DECIZIE Nr. 267 din 24 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin.
2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 542 din 29 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998, exceptie
ridicata de Cristina Stefan in Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecatoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde reprezentantul Bancii "Transilvania" -
S.A. - Sucursala Lipscani (fosta Rosetti), lipsind autorul exceptiei, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Bancii "Transilvania" - S.A. solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca debitorul, ca in
orice alt litigiu si fara nici un fel de ingradire, poate sa uzeze de toate
caile de atac impotriva masurilor pe care le considera nelegale. In plus,
activitatea de executare silita efectuata de executorul bancar nu se incadreaza
in prevederile art. 72 alin. (3) lit. k) din Constitutie si, prin urmare, nu
este necesara reglementarea acesteia printr-o lege organica. Reprezentantul
bancii depune, de asemenea, la dosar concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca nefondata, intrucat dispozitiile criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate. Astfel, prin prevederile
legale contestate nu se creeaza nici un fel de discriminare, iar reglementarea
privind aprobarea statutului corpului de executori bancari este cuprinsa intr-o
lege organica.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
13.433/2002, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 88
alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998.
Exceptia a fost ridicata de Stefan Cristina, contestatoare in dosarul de
mai sus, avand drept obiect solutionarea unei contestatii la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul exceptiei sustine
ca textul criticat aduce atingere principiului egalitatii in drepturi, intrucat,
prin punerea in executare a titlurilor executorii apartinand bancilor, se
ajunge la situatia ca o banca sa fie si organizatoare a corpului de executori
si parte in cadrul executarii silite. Imprejurarea ca acest corp de executori
poate fi organizat separat sau in cadrul asociatiilor profesionale ale bancilor
duce, in opinia autorului, la concluzia ca independenta executorului bancar nu
exista, iar impartialitatea executorului bancar este pusa la indoiala de insasi
structura de organizare din care face parte.
Pe de alta parte, art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 este
neconstitutional, deoarece incalca art. 72 alin. (3) din Constitutie, avand in
vedere ca se statueaza in domeniul legilor organice printr-un ordin al
ministrului justitiei.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a apreciat ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat potrivit Codului de procedura
civila, partea interesata are posibilitatea formularii contestatiei la
executare, a cererii de suspendare a executarii silite, precum si a exercitarii
oricaror cai de atac impotriva actelor de executare silita. Pe de alta parte,
in art. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, se prevede
ca dispozitiile cu caracter civil din titlurile executorii pot fi puse in executare
si de alte organe in afara executorilor judecatoresti, acolo unde legea nu
prevede altfel.
Instanta de judecata considera neintemeiata si sustinerea in sensul ca art.
88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 incalca dispozitiile art. 72 alin. (3) din
Constitutie, avand in vedere ca legea bancara este o lege organica, adoptata cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, iar prin aceasta lege a fost reglementata constituirea
corpului de executori bancari.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 88 alin. 2 si 3 din Legea nr.
58/1998 nu aduc atingere principiului constitutional al egalitatii in drepturi
a cetatenilor, care se refera la egalitatea acestora in raport cu prevederile
legii, iar nu la faptul ca toti cetatenii ar beneficia de aceleasi drepturi.
Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, adoptata in regimul
prevazut pentru legile organice, reprezinta legea generala in materie. Intrucat
art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998 constituie o reglementare
speciala, care este de stricta aplicare si nu a fost abrogata in mod expres
prin Legea nr. 188/2000, se intelege ca legiuitorul a dorit ca aceasta
reglementare speciala sa subziste in continuare din ratiuni de importanta
economica si financiara, tocmai pentru realizarea cu celeritate a drepturilor
stabilite in baza unor titluri executorii de catre bancile creditoare.
Faptul ca statutul corpului de executori se aproba prin ordin al
ministrului justitiei deriva din mandatul dat de lege.
Sustinerea contestatoarei ca existenta corpului executorilor bancari ar
afecta principiul independentei si impartialitatii este subiectiva, in
realitate rolul acestor executori fiind acela de a realiza, in conditiile
procedurale aplicabile tuturor executorilor judecatoresti, creantele bancare,
in conformitate cu cerintele privind reintregirea si asigurarea resurselor
financiare in domeniul bancar.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Art. 88 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 nu incalca prevederile art.
16 din Constitutia Romaniei, intrucat orice executare silita a unor credite
bancare este supusa reglementarilor legii speciale, indiferent de debitor, doar
in ceea ce priveste persoana care pune in executare titlul executoriu, si nu
referitor la dispozitiile legale aplicabile in materie. De altfel, in art. 2
alin. 2 se prevede indatorirea executorilor bancari de a exercita atributiile
de serviciu cu respectarea stricta a dispozitiilor Codului de procedura civila,
iar in art. 22 alin. 1 se dispune ca "Actele executorilor bancari sunt
supuse, in conditiile legii, controlului judecatoresc".
Referitor la sustinerea potrivit careia art. 88 alin. 3 din Legea nr.
58/1998 ar contraveni art. 72 alin. (3) din Constitutia Romaniei, Avocatul
Poporului considera ca nu ne aflam in fata unor dispozitii contrare, intrucat
Legea bancara este o lege organica, iar infiintarea corpului executorilor
judecatoresti a fost facuta tocmai prin aceasta lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998, si are urmatorul continut:
- Art. 88 alin. 2 si 3:
"Separat sau in cadrul asociatiilor profesionale, bancile vor putea
sa-si organizeze un corp propriu de executori, a carui activitate va fi strict
legata de punerea in executare a titlurilor executorii apartinand bancilor.
Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al ministrului
justitiei."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 si ale art. 72 alin. (3)
din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara."
- Art. 72 alin. (3):
"Prin lege organica se reglementeaza:
a) sistemul electoral;
b) organizarea si functionarea partidelor politice;
c) organizarea si desfasurarea referendumului;
d) organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
e) regimul starii de asediu si al celei de urgenta;
f) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;
g) acordarea amnistiei sau a gratierii colective;
h) organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a
instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi;
i) statutul functionarilor publici;
j) contenciosul administrativ;
k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala;
m) organizarea generala a invatamantului;
n) regimul general al cultelor;
o) organizarea administratiei locale, a teritoriului, precum si regimul
general privind autonomia locala;
p) modul de stabilire a zonei economice exclusive;
r) celelalte domenii pentru care, in Constitutie, se prevede adoptarea de
legi organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prevederile
legale criticate sunt cuprinse in cap. XVI din Legea nr. 58/1998, denumit
"Dispozitii finale", si reglementeaza posibilitatea organizarii unui
corp propriu de executori care sa indeplineasca orice activitati legale in
scopul realizarii voluntare sau, cand este cazul, prin executare silita a
obligatiilor stabilite prin titlurile executorii ce apartin bancilor.
In examinarea criticilor formulate, Curtea retine ca prin dispozitiile art.
88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998 nu se incalca principiul
egalitatii cetatenilor in fata legii, principiu din care decurge recunoasterea
si aplicarea unui regim juridic egal persoanelor aflate in situatii juridice
identice. Or, executarea silita prin executori bancari se aplica, fara
discriminare, in egala masura, tuturor debitorilor impotriva carora sunt
constituite titluri executorii apartinand bancilor.
Nu poate fi primita sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca
inegalitatea de tratament intre debitori ar rezulta din lipsa de independenta a
executorilor bancari in raport cu executorii judecatoresti, dat fiind ca prin
statutul lor, aprobat prin ordin al ministrului justitiei, executorilor bancari
li se impune, ca si executorilor judecatoresti, indatorirea de a-si exercita
atributiile si de a efectua orice act necesar pentru indeplinirea executarii,
cu respectarea stricta a dispozitiilor Codului de procedura civila si a
celorlalte reglementari aplicabile in materie.
Pe de alta parte, actele de executare indeplinite de executorii bancari
sunt supuse, ca si actele de executare indeplinite de executorii judecatoresti,
acelorasi cai de atac prevazute de lege, astfel ca debitorii sunt aparati
impotriva eventualelor abuzuri care ar decurge din apartenenta executorilor
bancari la structurile organizatiei creditoare.
Este nefondata si critica intemeiata pe dispozitiile art. 72 alin. (3) din
Constitutie, din textul constitutional nerezultand ca statutul organelor de
executare a hotararilor judecatoresti ar trebui reglementat prin lege organica.
Faptul ca organizarea activitatii executorilor judecatoresti este reglementata
prin Legea nr. 188/2000, care este o lege organica, nu implica obligativitatea
organizarii prin lege organica si a activitatii executorilor bancari.
De altfel, textul de lege criticat de autorul exceptiei - art. 88 alin. 2
si 3 din Legea bancara nr. 58/1998 - apartine unei legi organice, iar aprobarea
de catre ministrul justitiei a Statutului Corpului executorilor bancari, prin
Ordinul nr. 2.628/C din 8 noiembrie 1999 (publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 565 din 19 noiembrie 1999), este legitimata prin delegarea
data de aceasta lege.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145
alin. (2), al art. 16 si al art. 72 alin. (3) din Constitutie, precum si al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. 2
si 3 din Legea bancara nr. 58/1998, exceptie ridicata de Cristina Stefan in
Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru