionale, ci de interpretare a
legii, instanta judecatoreasca fiind cea chemata sa faca aplicarea
dispozitiilor art. 20 alin. (2) din Constitutie, care stabileste ca, "Daca
exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au
prioritate reglementarile internationale". Intr-adevar, asa cum se arata
in art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata, "[...] Curtea Constitutionala nu se
poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai
asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
Astfel fiind, Curtea considera ca nu poate fi retinuta nici critica
referitoare la incalcarea de catre textele legale criticate a dispozitiilor
constitutionale ale art. 11 alin. (2), art. 18 si ale art. 20 alin. (2).
De asemenea, avandu-se in vedere ca autorii exceptiei invoca, in
continuarea celor aratate mai sus, ca dispozitiile art. 18 alin. (1) lit. a),
alin. (2) lit. b) si alin. (3) lit. e) aduc atingere art. 49 din Constitutie,
se observa ca, in jurisprudenta sa, prin Decizia nr. 209 din 28 iunie 2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 674 din 25 octombrie
2001, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra conformitatii procedurii
accelerate reglementate in art. 17 - 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
cu acest text constitutional, statuand ca textele de lege criticate nu contin
restrangeri speciale ale exercitiului unor drepturi pentru strainii care
urmeaza procedura de acordare a unei forme de protectie din partea statului
roman.
Cu acelasi prilej Curtea a retinut si ca dispozitiile art. 20 alin. (5) din
ordonanta nu opresc in realitate partile interesate de a apela la instantele
judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de toate garantiile
procesuale care conditioneaza intr-o societate democratica procesul echitabil.
Intr-adevar, asa cum reiese din interpretarea dispozitiilor constitutionale ale
art. 125 alin. (3) si ale art. 128, accesul la justitie nu presupune si accesul
la toate mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia, iar
instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor
judecatoresti, deci si reglementarea cailor ordinare sau extraordinare de atac,
este de competenta exclusiva a legiuitorului, care poate institui, in
considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura. Astfel,
accesul liber la justitie nu inseamna accesul la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac. Relevante in acest sens sunt Decizia
Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, precum si Decizia nr. 66 din 27
februarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169
din 4 aprilie 2001, prin care s-a retinut ca art. 13 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu impune un anumit
numar al gradelor de jurisdictie sau un anumit numar al cailor de atac. De
asemenea, Curtea Europeana a Drepturilor Omului, prin hotararea pronuntata in
cazul "Golder impotriva Regatului Unit", 1975, a statuat: "Dreptul
de acces la tribunale, apreciaza Curtea, nu este absolut. Fiind vorba de un
drept pe care conventia l-a recunoscut fara sa-l defineasca in sensul restrans
al cuvantului, exista posibilitatea limitarilor implicit admise chiar in afara
limitelor care circumscriu continutul oricarui drept." Ca urmare, nu poate
fi retinuta nici incalcarea art. 14 din Conventie.
De asemenea, tot in Decizia nr. 209/2001 a Curtii Constitutionale Curtea a
statuat si ca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care
reglementeaza egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
nu sunt aplicabile cauzelor referitoare la straini, intrucat acest text
constitutional are in vedere persoane care au calitatea de cetatean.
De asemenea, autorii exceptiei critica textele de lege mentionate si cu
referire la prevederile constitutionale cuprinse in art. 51. Curtea observa
insa ca acestea nu contin nici o dispozitie care sa contravina principiului
respectarii Constitutiei si a legilor.
Referitor la prevederile cuprinse in Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, si anume cele care privesc procesul
echitabil si dreptul persoanei de a se plange unei instante, Curtea retine ca
textele legale criticate de autorul exceptiei nu opresc in realitate partile
interesate de a apela la instantele judecatoresti, de a fi aparate si de a se
prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza intr-o societate
democratica procesul echitabil. De asemenea, Curtea considera ca nu sunt
incidente in cauza nici celelalte dispozitii din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale invocate de autorii
exceptiei, respectiv art. 2, 3, 8, 9 si 10, al caror obiect il constituie
dreptul la viata, interzicerea torturii, dreptul la respectarea vietii private
si de familie, libertatea de gandire, de constiinta si de religie si libertatea
de exprimare.
Dispozitiile legale ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate sunt
in deplina concordanta si cu prevederile din Conventia privind Statutul
refugiatilor, incheiata la Geneva in 1951, referitoare la expulzare si
returnare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1)
si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17, 18, 19
si 20 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Farajollah Nader
din Iran in Dosarul nr. 13.804/2002 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, Mohamad
Mustafa si Ali Mahmod Basher din Siria si Sudad Bahgat Mohamed Salih din Irak
in dosarele nr. 683/2003, 684/2003 si 11.777/2002 ale Judecatoriei Sectorului 6
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman