Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 27*) din 23 martie 1994

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 143 din  6 iunie 1994


SmartCity3


    *) Definitiva prin nerecurare.

    Ioan Muraru            - presedinte
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Raul Petrescu          - procuror
    Constantin Burada      - magistrat-asistent.

    Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, ridicata de pirita Societatea Comerciala "Euroconf" - S.A. Sibiu, la termenul de 5 noiembrie 1993, in dosarul nr. 8118/1993 la Judecatoria Sibiu.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 martie 1994, in prezenta reprezentantilor reclamantei Gindila Comanel Floarea, avocat Marginean Daniela si a S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu, consilier juridic Cirican Ioan. Au lipsit piritele Bara Elena si Regia Autonoma de Gospodarie Comunala si Locativa
(R.A.G.C.L.) Sibiu cu care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Concluziile partilor au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, pronuntarea fiind amanata pentru 23 martie 1994.
    Curtea Constitutionala, avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin actiunea inregistrata la 20 septembrie 1993, sub nr. 8118/1993, reclamanta Gindila Comanel Floarea, in contradictoriu cu piritele S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu, Bara Elena si R.A.G.C.L. Sibiu, a solicitat Judecatoriei Sibiu ca prin hotararea pe care o va pronunta sa dispuna: obligarea S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu la intocmirea formalitatilor necesare incheierii contractului de vanzare-cumparare pentru apartamentul 19 din imobilul situat in Sibiu, b-dul Victoriei nr. 44, bloc 44 B, scara A, si sa consimta la vanzarea acestuia, iar in caz de refuz, sentinta sa tina locul consimtamantului si celorlalte formalitati; obligarea R.A.G.C.L. Sibiu, prin O.J.V.L., sa incheie contract de vanzare-cumparare intre reclamanta si S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu; anularea contractului de inchiriere nr. 358 din 21 octombrie 1992 si evacuarea piritei Bara Elena, conditionat de atribuirea unui alt spatiu din locuinta in litigiu.
    In fata Judecatoriei Sibiu, la termenul de 5 noiembrie 1993, pirita S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu a invocat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992.
    Judecatoria Sibiu, prin incheierea din aceeasi data, a suspendat judecata si a sesizat Curtea Constitutionala in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, exprimandu-si opinia in sensul ca exceptia este neintemeiata, dispozitiile art. 7 din lege fiind in concordanta cu prevederile Constitutiei.
    In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, care nu au dat curs cererii.
    Curtea nu a mai acorda un alt termen in acest scop, tinand seama ca Guvernul si Senatul si-au exprimat punctul lor de vedere in alte dosare, avand acelasi obiect.
    Astfel, in punctul de vedere comunicat Curtii Constitutionale, in dosarul nr. 52 C/1993, Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 nu poate fi admisa deoarece aceste prevederi nu contravin art. 41 din Constitutie. In sustinerea acestui punct de vedere se arata ca, urmarind evolutia reglementarilor legale in materie, in inlantuirea lor logica, rezulta optiunea constanta a puterii legiuitoare de a crea prin lege posibilitatea ca oricare chirias al unei locuinte construite din fondurile statului ori din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al locuintei respective, prin cumparare, in conditiile in care, potrivit Legii nr. 15/1990, intreprinderile transformate in societati comerciale sau regii autonome au devenit proprietare ale locuintelor construite din fondurile proprii.
    Senatul, in punctul sau de vedere, comunicat in acelasi dosar, considera ca prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt constitutionale si, in consecinta exceptia este vadit neintemeiata.
    Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind dosarul cauzei, incheierea de sesizare, dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992, prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate care a fost formulata si inaintata cu respectarea prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din legea sa organica.
    Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat s-a stabilit ca:
    "Locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele decat locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
    Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
    Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii unitatilor proprietare.
    Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1, conform Decretului-lege nr. 61/1990 si prezentei legi, se fac de catre unitatile proprietare sau de catre unitatile specializate in vanzarea locuintelor, pe baza de contract de prestari de servicii cu un comision de 1% calculat la pretul de vanzare.
    Prin locuinte de interventie se intelege locuintele situate in incinta unitatilor economice sau bugetare de stat, cat si cele legate nemijlocit de indeplinirea atributiilor de serviciu ale persoanelor care le ocupa."
    Ca atare, acest articol stabileste, in principal, urmatoarele: obligatia vanzarii locuintelor catre chiriasii lor, chiar daca acestia nu sunt angajatii unitatilor proprietare; exceptarea locuintelor de interventie; definirea locuintelor de interventie.
    In dosarul aflat pe rolul Judecatoriei Sibiu, S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu a invocat exceptia de neconstitutionalitate a art. 7 din Legea nr. 85/1992, sustinind ca acesta contravine prevederilor art. 41 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie, potrivit carora: dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului sunt garantate; proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular; nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu o dreapta si prealabila despagubire. Apreciaza ca S.C. "Euroconf" - S.A Sibiu a fost expropriata, desi vanzarea locuintelor catre chiriasi nu constituie o cauza de utilitate publica. De asemenea, sustine ca art. 7 din lege este contrar si prevederilor art. 135 din Constitutie potrivit carora "Statul ocroteste proprietatea" si, prin dispozitiile sale, sunt incalcate si atributele dreptului de proprietate - posesia, folosinta si dispozitia.
    Judecatoria, in opinia sa, considera ca exceptia nu este intemeiata. Se sustine ca prin dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie se garanteaza dreptul de proprietate, insa conditiile dobandirii si exercitarii acestuia se stabilesc prin lege astfel cum se prevede in  alin. (2) al aceluiasi articol; intrucat aceste conditii nu sunt individualizate in legea fundamentala, ele fac obiectul unor legi ordinare si, in acest sens, Legea nr. 85/1992 are caracterul unui act normativ special, prin care se reglementeaza vanzarea locuintelor de catre unitatile economice de stat, in conditiile dobandirii dreptului de proprietate asupra imobilelor si ale liberalizarii circulatiei juridice a acestora.
    Guvernul, asa cum s-a aratat, motiveaza, in punctul sau de vedere, constitutionalitatea art. 7 din Legea nr. 85/1992 prin succesiunea reglementarilor legale privind vanzarea acestor locuinte prin optiunea legala (exprimata de Decretul-lege nr. 61/1990) de "vanzare a tuturor locuintelor construite din fondurile statului, in noi conditii de pret si de creditare", prin reluarea acestei optiuni in Legea nr. 85/1992 ca o preocupare "constanta a puterii legiuitoare de a crea, prin lege, posibilitatea ca oricare chirias al unei locuinte construite din fondurile statului ori din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al locuintei respective prin cumparare". Trebuie retinuta si precizarea din acest punct de vedere, precizare corecta, ca, desi in proprietatea societatilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat si locuinte construite din fondurile proprii, "legiferarea, ulterior adoptarii Constitutiei, a optiunii ca fiecare chirias din asemenea locuinte sa devina proprietar nu poate fi privata decat numai ca o limita stabilita de lege (art. 41 din Constitutie) a dreptului de proprietate exercitat de societatea comerciala in al carei patrimoniu se afla locuintele construite din fondurile proprii ale intreprinderii, asa cum de altfel este o limita si exceptarea de la vanzare a locuintelor de interventie, construite din aceleasi fonduri si care, de asemenea, au intrat in patrimoniul societatii comerciale".
    Totodata, in punctul sau de vedere, Senatul caracterizeaza exceptia ca vadit neintemeiata, art. 7 din Legea nr. 85/1992 stabilind conditiile vinzarii-cumpararii apartamentelor.
    Argumentele juridice invocate de catre Guvern, Senat si Judecatoria Sibiu sunt evident intemeiate.
    Intr-adevar, daca art. 41 din Constitutie garanteaza dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, tot el statueaza ca legea stabileste "continutul si limitele acestor drepturi". Este in afara oricarei indoieli ca aceasta imputernicire data legii trebuie exercitata fundamentat si nu arbitrar. Ca atare, legiuitorul, determinand "continutul si limitele acestor drepturi", are in vedere ocrotirea unor valori politice, sociale sau juridice deosebite, in considerarea carora stabileste dimensiuni si limite.
    Astfel, daca ne raportam la cazul dedus judecatii, trebuie mentionata obligatia statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii [art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie] si, mai ales, de a lua masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trei decent [art. 43 alin. (1) din Constitutie].
    Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992, legiuitorul realizeaza o masura in acest sens, asigurand chiriasilor dreptul si prioritatea in cumpararea de locuinte, masura legitima prin functiile care sunt stabilite in Constitutie. Din examinarea textului rezulta ca aceste locuinte: sunt construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a legii; se vand titularilor contractelor de inchiriere, indiferent daca acestia sunt sau nu angajatii unitatilor proprietare; nu trebuie sa fie locuinte de interventie. O asemenea masura este luata, fara indoiala, in litera si spiritul Constitutiei. Nu trebuie neglijat ca legislatia de dupa 22 decembrie 1989 a transformat, practic, un drept de administrare, pe care intreprinderile si institutiile bugetare il aveau asupra patrimoniului lor, intr-un drept de proprietate. Aceasta transformare nu poate fi o masura arbitrara prin care unii cetateni sa fie defavorizati in beneficiul altora, stiut fiind ca aceste bunuri erau rezultatul eforturilor tuturor. Ar fi contrar principiilor dreptului si chiar regulilor traditionale privind proprietatea ca, deodata, o unitate economica "transformata" intr-o societate comerciala sa devina proprietara absoluta asupra unor bunuri "mostenite" cu inlaturarea abuziva a cetatenilor care, in calitatea lor de angajati sau fosti angajati, au contribuit la formarea acestui patrimoniu. Daca legiuitorul ar fi admis un asemenea lucru, chiar el s-ar fi situat in afara legitimitatii.
    De aceea, legiuitorul, prin art. 7, stabileste o norma de justitie sociala si economica, dand posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea carora, direct sau indirect, in vechiul sistem statal-juridic, au contribuit. Ca atare, dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 41 din Constitutie, ci si legitimate din punct de vedere economic, social si moral.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:
    1. Constata ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85 din 22 iulie 1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 29 iulie 1992, sunt constitutionale.
    2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate invocata de S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu, in fata Judecatoriei Sibiu, in dosarul nr. 8118/1993 si trimisa de catre aceasta Curtii Constitutionale prin Incheierea din 5 noiembrie 1993.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 23 martie 1994.

               PRESEDINTE,
               prof. univ. dr. Ioan Muraru

                            Magistrat-asistent,
                            Constantin Burada

                                               


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 27/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 27 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 27/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu