DECIZIE Nr. 284 din 29 octombrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin.
(1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 867 din 2 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Practic
Service" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 2.699/2002 al Judecatoriei
Sectorului 4 Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect plangerea formulata
impotriva sanctiunii contraventionale si a masurii de confiscare aplicate de
organele Ministerului Finantelor Publice pe baza dispozitiilor legale
criticate.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca autorul exceptiei a avut in
vedere dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 27/2000 care, ulterior sesizarii
Curtii Constitutionale, au fost abrogate prin Legea nr. 521/2002, dar textul
criticat a fost preluat in noua reglementare. Aceste dispozitii au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala respingand
prin mai multe decizii exceptiile ridicate. Se amintesc deciziile nr. 190/2002
si nr. 199/2002. Se mai arata ca nu sunt elemente noi care sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale. Se solicita respingerea
exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.699/2002,
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. z) din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Practic Service" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 41 alin. (1) si (7) si
ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, referitoare la ocrotirea proprietatii
private, intrucat permit organelor Ministerului Finantelor Publice sa aplice
sanctiunea contraventionala si sa dispuna confiscarea unor bunuri sau valori
fara sa fi stabilit, in prealabil, existenta tuturor elementelor contraventiei
imputate, inclusiv a vinovatiei autorului acesteia.
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti arata ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, pentru ca principiile constitutionale referitoare la garantarea si
ocrotirea proprietatii private si a averii licit dobandite "nu exclud
posibilitatea confiscarii bunurilor destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni sau contraventii", potrivit dispozitiilor alin. (8) al art. 41
din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat si punctul
de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia ridicata este inadmisibila, iar instanta
judecatoreasca a sesizat Curtea Constitutionala cu incalcarea dispozitiilor
art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata. Arata, in acest
sens, ca "prin art. 64 din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, in vigoare, au fost abrogate prevederile art. 28 - 42, art.
50 alin. (2) si ale art. 51 - 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, aceasta
lege marcand, de fapt, abrogarea in integralitate a ordonantei in
discutie".
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile art. 51 alin. (1) lit. z) din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2002, ulterior modificate, nu incalca dispozitiile
art. 41 alin. (1) si (7) si nici pe cele ale art. 135 alin. (6) din
Constitutie, ci constituie o aplicare legala a acestora. Inviolabilitatea
proprietatii private nu poate fi opusa cerintelor apararii interesului
national. Nici economia de piata si nici libertatea comertului nu justifica
incalcarea obligatiilor legale ale agentilor economici, obligatii de care
depinde functionarea insasi a sistemului economic. Considera ca exceptia este
neintemeiata, intrucat bunurile supuse confiscarii sunt rezultatul unei
activitati ilicite, situatie in care legiuitorul poate stabili sanctiuni
aplicabile activitatilor ce contravin legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie, conform sesizarii, dispozitiile art. 51
alin. (1) lit. z) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul
produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, dispozitii introduse prin art. 1 pct. 22 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 476 din 30 septembrie 2000. Aceste dispozitii au
urmatoarea redactare:
- Art. 51 alin. (1): "Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca,
potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni: [...]
z) comercializarea de produse supuse autorizarii, fara autorizatie de
comercializare; [...]"
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite prin lege.";
- Art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Caracterul licit al dobandirii se prezuma.";
- Art. 135 alin. (6): "Proprietatea privata este, in conditiile legii,
inviolabila."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost supusa numeroaselor modificari si
completari prin acte normative succesive: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
134/2000 (prin care au fost introduse si dispozitiile care constituie obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate); Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
157/2000; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2001; Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 158/2001.
Prin art. 62 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001
privind regimul accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001, au fost abrogate art. 1 - 27 si art. 43 -
art. 50 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, iar prin art. 64 din
Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, au fost abrogate si
celelalte dispozitii ale acelei ordonante.
Autorul exceptiei invoca neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 51 alin.
(1) lit. z) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, dar critica masura
confiscarii care, in opinia sa, este contrara prevederilor constitutionale
referitoare la ocrotirea proprietatii. Sanctionarea contraventiei prevazute in
textul criticat, inclusiv confiscarea unor bunuri sau valori, sunt inscrise in
alin. (2) liniuta a 16-a a aceluiasi articol astfel: "Contraventiile prevazute
la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: [...]
- cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei, confiscarea
produselor destinate comercializarii si/sau confiscarea veniturilor realizate
din vanzarea produselor comercializate fara autorizatie de comercializare si cu
ridicarea licentei de fabricatie, cea prevazuta la lit. z);"
Ulterior ridicarii exceptiei si datei sesizarii Curtii Constitutionale
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost abrogata prin Legea nr. 521/2002, dar
dispozitiile legale criticate, ca fiind neconstitutionale, au fost preluate in
noul act normativ, dupa cum urmeaza:
- "Art. 52. - (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte: [...]
u) comercializarea de produse supuse autorizarii fara autorizatie sau fara
aprobarea Ministerului Finantelor Publice, dupa caz; [...]
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
[...]
f) cu amenda de la 1 miliard lei la 5 miliarde lei si confiscarea
produselor, iar in cazul in care acestea au fost vandute, cu confiscarea
sumelor rezultate din aceasta vanzare si, dupa caz, anularea autorizatiilor,
pentru cele prevazute la lit. f), i), j) si u);"
Asadar, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii acestor
dispozitii legale in vigoare.
Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a unei dispozitii legale
modificate ulterior ridicarii exceptiei este posibila daca "dupa invocarea
exceptiei in fata instantelor judecatoresti, textul de lege a fost modificat,
mentinandu-se insa, in noua sa redactare, solutia legislativa de principiu,
anterioara modificarii, motivele de neconstitutionalitate fiind aceleasi";
pentru solutionarea exceptiei ridicate nu este necesara o noua sesizare, asa
cum a statuat Plenul Curtii Constitutionale prin Decizia nr. III din 31
octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259
din 9 noiembrie 1995.
Curtea constata ca acest principiu este aplicabil si in cazul abrogarii
unei legi, ordonante sau a unei norme din acestea, intervenita ulterior
investirii sale, atunci cand sunt intrunite celelalte conditii mentionate mai
sus.
Potrivit prevederilor art. 41 alin. (8) din Constitutie, "Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai in conditiile legii".
Curtea Constitutionala, in numeroase decizii, a retinut, chiar si cu
referire la contraventiile prevazute la art. 51 din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000, ca stabilirea prin lege a confiscarii unor bunuri sau valori
destinate, folosite sau rezultate din contraventii nu este contrara
dispozitiilor si principiilor constitutionale (de exemplu, Decizia nr. 190 din
25 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543
din 25 iulie 2002, si Decizia nr. 199 din 4 iulie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 551 din 29 iulie 2002).
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele si solutia din acele
decizii raman valabile si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin.
(1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Practic
Service" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 2.699/2002 al Judecatoriei
Sectorului 4 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu