Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 26 din 27 ianuarie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (5) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 401/2003

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 163 din 25 februarie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (5) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 401/2003, exceptie ridicata de Federalcoop Constanta in Dosarul nr. 458/RCA/2003 al Tribunalului Constanta - Sectia civila.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin consilier juridic, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei, sustinand ca textul criticat, datorita redactarii insuficiente, prevede posibilitatea interpretarii in sensul aplicarii sale retroactive.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata. Se arata ca, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei. Referitor la sustinerea privind incalcarea de catre dispozitiile criticate a prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2), se apreciaza ca este neintemeiata, deoarece art. 32 alin. (5) din Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu contine dispozitii retroactive.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 iulie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 458/RCA/2003, Tribunalul Constanta - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (4) din Legea nr. 453 din 18 iulie 2001, prin care a fost modificata Legea nr. 50/1991, exceptie ridicata de Federalcoop Constanta.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca, "desi a prezentat dovada ca firma luminoasa a fost instalata acum zece ani, odata cu construirea minihotelului, instanta a aplicat in litera si spiritul textului criticat, respectiv art. 32 alin. (4) din Legea nr. 50/1991, republicata, si considera ca fapta a fost savarsita la data de 24 luna iulie". Conform opiniei autorului exceptiei, textul respectiv incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat nu are importanta data cand, in trecut, "a avut loc executarea constructiilor".
    Tribunalul Constanta - Sectia civila considera ca "nu se poate retine ca art. 32 alin. (4) din Legea nr. 453/2001 de modificare a Legii nr. 50/1991 incalca principiul neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie", avand in vedere "regimul legal al constructiilor", precum si faptul ca, "chiar anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 453/2001, Legea nr. 50/1991 prevedea obligatia de a construi numai in baza unei autorizatii de constructie prealabila (autorizatie prevazuta si in legislatia anterioara)".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera exceptia neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca "dispozitiile art. 32 alin. (4) criticate de autoarea exceptiei nu incalca principiul neretroactivitatii consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat sanctiunile <<se aplica in continuare>> persoanelor vinovate de mentinerea in stare de nelegalitate a constructiilor realizate cu incalcarea reglementarilor aplicabile, fara a lua masurile necesare pentru incadrarea acestora in regimul legal al constructiilor". Totodata, Guvernul, referindu-se la regimul juridic al contraventiilor, stabilit prin Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, arata ca "contraventia este continua in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp". De asemenea, se arata ca "obligatia de a realiza lucrari de constructii cu respectarea autorizatiei de construire a fost prevazuta la art. 1 din Legea nr. 50/1991 inca de la adoptarea acesteia, reglementari similare existand si anterior adoptarii acestui act normativ".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata, il constituie dispozitiile art. 32 alin. (4) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, astfel cum au fost modificate si completate prin Legea nr. 453 din 18 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 1 august 2001. Aceasta ultima lege are 4 articole numerotate cu cifre romane, de la I la IV, astfel ca este evidenta greseala autorului exceptiei, care a indicat art. 32 alin. (4) din Legea nr. 453/2001, cand, in realitate, ar fi trebuit sa indice art. 32 alin. (4) din Legea nr. 50/1991, republicata, astfel cum a fost modificat si completat prin art. I pct. 33 din Legea nr. 453/2001.
    Textul criticat prin exceptia formulata avea urmatorul cuprins: "(4) Constructiile executate fara autorizatie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum si cele care nu au efectuata receptia la terminarea lucrarilor, potrivit legii, nu se considera finalizate si nu pot fi intabulate in cartea funciara. In aceasta situatie se aplica in continuare sanctiunile prevazute prin prezenta lege."
    Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, a fost adoptata Legea nr. 401 din 7 octombrie 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 749 din 27 octombrie 2003. Prin art. I pct. 25 din aceasta lege au fost aduse modificari si completari art. 32 din Legea nr. 50/1991, pastrandu-se, in principiu, reglementarea anterioara cu unele mici modificari, intre care si aceea ca alin. (4) al art. 32 a devenit alin. (5) al aceluiasi articol, cu urmatorul cuprins: "(5) Constructiile executate fara autorizatie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum si cele care nu au efectuata receptia la terminarea lucrarilor, potrivit legii, nu se considera finalizate si nu pot fi intabulate in cartea funciara. In aceasta situatie se aplica in continuare sanctiunile prevazute de lege."
    Conform art. II din Legea nr. 401/2003, aceasta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Avand in vedere ca reglementarea de principiu a ramas aceeasi, Curtea urmeaza, conform jurisprudentei sale, sa se pronunte asupra constitutionalitatii reglementarii in vigoare.
    Critica de neconstitutionalitate formulata prin exceptia ridicata consta in sustinerea ca textul respectiv ar incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, republicata, care are urmatorul cuprins: "(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate in raport cu dispozitiile constitutionale ale art. 15 alin. (2), Curtea constata ca art. 32 alin. (5) din Legea nr. 50/1991, republicata, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 401/2003, nu contine in sine nici o dispozitie cu caracter retroactiv si nu face precizari in legatura cu aplicarea in timp a reglementarilor pe care le cuprinde. In consecinta, nu se poate retine ca textul de lege criticat ar incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutia republicata.
    De altfel, conform prevederilor art. 13 alin. (2) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, "Contraventia este continua in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp".

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (5) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 401/2003, exceptie ridicata de Federalcoop Constanta in Dosarul nr. 458/RCA/2003 al Tribunalului Constanta - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 26/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 26 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 26/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu