DECIZIE Nr. 285 din 3 iulie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 558 din 4 august 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Sititech" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 13.722/2002 al Judecatoriei Sectorului 2
Bucuresti, Societatea Comerciala "F.A.U. Ro Semnal" - S.R.L. din
Reghin in Dosarul nr. 1.586/2002 al Judecatoriei Reghin, Societatea Comerciala
"Transtex" - S.R.L. din Sighisoara in dosarele nr. 2.341/2002 si
2.342/2002 ale Judecatoriei Sighisoara si de Societatea Comerciala "Larix
Forest" - S.R.L. din Reghin in Dosarul nr. 466/2000 al Judecatoriei Reghin.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 12C/2003, 34C/2003, 88C/2003, 89C/2003 si 112C/2003 au un continut
identic, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere dispozitiile art. 164
din Codul de procedura civila, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea dosarelor nr. 34C/2003, 88C/2003, 89C/2003 si 112C/2003 la
Dosarul nr. 12C/2003, care este primul inregistrat.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere ca, ulterior sesizarii
Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost abrogata prin
art. II din Ordonanta Guvernului nr. 34 din 30 ianuarie 2003, pune concluzii de
respingere a exceptiei ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 decembrie 2002, pronuntata de Judecatoria Sectorului
2 Bucuresti in Dosarul nr. 13.722/2002, incheierile din 11 iulie 2000 si 12
noiembrie 2002, pronuntate de Judecatoria Reghin in dosarele nr. 466/2000 si
1.586/2002, si incheierile din 8 ianuarie 2003, pronuntate de Judecatoria
Sighisoara in dosarele nr. 2.341/2002 si 2.342/2002, Curtea Constitutionala a
fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei
financiare a agentilor economici, cu modificarile ulterioare. Exceptia a fost
ridicata de Societatea Comerciala "Sititech" - S.R.L. din Bucuresti,
Societatea Comerciala "F.A.U. Ro Semnal" - S.R.L. din Reghin,
Societatea Comerciala "Transtex" - S.R.L. din Sighisoara si de
Societatea Comerciala "Larix Forest" - S.R.L. din Reghin.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca
dispozitiile legale invocate sunt contrare prevederilor constitutionale ale
art. 20, 30, 41, 49, art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b), precum si
celor ale art. 135 alin. (1) si (6).
Instantele de judecata apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile
de sesizare a Curtii Constitutionale au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, aratand ca, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995, a fost
abrogata prin art. II din Ordonanta Guvernului nr. 34/2003 privind masuri in
domeniul disciplinei financiar-valutare a agentilor economici, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite in cauze de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 12/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27
din 7 februarie 1995.
Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca, ulterior sesizarii
sale, a fost adoptata Ordonanta Guvernului nr. 34 din 30 ianuarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 1 februarie
2003, care, prin art. II, abroga Ordonanta Guvernului nr. 18/1994.
Asa fiind, rezulta ca, in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, potrivit carora aceasta "decide asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de
care depinde solutionarea cauzei", dispozitii coroborate cu cele ale art.
23 alin. (6) din aceeasi lege, care prevad ca "exceptia este inadmisibila,
fiind contrara prevederilor alin. (1) [...]", exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994, cu care Curtea Constitutionala a fost sesizata, a devenit
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1)
si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Sititech" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 13.722/2002 al Judecatoriei Sectorului 2
Bucuresti, Societatea Comerciala "F.A.U. Ro Semnal" - S.R.L. din
Reghin in Dosarul nr. 1.586/2002 al Judecatoriei Reghin, Societatea Comerciala
"Transtex" - S.R.L. din Sighisoara in dosarele nr. 2.341/2002 si
2.342/2002 ale Judecatoriei Sighisoara si de Societatea Comerciala "Larix
Forest" - S.R.L. din Reghin in Dosarul nr. 466/2000 al Judecatoriei
Reghin.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman