DECIZIE Nr. 273 din 26 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 alin.
(3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 593 din 8 iulie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 42 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie
ridicata de Mariana Dochinoiu in Dosarul nr. 10.473/2003 al Judecatoriei
Pitesti.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens arata ca prevederile
legale criticate, excluzand de la atribuirea catre fostii proprietari sau
mostenitorii acestora a suprafetelor de teren pe care s-au efectuat investitii,
nu contravin dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai, alin. (3) si (5) din
Constitutie, ci sunt in deplina concordanta cu cele cuprinse in alin. (1) teza
a doua, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt
stabilite prin lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
10.473/2003, Judecatoria Pitesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 alin. (3) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Mariana Dochinoiu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine
ca, fata de dispozitiile art. 44 alin. (2) teza intai, alin. (3) si (5) din
Constitutie, textul de lege criticat este neconstitutional.
Judecatoria Pitesti considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens arata ca art. 42 alin. (3) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991 stabileste limitele dreptului de proprietate, in deplina
conformitate cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie si
cu prevederile art. 480 din Codul civil.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata in acest sens ca "excluderea de la restituire a suprafetelor de
teren pe care s-au efectuat investitii, altele decat imbunatatirile funciare,
are la baza exercitarea dreptului pe care legiuitorul il are de a decide asupra
modului de reparare a abuzurilor din legislatia trecuta cu privire la
proprietatea funciara". Se mai arata ca "scopul Legii fondului
funciar nr. 18/1991 a fost acela de a statornici masuri reparatorii in
interesul fostilor proprietari", in aplicarea dispozitiilor constitutionale
ale art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit carora continutul si limitele
drepturilor de proprietate sunt stabilite de lege.
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu contravine
dispozitiilor art. 44 din Constitutie. Se arata in acest sens ca
"reglementarea prin dispozitiile legale criticate a modalitatilor de
restituire a terenurilor intrate in proprietatea de stat anterior anului 1990
si pe care s-au efectuat investitii, altele decat imbunatatiri funciare, este
conforma cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit carora
continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
42 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, al caror cuprins este
urmatorul:
- Art. 42 alin. (3): "Nu pot fi atribuite suprafetele de teren pe care
s-au efectuat investitii, altele decat imbunatatiri funciare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile
contravin dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai, alin. (3) si (5) din
Constitutie, al caror continut este urmatorul: "(2) Proprietatea privata
este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. (...)
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire. (...)
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa, pentru urmatoarele
considerente:
Art. 42 alin. (3) din Legea nr. 18/1991 prevede ca terenurile agricole pe
care s-au efectuat investitii, altele decat imbunatatiri funciare, nu pot fi
atribuite fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora. In sustinerea
neconstitutionalitatii acestui text de lege, autoarea exceptiei invoca
incalcarea dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai, alin. (3) si (5) din
Constitutie.
Curtea constata ca dispozitiile art. 44 din Constitutie, astfel cum au fost
modificate prin Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie
2003, referitoare la dreptul de proprietate privata, instituie obligatia
constitutionala a statului de a garanta si ocroti dreptul de proprietate
privata, dar statueaza si cu privire la stabilirea prin lege a continutului si
limitelor acestuia.
Asadar, prevederile art. 42 alin. (3) din Legea nr. 18/1991, excluzand de
la reconstituirea dreptului de proprietate acele suprafete de teren pe care
s-au efectuat investitii, altele decat imbunatatirile funciare, sunt in deplina
concordanta cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie,
potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite
prin lege. Mai mult, textul de lege criticat nu interzice reconstituirea
dreptului de proprietate pe alt amplasament sau plata despagubirilor, avand in
vedere caracterul reparator al Legii nr. 18/1991.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii dispozitiilor art. 44 alin. (3) si
(5) referitoare la expropriere si, respectiv, la dreptul autoritatii publice de
a folosi subsolul oricarei proprietati imobiliare pentru lucrari de interes
general, Curtea constata ca textul de lege ce face obiect al controlului de
constitutionalitate nu contravine acestor dispozitii constitutionale. Astfel,
art. 44 alin. (3) din Constitutie stabileste ca exproprierea nu poate fi
realizata decat pentru o cauza de utilitate publica, ca despagubirile se
stabilesc de comun acord cu proprietarul, iar, in caz de divergenta, prin
justitie. Alin. (5) al art. 44, statuand asupra posibilitatii folosirii
subsolului unei proprietati imobiliare de catre autoritatile publice, prevede
in egala masura obligatia acestor autoritati publice de a despagubi
proprietarul pentru daunele ce le sunt imputabile. Din acest punct de vedere,
textele constitutionale referitoare la expropriere si la dreptul autoritatii
publice de a folosi subsolul oricarei proprietati imobiliare pentru lucrari de
interes general reprezinta atat limitari ale dreptului de proprietate, cat si
garantii ale acestui drept. Legiuitorul constitutional prevede in acest sens
dreptul proprietarului de a beneficia de despagubiri stabilite de comun acord
sau prin intermediul justitiei, in caz de divergenta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 alin. (3)
din Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Mariana Dochinoiu
in Dosarul nr. 10.473/2003 al Judecatoriei Pitesti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat