DECIZIE Nr. 255 din 24 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin.
(2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 778 din 25 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999, exceptie ridicata de
Valer Crisan, Florian Gombos, Maria Burduhos, Liviu Boros, Livia Maria Muscas
si Alexandru Erdeli in Dosarul nr. 1.490/CA/2002 al Curtii de Apel Oradea
intr-un litigiu privind acordarea unor drepturi banesti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea, ca fiind
inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece dupa alin. (2) al
art. 31 din Legea nr. 138/1999 a fost introdus alin. (2^1) prin care s-a
prevazut acelasi tratament juridic aplicat cadrelor militare trecute in rezerva
si pentru cadrele militare trecute direct in retragere, iar, potrivit dispozitiilor
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala se
pronunta numai asupra textelor de lege "in vigoare".
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.490/CA/2002,
Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999,
exceptie ridicata de Valer Crisan, Florian Gombos, Maria Burduhos, Liviu Boros,
Livia Maria Muscas si Alexandru Erdeli.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 prevede acordarea unor drepturi
banesti cadrelor "militare in activitate trecute in rezerva, cu drept de
pensie de serviciu, inainte de implinirea varstei prevazute de reglementarile
in vigoare", drepturi pe care nu le prevede si pentru cadrele militare
trecute direct in retragere in conditii identice. Considera ca astfel aceste
dispozitii legale sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari, precum si ale art. 43 alin. (1) din Legea
fundamentala, referitoare la nivelul de trai.
Curtea de Apel Oradea nu si-a exprimat opinia cu privire la exceptia
ridicata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat
"Art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999, astfel cum a fost completat
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2001, aprobata prin Legea nr.
390/2001, reglementeaza acordarea unui ajutor, egal cu doua solde lunare brute
neimpozabile, pentru fiecare an ramas pana la implinirea varstei de pensionare,
atat cadrelor militare in activitate trecute in rezerva, cu drept de pensie,
cat si celor trecute direct in retragere, cu drept de pensie",
nemaiexistand nici o discriminare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 347 din 22 iulie 1999. Aceste dispozitii au urmatoarea
redactare: "Cadrele militare in activitate trecute in rezerva, cu drept de
pensie de serviciu, inainte de implinirea varstei prevazute de reglementarile
in vigoare, mai beneficiaza, pentru fiecare an ramas pana la limita de varsta,
de un ajutor egal cu doua solde brute neimpozabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 15 martie 2001, aprobata prin Legea
nr. 390/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din
17 iulie 2001, dupa alin. (2) al art. 31 din Legea nr. 138/1999 a fost introdus
un nou alineat (2^1). Noul alineat introdus are urmatorul continut: "(2^1)
De ajutorul prevazut la alin. (2) beneficiaza, pentru fiecare an ramas pana la
limita de varsta, si cadrele militare in activitate trecute direct in
retragere, cu drept de pensie de serviciu, inainte de implinirea varstei
prevazute de reglementarile legale in vigoare."
Aparatorul autorilor exceptiei, desi cunostea ca, anterior ridicarii
exceptiei, textul art. 31 din Legea nr. 138/1999 a fost completat, si-a
formulat totusi criticile raportandu-se la textul initial, sustinand ca
neconstitutionalitatea acestuia rezulta chiar din necesitatea completarii sale.
Avand in vedere completarea art. 31 din Legea nr. 138/1999, Curtea observa
ca tratamentul juridic diferentiat privind ajutoarele acordate cadrelor
militare in activitate trecute in rezerva, pe de o parte, si celor trecute
direct in retragere, pe de alta parte, instituit de prevederile alin. (2) al
articolului mentionat, a incetat. Astfel, critica de neconstitutionalitate a
textului de lege nu are nici un temei.
Potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra intelesului contrar
Constitutiei al "unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, ...". Or, dupa introducerea alin.
(2^1), textul art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 nu mai are inteles
contrar Constitutiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si
alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, exceptie ridicata
de Valer Crisan, Florian Gombos, Maria Burduhos, Liviu Boros, Livia Maria
Muscas si Alexandru Erdeli in Dosarul nr. 1.490/CA/2002 al Curtii de Apel
Oradea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu