DECIZIE Nr. 263 din 25 septembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si
termica
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 762 din 29 noiembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 42 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind
energia electrica si termica, exceptie ridicata de Compania Nationala
"Apele Romane" - S.A. - Directia Apelor Siret Bacau in Dosarul nr.
8.612/2000 al Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si contencios
administrativ.
La apelul nominal a raspuns consilier juridic Vasile Ghigea pentru
Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A. - Sucursala Borzesti,
lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textele de lege
criticate nu incalca prevederile constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile art. 42 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 sunt in concordanta cu
prevederile art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 134 alin. (1) din Constitutie,
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 8.612/2000,
Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si
termica, exceptie ridicata de Compania Nationala "Apele Romane" -
S.A. - Directia Apelor Siret Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile legale criticate sunt contrare dispozitiilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1) si (2), privind egalitatea in drepturi, precum si celor ale
art. 134 alin. (1), care prevad ca economia Romaniei este economie de piata. De
asemenea, se invoca si existenta unor neconcordante intre art. 42 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 si alte acte normative din domeniul apelor.
Tribunalul Bacau, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 16 din Constitutie se refera la
egalitatea in drepturi intre cetateni, neavand in vedere persoanele juridice,
iar in ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 134 alin. (1) din
Constitutie, apreciaza ca economia de piata nu presupune absenta unor
reglementari privind desfasurarea activitatii economice, inclusiv instituirea
unor derogari de la regulile generale pentru anumite sectoare de activitate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, considera ca exceptia este neintemeiata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de
vedere se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la
aplicabilitatea art. 16 din Constitutie exclusiv referitor la drepturile
cetatenilor, iar nu la cele ale persoanelor juridice, precum si faptul ca,
potrivit dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, statul are
obligatia de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea
economica. Referitor la invocarea unor necorelari existente in legislatie cu
privire la sistemul de plati specific activitatii de gospodarire a apelor,
Guvernul, referindu-se la jurisprudenta Curtii Constitutionale, arata ca
aceasta problema nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor,
sustinerile partii prezente si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
42 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica
si termica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 519 din
30 decembrie 1998, dispozitii care au urmatorul continut: "Pentru
centralele termoelectrice, centralele electrice de termoficare si centrala nuclearoelectrica
se plateste cantitatea de apa efectiv consumata, respectiv diferenta dintre
cantitatea de apa prelevata si cantitatea de apa restituita in emisar, cu
respectarea normelor de calitate."
Autorul exceptiei, invocand neconstitutionalitatea acestor dispozitii
legale, sustine ca au fost incalcate prevederile constitutionale ale art. 16
alin. (1) si (2), potrivit carora "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii
si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. (2) Nimeni nu
este mai presus de lege", precum si cele ale art. 134 alin. (1), conform
carora "Economia Romaniei este economie de piata". In argumentarea
acestei sustineri autorul exceptiei arata ca reglementarea criticata reprezinta
o exceptie de la regula stabilita in alte acte normative, potrivit careia se
plateste apa prelevata, iar nu apa consumata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata. Astfel, in ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), Curtea constata ca in cauza se
invoca inegalitatea de tratament juridic intre diferitii agenti economici, iar
nu intre cetateni. Or, Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in
jurisprudenta sa ca art. 16 din Constitutie consacra egalitatea in drepturi a
cetatenilor, iar nu egalitatea persoanelor juridice. De aceea textul
constitutional este aplicabil persoanelor juridice numai in cazul in care
stabilirea unui regim discriminatoriu s-ar rasfrange asupra cetatenilor,
implicand inegalitatea acestora in fata legii si a autoritatilor publice, ceea
ce nu este cazul in speta. In acest sens s-a pronuntat Curtea, de exemplu, prin
Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie 1995, si prin Decizia nr. 18 din
27 februarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70
din 8 aprilie 1996.
Referitor la invocarea nerespectarii principiilor economiei de piata
consacrate de dispozitiile art. 134 alin. (1) din Constitutie, Curtea constata
ca existenta economiei de piata nu exclude posibilitatea unor reglementari
diferite pentru anumite categorii de agenti economici. Pe de alta parte, Curtea
constata ca acest text trebuie coroborat cu prevederile alin. (2) lit. b) ale
aceluiasi articol, care instituie obligatia statului de a asigura protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, ceea ce
presupune posibilitatea statului de a reglementa si masuri derogatorii de la
regulile generale pentru anumite sectoare de activitate considerate de
importanta nationala, cum este sectorul energetic.
In sfarsit, Curtea constata ca nu are relevanta in solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate sustinerea autorului exceptiei in sensul existentei
unor neconcordante intre art. 42 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/1998 si alte acte normative din domeniul apelor, deoarece eventualele
necorelari legislative nu intra sub incidenta controlului de
constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si
termica, exceptie ridicata de Compania Nationala "Apele Romane" -
S.A. - Directia Apelor Siret Bacau in Dosarul nr. 8.612/2000 al Tribunalului
Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu