DECIZIE Nr. 286 din 3 iulie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 558 din 4 august 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a
"Magistratii consultanti" din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si celor ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea
si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "IAIFO" - S.A. din Zalau in
dosarele nr. 3.747/2002 si 3.748/2002 ale Tribunalului Salaj - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 28C/2003 si 29C/2003 au un continut identic, pune in discutie, din
oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere dispozitiile art. 164
din Codul de procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea Dosarului nr. 29C/2003 la Dosarul nr. 28C/2003, care este
primul inregistrat.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 13 decembrie 2002, pronuntate in dosarele nr.
3.747/2002 si 3.748/2002, Tribunalul Salaj - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17
alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti"
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca. Exceptia de neconstitutionalitate a
fost ridicata de Societatea Comerciala "IAIFO" - S.A. din Zalau in
cauze ce au ca obiect litigii de munca privind drepturi salariale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale atacate aduc atingere prevederilor constitutionale ale art.
1 alin. (3), ale art. 51, ale art. 123 alin. (1) si (2), precum si celor ale
art. 125. In acest sens arata ca, prin instituirea magistratilor consultanti cu
competenta de a judeca in prima instanta, impreuna cu doi judecatori, cauzele
privind conflictele si litigiile de munca, se incalca principiul suprematiei
legii si al separatiei puterilor si se permit interventia si controlul
organului administrativ si al politicului in actul de justitie.
Instanta de judecata apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca
neintemeiata, textele de lege criticate fiind in concordanta cu prevederile
constitutionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. Astfel, referitor la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 17
alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti"
din capitolul II al titlului IV din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
apreciaza ca acestea nu infrang prevederile constitutionale ale art. 123,
intrucat "cei doi judecatori ce fac parte din completul specializat pentru
litigii de munca sunt doar asistati de magistratii consultanti". Astfel,
"in solutionarea conflictelor de munca, hotararea se pronunta numai de
judecatorii care fac parte din complet, magistratii consultanti participand la
deliberari numai cu vot consultativ", motiv pentru care "actul de
justitie este infaptuit numai de judecatori, care indeplinesc conditiile de
independenta si inamovibilitate prevazute de Constitutie". Magistratii
consultanti, desi au denumirea de magistrati, nu fac parte din corpul magistratilor,
nu se bucura de inamovibilitate, ci sunt numiti de ministrul justitiei, la
propunerea Consiliului Economic si Social.
Cat priveste incalcarea art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia
"competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege",
Guvernul apreciaza ca dispozitiile legale criticate "constituie chiar o
aplicare a acestui text constitutional".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite in cauze de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii
consultanti" din capitolul II al titlului IV din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, dispozitii care au urmatorul cuprins:
- Art. 17 alin. 1^1 - 1^3: "Cauzele privind conflictele de munca se
judeca in prima instanta, cu celeritate, de catre complete formate din doi
judecatori, asistati de doi magistrati consultanti.
Magistratii consultanti participa la deliberari cu vot consultativ.
Opiniile separate ale acestora sau, dupa caz, opinia separata se consemneaza in
hotarare.
In cazul in care judecatorii, care intra in compunerea completului, nu
ajung la un acord asupra hotararii, procesul se rejudeca in complet de
divergenta, prevederile alin. 5 fiind aplicabile.";
- Sectiunea a II^1-a "Magistratii consultanti":
- Art. 69^1: "Magistratii consultanti sunt numiti pe o perioada de
4 ani de ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social,
dintre persoanele care au studii juridice superioare, o vechime in specialitate
de cel putin 2 ani si indeplinesc conditiile prevazute la art. 46 alin. 1 lit.
a) - e) si alin. 2.
Dupa numirea in functie de catre ministrul justitiei, magistratii
consultanti se bucura de stabilitate si se supun numai legii.
Magistratii consultanti depun juramant in conditiile art. 48, care se
aplica in mod corespunzator.
Numarul total al posturilor de magistrati consultanti, precum si
repartizarea posturilor pe instante, corespunzator volumului de activitate, se
stabilesc de ministrul justitiei prin ordin.
Conditiile, procedura de selectie si de propunere de catre Consiliul
Economic si Social a candidatilor, pentru a fi numiti ca magistrati consultanti
de catre ministrul justitiei, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Consiliului Economic si Social si a Ministerului Justitiei.
Atributiile magistratilor consultanti sunt prevazute in Regulamentul de
organizare si functionare a instantelor judecatoresti, aprobat prin ordinul
ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.";
- Art. 69^2: "Magistratii consultanti au drepturile si obligatiile
prevazute la art. 99, 101, 102 si la art. 110 - 118, care se aplica in mod
corespunzator.
Tinuta vestimentara a magistratilor consultanti se stabileste prin hotarare
a Guvernului.
Perioada in care magistratii consultanti exercita aceasta functie
constituie vechime in munca si vechime in magistratura. Constituie vechime in
magistratura si perioada in care magistratii consultanti au functionat ca
asistenti judiciari.
Persoanelor numite ca magistrati consultanti, pe perioada in care isi
desfasoara activitatea in aceasta calitate, li se suspenda contractele de munca
sau, dupa caz, raporturile de munca, avand posturile rezervate.";
- Art. 69^3: "Magistratii consultanti raspund disciplinar in
conditiile art. 121 - 123, art. 124 alin. 2 si art. 125, care se aplica in mod
corespunzator. Sanctiunile prevazute la art. 123 alin. 1 lit. a) si b) se
aplica de presedintele instantei la care functioneaza magistratii consultanti,
iar sanctiunile prevazute la art. 123 alin. 1 lit. c) - f) se aplica de
ministrul justitiei.
Impotriva sanctiunilor aplicate potrivit alin. 1 se poate face contestatie,
in termen de 30 de zile de la comunicarea sanctiunii, la sectia de contencios
administrativ a curtii de apel in circumscriptia careia functioneaza cel
sanctionat. Hotararea curtii de apel este definitiva.
Sanctiunile aplicate magistratilor consultanti vor fi comunicate
Consiliului Economic si Social de catre Ministerul Justitiei.";
- Art. 69^4: "Magistratii consultanti pot fi detasati o perioada
de maximum 6 luni pe an sau delegati maximum doua luni pe an, beneficiind de
drepturile prevazute de lege pentru personalul din institutiile publice.";
- Art. 69^5: "Magistratii consultanti pot fi eliberati din functie
de ministrul justitiei, in conditiile art. 92, care se aplica in mod
corespunzator. De asemenea, ei pot fi eliberati din functie ca urmare a
reducerii numarului de posturi de magistrati consultanti, in raport cu volumul
de activitate.
Eliberarea din functie a magistratilor consultanti va fi comunicata
Consiliului Economic si Social."
De asemenea este criticata ca fiind neconstitutionala, in intregul sau, Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, ordonanta publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 28 februarie 2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 653/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 905 din 12 decembrie 2002.
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 123 alin. (1) si (2): "(1) Justitia se infaptuieste in numele
legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Examinand exceptia, Curtea constata ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a
"Magistratii consultanti" din capitolul II al titlului IV din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, dispozitii
introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 73 din 18 februarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198 din 27 martie
2003. Cu acel prilej Curtea a constatat ca "dispozitiile art. 17 alin. 1^1
- 1^3 din Legea pentru organizarea judecatoreasca, in redactarea actuala, nu
contravin Constitutiei, dat fiind ca din continutul lor rezulta cu claritate ca
solutionarea cauzelor deduse judecatii este hotarata de judecatori, iar
magistratii consultanti nu au decat un rol consultativ, util judecatii in
vederea stabilirii adevarului cu privire la drepturile subiective ale partilor
in litigiu. Prezenta la judecata a magistratilor consultanti, fara vot
deliberativ, constituie o problema de procedura, reglementata prin lege,
potrivit art. 125 alin. (3) din Legea fundamentala, fara ca prin textele legale
mentionate sa se incalce in vreun fel independenta judecatorilor,
impartialitatea justitiei si, pe un plan mai general, principiile statului de
drept".
Referitor la critica privind neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 20/2002, prin Decizia nr. 327 din 26 noiembrie 2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 132 din 28 februarie 2003,
Curtea Constitutionala a statuat, pentru aceleasi argumente expuse mai sus, ca
dispozitiile acestei ordonante sunt in deplina concordanta cu prevederile si
principiile constitutionale.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea
jurisprudentei Curtii, aceste solutii isi mentin valabilitatea si in cauzele de
fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1)
si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "IAIFO" - S.A. din Zalau in dosarele nr. 3.747/2002 si
3.748/2002 ale Tribunalului Salaj - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman