DECIZIE Nr. 287 din 3 iulie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin.
(2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 564 din 6 august 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Emilia Stejeran in Dosarul nr. 3.811/CA/2002 al Tribunalului Bihor - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in materie
a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
3.811/CA/2002, Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Emilia Stejeran cu
ocazia solutionarii unei actiuni formulate in contradictoriu cu Directia
generala a finantelor publice Oradea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 aduc atingere
prevederilor constitutionale ale art. 123 alin. (2) si ale art. 125 alin. (1),
intrucat se creeaza posibilitatea ca hotararea instantei prin care se
stabileste taxa de timbru sa fie cenzurata de un organ administrativ. Astfel,
mentioneaza faptul ca stabilirea taxei judiciare este un atribut legal al
instantei de judecata, iar contestatia asupra modului de fixare a taxei
judiciare de timbru nu trebuie scoasa din competenta instantelor judecatoresti.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor
constitutionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. Referitor la obiectul exceptiei, se precizeaza ca, in ceea ce
priveste procedura de solutionare a contestatiilor impotriva modului de
stabilire a taxelor judiciare de timbru, acestea se solutioneaza conform
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, ordonanta
aprobata cu modificari prin Legea nr. 506/2001. Prin aceasta procedura
administrativ-jurisdictionala nu se incalca insa dispozitiile constitutionale
ale art. 123 alin. (2) si nici cele ale art. 125 alin. (1), asa cum nu se
incalca nici principiul constitutional al separatiei puterilor in stat, atata
timp cat decizia organului administrativ de jurisdictie poate fi atacata in
fata unei instante judecatoresti.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997,
modificata si completata ulterior.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
- Art. 18 alin. (2): "Impotriva modului de stabilire a taxei judiciare
de timbru se poate face contestatie potrivit dispozitiilor aplicabile in
materie fiscala."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 123 alin. (2): "Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii.";
- Art. 125 alin. (1): "Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege."
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, ulterior sesizarii
sale, Curtea Constitutionala a statuat prin Decizia nr. 233 din 5 iunie 2003,
pana in prezent nepublicata in Monitorul Oficial al Romaniei, ca dispozitiile
art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 sunt neconstitutionale in masura in
care se refera si la taxele judiciare de timbru stabilite de instantele
judecatoresti. In acest sens Curtea a constatat ca nu se poate admite, fara
incalcarea Legii fundamentale, ca modul de stabilire a taxei judiciare de
timbru sa fie cenzurat pe calea procedurii administrative prevazute de art. 18
alin. (2) din Legea nr. 146/1997, cu trimitere la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor
dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele
Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 506/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
648 din 16 octombrie 2001. Cu acel prilej Curtea a mai retinut imprejurarea ca,
prin Decizia nr. 127 din 27 martie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, a constatat
neconstitutionalitatea, in raport cu prevederile art. 125 alin. (3) din
Constitutie si cu principiul separatiei puterilor in stat, a dispozitiilor art.
1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, in conformitate
cu care se solutionau "si contestatiile impotriva modului de stabilire a
taxei judiciare de timbru". Curtea a constatat ca ratiunile care au
motivat decizia prin care s-a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor
art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 subzista si
in cazul dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Emilia Stejeran in Dosarul nr. 3.811/CA/2002 al Tribunalului Bihor - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman