DECIZIE Nr. 28 din 27 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 61 din
Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a
prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.278/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 123 din 11 februarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si
taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea
Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 1.278/2002. Exceptia a fost ridicata de Virginia
Ghiorghe in Dosarul nr. 1.943/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a
civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca devenita inadmisibila, intrucat Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 a fost
aprobata prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.943/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 61 din
Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a
prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.278/2002. Exceptia a fost ridicata de Virginia
Ghiorghe intr-o cauza avand ca obiect contestatia la cuantumul taxei judiciare
de timbru aferente unei contestatii la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 61 din ordonanta criticata, precum si cele ale pct. 61.01 din Normele
metodologice pentru aplicarea ordonantei, prevederi potrivit carora
contestatiile impotriva modului de stabilire a taxelor judiciare de timbru se
solutioneaza prin dispozitie motivata a primarului, iar impotriva acesteia se
poate introduce actiune la judecatorie, "sunt neconstitutionale in raport
cu principiile constitutionale ale independentei justitiei si separatiei
puterilor in stat, precum si cu jurisprudenta instantei de contencios
constitutional". In sprijinul acestor sustineri se invoca Decizia Curtii
Constitutionale nr. 127 din 17 martie 2003.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 61 din Ordonanta
Guvernului nr. 36/2001 este intemeiata si ar trebui admisa, pentru aceleasi
considerente care au justificat deciziile Curtii Constitutionale nr. 127 din 27
martie 2003 si nr. 233 din 5 iunie 2003. In ceea ce priveste
neconstitutionalitatea unor prevederi din Normele metodologice pentru aplicarea
Ordonantei Guvernului nr. 36/2001, apreciaza ca acestea nu pot face obiectul
controlului de constitutionalitate, in legatura cu acestea urmand sa se
pronunte tribunalul.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata. In
acest sens, arata ca "stabilirea cuantumului taxei judiciare de timbru
constituie un aspect prejudicial de care depinde infaptuirea actului de
justitie si revine, in exclusivitate, instantei judecatoresti investite cu
solutionarea pricinii", astfel ca prin "darea in competenta unor
autoritati ale administratiei publice a solutionarii contestatiilor impotriva
modului de stabilire, de catre instanta de judecata, a taxei judiciare de
timbru" se incalca principiul separatiei puterilor in stat consacrat in
art. 1 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si, implicit, prevederile
constitutionale ale art. 126 alin. (1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a prevederilor
pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 1.278/2002.
Art. 61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, prevede: "(1) Stabilirea, constatarea,
controlul, urmarirea si incasarea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor
de intarziere, a penalitatilor, a amenzilor si a oricaror venituri proprii ale
bugetelor locale, solutionarea obiectiilor si contestatiilor formulate
impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si
stabilirea acestor venituri, precum si executarea creantelor bugetare locale se
efectueaza de catre autoritatile administratiei publice locale sau prin
compartimentele de specialitate ale acestora, dupa caz, in functie de
atributiile specifice, potrivit legii.
(2) Taxele cuvenite bugetelor locale in conditiile art. 74 sunt asimilate
impozitelor si taxelor locale."
Pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului
nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 1.278/2002, prevede: "Stabilirea, constatarea, controlul,
urmarirea si incasarea impozitelor si taxelor locale, precum si a oricaror alte
venituri proprii ale bugetelor locale se efectueaza de catre autoritatile
administratiei publice locale sau prin compartimentele de specialitate ale
acestora, dupa caz, tinandu-se seama de atributiile specifice, potrivit legii."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate prevederile
mentionate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 1 alin. (4),
introdus prin Legea de revizuire a Constitutiei nr. 429/2003, si ale art. 125
alin. (1), modificat prin aceeasi lege si devenit art. 126 alin. (1) din
Constitutia republicata, dispozitii care prevad:
- Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului
separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca
- in cadrul democratiei constitutionale.";
- Art. 126 alin. (1): "Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de
Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de
lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Astfel, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale prin Incheierea din 10
septembrie 2003, Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 a fost abrogata expres prin
art. 298 alin. (1) pct. 27 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003, iar solutia de principiu cuprinsa in art. 61 din ordonanta, criticat ca
fiind neconstitutional, nu a fost preluata de actul normativ mentionat. Totodata,
potrivit art. 297 din lege, Codul fiscal intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2004, asa incat, in prezent, dispozitia de lege criticata nu mai este in
vigoare. In consecinta, in temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
potrivit caruia "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare
[...]", exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibila si
urmeaza sa fie respinsa.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor pct.
61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele legale, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 1.278/2002, Curtea constata ca si aceasta este inadmisibila si urmeaza sa
fie respinsa, in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1), coroborat cu alin.
(6) al aceluiasi articol din Legea nr. 47/1992, republicata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si
taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Virginia Ghiorghe in Dosarul nr. 1.943/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
II. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.278/2002, exceptie ridicata de acelasi autor in
dosarul aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu