DECIZIE Nr. 280 din 30 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului-lege
nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul
locativ de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 28 din 17 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Decretului-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive
a locuintelor din fondul locativ de stat, exceptie ridicata de Nicolae Burlacu
in Dosarul nr. 3.380/2000 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, aratand ca Decretul-lege nr. 24/1990 cuprinde
dispozitii prin care sunt protejate locuintele din fondul locativ de stat, ceea
ce nu contravine prevederilor Constitutiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.380/2000
Curtea Suprema de Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului-lege nr. 24/1990
privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat,
exceptie ridicata de Nicolae Burlacu intr-o cauza penala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
prin "aplicarea Decretului-lege nr. 24/1990 care a fost promulgat inainte
de adoptarea Constitutiei Romaniei se incalca in mod flagrant prevederile art.
41 alin. (2) din Constitutie, deoarece acest act normativ creeaza vadite
discriminari intre modalitatile de ocrotire a proprietatii private a statului
fata de proprietatea privata particulara". In continuare se arata ca,
"atata timp cat proprietatea privata a persoanelor particulare este
ocrotita de legea penala numai de art. 208 - 221 din Codul penal, este firesc
ca si proprietatea privata a statului sa fie ocrotita doar prin aceleasi texte incriminatorii,
deoarece prevederile constitutionale consfintesc egalitatea dintre proprietatea
privata a statului si proprietatea privata a persoanelor fizice".
Curtea Suprema de Justitie - Sectia penala, exprimandu-si opinia, considera
ca "dispozitiile din Decretul-lege nr. 24/1990 contestate de petitionar
[...] nu contravin dispozitiilor constitutionale mentionate de acesta, desi
exista o anumita discriminare intre ocrotirea folosintei sectorului locativ de
stat in raport cu sectorul locativ particular, deosebire care [...] nu deriva
din stabilirea unui regim juridic diferentiat al proprietatii, ci din
obligatiile avute de stat pentru realizarea unei alte cerinte de ordin
constitutional, anume aceea de a asigura cetatenilor sai un minim de conditii derivat
din natura Romaniei ca stat de drept, democratic si social, in care demnitatea
omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane sunt valori, alaturi de altele, supreme si
garantate".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca actul normativ criticat nu
incalca art. 41 alin. (2) din Constitutie, articol care nu este incident in
cauza. Se mai arata ca, "in conditiile economiei de piata, [...], statul,
prin politica sa legislativa, poate institui masuri speciale, inclusiv prin
norme de drept penal, de natura sa ocroteasca proprietatea publica, in
considerarea apararii si promovarii interesului public, respectiv al
cetatenilor". Se mai invoca, de asemenea, si dispozitiile art. 43 alin. (1)
din Constitutie, potrivit carora statul este obligat "sa asigure
cetatenilor un nivel de trai decent", inclusiv dreptul la o locuinta.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este nefondata. In sustinerea
acestui punct de vedere se arata ca "articolul 41 alineatul (2) din
Constitutie reglementeaza numai ocrotirea proprietatii private, in mod egal,
indiferent de titular, astfel ca motivele invocate de autorul exceptiei nu sunt
sustinute de textul constitutional invocat".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Decretului-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor
din fondul locativ de stat. Critica de neconstitutionalitate se intemeiaza pe
sustinerea ca prin aplicarea acestui act normativ se "creeaza vadite
discriminari intre modalitatile de ocrotire a proprietatii private a statului
fata de proprietatea privata particulara", ceea ce contravine prevederilor
art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie.
Desi autorul exceptiei invoca incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (2)
din Constitutie, in intregime, Curtea retine ca in realitate acesta se refera
numai la teza intai a textului, care are urmatorul cuprins: "Proprietatea
privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular."
Totodata Curtea retine ca exceptia a fost ridicata intr-o cauza in care autorul
acesteia a fost trimis in judecata pentru savarsirea infractiunii de ocupare
abuziva a unei locuinte, fapta prevazuta la art. 1 din Decretul-lege nr.
24/1990, articol potrivit caruia "Ocuparea unei locuinte din fondul
locativ de stat inainte de incheierea contractului de inchiriere constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani".
Examinand sustinerile autorului exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca acestea sunt nefondate. Reglementarea prin lege speciala a
infractiunii prevazute la art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 nu vizeaza
ocrotirea proprietatii publice sau private a statului, ci asigurarea efectiva a
posibilitatii ca statul sa puna la dispozitie populatiei, in conditiile si cu
respectarea legii, locuintele din fondul sau locativ, corespunzator
obligatiilor sale constitutionale ce decurg indeosebi din dispozitiile art. 43
privind nivelul de trai (locuinta fiind un element esential al acestuia),
precum si din dispozitiile de principiu ale art. 1 alin. (3) din Constitutie,
referitoare la caracterul social al statului. Din aceasta perspectiva este
evident ca pentru satisfacerea cerintelor constitutionale statul este obligat
si indreptatit sa impuna o anumita disciplina a ocuparii spatiilor din fondul sau
locativ, inclusiv prin incriminarea ocuparii lor abuzive. Ca atare, Curtea
constata ca in cauza nu au incidenta, asa cum sustine autorul exceptiei,
dispozitiile art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie si, in consecinta,
exceptia de neconstitutionalitate ridicata urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului-lege
nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul
locativ de stat, exceptie ridicata de Nicolae Burlacu in Dosarul nr. 3.380/2000
al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu