DECIZIE Nr. 274 din 2 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 5 din 8 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Electra Ang" - S.R.L. din Brosteni, judetul Suceava, in Dosarul nr.
3.628/2001 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii,
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV
pct. 7 alin. 1 si 2 ca neintemeiata. In ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor alin. 3 al pct. 7 al aceluiasi articol se
considera ca aceasta este inadmisibila, deoarece dispozitiile legale criticate
fac referire la Legea nr. 76/1992, care a fost abrogata expres potrivit
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la
diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.628/2001,
Judecatoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Electra Ang" - S.R.L. din Brosteni, judetul Suceava.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile legale invocate sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (1), (7)
si (8) din Constitutie, "deoarece, prin instituirea raspunderii fara
culpa, are loc o substituire a institutiilor juridice in materia sanctiunilor,
prin inlocuirea naturii confiscarii cu cea a amenzii".
Judecatoria Cluj-Napoca, exprimandu-si opinia, apreciaza ca textele
criticate nu contravin prevederilor constitutionale, intrucat
"confiscarea, ca sanctiune complementara reglementata de dispozitiile art.
8 din Legea nr. 32/1968, se aplica numai in ipoteza in care actul normativ de
stabilire si sanctionare a contraventiilor o prevede expres". Aceasta
masura nu este insa prevazuta de textul de lege analizat, astfel ca exceptia
este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, avand in vedere jurisprudenta in materie
a Curtii Constitutionale, considera ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994), aprobata cu modificari prin
Legea nr. 12/1995 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27
din 7 februarie 1995). Acest text legal are urmatoarea redactare: "In
vederea consolidarii regimului valutar in vigoare si intaririi disciplinei
financiare privind disponibilitatile in conturile valutare, se stabilesc
urmatoarele: [...]
7. In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5 si
6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile stabilite
la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin prezenta
ordonanta, se majoreaza cu 50% ."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
sunt:
Art. 41
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
[...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Autorul exceptiei considera ca prevederile art. IV pct. 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 instituie o raspundere fara culpa, fapt ce determina o
inlocuire a naturii confiscarii cu cea a amenzii. In acest fel patrimoniul
societatii comerciale, licit dobandit, este diminuat prin aceasta sanctiune
contraventionala, insa nu prin confiscare, ci prin aplicarea unei amenzi.
"Proprietatea licit dobandita de catre societatea comerciala exportatoare,
diminuata cu contravaloarea marfii exportate si neincasate, este diminuata in
continuare de stat prin aplicarea acestei amenzi, care are caracterul unei
confiscari", arata in concluzie autorul exceptiei.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca alineatul
final al textului legal supus controlului de constitutionalitate face referire
la Legea nr. 76/1992, lege abrogata expres prin art. 11 lit. c) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului
financiar si a pierderilor din economie (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997). Ca urmare, in cazul depasirii
termenului prevazut de alineatul final al pct. 7 din art. IV al Ordonantei Guvernului
nr. 18/1994 nu se vor mai putea aplica sanctiunile reglementate prin Legea nr.
76/1992, la care se adauga o majorare de 50%, deoarece un text legal care face
trimitere la o norma care intre timp a iesit din vigoare nu mai produce efecte
juridice. In consecinta, prevederile alineatului final al pct. 7 din art. IV al
Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 nu pot constitui obiectul controlului de
neconstitutionalitate, avand in vedere ca, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala are competenta de a decide
numai asupra normelor juridice in vigoare. Prin urmare, in temeiul alin. (6) al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate a
alineatului final al pct. 7 din art. IV al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994
urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
In legatura cu sustinerea potrivit careia dispozitiile alin. 1 si 2 ale
pct. 7 din art. IV al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 ar incalca prevederile
art. 41 alin. (1), (6) si (7) din Constitutie, Curtea a retinut prin mai multe
decizii (de exemplu prin Decizia nr. 104 din 6 iunie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 16 august 2000) ca
dispozitiile criticate au ca scop consolidarea regimului valutar si intarirea
disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare ale
persoanelor fizice si juridice care produc si comercializeaza marfuri, executa
lucrari si presteaza servicii in strainatate, precum si obligatia de repatriere
a valutei si sanctiunea nerespectarii acestei obligatii. Curtea a mai constatat
ca limitele dreptului de proprietate au fost stabilite prin lege (si anume
Legea nr. 12/1995, prin care a fost aprobata cu modificari Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994), iar amenzile contraventionale prevazute la pct. 7 al art. IV din
ordonanta criticata sunt stabilite prin lege, asa incat nu se poate retine
incalcarea art. 41 din Constitutie.
De asemenea, prin Decizia nr. 161 din 10 noiembrie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie 1999, Curtea a
statuat ca nu este intemeiata nici sustinerea potrivit careia se instituie o
raspundere obiectiva, intrucat, prin ipoteza, fiind vorba de savarsirea unei
contraventii, elementul vinovatiei este de esenta acesteia si, de aceea, in
lipsa vinovatiei nu se poate aplica niciodata o sanctiune contraventionala.
Existenta sau inexistenta acesteia este un element al starii de fapt, a carei
apreciere este de atributul exclusiv al instantei de judecata.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine o schimbare a
jurisprudentei Curtii, solutia si motivarea din deciziile amintite isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. IV pct. 7 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Electra Ang" - S.R.L. din Brosteni, judetul Suceava, in Dosarul nr.
3.628/2001 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct.
7 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman