DECIZIE Nr.
255 din 16 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. g) si art. 45 alin.
(7) lit. a) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 193 din 26 martie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. g)
şi art. 45 alin. (7) lit. a) din
Legea serviciilor de transport public local nr.
92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Tionoris
Mar" - S.R.L, din Constanţa în Dosarul nr. 24.233/212/2008 al
Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent-şef referă asupra cauzei
şi arată că partea Consiliul Judeţean Constanţa, prin
preşedinte, a depus la dosar concluzii scrise prin care solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza este în stare de judecată.
Preşedintele acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 24.233/212/2008, Judecătoria Constanţa - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. g)
şi art. 45 alin. (7) lit. a) din Legea serviciilor de transport public
local nr. 92/2007.
Excepţia a fost ridicată de Societatea
Comercială „Tionoris Mar" - S.R.L, din Constanţa într-o
cauză civilă având ca obiect o plângere contravenţională.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul excepţiei
susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor art. 25 din Constituţie, deoarece aduc atingere
dreptului de liberă circulaţie şi permit sancţionarea
arbitrară. In acest sens, arată că, în forma în care sunt
redactate, textele de lege criticate permit organului constatator să
aplice în mod arbitrar sancţiuni „care aparent au caracter legal şi,
în fapt, frizează absurdul".
Instanţa de judecată apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise ale părţii Consiliul
Judeţean Constanţa, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) lit. g) şi art. 45 alin.
(7) lit. a) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19
aprilie 2007, dispoziţii care au următorul cuprins:
-Art. 4 alin. (1) lit. g): „Este considerat serviciu
de transport public local de persoane prin curse regulate transportul public
care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: [...]
g) transportul cu autobuzele se efectuează
numai pe bază de licenţe de traseu şi caiete de sarcini,
elaborate şi eliberate în condiţiile stabilite prin normele de
aplicare elaborate de Ministerul Administraţiei şi Internelor şi
aprobate prin ordin al ministrului, denumite în continuare Norme.";
- Art. 45 alin. (7) lit. a): „Constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000
lei la 30.000 lei, operatorii de transport rutier şi transportatorii
autorizaţi, pentru următoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1)
privind condiţiile în care se execută transportul public local de
persoane prin curse regulate;".
Autorul excepţiei consideră că aceste
dispoziţii de lege contravin prevederilor constituţionale ale art. 25
referitoare la Libera circulaţie.
Examinând excepţia, Curtea constată că
aceste prevederi constituţionale nu au nicio semnificaţie, fiind
irelevante pentru soluţionarea criticii de neconstituţionalitate. Nu
poate fi reţinută nicio legătură între norma
constituţională invocată şi textele de lege criticate.
De altfel, autorul excepţiei nu formulează o
veritabilă critică de neconstituţionalitate, în realitate, el
fiind nemulţumit de reglementarea adoptată de legiuitor. Dacă ar
proceda la modificarea sau completarea textelor de lege criticate, Curtea
şi-ar depăşi competenţa stabilită prin
Constituţie şi Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale.
Deoarece atribuţiile Curţii
Constituţionale privind analiza conformităţii unor texte de lege
cu Constituţia nu se pot extinde şi asupra aspectelor invocate de
autorul excepţiei în prezenta cauză, critica de
neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. g)
şi art. 45 alin. (7) lit. a) din Legea serviciilor de transport public
local nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Tionoris Mar" - S.R.L, din Constanţa în Dosarul nr. 24.233/212/2008
al Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 16 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman