Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 267 din 24 iunie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 542 din 29 iulie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Aurelia Popa            - procuror
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998, exceptie ridicata de Cristina Stefan in Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
    La apelul nominal raspunde reprezentantul Bancii "Transilvania" - S.A. - Sucursala Lipscani (fosta Rosetti), lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Bancii "Transilvania" - S.A. solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca debitorul, ca in orice alt litigiu si fara nici un fel de ingradire, poate sa uzeze de toate caile de atac impotriva masurilor pe care le considera nelegale. In plus, activitatea de executare silita efectuata de executorul bancar nu se incadreaza in prevederile art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie si, prin urmare, nu este necesara reglementarea acesteia printr-o lege organica. Reprezentantul bancii depune, de asemenea, la dosar concluzii scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata, intrucat dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate. Astfel, prin prevederile legale contestate nu se creeaza nici un fel de discriminare, iar reglementarea privind aprobarea statutului corpului de executori bancari este cuprinsa intr-o lege organica.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 13.433/2002, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998.
    Exceptia a fost ridicata de Stefan Cristina, contestatoare in dosarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea unei contestatii la executare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul exceptiei sustine ca textul criticat aduce atingere principiului egalitatii in drepturi, intrucat, prin punerea in executare a titlurilor executorii apartinand bancilor, se ajunge la situatia ca o banca sa fie si organizatoare a corpului de executori si parte in cadrul executarii silite. Imprejurarea ca acest corp de executori poate fi organizat separat sau in cadrul asociatiilor profesionale ale bancilor duce, in opinia autorului, la concluzia ca independenta executorului bancar nu exista, iar impartialitatea executorului bancar este pusa la indoiala de insasi structura de organizare din care face parte.
    Pe de alta parte, art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 este neconstitutional, deoarece incalca art. 72 alin. (3) din Constitutie, avand in vedere ca se statueaza in domeniul legilor organice printr-un ordin al ministrului justitiei.
    Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat potrivit Codului de procedura civila, partea interesata are posibilitatea formularii contestatiei la executare, a cererii de suspendare a executarii silite, precum si a exercitarii oricaror cai de atac impotriva actelor de executare silita. Pe de alta parte, in art. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, se prevede ca dispozitiile cu caracter civil din titlurile executorii pot fi puse in executare si de alte organe in afara executorilor judecatoresti, acolo unde legea nu prevede altfel.
    Instanta de judecata considera neintemeiata si sustinerea in sensul ca art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 incalca dispozitiile art. 72 alin. (3) din Constitutie, avand in vedere ca legea bancara este o lege organica, adoptata cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, iar prin aceasta lege a fost reglementata constituirea corpului de executori bancari.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca dispozitiile art. 88 alin. 2 si 3 din Legea nr. 58/1998 nu aduc atingere principiului constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor, care se refera la egalitatea acestora in raport cu prevederile legii, iar nu la faptul ca toti cetatenii ar beneficia de aceleasi drepturi.
    Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, adoptata in regimul prevazut pentru legile organice, reprezinta legea generala in materie. Intrucat art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998 constituie o reglementare speciala, care este de stricta aplicare si nu a fost abrogata in mod expres prin Legea nr. 188/2000, se intelege ca legiuitorul a dorit ca aceasta reglementare speciala sa subziste in continuare din ratiuni de importanta economica si financiara, tocmai pentru realizarea cu celeritate a drepturilor stabilite in baza unor titluri executorii de catre bancile creditoare.
    Faptul ca statutul corpului de executori se aproba prin ordin al ministrului justitiei deriva din mandatul dat de lege.
    Sustinerea contestatoarei ca existenta corpului executorilor bancari ar afecta principiul independentei si impartialitatii este subiectiva, in realitate rolul acestor executori fiind acela de a realiza, in conditiile procedurale aplicabile tuturor executorilor judecatoresti, creantele bancare, in conformitate cu cerintele privind reintregirea si asigurarea resurselor financiare in domeniul bancar.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Art. 88 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 nu incalca prevederile art. 16 din Constitutia Romaniei, intrucat orice executare silita a unor credite bancare este supusa reglementarilor legii speciale, indiferent de debitor, doar in ceea ce priveste persoana care pune in executare titlul executoriu, si nu referitor la dispozitiile legale aplicabile in materie. De altfel, in art. 2 alin. 2 se prevede indatorirea executorilor bancari de a exercita atributiile de serviciu cu respectarea stricta a dispozitiilor Codului de procedura civila, iar in art. 22 alin. 1 se dispune ca "Actele executorilor bancari sunt supuse, in conditiile legii, controlului judecatoresc".
    Referitor la sustinerea potrivit careia art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 ar contraveni art. 72 alin. (3) din Constitutia Romaniei, Avocatul Poporului considera ca nu ne aflam in fata unor dispozitii contrare, intrucat Legea bancara este o lege organica, iar infiintarea corpului executorilor judecatoresti a fost facuta tocmai prin aceasta lege.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998, si are urmatorul continut:
    - Art. 88 alin. 2 si 3:
    "Separat sau in cadrul asociatiilor profesionale, bancile vor putea sa-si organizeze un corp propriu de executori, a carui activitate va fi strict legata de punerea in executare a titlurilor executorii apartinand bancilor.
    Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al ministrului justitiei."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 si ale art. 72 alin. (3) din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara."
    - Art. 72 alin. (3):
    "Prin lege organica se reglementeaza:
    a) sistemul electoral;
    b) organizarea si functionarea partidelor politice;
    c) organizarea si desfasurarea referendumului;
    d) organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
    e) regimul starii de asediu si al celei de urgenta;
    f) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;
    g) acordarea amnistiei sau a gratierii colective;
    h) organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi;
    i) statutul functionarilor publici;
    j) contenciosul administrativ;
    k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
    l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala;
    m) organizarea generala a invatamantului;
    n) regimul general al cultelor;
    o) organizarea administratiei locale, a teritoriului, precum si regimul general privind autonomia locala;
    p) modul de stabilire a zonei economice exclusive;
    r) celelalte domenii pentru care, in Constitutie, se prevede adoptarea de legi organice."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prevederile legale criticate sunt cuprinse in cap. XVI din Legea nr. 58/1998, denumit "Dispozitii finale", si reglementeaza posibilitatea organizarii unui corp propriu de executori care sa indeplineasca orice activitati legale in scopul realizarii voluntare sau, cand este cazul, prin executare silita a obligatiilor stabilite prin titlurile executorii ce apartin bancilor.
    In examinarea criticilor formulate, Curtea retine ca prin dispozitiile art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998 nu se incalca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, principiu din care decurge recunoasterea si aplicarea unui regim juridic egal persoanelor aflate in situatii juridice identice. Or, executarea silita prin executori bancari se aplica, fara discriminare, in egala masura, tuturor debitorilor impotriva carora sunt constituite titluri executorii apartinand bancilor.
    Nu poate fi primita sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca inegalitatea de tratament intre debitori ar rezulta din lipsa de independenta a executorilor bancari in raport cu executorii judecatoresti, dat fiind ca prin statutul lor, aprobat prin ordin al ministrului justitiei, executorilor bancari li se impune, ca si executorilor judecatoresti, indatorirea de a-si exercita atributiile si de a efectua orice act necesar pentru indeplinirea executarii, cu respectarea stricta a dispozitiilor Codului de procedura civila si a celorlalte reglementari aplicabile in materie.
    Pe de alta parte, actele de executare indeplinite de executorii bancari sunt supuse, ca si actele de executare indeplinite de executorii judecatoresti, acelorasi cai de atac prevazute de lege, astfel ca debitorii sunt aparati impotriva eventualelor abuzuri care ar decurge din apartenenta executorilor bancari la structurile organizatiei creditoare.
    Este nefondata si critica intemeiata pe dispozitiile art. 72 alin. (3) din Constitutie, din textul constitutional nerezultand ca statutul organelor de executare a hotararilor judecatoresti ar trebui reglementat prin lege organica. Faptul ca organizarea activitatii executorilor judecatoresti este reglementata prin Legea nr. 188/2000, care este o lege organica, nu implica obligativitatea organizarii prin lege organica si a activitatii executorilor bancari.
    De altfel, textul de lege criticat de autorul exceptiei - art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998 - apartine unei legi organice, iar aprobarea de catre ministrul justitiei a Statutului Corpului executorilor bancari, prin Ordinul nr. 2.628/C din 8 noiembrie 1999 (publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 19 noiembrie 1999), este legitimata prin delegarea data de aceasta lege.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2), al art. 16 si al art. 72 alin. (3) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998, exceptie ridicata de Cristina Stefan in Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 iunie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Afrodita Laura Tutunaru



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 267/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 267 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 267/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu