DECIZIE Nr. 26 din 30 ianuarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 - 25
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 78 din 15 februarie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 - 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Gabriel Colta si Florentina Colta
in Dosarul nr. 3.120/2000 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc autorii exceptiei si Maria Rusu. Procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materia ordonantelor de urgenta, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 iulie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.120/2000,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 - 25 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999. Exceptia a fost ridicata de Gabriel Colta si Florentina
Colta intr-o cauza civila ce are ca obiect o actiune in evacuare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 72 alin. (3)
lit. k) si l), raportate la cele ale art. 114, deoarece "regimul
proprietatii si al protectiei sociale nu pot face obiectul reglementarii prin
ordonante, ci doar prin legi organice".
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este neintemeiata, "intrucat prin lege organica se reglementeaza
numai regimul juridic general al proprietatii, iar prin prevederile art. 23 -
25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 s-a reglementat doar
schimbul obligatoriu de locuinta".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata, intrucat prin dispozitiile sale Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 40/1999 nu reglementeaza regimul juridic al proprietatii si nici nu pune in
discutie crearea unui nou drept de proprietate, ci are in vedere raporturile
generate de existenta unui regim juridic de proprietate fata de o terta
persoana care are posesia si folosinta unui bun. Guvernul apreciaza, de
asemenea, ca reglementarea continuta in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 urmareste protectia chiriasilor prin imbinarea interesului general cu
cel particular, asigurandu-se astfel atat exercitarea dreptului de proprietate,
cat si protectia chiriasilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 23 - 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, texte care
au urmatorul continut:
Art. 23
"(1) Proprietarii au dreptul sa ceara si sa obtina mutarea chiriasilor
din spatiile cu destinatia de locuinta pe calea unui schimb obligatoriu.
(2) Pentru aceasta, proprietarul este obligat sa puna la dispozitie
chiriasului, cu contract de inchiriere, un alt spatiu cu destinatia de locuinta
in aceeasi localitate, sau intr-o alta localitate cu acordul chiriasului, cu
respectarea suprafetei locuibile minime de 15 mp persoana.
(3) Daca locuinta oferita in schimb este proprietatea altei persoane,
contractul de inchiriere se incheie de catre aceasta pentru un termen care nu
poate fi mai mic decat cel prevazut in contractul initial.";
Art. 24
"(1) Chiriasul nu este obligat sa se mute, daca in locuinta care i se
ofera in schimb nu i se asigura suprafata locuibila si numarul de camere la
care este indreptatit conform anexelor nr. 1 si 2 la prezenta ordonanta de
urgenta, dar nici nu poate pretinde o suprafata locuibila sau un numar de
camere mai mare decat cele la care este indreptatit potrivit prezentei
ordonante de urgenta sau decat cele pe care le detine cu chirie si nici
conditii mai bune de locuit decat cele pe care le are in locuinta din care
urmeaza sa se mute.
(2) Nu i se va putea cere chiriasului sa se mute intr-o locuinta insalubra
si nici sa accepte o locuinta lipsita de dependintele strict necesare -
bucatarie, baie, WC -, prevazute in contractul de inchiriere a locuintei din
care urmeaza sa se mute.
(3) Chiriasul nu va putea insa sa invoce, ca motiv al refuzului de a se
muta, faptul ca locuinta oferita este situata intr-un cartier periferic, ca
este mai putin confortabila datorita felului diferit de incalzire, ca nu are
scara de serviciu sau ca are dependintele in folosinta comuna, in masura in
care ii este asigurata utilizarea lor, ca nu are curte ori datorita etajului la
care se afla locuinta oferita in schimb.
(4) In cazul in care locuinta din care urmeaza sa se mute chiriasul are si
garaj, acesta poate fi evacuat si din garaj, chiar daca proprietarul nu ii
ofera chiriasului un alt garaj la schimb.";
Art. 25
"Litigiile dintre proprietari si chiriasi, legate de schimbul
obligatoriu de locuinta, sunt de competenta judecatoriei in raza careia se afla
imobilul. Hotararea pronuntata de judecatorie poate fi atacata cu recurs.
Hotararea instantei de recurs este definitiva si irevocabila."
Autorul exceptiei sustine ca aceste texte de lege contravin dispozitiilor
art. 72 alin. (3) lit. k) si l), raportate la art. 114 din Constitutie, care
prevad:
Art. 72 alin. (3) lit. k) si l)
"Prin lege organica se reglementeaza: [...]
k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala;";
Art. 114
"(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Analizand continutul dispozitiilor legale criticate ca fiind
neconstitutionale, Curtea constata ca finalitatea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 este de a reglementa raporturile dintre chiriasi si
proprietari, de a oferi solutii situatiilor litigioase ivite in procesul
aplicarii Legii nr. 112/1995 prin utilizarea unor mijloace juridice - inclusiv
prin schimbul obligatoriu de locuinta - si de a stabili cuantumul chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinta. Prin dispozitiile ordonantei nu se
reglementeaza regimul general al proprietatii si mostenirii si nici regimul
general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala, domenii
in care, intr-adevar, Constitutia prevede necesitatea reglementarii lor prin
lege organica.
De asemenea, Curtea observa ca interventia Guvernului printr-o masura de
urgenta s-a justificat avandu-se in vedere faptul ca la data de 18 aprilie 1999
expira termenul prevazut de Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea
contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative, iar emiterea unei
ordonante de urgenta se impunea pentru evitarea unor posibile conflicte intre
proprietari si chiriasi.
Fata de motivele aratate exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
De altfel, la aceeasi solutie de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate se ajunge si pe baza argumentelor infatisate in opinia
separata formulata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14
iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia, membri ai completului de judecata,
o mentin si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 - 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata
de Gabriel Colta si Florentina Colta in Dosarul nr. 3.120/2000 al Judecatoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 ianuarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman