DECIZIE Nr. 279 din 29 octombrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 alin.
1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 902 din 12 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 privind marcile si
indicatiile geografice, exceptie ridicata de The Gillette Company U.S.A. in
Dosarul nr. 5.786/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de
contencios administrativ.
La apelul nominal raspund avocat Tiberiu Csaki, pentru autorul exceptiei,
si avocat Majai Laszlo, pentru Societatea Comerciala "Praktikum Com"
- S.R.L. din Miercurea-Ciuc. Procedura este legal indeplinita.
Autorul exceptiei, prin reprezentant, solicita admiterea acesteia si
constatarea ca "prevederile art. 45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998
sunt constitutionale numai in masura in care se aplica marcilor inregistrate
sub imperiul acestei legi, oricand in cursul duratei de protectie a acestora,
iar in ceea ce priveste marcile inregistrate potrivit vechii legi, decaderea
din drepturile conferite de marca poate fi ceruta, de asemenea, oricand in
cursul duratei de protectie a acestora, insa termenul de decadere nu va incepe
sa curga mai devreme de momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 84/1998".
Reprezentantul Societatii Comerciale "Praktikum Com" - S.R.L. din
Miercurea-Ciuc arata ca exceptia invocata este inadmisibila, intrucat aceasta
priveste aplicarea dispozitiilor art. 45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998,
iar nu constitutionalitatea lor.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate, considerand ca prin dispozitiile legale criticate se
instituie o sanctiune noua, si anume decaderea titularului din drepturile
conferite de marca, care se dispune de catre Tribunalul Bucuresti, la cererea
oricarei persoane interesate, facuta oricand in cursul duratei de protectie a
marcii. Reglementarea in cauza isi extinde aplicarea si asupra perioadei
anterioare datei intrarii sale in vigoare, avand deci caracter retroactiv.
Faptul ca sanctiunea instituita de textul dedus controlului isi gaseste
aplicarea atat in cazul titularilor marcilor inregistrate anterior, cat si in
cazul celor inregistrate ulterior intrarii in vigoare a acestuia, este de
natura sa confere caracter discriminatoriu reglementarii in cauza, care
consacra un regim juridic identic pentru situatii diferite.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.786/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 privind marcile si
indicatiile geografice, exceptie invocata de The Gillette Company U.S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul legal criticat contravine dispozitiilor art. 15 alin. (2) si art. 41
alin. (2) din Constitutie, deoarece, pe de o parte, "instanta de judecata
nu poate aplica legea noua unei situatii juridice petrecute sub imperiul vechii
legi", iar pe de alta parte, tratamentul sanctionatoriu prevazut de Legea
nr. 84/1998 pentru nefolosirea efectiva, pe teritoriul Romaniei - timp de 5 ani
a marcii inregistrate - "este de natura a discrimina pe detinatorii
marcilor inregistrate sub vechea lege prin ingradirea si limitarea in mod
diferit a dreptului de proprietate asupra marcii, ceea ce ar crea un privilegiu
in favoarea detinatorilor marcilor inregistrate sub noua lege, in detrimentul
detinatorilor marcilor inregistrate sub legea veche".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ
apreciaza ca dispozitiile art. 45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 nu
contravin art. 15 alin. (2) si art. 41 alin. (2) din Constitutie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca "norma
legala criticata nu cuprinde dispozitii din care sa rezulte aplicarea
retroactiva a legii" si nici nu instituie "discriminari cu privire la
proprietatea privata".
Guvernul apreciaza ca exceptia invocata este inadmisibila, intrucat aceasta
priveste aplicarea dispozitiilor art. 45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998,
iar nu constitutionalitatea lor.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile
geografice (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din
23 aprilie 1998), dispozitii al caror continut este urmatorul: "Orice
persoana interesata poate solicita Tribunalului Municipiului Bucuresti, oricand
in cursul duratei de protectie a marcii, decaderea titularului din drepturile
conferite de marca, daca:
a) fara motive justificate, marca nu a facut obiectul unei folosiri
efective pe teritoriul Romaniei intr-o perioada neintrerupta de 5 ani, pentru
produsele sau serviciile pentru care aceasta a fost inregistrata;".
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii de lege incalca prevederile
art. 15 alin. (2) si ale art. 41 alin. (2) din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, prin
dispozitiile sale, art. 45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 nu aduce
atingere principiului neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2)
din Constitutie, si nici principiului privind ocrotirea proprietatii private in
mod egal, indiferent de titular, consacrat prin art. 41 alin. (2) din
Constitutie, aceste dispozitii neavand incidenta asupra exceptiei.
Curtea observa ca, in realitate, exceptia de neconstitutionalitate, asa cum
a fost ridicata in fata instantei, nu vizeaza constitutionalitatea textului de
lege criticat, ci aplicarea in timp a dispozitiilor acestuia, adica stabilirea,
in baza interpretarii, daca sunt sau nu aplicabile si marcilor inregistrate
anterior intrarii in vigoare a actului normativ in discutie. Or, aceasta excede
competentei Curtii Constitutionale, deoarece, potrivit art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si de aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei. Sub acest aspect jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat
in mod constant ca nu intra in competenta Curtii interpretarea unui text de
lege, ci numai constatarea daca aceste dispozitii sunt in concordanta cu
Constitutia (spre exemplu, Decizia nr. 144 din 7 octombrie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 2 din 5 ianuarie 2000, si Decizia
nr. 213 din 7 decembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 56 din 4 februarie 2000).
Astfel fiind, exceptia urmeaza a fi respinsa, ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (3) si
(6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate
de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 45 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 privind marcile si
indicatiile geografice, exceptie ridicata de The Gillette Company U.S.A. in
Dosarul nr. 5.786/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
OPINIE SEPARATA
la Decizia nr. 279 din 29 octombrie 2002
Confruntata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45
alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile
geografice, potrivit carora "orice persoana interesata poate solicita
Tribunalului Municipiului Bucuresti, oricand in cursul duratei de protectie a
marcii, decaderea titularului din drepturile conferite de marca, daca:
a) fara motive justificate, marca nu a facut obiectul unei folosiri
efective pe teritoriul Romaniei intr-o perioada neintrerupta de 5 ani, pentru
produsele sau serviciile pentru care aceasta a fost inregistrata",
dispozitii considerate a contraveni art. 15 alin. (2) si art. 41 alin. (2) din
Constitutie, Curtea Constitutionala a respins-o, cu majoritate de voturi, ca
inadmisibila.
In argumentarea solutiei s-a retinut ca "exceptia de
neconstitutionalitate [...] nu vizeaza constitutionalitatea textului de lege
criticat, ci aplicarea in timp a dispozitiilor acestuia, adica stabilirea, in
baza interpretarii, daca sunt sau nu aplicabile si marcilor inregistrate
anterior intrarii in vigoare a actului normativ in discutie", ceea ce
excede competentei Curtii, care nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si de aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei.
Fara a o spune in terminis, motivarea reprodusa pleaca de la premisa ca
textul dedus controlului nu contine nici o dispozitie expresa care sa consacre
aplicarea sa si cat priveste situatiile juridice deja constituite la data
intrarii sale in vigoare. Asa fiind, a retine ca acesta produce efecte si
pentru trecut este, exclusiv, consecinta unei interpretari si aplicari
deficitare, prin aceea ca nu a tinut seama de principiul constitutional al
neretroactivitatii legii.
Nu putem sa nu remarcam ca, acceptand acest punct de vedere, nici o
exceptie, referitoare la caracterul retroactiv al unei reglementari legale, nu
ar fi admisibila, fiind evident ca, in cuprinsul nici uneia, nu se mentioneaza
in terminis ca urmeaza a-si gasi aplicare si pentru trecut.
Retroactivitatea unei reglementari este desprinsa din formula redactionala
utilizata, potrivit careia aceasta este susceptibila a-si gasi aplicare si cu
privire la situatiile juridice deja constituite la data intrarii sale in
vigoare, in absenta unei prevederi exprese care sa interzica o asemenea
interpretare.
Mentionam in acest sens Decizia nr. 98 din 21 martie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002, prin care
Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Textul legal potrivit caruia, "actele juridice de instrainare, inclusiv
cele facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobilele
prevazute la art. 2 alin. (1) lit. b) sunt lovite de nulitate absoluta,
buna-credinta neputand fi invocata in aceste cazuri", a fost considerat ca
incalca principiul neretroactivitatii legii consacrat de art. 15 alin. (2) din
Constitutie.
Or, potrivit punctului de vedere adoptat in decizia care ne-a impus opinia
separata de fata, solutia ar fi trebuit sa fie de respingere ca inadmisibila a
exceptiei, intrucat textul dedus controlului nu mentioneaza ca urmeaza a-si
gasi aplicare si pentru trecut, instantele ordinare fiind tinute, in cadrul
procesului de interpretare si aplicare a lui, sa-i limiteze efectele doar cu
privire la actele incheiate dupa intrarea sa in vigoare.
Ca si textul mentionat, declarat ca neconstitutional de Curte, si art. 45
alin. 1 lit. a) din Legea nr. 84/1998 instituie o sanctiune noua, neprevazuta
in cuprinsul reglementarii anterioare, si anume decaderea titularului din
drepturile conferite de marca, care se dispune de catre Tribunalul Bucuresti,
la cererea oricarei persoane interesate, facuta oricand, in cursul duratei de
protectie a marcii. Pentru aplicarea sanctiunii este necesar - potrivit
textului - ca titularul, a carui decadere se solicita, sa nu fi folosit efectiv
marca, pe teritoriul Romaniei, fara motive justificate, o perioada neintrerupta
de 5 ani, pentru produsele sau serviciile pentru care a fost inregistrata.
Daca in cuprinsul articolului dedus controlului s-ar fi prevazut ca
termenul de 5 ani incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a
reglementarii, incontestabil, aceasta s-ar fi circumscris principiului
constitutional al neretroactivitatii legii.
In absenta unei atare prevederi, reglementarea in cauza isi extinde
domeniul temporal de incidenta si asupra perioadei anterioare datei intrarii
sale in vigoare, avand deci caracter retroactiv.
O atare concluzie este indreptatita a fortiori de formula redactionala a
art. 45 alin. 1 din Legea nr. 84/1998, potrivit careia decaderea titularului
din drepturile conferite de marca poate fi solicitata oricand in cursul duratei
de protectie a marcii, urmand a fi dispusa daca marca a fost lasata in
nelucrare, fara motive justificate, o perioada neintrerupta de 5 ani.
Acestea fiind exigentele de ordin temporal prevazute de text, a considera
ca perioada de 5 ani, care impune si justifica sanctiunea, incepe sa curga de
la data intrarii in vigoare a noii reglementari, inseamna a adauga la text,
ceea ce instanta ordinara nu este abilitata sa faca nici macar in considerarea
unui principiu constitutional.
In realitate, necesitatea unei asemenea modalitati de interpretare,
nerecomandabile in principiu, avand ca finalitate evitarea aplicarii
retroactive a reglementarii, demonstreaza tocmai ceea ce se contesta, in opinia
cu care ne exprimam dezacordul, si anume, neconstitutionalitatea respectivei
reglementari.
Astfel, este de conceput ca termenul de 5 ani, in care titularul a lasat
marca in nelucrare, sa se fi implinit chiar sub imperiul vechii reglementari,
care, nota bene, nu prevedea nici o sanctiune pentru o asemenea lipsa de
diligenta. Instituind aceasta sanctiune, a carei aplicare o conditioneaza de
implinirea respectivului termen, deja implinit, noua reglementare modifica in
chip esential regimul juridic aplicabil, potrivit principiului tempus regit
actum, la data nasterii situatiei juridice, respectiv la data inregistrarii
marcii, ceea ce nu putea face insa fara a retroactiva.
In egala masura de indreptatita consideram si critica referitoare la
incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie.
Faptul ca sanctiunea instituita de textul dedus controlului isi gaseste
aplicare atat in cazul titularilor marcilor inregistrate anterior - asa cum am
demonstrat -, cat si in cazul celor inregistrate ulterior intrarii in vigoare a
acestuia, este de natura sa confere caracter discriminatoriu reglementarii in
cauza care consacra un regim juridic identic pentru situatii diferite.
Altfel spus, sanctionarea lipsei de diligenta a titularului, indiferent
daca sanctiunea a fost instituita ulterior inregistrarii marcii - sau chiar
ulterior expirarii termenului de 5 ani - ori era prevazuta la acea data, se
converteste intr-o inegalitate, pe planul ocrotirii dreptului la marca, ca
varietate a dreptului de proprietate, intre marcile inregistrate anterior si
cele inregistrate ulterior intrarii in vigoare a actualei reglementari in
materie.
Consideram ca argumentele infatisate constituie o ratiune suficienta in
explicitarea si sustinerea punctului nostru de vedere, diferit de cel al
majoritatii membrilor Curtii, astfel cum acesta si-a gasit expresie in solutia
adoptata prin Decizia nr. 279 din 29 octombrie 2002.
Judecator,
conf. univ. dr. Serban Viorel Stanoiu