Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 286 din 11 martie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 335 din 30 aprilie 2008



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Petre Ninosu                                    -judecător

Ion Predescu                                   -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Puskas Valentin Zoltan                    -judecător

Augustin Zegrean                            -judecător

Ion Tiucă                                          - procuror

Gabriela Dragomirescu                   - magistrat-asistent-şef

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Ecaterina Ana Oprea în Dosarul nr. 27.196/3/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care'invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 28 septembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 27.196/3/2006, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005. Excepţia a fost ridicată de Ecaterina Ana Oprea într-o cauză civilă având ca obiect preluarea în mod abuziv, în sensul Legii nr. 10/2001, a unor utilaje şi instalaţii, ca bunuri imobile.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege criticat trebuie analizat, prin raportare la art. 44 alin. (1) şi (2) teza întâi din Constituţie, sub aspectul discriminării între persoanele care introduc cerere în baza Legii nr. 10/2001, în calitate de proprietar asupra imobilului preluat în mod abuziv de către stat, cât şi cu privire la necesitatea ocrotirii proprietăţii indiferent de obiectul său.

In legătură cu diferenţa de tratament dintre proprietarul imobilului prin natura sa şi proprietarul imobilului prin destinaţie, arată că, de exemplu, prin art. 10 din Legea nr. 10/2001, „în cazul imobilelor prin natura lor care au fost demolate se acordă despăgubiri, în schimb, în cazul imobilelor prin destinaţie casate sau distruse, nu se acordă despăgubiri, creându-se o situaţie de inechitate şi inegalitate între proprietari." De asemenea, consideră că textul este interpretabil, „în sensul că utilajele şi instalaţiile preluate de către stat ar putea fi revendicate doar odată cu imobilul, interpretare de natură să aneantizeze drepturile persoanelor proprietare ale acestor bunuri, dar care deţineau imobilul sub un alt titlu decât cel de proprietate", precum şi că, practic, se face „o distincţie între acţiunea în restituire introdusă de proprietarii de bunuri imobile prin natura lor şi cea introdusă de proprietarii de bunuri imobile prin destinaţie, bunuri mobile afectate folosinţei bunurilor imobile prin natura lor". Textul de lege criticat dispune doar cu privire la ipoteza în care aceeaşi persoană ar fi fost atât proprietarul imobilului prin natura sa, cât şi al bunurilor afectate folosinţei acestuia, pe când ipoteza în care „persoanele acestor proprietari diferă" este nesoluţionată. Autorul excepţiei consideră că astfel se poate ajunge la două categorii de situaţii: situaţia în care proprietarul imobilului revendică şi instalaţiile şi utilajele preluate odată cu imobilul şi situaţia în care proprietarul instalaţiilor şi utilajelor deţinea imobilul doar în baza unui titlu precar şi nu îşi poate întemeia acţiunea pe art. 6 alin. (2) din legea criticată, care „face o diferenţiere arbitrară între cele două categorii de reclamanţi". Din punct de vedere al prejudiciului suferit, între cele doua situaţii nu există decât cel mult o diferenţă de cuantum, „care nu poate justifica însă o diferenţă de tratament".

Cel de-al doilea aspect de neconstituţionalitate priveşte acordarea despăgubirilor, care, în opinia autorului excepţiei, „trebuie să urmeze principiile dreptului comun în materie, preferându-se deci o restituire în natură a bunului, şi numai în măsura în care aceasta nu mai este posibilă, se va recurge la despăgubiri". Această din urmă soluţie constituie o excepţie, care vizează situaţii similare celor prevăzute de art. 6 alin. (2) din legea criticată şi care au rolul „de a înlocui în patrimoniul petentului însuşi bunul care nu mai poate fi restituit". Autorul excepţiei consideră că „operaţiunile de casare şi distrugere vizate de art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 constituie exact situaţii care reclamă acordarea de despăgubiri prin echivalent", ceea ce diferă de măsura „înlocuirii" prevăzute de lege, care comportă două ipoteze: bunurile care le-au înlocuit pe cele vechi au fost acordate fostului proprietar, astfel că se poate susţine că pretenţiile acestuia au fost satisfăcute, şi situaţia în care înlocuirea constituie doar un temei pentru a justifica refuzul reconstituirii dreptului de proprietate, cu consecinţa încălcării textului constituţional privind garantarea proprietăţii private.

Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilă consideră că, „având în vedere art. 8 din Constituţia României din anul 1948, art. 44 din Constituţia României (actuală) şi art. 1 din Protocolul adiţional la CEDO", „se impune analizarea excepţiei de neconstituţionalitate a acestor dispoziţii".

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată, sens în care invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 190 din 20 aprilie 2007.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 sunt constituţionale, sens în care invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 668/2006.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului   şi  Avocatului   Poporului,   raportul   întocmit  de judecatorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, republicată în Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005, care au următorul cuprins: „(2) Măsurile reparatorii privesc şi utilajele şi instalaţiile preluate de stat sau de alte persoane juridice odată cu imobilul, în afară de cazul în care au fost înlocuite, casate sau distruse."

Autorul excepţiei susţine că textul de lege criticat încalcă prevederile constituţionale ale art. 44 alin. (1), potrivit căruia „(1) Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite prin lege", şi alin. (2) teza întâi, care statuează că „Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular".

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

In esenţă, autorul excepţiei consideră că dispoziţiile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 instituie o diferenţă de tratament între proprietarul imobilului prin natura sa şi proprietarul imobilului prin destinaţie, în sensul că în cazul imobilelor prin natura lor, care au fost demolate, se acordă despăgubiri, pe când în cazul imobilelor prin destinaţie (utilaje, instalaţii), care au fost casate sau distruse, nu se acordă despăgubiri, creându-se o situaţie de inechitate şi inegalitate între proprietari. Consideră că se încalcă astfel dispoziţiile constituţionale privind dreptul de proprietate.

Curtea constată că prevederile art. 6 alin. (2) din legea criticată au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la prevederile art. 44 din Constituţie. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 668 din 10 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 940 din 21 noiembrie 2006, făcând trimitere la jurisprudenţa sa constantă, Curtea a constatat că exerciţiul prerogativelor dreptului de proprietate nu trebuie absolutizat, ci trebuie să se ţină seama de prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, potrivit cărora „Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege", ca şi de acelea ale art. 136 alin. (5) ce consacră caracterul inviolabil al proprietăţii private „în condiţiile legii organice". Legiuitorul ordinar este competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în aşa fel încât să nu fie în contradicţie cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, putând astfel să instituie anumite limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat. In consecinţă, prin decizia menţionată, Curtea a reţinut că, prin art. 6 alin. (2) din legea criticată, legiuitorul nu a făcut decât să dea expresie acestor imperative, în limitele şi potrivit competenţei sale constituţionale.

De asemenea, de exemplu, prin deciziile nr. 190 din 13 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 269 din 20 aprilie 2007, şi nr. 760 din 18 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 717 din 23 octombrie 2007, pronunţându-se asupra unor excepţii de neconstituţionalitate ale art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, pentru critici similare celor din prezenta cauză, Curtea a statuat că legiuitorul este liber să opteze în privinţa sferei bunurilor pentru care stabileşte măsuri reparatorii, precum şi a întinderii şi a modalităţii de acordare a acestora, fără ca prin aceasta să instituie un tratament juridic diferit pentru anumite categorii de cetăţeni aflaţi în situaţii identice, ci are în vedere situaţia concretă a bunurilor preluate.

Cele statuate prin deciziile menţionate îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe.

Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. Â.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Ecaterina Ana Oprea în Dosarul nr. 27.196/3/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţata în şedinţa publică din data de 11 martie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,

Gabriela Dragomirescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 286/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 286 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 286/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu