Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 268 din 17 octombrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (4) si ale art. 23 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 27/1996, cu modificarile ulterioare

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 815 din 11 noiembrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (4) si ale art. 23 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 27/1996, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Ioan Antonescu in Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 15 octombrie 2002 si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 17 octombrie 2002.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 26 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 4/P/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (4) si ale art. 23 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 27/1996, cu modificarile ulterioare. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Ioan Antonescu intr-un litigiu care are ca obiect reinregistrarea Partidului Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de lege criticate, care prevad caracterul definitiv al hotararii judecatoresti pronuntate de Curtea de Apel Bucuresti, referitoare la inregistrarea unui partid politic, respectiv la modificarea statutului unui partid politic, incalca dispozitiile art. 128, 21, 24, 11 si 20 din Constitutie, precum si ale unor tratate internationale la care Romania este parte, fara a se preciza insa in ce consta aceasta incalcare.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este nefondata, deoarece consacrarea prin textele legale criticate a caracterului definitiv al hotararii Curtii de Apel Bucuresti nu ingradeste accesul liber la justitie, de vreme ce art. 128 din Constitutie prevede ca "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii". Se mai arata ca, de altfel, art. 19 si 23 din Legea nr. 27/1996 prevad ca hotararea Curtii de Apel Bucuresti ramane definitiva, in conditiile in care exista doua grade de jurisdictie pentru solutionarea cererii partidului politic, intrucat impotriva hotararii Tribunalului Bucuresti se poate face contestatie in cinci zile de la comunicare.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege criticate permit accesul la justitie si parcurgerea a doua grade de jurisdictie, fiind asadar in deplina concordanta cu prevederile art. 21, 24 si ale art. 125 alin. (3) si art. 128 din Constitutie.
    Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate constituie expresia aplicarii dispozitiilor constitutionale ale art. 125 alin. (3) si ale art. 128, potrivit carora competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege si, tot in conditiile legii, partile interesate pot exercita caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti. Astfel, se arata ca, desi art. 19 si 23 din Legea nr. 27/1996 prevad ca decizia Curtii de Apel Bucuresti este definitiva, impotriva acesteia se poate promova recurs, potrivit dreptului comun, iar impotriva hotararii tribunalului se poate formula contestatie. In legatura cu incalcarea art. 21 din Constitutie, se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale prin care aceasta a statuat cu privire la principiul liberului acces la justitie. Cu referire la celelalte texte constitutionale a caror incalcare este invocata de autorul exceptiei, se apreciaza ca nu au legatura cu dispozitiile de lege criticate.
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 19 alin. (4) si ale art. 23 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 27/1996, cu modificarile ulterioare, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 19 alin. (4): "Decizia Curtii de Apel Bucuresti este definitiva.";
    - Art. 23 alin. (4): "Curtea de Apel Bucuresti se pronunta in termen de 15 zile de la inregistrarea contestatiei, iar hotararea sa este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei."
    Textele constitutionale considerate ca fiind incalcate sunt, in ordinea invocarii lor, urmatoarele:
    - Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii.";
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    - Art. 24: (1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
    - Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
    (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.";
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordanta intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale."
    De asemenea, autorul exceptiei invoca si incalcarea "principalelor tratate, pacte si conventii internationale" ratificate de Romania, enuntand un numar de 33 de astfel de acte internationale, fara a arata insa in ce consta incalcarea acestui cadru conventional.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca aceasta vizeaza dispozitiile art. 19 alin. (4) si ale art. 23 alin. (4) din Legea nr. 27/1996, referitoare la caracterul definitiv al hotararilor pronuntate de Curtea de Apel Bucuresti in legatura cu cererea de inregistrare a unui partid politic, precum si cele cu privire la incetarea activitatii partidului si radierea lui din Registrul partidelor politice.
    In opinia autorului exceptiei aceste dispozitii de lege sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 128 referitoare la folosirea cailor de atac, ale art. 21 privind accesul liber la justitie, ale art. 24 care garanteaza dreptul la aparare, ale art. 11 ce statueaza in legatura cu dreptul international si dreptul intern si ale art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, fara insa, sa formuleze o motivare din care sa rezulte in ce consta aceasta incalcare.
    Din analiza sustinerilor formulate Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art. 19 din Legea nr. 27/1996, cuprins in cap. III "Inregistrarea partidelor politice", Tribunalul Bucuresti se pronunta asupra cererii de inregistrare a partidului politic printr-o decizie, impotriva careia se poate face contestatie la Curtea de Apel Bucuresti. Conform alin. (4) al textului criticat ca fiind neconstitutional, contestatia este solutionata printr-o decizie definitiva a Curtii de Apel Bucuresti. De asemenea, legea stabileste, tot in competenta Tribunalului Bucuresti, si procedura de inregistrare a modificarilor statutului sau a programului partidului politic. Astfel, art. 23 din lege prevede ca Tribunalul Bucuresti se va pronunta printr-o hotarare asupra cererii Ministerului Public de incetare a activitatii partidului si de radiere a acestuia din Registrul partidelor politice, in cazul in care partidul actioneaza in baza unui statut a carui modificare a fost respinsa de instanta de judecata. Impotriva acestei hotarari partea interesata poate face contestatie la Curtea de Apel Bucuresti, care va pronunta, in temeiul alin. (4) al aceluiasi articol, o hotarare definitiva. Rezulta ca, sub aspectul criticat, si anume faptul ca decizia Curtii de Apel Bucuresti are caracter definitiv, dispozitiile art. 19 si 23 din Legea nr. 27/1996 nu numai ca nu incalca prevederile constitutionale ale art. 128, referitoare la folosirea cailor de atac, in conditiile legii, ci sunt in deplina concordanta cu acestea, in sensul ca reglementeaza contestatia impotriva hotararii Tribunalului Bucuresti ca o cale de atac. Or, potrivit dispozitiilor constitutionale, reglementarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti este atributul exclusiv al legiuitorului, ceea ce se intampla in cazul de fata, intrucat reglementarea este cuprinsa in lege.
    Curtea nu poate retine nici incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 21 privind accesul liber la justitie, care presupune accesul la mijloacele procedurale prin care justitia se infaptuieste. Accesul liber la justitie nu inseamna ca el trebuie asigurat la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac, deoarece, asa cum statueaza art. 125 alin. (3) din Constitutie, competenta si procedura de judecata sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite in considerarea unor situatii diferite. In acest sens este si jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, din care mentionam, de exemplu, Decizia nr. 129 din 6 decembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 23 mai 1996, si Decizia nr. 156 din 15 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 26 iunie 2001.
    In opinia autorului exceptiei, art. 19 alin. (4) si art. 23 alin. (4) din Legea nr. 27/1996 contravin si art. 24 din Constitutie, care garanteaza dreptul la aparare. Curtea constata ca textele criticate nu contin dispozitii de natura sa ingradeasca drepturile procesuale ale partilor ori dreptul de a fi asistate de un avocat in tot cursul procesului, astfel ca, si sub acest aspect, exceptia este neintemeiata.
    In sfarsit, Curtea observa ca nici in legatura cu contrarietatea dintre textele de lege criticate si "principalele tratate, pacte si conventii internationale" ratificate de Romania nu sunt formulate motive de neconstitutionalitate, astfel ca prevederile constitutionale ale art. 11 privind "Dreptul international si dreptul intern" si cele ale art 20 referitoare la "Tratatele internationale privind drepturile omului", invocate de asemenea ca fiind incalcate, nu sunt incidente in cauza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (4) si ale art. 23 alin. (4) din Legea partidelor politice nr. 27/1996, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Ioan Antonescu in Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 17 octombrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 268/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 268 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 268/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu