Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 255 din 15 iunie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 641 din 15 iulie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida                 - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Aspazia Cojocaru          - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Acsinte Gaspar            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Ion Predescu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Aurelia Popa              - procuror
    Daniela Ramona Chitulescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Tudorel Lungu in Dosarul nr. 6.208/AS/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca.
    La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, personal, precum si partea Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti prin consilier juridic Maria Arsanu. Procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, deoarece textul criticat vine in contradictie cu prevederile constitutionale referitoare la dreptul de proprietate.
    Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Arata ca instanta de contencios constitutional s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000, iar prin Decizia nr. 155 din 30 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 407 din 6 mai 2004, a statuat ca acest text este constitutional.
    Reprezentantul Ministerului Public, facand referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 25 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 6.208/AS/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Exceptia a fost ridicata de Tudorel Lungu in dosarul sus-mentionat, avand drept obiect o contestatie la decizia de revizuire a pensiei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca forma initiala a art. 180 din Legea nr. 19/2000 a fost corecta, iar in baza prevederilor sale s-a calculat un punctaj de pensie de 2,77777. In urma modificarii Legii nr. 19/2000 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, punctajul sau de pensie s-a diminuat la 1,5565, astfel ca in prezent primeste o pensie mult mai mica decat cea stabilita in baza legislatiei anterioare. Considera ca punctajul de pensie ce rezulta din calculul facut pe baza prevederilor nemodificate ale art. 180 din Legea nr. 19/2000 constituia proprietatea sa, iar diminuarea punctajului inseamna confiscarea unei parti a proprietatii, contrar prevederilor art. 44 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie, republicata, referitoare la ocrotirea proprietatii private.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca apreciaza ca prevederile art. 180 din Legea nr. 19/2000 nu incalca dispozitiile constitutionale referitoare la proprietate. In continuare, instanta apreciaza ca dispozitiile art. 180 din Legea nr. 19/2000 incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece "nerecunoasterea dreptului titularilor drepturilor de pensie stabilite in baza Legii nr. 3/1977, de a beneficia de dispozitiile de favoare prevazute de Legea nr. 19/2000, conduce la situatii in care persoane care au realizat stagii de cotizare identice sa beneficieze de cuantumuri diferite ale dreptului de pensie doar pentru ca pensiile au fost stabilite in baza unor legi diferite".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Avocatul Poporului arata ca nu poate fi retinuta critica potrivit careia dispozitiile criticate incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, deoarece modul de calcul al punctajului mediu anual se face in aceleasi conditii pentru toate categoriile de pensionari aflate in aceeasi situatie, fara a determina privilegii sau discriminari. Dispozitiile criticate reglementeaza o procedura tehnica prin a carei aplicare se urmareste inlaturarea discrepantelor inerente intre cei pensionati sub imperiul legii anterioare si cei pensionati dupa intrarea in vigoare a noii reglementari, fara ca aceste discrepante sa indreptateasca calificarea reglementarii ca fiind discriminatorie. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 fata de cele ale art. 44 din Constitutie, republicata, se arata ca nici aceasta nu poate fi retinuta, deoarece dreptul la pensie este consacrat de art. 47 din Legea fundamentala, si nu de dispozitiile constitutionale ale art. 44, care nu au relevanta in cauza.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, ordonanta aprobata cu modificari prin Legea nr. 338/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
    Acest text de lege are urmatorul continut: "(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi pensiile de asigurari sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurari sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislatiei anterioare, precum si ajutoarele sociale stabilite potrivit legislatiei de pensii devin pensii in intelesul prezentei legi.
    (2) CNPAS va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in vigoare a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare, pe categoriile de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, datorata conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilita in conditiile art. 80.
    (3) Pensionarilor de asigurari sociale de stat ale caror drepturi stabilite in perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decat un punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona in conditiile prezentei legi, pe langa punctajul mediu anual determinat conform prevederilor alin. (2), li se atribuie si acest punctaj mediu estimat, care se are in vedere la operatiunile de indexare si recorelare.
    (4) Punctajul mediu estimat, prevazut la alin. (3), se calculeaza de CNPAS.
    (5) Punctajul mediu anual si punctajul mediu estimat se pot corecta corespunzator recorelarii prevazute la art. 168 alin. (3) - (5).
    (6) Cuantumul pensiilor se stabileste in baza prevederilor art. 76, luandu-se in considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat, dupa caz, stabilit conform alin. (2), (3) si (5).
    (7) In situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata cuantumul avantajos."
    Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, alin. (6) al art. 180 din Legea nr. 19/2000 a fost modificat prin Legea nr. 577/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004, dispozitiile alin. (6) fiind preluate, in esenta, in noua reglementare. Prin aceeasi lege au mai fost introduse doua alineate, si anume alin. (3^1) si (5^1). Textele modificate ori nou-introduse au urmatorul continut:
    "(3^1) Se excepteaza de la prevederile alin. (3) pensionarii de asigurari sociale de stat ale caror drepturi de pensie s-au stabilit pe baza salariilor din ultimii 5 ani de activitate sau pe baza salariilor de pana la data de 1 aprilie 1992. Acestor categorii de persoane li se aplica prevederile alin. (2). [...]
    (5^1) Dupa definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al pensiilor cuvenite persoanelor prevazute la alin. (3^1) nu poate fi mai mic decat cel calculat la data de 1 aprilie 2001.
    (6) Cuantumul pensiilor se stabileste pe baza prevederilor art. 76, luandu-se in considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat, dupa caz, ce va fi stabilit conform alin. (2), (3), (5) si (5^1)."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitia legala criticata sunt incalcate prevederile art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei. De asemenea, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca apreciaza ca dispozitia legala criticata incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei. Dupa aprobarea Legii de revizuire si republicarea Constitutiei Romaniei, dispozitiile constitutionale invocate sunt cuprinse in art. 16 alin. (1) si art. 44 alin. (1) si (2) teza intai, ce au urmatorul continut:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 44 alin. (1) si (2) teza intai: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular."
    Curtea constata ca art. 180 din Legea nr. 19/2000 prevede determinarea punctajului mediu anual al fiecarui pensionar "prin raportarea pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare ... la valoarea unui punct de pensie stabilita in conditiile art. 80", fara a institui privilegii sau discriminari, acest text fiind deopotriva aplicabil pentru toti pensionarii care se afla in situatii identice. Determinarea punctajului mediu anual al fiecarei persoane este un procedeu de natura tehnica si se face in aceleasi conditii pentru toate persoanele pensionate anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 si urmeaza a se avea in vedere la recalcularea si recorelarea pensiilor, operatiune ce se efectueaza esalonat in timp, in functie de posibilitatile financiare existente.
    Prin Decizia nr. 70 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, Curtea Constitutionala a statuat ca nu poate fi retinuta critica potrivit careia art. 180 din Legea nr. 19/2000 incalca art. 16 din Constitutie, intrucat aceasta critica este infirmata de chiar continutul textului criticat, care reglementeaza o procedura tehnica prin a carei aplicare, in timp, se urmareste inlaturarea discrepantelor inerente intre cei pensionati sub imperiul legii anterioare si cei pensionati dupa intrarea in vigoare a noii reglementari. Existenta unor asemenea discrepante nu indreptateste insa calificarea reglementarii ca fiind discriminatorie si, prin aceasta, neconstitutionala, esentiala fiind vointa legiuitorului de a le elimina, chiar daca un atare deziderat se realizeaza printr-un proces cu derulare in timp, si nu dintr-o data, ceea ce, pentru ratiuni evidente, nu este practic posibil.
    De altfel, alin. (7) al art. 180 elimina posibilitatea diminuarii unor drepturi stabilite pe baza legislatiei anterioare, prevazand ca "In situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata cuantumul avantajos".
    De asemenea, Curtea constata ca nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia textul criticat incalca dispozitiile constitutionale referitoare la proprietate, deoarece punctajul mediu anual calculat in vederea pensionarii nu reprezinta un element de patrimoniu aflat in proprietatea pensionarului si de care acesta ar fi lipsit in mod neconstitutional, stabilirea acestui punctaj realizandu-se, de altfel, pe criterii obiective.
    Curtea observa ca potrivit art. 196 din Legea nr. 19/2000, alin. (1), (5), (6) si (7) ale art. 180 au intrat in vigoare la 1 aprilie 2001, la un an de la data publicarii legii in Monitorul Oficial al Romaniei, astfel ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 a modificat aceste alineate anterior datei intrarii lor in vigoare. In acest context nu poate fi primita nici sustinerea autorului exceptiei potrivit careia dispozitiile legale criticate, in redactarea lor initiala, ar fi produs anumite efecte juridice care au fost anulate prin modificarea textului prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001. Modificarea a fost impusa de constatarea ca nu existau suficiente resurse financiare pentru acoperirea diferentelor ce ar rezulta din recalcularea si recorelarea imediata si simultana a tuturor pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterioare, aceste operatiuni urmand a se efectua esalonat in timp.
    In sensul celor expuse mai sus Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 476 din 9 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 11 februarie 2004, Decizia nr. 113 din 13 martie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 9 aprilie 2003, Decizia nr. 342 din 5 decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 24 februarie 2003, Decizia nr. 155 din 30 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 407 din 6 mai 2004.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.d), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Tudorel Lungu in Dosarul nr. 6.208/AS/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 iunie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Daniela Ramona Chitulescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 255/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 255 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 255/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu