DECIZIE Nr. 275 din 24 octombrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 91 alin. 2
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare, si ale art. 228 alin. 6 si ale art. 262 pct. 1 si pct.
2 lit. a) din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 135 din 3 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Cristina Nicoara - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, si ale art. 228 alin.
6 si ale art. 262 pct. 1 si pct. 2 lit. a) din Codul de procedura penala,
exceptie ridicata de Pompiliu Bota in Dosarul nr. 1.092/2002 al Curtii de Apel
Alba Iulia - Sectia penala.
La apelul nominal se prezinta, personal, Pompiliu Bota, autor al exceptiei.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea
acesteia, aratand ca dispozitiile constitutionale instituie masura de protectie
numai in favoarea membrilor Parlamentului, iar dispozitiile legale criticate
completeaza Constitutia prin aceea ca de aceeasi protectie se bucura si
magistratii. Avizul ministrului justitiei pentru punerea in miscare a actiunii
penale reprezinta o ingerinta a executivului in sfera de activitate a
autoritatii judecatoresti, aducandu-se atingere dispozitiilor art. 125 alin.
(2) din Constitutie si celor ale art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In sprijinul
sustinerilor sale evoca jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind inadmisibila, pentru ca solutionarea cauzei nu depinde de dispozitiile
legale criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.092/2002,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin. 2 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile
ulterioare, si ale art. 228 alin. 6 si ale art. 262 pct. 1 si pct. 2 lit. a)
din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Pompiliu Bota intr-o cauza
avand ca obiect plangerea formulata impotriva unor rezolutii ale Parchetului de
pe langa Curtea de Apel Alba Iulia prin care s-a dispus neinceperea urmaririi
penale fata de un procuror.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca, desi Constitutia, prin dispozitiile art. 69 alin. (1), a instituit doar in
favoarea membrilor Parlamentului o masura de protectie speciala pe durata
urmaririi penale, totusi dispozitiile legale criticate garanteaza imunitatea
magistratilor, aplicandu-le un tratament procesual asemanator. Aceste
dispozitii, avand semnificatia unei completari aduse Legii fundamentale, au
fost adoptate fara respectarea prevederilor art. 72 alin. (2) si ale art. 146 -
148 din Constitutie. In acest fel a fost incalcat principiul separatiei
puterilor in stat, potrivit caruia nici autoritatea legiuitoare, nici cea
executiva, cum este si ministrul justitiei, nu au dreptul sa intervina in
procesul de realizare a justitiei. Prevederile legale criticate contravin
dispozitiilor art. 125 alin. (2) din Constitutie, deoarece ministrul justitiei,
competent sa elibereze avizul in vederea punerii in miscare a actiunii penale,
realizeaza un act de justitie, avand un statut de judecator al unei instante
extraordinare. Se mai sustine ca este incalcat si dreptul la un proces echitabil,
garantat de art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, si ca "se ignora dispozitiile Hotararii Curtii
Europene a Drepturilor Omului date in Cazul Golder impotriva Regatului Unit al
Marii Britanii si Irlandei de Nord - 1975. De asemenea, aceleasi dispozitii
legale ingradesc accesul la justitie, garantat de art. 21 din Constitutie,
precum si principiul egalitatii, prevazut de art. 16 alin. (2) si (3) din Legea
fundamentala. In ceea ce priveste dispozitiile art. 228 alin. 6 si ale art. 262
din Codul de procedura penala, considera ca acestea incalca, de asemenea,
principiul separatiei puterilor in stat si prevederile art. 21 si ale art. 125
din Constitutie, precum si dreptul la un proces echitabil. Se mai arata ca,
instituind competenta procurorului de a refuza inceperea urmaririi penale, de a
clasa cauza sau de a dispune scoaterea de sub urmarire penala ori incetarea
urmaririi penale, legiuitorul l-a transformat pe acesta intr-o adevarata
instanta extraordinara, prevazand, astfel, un caz de obstaculare a accesului
liber la justitie. In sprijinul sustinerilor, citeaza jurisprudenta Curtii
Constitutionale care a statuat ca este neconstitutionala dispozitia legala prin
care se suspenda sau se impiedica initierea cursului judecatii.
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia penala si-a exprimat opinia in sensul
respingerii exceptiei de neconstitutionalitate. Astfel, liberul acces la
justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste
actul de justitie, iar potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, legiuitorul
are competenta exclusiva de a institui reguli de procedura. Nu este incalcat
nici principiul egalitatii.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
si ale art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea
institutiei Avocatul Poporului, introduse prin Legea nr. 181/2002, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, pentru urmatoarele motive:
- Prin dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, s-a instituit un mijloc de protectie a
magistratilor impotriva unor actiuni nejustificate sau abuzive. Atributia
ministrului justitiei de a aviza punerea sub urmarire penala a unui magistrat
este justificata de rolul sau in activitatea de selectie a candidatilor la
admiterea in magistratura, neavand semnificatia unei ingerinte in activitatea
autoritatii judecatoresti. Aceste dispozitii nu sunt contrare principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii, deoarece el presupune solutii diferite
pentru situatii diferite. Pe de alta parte, persoana interesata are dreptul sa
atace in justitie decizia ministrului justitiei de a emite sau nu avizul, pentru
urmarirea penala sau trimiterea in judecata a unui magistrat.
- In ceea ce priveste prevederile art. 228 alin. 6 si ale art. 262 din
Codul de procedura penala, se sustine ca solutiile "de neurmarire nu
trebuie confundate cu rezolvarea propriu-zisa a cauzei penale, cu infaptuirea
actului de justitie, intre acestea existand o serie de deosebiri".
Actionand in temeiul art. 11 pct. 1 din acelasi cod, procurorul nu infaptuieste
un act de justitie, iar cel nemultumit de solutionarea plangerii impotriva masurilor
sau actelor efectuate de procuror se poate adresa justitiei in temeiul
dispozitiilor art. 21 din Constitutie. Asadar nu se poate sustine ca parchetul
actioneaza ca o instanta extraordinara si ca dispozitiile legale criticate aduc
atingere dreptului la un proces echitabil.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, considera ca dispozitiile
legale criticate, privitoare la necesitatea avizului ministrului justitiei
pentru urmarirea penala si trimiterea in judecata a magistratilor, reprezinta
masuri de protectie a acestora si nu sunt de natura sa incalce accesul liber la
justitie al persoanelor. In cazul de fata, cauza referitoare la solutionarea
plangerii formulate de petitionar impotriva rezolutiei Parchetului de pe langa
Curtea de Apel Alba Iulia se afla pe rolul instantei competente, ceea ce
inseamna ca instanta a putut fi sesizata si ca nu a fost incalcat art. 21 din
Constitutie. Necesitatea avizului prevazut de art. 91 alin. 2 din Legea nr.
92/1992, republicata, reprezinta o garantie legala a asigurarii independentei
justitiei, insa acest aviz ar trebui sa fie in sarcina unei structuri aflate in
sfera autoritatii judecatoresti, cum ar fi Consiliul Superior al Magistraturii,
iar nu in sarcina unei autoritati administrative cum este ministrul justitiei.
In opinia Avocatului Poporului, implicarea ministrului justitiei in raspunderea
penala a magistratilor contravine prevederilor constitutionale.
Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 228
alin. 6 si ale art. 262 pct. 1 si pct. 2 lit. a) din Codul de procedura penala,
se arata ca acestea nu contravin dispozitiilor art. 21 si ale art. 125 alin.
(2) din Constitutie si nici prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere exprimate de Guvern si de
Avocatul Poporului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 privind organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile ulterioare, precum si cele ale art. 228 alin. 6 si
ale art. 262 pct. 1 si pct. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, avand
urmatorul cuprins:
- Art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile ulterioare: "Magistratii nu pot fi cercetati,
retinuti, arestati, perchezitionati sau trimisi in judecata fara avizul
ministrului justitiei.";
- Art. 228 pct. 6 din Codul de procedura penala: "In cazul in care
procurorul este de acord cu propunerea (de a nu se incepe urmarirea penala), o
confirma prin rezolutie motivata si instiinteaza despre aceasta persoana care a
facut sesizarea.";
- Art. 262 pct. 1 si pct. 2 lit. a) din Codul de procedura penala:
"Daca procurorul constata ca au fost respectate dispozitiile legale care
garanteaza aflarea adevarului, ca urmarirea penala este completa, existand
probele necesare si legal administrate, procedeaza, dupa caz, astfel:
1. cand din materialul de urmarire penala rezulta ca fapta exista, ca a
fost savarsita de invinuit sau de inculpat si ca acesta raspunde penal:
a) daca actiunea penala nu a fost pusa in miscare in cursul urmaririi
penale, da rechizitoriu prin care pune in miscare actiunea penala si dispune
trimiterea in judecata;
b) daca actiunea penala a fost pusa in miscare in cursul urmaririi penale,
da rechizitoriu prin care dispune trimiterea in judecata;
2. da ordonanta prin care:
a) claseaza, scoate de sub urmarire sau inceteaza urmarirea penala potrivit
dispozitiilor art. 11.
Daca procurorul dispune scoaterea de sub urmarire in temeiul art. 10 lit.
b^1), face aplicarea art. 18^1 alin. 3 din Codul penal;
b) suspenda urmarirea penala, atunci cand constata existenta unei cauze de
suspendare a urmaririi."
In conceptia autorului exceptiei prevederile legale criticate au adus o
completare la Constitutie, fiind adoptate fara respectarea dispozitiilor art.
72 alin. (2) din Legea fundamentala referitoare la legile constitutionale si a
dispozitiilor art. 146 - 148 referitoare la revizuirea Constitutiei. Totodata,
considera ca aceleasi prevederi contravin principiului separatiei puterilor in
stat, dreptului la un proces echitabil si dispozitiilor art. 16 alin. (2) si
(3), art. 21 si 125 din Constitutie, dispozitii care au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (2) si (3): "(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Se sustine, totodata, ca prevederile legale criticate sunt contrare
dispozitiilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, avand urmatorul cuprins: "Orice persoana are
dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen
rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii
in materie penala, indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata
in mod public, dar accesul in sala de sedinte poate fi interzis presei si
publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul
moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate
democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a
partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre
instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa
aduca atingere intereselor justitiei."
Analizand critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 91 alin. 2
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata.
Din incheierea de sesizare, ca si din actele si lucrarile dosarului aflat
pe rolul instantei de judecata rezulta ca obiectul cauzei il constituie
plangerea formulata de autorul exceptiei impotriva rezolutiilor Parchetului de
pe langa Curtea de Apel Alba Iulia privind neinceperea urmaririi penale fata de
un procuror.
Prin dispozitiile ce fac obiectul exceptiei, legiuitorul a prevazut
existenta acestui aviz avand natura juridica a unei masuri de protectie a
magistratilor. Intr-adevar, aceste dispozitii legale se coreleaza cu cele ale
art. 10 lit. f) din Codul de procedura penala, articol care reglementeaza
cazurile cand punerea in miscare sau exercitarea actiunii penale este impiedicata
si care are urmatorul cuprins: "Actiunea penala nu poate fi pusa in
miscare, iar cand a fost pusa in miscare nu mai poate fi exercitata daca: [...]
f) lipseste plangerea prealabila a persoanei vatamate, autorizarea sau
sesizarea organului competent ori alta conditie prevazuta de lege, necesara
pentru punerea in miscare a actiunii penale;"
Curtea constata ca dispozitiile art. 131 din Legea fundamentala,
referitoare la statutul constitutional al procurorilor, prevad ca acestia isi
desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si
al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei. Statutul legal
al magistratilor a fost reglementat prin Legea nr. 92/1992, republicata, cu
modificarile ulterioare, in notiunea de "magistrat", pe langa
judecatori, fiind inclusi si procurorii, care, potrivit dispozitiilor cuprinse
la capitolul Ministerul Public, sunt organizati in parchete, sub autoritatea
ministrului justitiei. Se observa ca dispozitiile referitoare la organizarea si
functionarea parchetelor, precum si cele referitoare la emiterea avizului
ministrului justitiei pentru cercetarea, retinerea, arestarea, perchezitionarea
sau trimiterea in judecata a procurorilor sunt in concordanta cu prevederile
cuprinse in art. 131 din Constitutie, ele nefiind contrare nici principiului
separatiei puterilor in stat. Acest aviz reprezinta o garantie legala a
consolidarii principiului constitutional al impartialitatii procurorilor, al
exercitarii magistraturii, este un mijloc de aparare a statutului magistratilor
si a prestigiului magistraturii impotriva unor actiuni nejustificate sau
abuzive ale organelor de urmarire penala. Asadar, instituirea legala a acestui
act conditie nu constituie o completare a Constitutiei, asa cum sustine autorul
exceptiei, nefiind deci incalcate nici prevederile art. 72 alin. (2) si ale
art. 146 - 148 din Legea fundamentala.
Este neintemeiata si critica potrivit careia avizul ministrului justitiei,
aflat in structura autoritatii administrative, reprezinta o ingerinta in
activitatea de realizare a actului de justitie, conferindu-i in acest fel
statutul "de judecator extraordinar, al unei instante extraordinare",
ceea ce contravine dispozitiilor art. 125 alin. (2) din Constitutie. Curtea
retine ca, potrivit legii, ministrul justitiei, raspunzand de activitatea
judecatorilor, de modul cum se infaptuieste justitia, este interesat sa
sesizeze, daca este cazul, punerea sub urmarire penala a unui magistrat. Este
evident ca orice caz in care un magistrat se dovedeste ca a incalcat legea
penala arunca o umbra asupra prestigiului intregii magistraturi. Tocmai de
aceea singurul chemat sa avizeze urmarirea penala a unui magistrat este
ministrul justitiei, iar acest drept de aviz implica angajarea raspunderii sale
personale, persoana interesata avand dreptul de a-l actiona in justitie pentru
avizarea sau refuzul de a aviza urmarirea penala a unui magistrat pe care il
considera vinovat sau, dimpotriva, nevinovat de savarsirea unei fapte prevazute
de legea penala. Se retine, asadar, ca acest aviz nu are semnificatia unui act
de realizare a justitiei si ca nu confera ministrului justitiei puteri
discretionare, fiind deschis accesul la justitie.
Referitor la sustinerea ca dispozitiile legale criticate aduc atingere egalitatii
in drepturi, Curtea urmeaza sa o respinga ca fiind neintemeiata. In
jurisprudenta sa Curtea a statuat in mod constant ca principiul egalitatii
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna uniformitate, asa
incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la
situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit.
Or, in prezenta cauza, magistratii constituie o categorie care se afla in
situatie diferita fata de ceilalti cetateni. Daca s-ar aplica in mod uniform
acest principiu, aceasta ar implica anihilarea unei garantii procedurale, care
are semnificatia unei masuri de protectie. Prin Decizia sa nr. 104 din 31
octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40
din 26 februarie 1996, Curtea a statuat ca "o masura de protectie nu poate
avea semnificatia nici a unui privilegiu, nici a unei discriminari, ea fiind
destinata tocmai asigurarii, in anumite situatii specifice, a egalitatii
cetatenilor, care ar fi afectata in lipsa ei".
Nici sustinerea autorului exceptiei potrivit careia s-a adus atingere
principiului liberului acces la justitie sau dreptului la un proces echitabil
nu este intemeiata atat timp cat exceptia de neconstitutionalitate a fost
ridicata in fata instantei de judecata sesizate prin plangerea sa penala.
In ceea ce priveste critica referitoare la neconstitutionalitatea
prevederilor art. 228 alin. 6 si ale art. 262 pct. 1 si pct. 2 lit. a) din
Codul de procedura penala, se constata ca este, la randul sau, nefondata,
urmand sa fie respinsa ca atare. Astfel, competenta procurorului de a refuza
inceperea urmaririi penale, de a clasa cauza sau de a dispune scoaterea de sub
urmarire penala ori incetarea urmaririi penale nu incalca nici prevederile
Constitutiei si nici pe cele cuprinse in Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, invocate de autorul exceptiei. Prin
solutiile pe care le da in cadrul competentei sale de supraveghere a urmaririi
penale, procurorul nu-si aroga atributiile unei instante judecatoresti, ci
adopta masuri supuse in totalitate controlului judecatoresc. Ca atare, actele
de decizie ale procurorului, la care se refera autorul exceptiei, nu impiedica
liberul acces la justitie al vreunei persoane, nu sunt discriminatorii si nici
discretionare, efectuarea lor inscriindu-se in limitele principiilor consacrate
prin Constitutie. De altfel, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 486 din 2
decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105
din 6 martie 1998, a statuat ca dispozitiile art. 278 din Codul de procedura
penala, care reglementeaza procedura speciala de rezolvare a plangerii
impotriva masurilor luate sau actelor efectuate de procuror ori pe baza
dispozitiilor acestuia, sunt constitutionale numai daca nu opresc persoana
nemultumita de rezolvarea data plangerii sale de catre procurorul ierarhic
superior sa se adreseze, in temeiul art. 21 din Constitutie privind accesul
liber la justitie, care urmeaza sa se aplice in mod direct, instantei careia
i-ar reveni competenta de a solutiona cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
Cu unanimitate de voturi cat priveste dispozitiile art. 228 alin. 6 si ale
art. 262 pct. 1 si pct. 2 lit. a) din Codul de procedura penala,
Cu majoritate de voturi cat priveste dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile
ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin. 2
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare, si ale art. 228 alin. 6 si ale art. 262 pct. 1 si pct.
2 lit. a) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Pompiliu Bota in
Dosarul nr. 1.092/2002 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef
Claudia Miu