DECIZIE Nr. 271 din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 34 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 547 din 30 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 34 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr.
180/2002, exceptie ridicata de Jenica Basescu in Dosarul nr. 981/2003 al
Tribunalului Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul
nr. 149C/2003, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Sergiu Mihai
Basescu in Dosarul nr. 980/2003 al Tribunalului Iasi. La apelul nominal se
constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita. Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din
Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 149C/2003 la Dosarul
nr. 148C/2003.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, sustinand ca textele de lege criticate respecta prevederile
constitutionale invocate ca fiind incalcate. Arata ca in cauza isi mentin
valabilitatea cele statuate de Curtea Constitutionala in Decizia Plenului nr.
1/1994 privind liberul acces la justitie al persoanelor in apararea
drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 13 martie 2003, pronuntate in dosarele nr. 981/2003 si
nr. 980/2003, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de Jenica Basescu si
Sergiu Mihai Basescu in cauze avand ca obiect contestatii in anulare.
In motivarea exceptiei, al carei continut este identic, se sustine ca
dispozitiile de lege criticate contravin art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) si
(2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 51 si 128 din Constitutie. Se arata ca prin
"stabilirea competentei sectiei de contencios administrativ a tribunalului
in rezolvarea recursului impotriva hotararii judecatoresti prin care s-a
solutionat plangerea contraventionala" s-au incalcat dispozitiile
constitutionale referitoare la egalitatea in fata legii si a instantelor de
judecata, precum si cele privind folosirea cailor de atac, intrucat "un
raport juridic in care cealalta parte - in speta, Primaria Municipiului Iasi -
s-a situat pe o pozitie net superioara, este dedus judecatii unei instante de
contencios administrativ in loc sa fie dat in competenta instantei civile, cum
ar fi normal".
Tribunalul Iasi apreciaza ca textele criticate nu incalca principiile
constitutionale enuntate de autorul exceptiei. Astfel, arata ca legalitatea
procesului-verbal de contraventie, care este un act administrativ de
autoritate, este supusa controlului judecatoresc, "tocmai pentru a proteja
pe particulari impotriva eventualelor abuzuri ale agentilor publici". Mai
arata ca "judecatoria, fiind competenta sa solutioneze conflictul juridic
dintre un organ al puterii executive si un particular [...], desfasoara o
activitate de contencios administrativ fara procedura prevazuta de Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990 si fara a fi instanta specializata in
solutionarea unor astfel de conflicte, asa cum este sectia de contencios
administrativ a tribunalului". Se considera ca "un astfel de conflict
juridic nu poate fi privit ca un proces civil si tocmai in scopul de a pune de
acord procedura privind controlul judecatoresc asupra actului administrativ de
autoritate care este procesul-verbal de contraventie cu natura acestui act si
totodata de a unifica aceasta procedura de control si in ceea ce priveste calea
de atac a recursului, prin Legea nr. 180/2002 au fost introduse in Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 dispozitiile art. 34 alin. (2) ce stabilesc competenta de
solutionare a acestei cai de atac in favoarea sectiei de contencios
administrativ a tribunalului".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Precizeaza ca "normele criticate trebuie privite in contextul intregii
reglementari a regimului juridic al contraventiilor, a carei adoptare, departe
de a constitui o incalcare a principiilor constitutionale invocate, constituie
expresia aplicarii lor". In acest sens, in esenta, arata ca,
respectandu-se dispozitiile art. 21, 51, 128 si ale art. 125 alin. (3) din
Constitutie, actul normativ criticat prevede, prin art. 31 alin. (1), art. 32
alin. (2) si art. 34 alin. (2), posibilitatea exercitarii cailor de atac,
respectiv formularea plangerii la judecatorie impotriva procesului-verbal
contraventional, precum si a recursului impotriva hotararii prin care s-a
solutionat plangerea. Competenta sectiei de contencios administrativ a
tribunalului de a judeca recursul se justifica prin caracterul raporturilor
juridice deduse judecatii, iar faptul ca judecatoria este competenta sa
solutioneze in prima instanta aceste cauze nu schimba cu nimic caracterul
raporturilor juridice ori natura raspunderii administrative. In fapt, Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, creeaza
un tratament diferentiat pentru partile raportului juridic nascut dintr-un act
administrativ de autoritate, aflate, dupa cum este si firesc, in situatii
diferite, fara ca prin aceasta sa aduca atingere principiului egalitatii in
drepturi a cetatenilor. In acest sens este mentionata Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994.
Avocatul Poporului considera ca textele legale criticate sunt
constitutionale. In esenta, se arata ca dispozitiile art. 34 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr.
180/2002, nu incalca dispozitiile art. 16 din Constitutie, intrucat principiul
egalitatii nu exclude, ci presupune solutii diferite pentru situatii diferite,
si nici principiul accesului liber la justitie, consacrat de art. 21 din
Constitutie. Dimpotriva, "prin textul legal atacat asigurandu-se tocmai
accesul la justitie, respectiv la o cale de atac, in cazul unor litigii care au
un caracter specific", in acest sens mentionandu-se Decizia Plenului
Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994. "Reglementarea prin
lege a unei anumite sectii din cadrul unei instante, care sa judece un anumit
tip de litigii, este conforma prerogativei legiuitorului de a institui,
potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, reguli de desfasurare a procesului
in fata instantelor judecatoresti, inclusiv a unor reguli speciale de
procedura" si nu contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 128 din
Legea fundamentala. In ceea ce priveste invocarea art. 1 alin. (3) si art. 51
din Constitutie, se apreciaza ca aceste texte nu au relevanta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
34 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, astfel cum a fost modificat prin articolul unic pct. 11 din
Legea nr. 180/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor. Aceste prevederi au urmatorul cuprins:
"Hotararea judecatoreasca prin care s-a solutionat plangerea poate fi
atacata cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare, la sectia contencios
administrativ a tribunalului. Motivarea recursului nu este obligatorie. Motivele
de recurs pot fi sustinute si oral in fata instantei. Recursul suspenda
executarea hotararii."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin urmatoarelor articole din Constitutie:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate."
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie."
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine:
Art. 34 alin. (2) din ordonanta criticata, astfel cum a fost modificat prin
articolul unic pct. 11 din Legea nr. 180/2002, stabileste ca hotararea
judecatoreasca prin care a fost solutionata plangerea formulata impotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiilor si de aplicare a sanctiunii
poate fi atacata cu recurs, in termen de 15 zile de la comunicare, la sectia de
contencios administrativ a tribunalului.
In esenta, prin critica de neconstitutionalitate formulata se sustine ca,
"stabilind competenta sectiei de contencios administrativ a tribunalului
in rezolvarea recursului impotriva hotararii judecatoresti prin care s-a
solutionat plangerea contraventionala, s-au incalcat dispozitiile
constitutionale referitoare la egalitatea in fata legii si a instantelor,
precum si la folosirea cailor de atac", asadar, art. 16 alin. (1) si (2)
si art. 128 din Constitutie.
Din analiza criticilor formulate prin raportare la prevederile art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi, Curtea
constata ca prin stabilirea competentei sectiei de contencios administrativ a
tribunalului de a judeca recursul declarat impotriva hotararii judecatoresti de
solutionare a plangerii impotriva procesului-verbal contraventional nu se
creeaza nici o discriminare. Aceasta deoarece principiul egalitatii in fata
legii nu inseamna uniformitate, astfel incat la situatii egale trebuie sa
corespunda un tratament egal, iar la situatii diferite, un tratament juridic
diferentiat. In acest sens a statuat Curtea in mod constant in jurisprudenta
sa, de exemplu, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8
februarie 1994 privind liberul acces la justitie al persoanelor in apararea
drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994. In cauza, existenta
unor reguli diferite si a unui tratament juridic distinct sunt justificate de
specificul litigiilor in care se judeca legalitatea unor acte administrative,
cum este si procesul-verbal de constatare si de aplicare a sanctiunilor.
In legatura cu invocarea incalcarii prevederilor art. 128 din Constitutie
privind "Folosirea cailor de atac", Curtea constata ca textul
criticat este chiar in sensul acestor dispozitii, potrivit carora,
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public
pot exercita caile de atac, in conditiile legii", precum si al
dispozitiilor constitutionale ale art. 125 alin. (3), potrivit carora
legiuitorul stabileste prin lege competenta si procedura de judecata. Or,
reglementarea prin prevederile art. 34 alin. (2) din ordonanta criticata a
competentei de solutionare a recursului de catre instanta de contencios
administrativ, atunci cand parte in proces este un organ al administratiei
publice, iar nu, asa cum sustine autorul exceptiei, de catre instanta civila,
nu numai ca nu este contrara textelor din Constitutie mentionate, ci,
dimpotriva, le da expresie.
In sfarsit, autorul exceptiei mai invoca si incalcarea art. 1 alin. (3),
art. 21 si 51 din Constitutie, in legatura cu care insa nu formuleaza nici un motiv
de neconstitutionalitate. Asa fiind, cu privire la acestea, Curtea nu se poate
pronunta, intrucat s-ar substitui autorului exceptiei in ceea ce priveste
invocarea unui motiv de neconstitutionalitate si, in felul acesta, ar executa
din oficiu un control de constitutionalitate, ceea ce este inadmisibil.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 34 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de Jenica
Basescu in Dosarul nr. 981/2003 al Tribunalului Iasi si de Sergiu Mihai Basescu
in Dosarul nr. 980/2003 al aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu