DECIZIE Nr. 27*) din 23 martie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 6 iunie 1994
*) Definitiva prin nerecurare.
Ioan Muraru - presedinte
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent.
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, ridicata de pirita Societatea Comerciala
"Euroconf" - S.A. Sibiu, la termenul de 5 noiembrie 1993, in dosarul
nr. 8118/1993 la Judecatoria Sibiu.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 martie 1994, in prezenta
reprezentantilor reclamantei Gindila Comanel Floarea, avocat Marginean Daniela
si a S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu, consilier juridic Cirican Ioan. Au
lipsit piritele Bara Elena si Regia Autonoma de Gospodarie Comunala si Locativa
(R.A.G.C.L.) Sibiu cu care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Concluziile partilor au fost consemnate in incheierea din aceeasi data,
pronuntarea fiind amanata pentru 23 martie 1994.
Curtea Constitutionala, avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
retine urmatoarele:
Prin actiunea inregistrata la 20 septembrie 1993, sub nr. 8118/1993,
reclamanta Gindila Comanel Floarea, in contradictoriu cu piritele S.C.
"Euroconf" - S.A. Sibiu, Bara Elena si R.A.G.C.L. Sibiu, a solicitat
Judecatoriei Sibiu ca prin hotararea pe care o va pronunta sa dispuna:
obligarea S.C. "Euroconf" - S.A. Sibiu la intocmirea formalitatilor
necesare incheierii contractului de vanzare-cumparare pentru apartamentul 19
din imobilul situat in Sibiu, b-dul Victoriei nr. 44, bloc 44 B, scara A, si sa
consimta la vanzarea acestuia, iar in caz de refuz, sentinta sa tina locul
consimtamantului si celorlalte formalitati; obligarea R.A.G.C.L. Sibiu, prin
O.J.V.L., sa incheie contract de vanzare-cumparare intre reclamanta si S.C.
"Euroconf" - S.A. Sibiu; anularea contractului de inchiriere nr. 358
din 21 octombrie 1992 si evacuarea piritei Bara Elena, conditionat de
atribuirea unui alt spatiu din locuinta in litigiu.
In fata Judecatoriei Sibiu, la termenul de 5 noiembrie 1993, pirita S.C.
"Euroconf" - S.A. Sibiu a invocat exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992.
Judecatoria Sibiu, prin incheierea din aceeasi data, a suspendat judecata
si a sesizat Curtea Constitutionala in vederea solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate, exprimandu-si opinia in sensul ca exceptia este
neintemeiata, dispozitiile art. 7 din lege fiind in concordanta cu prevederile
Constitutiei.
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, care nu au dat curs cererii.
Curtea nu a mai acorda un alt termen in acest scop, tinand seama ca
Guvernul si Senatul si-au exprimat punctul lor de vedere in alte dosare, avand
acelasi obiect.
Astfel, in punctul de vedere comunicat Curtii Constitutionale, in dosarul
nr. 52 C/1993, Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 nu poate fi admisa deoarece aceste
prevederi nu contravin art. 41 din Constitutie. In sustinerea acestui punct de
vedere se arata ca, urmarind evolutia reglementarilor legale in materie, in
inlantuirea lor logica, rezulta optiunea constanta a puterii legiuitoare de a
crea prin lege posibilitatea ca oricare chirias al unei locuinte construite din
fondurile statului ori din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat
sa devina proprietar al locuintei respective, prin cumparare, in conditiile in
care, potrivit Legii nr. 15/1990, intreprinderile transformate in societati
comerciale sau regii autonome au devenit proprietare ale locuintelor construite
din fondurile proprii.
Senatul, in punctul sau de vedere, comunicat in acelasi dosar, considera ca
prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt constitutionale si, in consecinta
exceptia este vadit neintemeiata.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind dosarul cauzei, incheierea de sesizare, dispozitiile art. 7 din Legea
nr. 85/1992, prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile art. 3 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate care a fost formulata si inaintata cu respectarea
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din legea sa
organica.
Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare de
stat s-a stabilit ca:
"Locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare
de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele decat
locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de
inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1, conform
Decretului-lege nr. 61/1990 si prezentei legi, se fac de catre unitatile
proprietare sau de catre unitatile specializate in vanzarea locuintelor, pe
baza de contract de prestari de servicii cu un comision de 1% calculat la
pretul de vanzare.
Prin locuinte de interventie se intelege locuintele situate in incinta
unitatilor economice sau bugetare de stat, cat si cele legate nemijlocit de
indeplinirea atributiilor de serviciu ale persoanelor care le ocupa."
Ca atare, acest articol stabileste, in principal, urmatoarele: obligatia
vanzarii locuintelor catre chiriasii lor, chiar daca acestia nu sunt angajatii
unitatilor proprietare; exceptarea locuintelor de interventie; definirea
locuintelor de interventie.
In dosarul aflat pe rolul Judecatoriei Sibiu, S.C. "Euroconf" -
S.A. Sibiu a invocat exceptia de neconstitutionalitate a art. 7 din Legea nr.
85/1992, sustinind ca acesta contravine prevederilor art. 41 alin. (1), (2) si
(3) din Constitutie, potrivit carora: dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului sunt garantate; proprietatea privata este ocrotita in
mod egal de lege, indiferent de titular; nimeni nu poate fi expropriat decat
pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu o dreapta si
prealabila despagubire. Apreciaza ca S.C. "Euroconf" - S.A Sibiu a
fost expropriata, desi vanzarea locuintelor catre chiriasi nu constituie o
cauza de utilitate publica. De asemenea, sustine ca art. 7 din lege este
contrar si prevederilor art. 135 din Constitutie potrivit carora "Statul
ocroteste proprietatea" si, prin dispozitiile sale, sunt incalcate si
atributele dreptului de proprietate - posesia, folosinta si dispozitia.
Judecatoria, in opinia sa, considera ca exceptia nu este intemeiata. Se
sustine ca prin dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie se garanteaza
dreptul de proprietate, insa conditiile dobandirii si exercitarii acestuia se
stabilesc prin lege astfel cum se prevede in alin. (2) al aceluiasi articol;
intrucat aceste conditii nu sunt individualizate in legea fundamentala, ele fac
obiectul unor legi ordinare si, in acest sens, Legea nr. 85/1992 are caracterul
unui act normativ special, prin care se reglementeaza vanzarea locuintelor de
catre unitatile economice de stat, in conditiile dobandirii dreptului de
proprietate asupra imobilelor si ale liberalizarii circulatiei juridice a
acestora.
Guvernul, asa cum s-a aratat, motiveaza, in punctul sau de vedere,
constitutionalitatea art. 7 din Legea nr. 85/1992 prin succesiunea
reglementarilor legale privind vanzarea acestor locuinte prin optiunea legala
(exprimata de Decretul-lege nr. 61/1990) de "vanzare a tuturor locuintelor
construite din fondurile statului, in noi conditii de pret si de
creditare", prin reluarea acestei optiuni in Legea nr. 85/1992 ca o
preocupare "constanta a puterii legiuitoare de a crea, prin lege, posibilitatea
ca oricare chirias al unei locuinte construite din fondurile statului ori din
fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al
locuintei respective prin cumparare". Trebuie retinuta si precizarea din
acest punct de vedere, precizare corecta, ca, desi in proprietatea societatilor
comerciale sau a regiilor autonome au intrat si locuinte construite din
fondurile proprii, "legiferarea, ulterior adoptarii Constitutiei, a
optiunii ca fiecare chirias din asemenea locuinte sa devina proprietar nu poate
fi privata decat numai ca o limita stabilita de lege (art. 41 din Constitutie)
a dreptului de proprietate exercitat de societatea comerciala in al carei
patrimoniu se afla locuintele construite din fondurile proprii ale
intreprinderii, asa cum de altfel este o limita si exceptarea de la vanzare a
locuintelor de interventie, construite din aceleasi fonduri si care, de
asemenea, au intrat in patrimoniul societatii comerciale".
Totodata, in punctul sau de vedere, Senatul caracterizeaza exceptia ca
vadit neintemeiata, art. 7 din Legea nr. 85/1992 stabilind conditiile
vinzarii-cumpararii apartamentelor.
Argumentele juridice invocate de catre Guvern, Senat si Judecatoria Sibiu
sunt evident intemeiate.
Intr-adevar, daca art. 41 din Constitutie garanteaza dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, tot el statueaza ca legea
stabileste "continutul si limitele acestor drepturi". Este in afara
oricarei indoieli ca aceasta imputernicire data legii trebuie exercitata fundamentat
si nu arbitrar. Ca atare, legiuitorul, determinand "continutul si limitele
acestor drepturi", are in vedere ocrotirea unor valori politice, sociale
sau juridice deosebite, in considerarea carora stabileste dimensiuni si limite.
Astfel, daca ne raportam la cazul dedus judecatii, trebuie mentionata
obligatia statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii
vietii [art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie] si, mai ales, de a lua
masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure
cetatenilor un nivel de trei decent [art. 43 alin. (1) din Constitutie].
Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992, legiuitorul realizeaza o masura in acest
sens, asigurand chiriasilor dreptul si prioritatea in cumpararea de locuinte,
masura legitima prin functiile care sunt stabilite in Constitutie. Din
examinarea textului rezulta ca aceste locuinte: sunt construite din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a
legii; se vand titularilor contractelor de inchiriere, indiferent daca acestia
sunt sau nu angajatii unitatilor proprietare; nu trebuie sa fie locuinte de
interventie. O asemenea masura este luata, fara indoiala, in litera si spiritul
Constitutiei. Nu trebuie neglijat ca legislatia de dupa 22 decembrie 1989 a
transformat, practic, un drept de administrare, pe care intreprinderile si
institutiile bugetare il aveau asupra patrimoniului lor, intr-un drept de
proprietate. Aceasta transformare nu poate fi o masura arbitrara prin care unii
cetateni sa fie defavorizati in beneficiul altora, stiut fiind ca aceste bunuri
erau rezultatul eforturilor tuturor. Ar fi contrar principiilor dreptului si
chiar regulilor traditionale privind proprietatea ca, deodata, o unitate
economica "transformata" intr-o societate comerciala sa devina
proprietara absoluta asupra unor bunuri "mostenite" cu inlaturarea
abuziva a cetatenilor care, in calitatea lor de angajati sau fosti angajati, au
contribuit la formarea acestui patrimoniu. Daca legiuitorul ar fi admis un
asemenea lucru, chiar el s-ar fi situat in afara legitimitatii.
De aceea, legiuitorul, prin art. 7, stabileste o norma de justitie sociala
si economica, dand posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la
construirea carora, direct sau indirect, in vechiul sistem statal-juridic, au
contribuit. Ca atare, dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt nu numai
conforme literei si spiritului art. 41 din Constitutie, ci si legitimate din
punct de vedere economic, social si moral.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie
si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85 din 22 iulie 1992
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 29 iulie
1992, sunt constitutionale.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate invocata de S.C.
"Euroconf" - S.A. Sibiu, in fata Judecatoriei Sibiu, in dosarul nr.
8118/1993 si trimisa de catre aceasta Curtii Constitutionale prin Incheierea
din 5 noiembrie 1993.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 23 martie 1994.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Constantin Burada