Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 286 din  3 iulie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 558 din  4 august 2003


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "IAIFO" - S.A. din Zalau in dosarele nr. 3.747/2002 si 3.748/2002 ale Tribunalului Salaj - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in dosarele nr. 28C/2003 si 29C/2003 au un continut identic, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere dispozitiile art. 164 din Codul de procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
    Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 29C/2003 la Dosarul nr. 28C/2003, care este primul inregistrat.
    Cauza se afla in stare de judecata.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 13 decembrie 2002, pronuntate in dosarele nr. 3.747/2002 si 3.748/2002, Tribunalul Salaj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala "IAIFO" - S.A. din Zalau in cauze ce au ca obiect litigii de munca privind drepturi salariale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale atacate aduc atingere prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 51, ale art. 123 alin. (1) si (2), precum si celor ale art. 125. In acest sens arata ca, prin instituirea magistratilor consultanti cu competenta de a judeca in prima instanta, impreuna cu doi judecatori, cauzele privind conflictele si litigiile de munca, se incalca principiul suprematiei legii si al separatiei puterilor si se permit interventia si controlul organului administrativ si al politicului in actul de justitie.
    Instanta de judecata apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca neintemeiata, textele de lege criticate fiind in concordanta cu prevederile constitutionale invocate.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata. Astfel, referitor la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din capitolul II al titlului IV din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apreciaza ca acestea nu infrang prevederile constitutionale ale art. 123, intrucat "cei doi judecatori ce fac parte din completul specializat pentru litigii de munca sunt doar asistati de magistratii consultanti". Astfel, "in solutionarea conflictelor de munca, hotararea se pronunta numai de judecatorii care fac parte din complet, magistratii consultanti participand la deliberari numai cu vot consultativ", motiv pentru care "actul de justitie este infaptuit numai de judecatori, care indeplinesc conditiile de independenta si inamovibilitate prevazute de Constitutie". Magistratii consultanti, desi au denumirea de magistrati, nu fac parte din corpul magistratilor, nu se bucura de inamovibilitate, ci sunt numiti de ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social.
    Cat priveste incalcarea art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia "competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", Guvernul apreciaza ca dispozitiile legale criticate "constituie chiar o aplicare a acestui text constitutional".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele intocmite in cauze de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din capitolul II al titlului IV din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul cuprins:
    - Art. 17 alin. 1^1 - 1^3: "Cauzele privind conflictele de munca se judeca in prima instanta, cu celeritate, de catre complete formate din doi judecatori, asistati de doi magistrati consultanti.
    Magistratii consultanti participa la deliberari cu vot consultativ. Opiniile separate ale acestora sau, dupa caz, opinia separata se consemneaza in hotarare.
    In cazul in care judecatorii, care intra in compunerea completului, nu ajung la un acord asupra hotararii, procesul se rejudeca in complet de divergenta, prevederile alin. 5 fiind aplicabile.";
    - Sectiunea a II^1-a "Magistratii consultanti":
        - Art. 69^1: "Magistratii consultanti sunt numiti pe o perioada de 4 ani de ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social, dintre persoanele care au studii juridice superioare, o vechime in specialitate de cel putin 2 ani si indeplinesc conditiile prevazute la art. 46 alin. 1 lit. a) - e) si alin. 2.
    Dupa numirea in functie de catre ministrul justitiei, magistratii consultanti se bucura de stabilitate si se supun numai legii.
    Magistratii consultanti depun juramant in conditiile art. 48, care se aplica in mod corespunzator.
    Numarul total al posturilor de magistrati consultanti, precum si repartizarea posturilor pe instante, corespunzator volumului de activitate, se stabilesc de ministrul justitiei prin ordin.
    Conditiile, procedura de selectie si de propunere de catre Consiliul Economic si Social a candidatilor, pentru a fi numiti ca magistrati consultanti de catre ministrul justitiei, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Consiliului Economic si Social si a Ministerului Justitiei.
    Atributiile magistratilor consultanti sunt prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a instantelor judecatoresti, aprobat prin ordinul ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.";
        - Art. 69^2: "Magistratii consultanti au drepturile si obligatiile prevazute la art. 99, 101, 102 si la art. 110 - 118, care se aplica in mod corespunzator.
    Tinuta vestimentara a magistratilor consultanti se stabileste prin hotarare a Guvernului.
    Perioada in care magistratii consultanti exercita aceasta functie constituie vechime in munca si vechime in magistratura. Constituie vechime in magistratura si perioada in care magistratii consultanti au functionat ca asistenti judiciari.
    Persoanelor numite ca magistrati consultanti, pe perioada in care isi desfasoara activitatea in aceasta calitate, li se suspenda contractele de munca sau, dupa caz, raporturile de munca, avand posturile rezervate.";
        - Art. 69^3: "Magistratii consultanti raspund disciplinar in conditiile art. 121 - 123, art. 124 alin. 2 si art. 125, care se aplica in mod corespunzator. Sanctiunile prevazute la art. 123 alin. 1 lit. a) si b) se aplica de presedintele instantei la care functioneaza magistratii consultanti, iar sanctiunile prevazute la art. 123 alin. 1 lit. c) - f) se aplica de ministrul justitiei.
    Impotriva sanctiunilor aplicate potrivit alin. 1 se poate face contestatie, in termen de 30 de zile de la comunicarea sanctiunii, la sectia de contencios administrativ a curtii de apel in circumscriptia careia functioneaza cel sanctionat. Hotararea curtii de apel este definitiva.
    Sanctiunile aplicate magistratilor consultanti vor fi comunicate Consiliului Economic si Social de catre Ministerul Justitiei.";
        - Art. 69^4: "Magistratii consultanti pot fi detasati o perioada de maximum 6 luni pe an sau delegati maximum doua luni pe an, beneficiind de drepturile prevazute de lege pentru personalul din institutiile publice.";
        - Art. 69^5: "Magistratii consultanti pot fi eliberati din functie de ministrul justitiei, in conditiile art. 92, care se aplica in mod corespunzator. De asemenea, ei pot fi eliberati din functie ca urmare a reducerii numarului de posturi de magistrati consultanti, in raport cu volumul de activitate.
    Eliberarea din functie a magistratilor consultanti va fi comunicata Consiliului Economic si Social."
    De asemenea este criticata ca fiind neconstitutionala, in intregul sau, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, ordonanta publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 28 februarie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 653/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 905 din 12 decembrie 2002.
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    - Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
    - Art. 123 alin. (1) si (2): "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
    (2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
    - Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
    (2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
    (3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
    Examinand exceptia, Curtea constata ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din capitolul II al titlului IV din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, dispozitii introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 73 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198 din 27 martie 2003. Cu acel prilej Curtea a constatat ca "dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea pentru organizarea judecatoreasca, in redactarea actuala, nu contravin Constitutiei, dat fiind ca din continutul lor rezulta cu claritate ca solutionarea cauzelor deduse judecatii este hotarata de judecatori, iar magistratii consultanti nu au decat un rol consultativ, util judecatii in vederea stabilirii adevarului cu privire la drepturile subiective ale partilor in litigiu. Prezenta la judecata a magistratilor consultanti, fara vot deliberativ, constituie o problema de procedura, reglementata prin lege, potrivit art. 125 alin. (3) din Legea fundamentala, fara ca prin textele legale mentionate sa se incalce in vreun fel independenta judecatorilor, impartialitatea justitiei si, pe un plan mai general, principiile statului de drept".
    Referitor la critica privind neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002, prin Decizia nr. 327 din 26 noiembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 132 din 28 februarie 2003, Curtea Constitutionala a statuat, pentru aceleasi argumente expuse mai sus, ca dispozitiile acestei ordonante sunt in deplina concordanta cu prevederile si principiile constitutionale.
    Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea jurisprudentei Curtii, aceste solutii isi mentin valabilitatea si in cauzele de fata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "IAIFO" - S.A. din Zalau in dosarele nr. 3.747/2002 si 3.748/2002 ale Tribunalului Salaj - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2003.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 286/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 286 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 286/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu