DECIZIE Nr. 252 din 18 septembrie 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 133 alin. (1)
din Codul muncii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 736 din 19 noiembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 133 alin. (1) din Codul muncii, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Luxten Lighting Company" - S.A. din Timisoara
in Dosarul nr. 364/C/2001 al Tribunalului Timis - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca dispozitiile legale
criticate, fiind preconstitutionale, nu mai pot fi considerate in vigoare in
sensul art. 150 din Constitutie, deoarece contravin prevederilor
constitutionale ale art. 38 referitoare la dreptul la munca, precum si ale art.
43, relative la nivelul de trai.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 364/C/2001,
Tribunalul Timis - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 133 alin. (1) din Codul muncii.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Luxten Lighting Company"
- S.A. din Timisoara intr-un litigiu de munca in contradictoriu cu
contestatorul Gheorghe Trufas.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 133 alin. (1) din Codul muncii contravin prevederilor art. 38 din
Constitutie, deoarece obliga unitatea angajatoare ca, in cazul desfacerii
contractului de munca pentru motivele prevazute la art. 130 alin. (1) lit. a) -
c), e) si f) din Codul muncii, sa ofere salariatului un alt loc de munca
corespunzator pregatirii sale, solicitand in acest scop sprijinul organului
ierarhic superior si al organelor de repartizare in munca, sau, dupa caz, sa ia
masuri pentru recalificarea salariatului. De asemenea, se arata ca textul de
lege criticat incalca si prevederile constitutionale ale art. 43 prin aceea ca
unitatea angajatoare trebuie sa preia toate obligatiile privind asigurarea
protectiei sociale a cetatenilor, obligatii care potrivit noilor reglementari
constitutionale revin statului.
Tribunalul Timis - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
argumentele invocate in sustinerea exceptiei sunt intemeiate, intrucat
obligatia de a asigura incadrarea intr-o alta munca a salariatului caruia i se
desface contractul de munca sau, dupa caz, recalificarea acestuia "nu mai
poate subzista in sarcina societatii". Se considera ca aceasta obligatie
este in discordanta cu realitatea economica si contravine normelor
constitutionale redate in cuprinsul art. 38 si 43.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a formula punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate
nu incalca prevederile art. 38 alin. (2) si ale art. 43 alin. (2) din
Constitutie. Se arata ca obligatiile unitatii, prevazute la art. 133 alin. (1)
din Codul muncii, "constituie o forma de protectie sociala a muncii
salariatilor, care trebuie insa inteleasa ca o obligatie de diligenta (si nu de
scop); ca urmare, in caz de imposibilitate a realizarii acestei obligatii,
contractul de munca se desface si persoana respectiva, in baza deciziei de
desfacere a contractului de munca, isi intocmeste formele pentru trecerea in
somaj, potrivit dispozitiilor Legii nr. 1/1991". De asemenea, se considera
ca o forma de asigurare a nivelului de trai este si ajutorul de somaj.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
133 alin. (1) din Codul muncii, care au urmatoarea redactare: "In cazul in
care contractul de munca urmeaza sa fie desfacut din initiativa unitatii pentru
motivele prevazute in art. 130 alin. (1) lit. a) - c), e) si f), aceasta este
obligata sa ofere persoanelor in cauza trecerea in alta munca corespunzatoare,
solicitand in acest scop sprijinul organului ierarhic superior si al organelor
de repartizare in munca sau, dupa caz, sa ia masuri pentru recalificarea
acestor persoane."
In sustinerea criticii de neconstitutionalitate a acestui text de lege sunt
invocate urmatoarele prevederi constitutionale:
Art. 38 alin. (1) si (2)
"(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si
alegerea locului de munca sunt libere.
(2) Salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii. Masurile de
protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si
al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte
situatii specifice.";
Art. 43
"(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de
protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile medicale de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asistenta sociala prevazute de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 133 alin. (1) din Codul muncii nu contravin prevederilor
constitutionale invocate. Reglementarea legala a raporturilor de munca,
asigurarea stabilitatii acestora, a drepturilor si obligatiilor angajatorilor
si ale salariatilor sunt necesare si in conditiile economiei de piata. Asemenea
reglementari au menirea sa impiedice angajatorii sa dispuna, din proprie
initiativa, incetarea raporturilor de munca in mod abuziv, nelegal si
nejustificat, precum si sa asigure exercitarea dreptului de aparare al
salariatilor impotriva oricaror masuri nelegale sau neintemeiate.
Curtea retine ca dispozitiile legale criticate impun masuri privind
asigurarea protectiei sociale a muncii, cerinte pe deplin compatibile cu
principiile cuprinse in art. 38 si 43 din Constitutie. Aceste dispozitii
reprezinta garantii constitutionale ale dreptului la munca si la protectia
sociala a muncii, precum si ale dreptului la protectie sociala si la un nivel
de trai decent, drepturi care isi au sorgintea in prevederile art. 1 alin. (3)
din Constitutie, care consacra principiul statului social.
In consecinta, Curtea, constatand ca dispozitiile art. 133 alin. (1) din
Codul muncii (Legea nr. 10/1972), act normativ anterior Constitutiei din 1991,
nu sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 38 si 43, urmeaza sa
respinga exceptia ca neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 133 alin.
(1) din Codul muncii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Luxten
Lighting Company" - S.A. din Timisoara in Dosarul nr. 364/C/2001 al
Tribunalului Timis - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
OPINIE SEPARATA
Apreciem ca solutia ce se impunea in cauza era aceea de admitere a
exceptiei, constatarea faptului ca dispozitiile art. 133 alin. (1) din Codul
muncii sunt contrare dispozitiilor si principiilor Constitutiei din 1991 si,
prin urmare, potrivit prevederilor art. 150 alin. (1) din Constitutie, nu mai
sunt in vigoare. Aceasta opinie ne-o bazam pe urmatoarele considerente:
Art. 133 alin. (1) din Codul muncii obliga unitatea (angajatorul) ca in
cazul in care urmeaza sa desfaca, din propria initiativa, contractul de munca
pentru vreunul din motivele prevazute la art. 130 alin. (1) lit. a) - c), e) si
f) "sa ofere persoanelor in cauza trecerea in alta munca corespunzatoare,
solicitand in acest scop sprijinul organului ierarhic superior si al organelor
de repartizare in munca sau, dupa caz, sa ia masuri pentru recalificarea
acestor persoane". Motivele de desfacere a contractului de munca, vizate
de dispozitia legala examinata, sunt: "a) unitatea isi reduce personalul
prin desfiintarea unor posturi de natura celui ocupat de cel in cauza ca urmare
a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea prin dizolvare;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa-si asigure
pe plan local cadrele necesare";
"e) persoana nu corespunde, sub raport profesional, postului in care a
fost incadrata;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este reintegrat, pe baza
hotararii organelor competente, cel care a detinut anterior acel post;".
O asemenea obligatie legala ni se pare incompatibila cu principiile si
regulile de functionare a unei economii de piata, cum este economia Romaniei,
conform prevederii art. 134 alin. (1) din Constitutie. Ea contrazice si
obligatia statului, inscrisa in acelasi articol din Constitutie la alin. (2)
lit. a), si anume aceea de a asigura "crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie". Unitatea impiedicata sa
dispuna desfacerea contractului de munca a unor salariati pentru nevoi reale si
obiective ori pentru motive nelasate la aprecierea sa arbitrara (cum sunt:
necesitatea reorganizarii activitatii pentru cresterea eficientei acesteia, ce
implica si o mai rationala si mai optima dimensionare a numarului salariatilor
incadrati pe diverse posturi; incetarea activitatii prin dizolvare; mutarea in
alta localitate; necorespunderea, sub raport profesional, a salariatului pentru
postul ocupat; reintegrarea pe post a altui salariat pe baza unei hotarari
judecatoresti), in mod evident, nu are asigurate toate conditiile pentru
valorificarea factorilor de productie.
Obligatia de a oferi un alt post corespunzator salariatului caruia urmeaza
sa i se desfaca contractul de munca, fiind una legala, face ca, chiar si in
situatia imposibilitatii obiective a indeplinirii ei, eventuala masura de
desfacere a contractului de munca sa fie nelegala si anulabila. In consecinta,
unitatea nu va putea dispune o asemenea masura, nu isi va putea reorganiza
activitatea, nu va putea reduce numarul personalului angajat si este obligata
sa mentina pe post si persoane necorespunzatoare sub raport profesional. Fata
de acest caracter al obligatiei nu se poate accepta opinia exprimata in punctul
de vedere al Guvernului, in sensul ca ea trebuie "inteleasa ca o obligatie
de diligenta (si nu de scop)" si ca, "in caz de imposibilitate a
realizarii acestei obligatii, contractul de munca se desface si persoana
respectiva, in baza deciziei de desfacere a contractului de munca isi
intocmeste formele pentru trecerea in somaj". Pentru a fi asa dispozitia
legala ar trebui sa aiba caracterul unei recomandari, or ea cuprinde o obligatie
expresa a carei neindeplinire poate fi invocata la contestarea legalitatii
masurii de desfacere a contractului de munca.
Este gresita in opinia noastra si sustinerea ca obligatia prevazuta la art.
133 alin. (1) din Codul muncii constituie o masura de protectie sociala, care
este impusa de caracterul "social" al statului roman, consacrat in
art. 1 alin. (3) din Constitutie. Obligatia de a lua masuri "de protectie
sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent",
potrivit art. 43 alin. (1) din Constitutie, revine statului, iar continutul
masurilor de protectie sociala este definit in alin. (2) al aceluiasi articol,
in sensul ca "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate
platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj
si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege".
Dispozitia legala examinata nu isi poate gasi justificare nici prin
raportare la masuri de protectie sociala a muncii, intrucat, in aceasta
privinta, art. 38 alin. (2) din Constitutie prevede ca "Salariatii au
dreptul la protectia sociala a muncii. Masurile de protectie privesc
securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si al tinerilor,
instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal, concediul de
odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte situatii
specifice".
Statul, in principiu, isi indeplineste obligatiile constitutionale prin
elaborarea unor acte normative pentru reglementarea diferitelor raporturi sociale,
care prescriu sarcini si obligatii nu numai pentru autoritatile publice, ci si
altor persoane juridice sau fizice. Reglementarea exercitarii drepturilor
cetatenilor la protectia sociala, in general, sau la protectia sociala a
muncii, in special, nu se poate face insa prin obligatia prevazuta pentru toate
categoriile de angajatori la art. 133 alin. (1) din Codul muncii, act normativ
preconstitutional.
Majoritatea reglementarilor din Codul muncii sunt necesare si aplicabile in
conditiile actuale ale economiei de piata, fiind in concordanta cu dispozitiile
si principiile noii Constitutii. Astfel este necesara reglementarea legala a
raporturilor juridice de munca, in scopul asigurarii stabilitatii acestora,
prin masuri de prevenire si de sanctionare a oricaror abuzuri si nelegalitati
in indeplinirea indatoririlor si in exercitarea drepturilor atat din partea
angajatorilor, cat si din partea salariatilor, stabilirea cazurilor si a
conditiilor in care unitatea poate dispune, din proprie initiativa, desfacerea
contractului de munca, precum si a raspunderii pentru nerespectarea acestora, a
dreptului salariatilor la aparare impotriva unor masuri nejustificate.
Obligarea unitatii de a asigura trecerea salariatului in alta munca nu se
incadreaza insa in asemenea reglementari justificate constitutional.
Nu este lipsita de importanta nici constatarea ca obligatia prevazuta la
art. 133 din Codul muncii in majoritatea cazurilor nu mai poate fi indeplinita.
Unitatea, in cazul in care nu are in cadrul ei posturi vacante corespunzatoare
pregatirii profesionale a salariatilor care urmeaza sa fie eliberati din alte
posturi, nu mai are posibilitatea de a solicita sprijinul organului ierarhic
superior sau al organelor de repartizare in munca, care nu mai exista, si nici
nu ii incumba sarcina de a lua masuri de recalificare a salariatilor
respectivi. Aceasta obligatie era justificata si realizabila atunci cand toate
unitatile erau de stat, organizate intr-un sistem riguros de subordonare
ierarhica, atunci cand la art. 1 alin. (2) din Codul muncii se prevedea ca
"Oamenii muncii ... au dreptul si datoria de a desfasura o munca utila
pentru societate ...". Aceasta dispozitie legala a fost modificata prin
Decretul-lege nr. 147/1990, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 66 din 12 mai 1990, in sensul ca "Libertatea muncii constituie un
drept fundamental al tuturor cetatenilor Romaniei". Aceasta reglementare
este in concordanta cu prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si
alegerea locului de munca sunt libere". Asadar, dreptul la munca este un
drept fundamental, iar nu o obligatie, nici pentru cetateni, dar nici pentru
cei care angajeaza forta de munca, in sensul de a angaja sau de a mentine pe
post, in mod neconditionat, pe toti cetatenii.
Indeplinirea obligatiei de a oferi salariatului, al carui contract de munca
urmeaza a fi desfacut, un alt post corespunzator, cu sprijinul organului
ierarhic superior, ar fi posibila doar pentru unele organe sau institutii de
stat, situate pe o treapta inferioara a ierarhiei acestora. Consideram insa ca
aceasta posibilitate nu justifica constitutionalitatea textului de lege
examinat, intrucat se instituie o discriminare, un tratament juridic
diferentiat intre salariatii care se afla, in realitate, intr-o situatie
identica sub aspectul raporturilor de munca, respectiv intre salariatii
institutiilor de stat si cei ai agentilor economici sau ai altor persoane
juridice ori fizice, pe de o parte, precum si intre salariatii institutiilor de
stat care au organe ierarhic superioare si cei ai institutiilor aflate la
nivelul cel mai inalt al ierarhiei. Curtea Constitutionala, avand a se pronunta
cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 175 din Codul muncii,
referitoare la competenta organelor administrative ierarhic superioare de a
solutiona unele litigii de munca, in jurisprudenta sa, a statuat ca aceste
dispozitii "creeaza o discriminare intre salariatii angajati la
organizatii sau autoritati publice ce se afla in subordinea unui organ ierarhic
superior si cei care sunt angajati la organizatii sau autoritati publice ce nu
se afla in subordinea unui asemenea organ, cum ar fi salariatii Guvernului sau
ai autoritatilor administrative autonome. O asemenea discriminare este insa
contrara prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie privind egalitatea
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice" (Decizia nr. 90 din
4 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 272
din 23 noiembrie 1995). In acelasi sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala si
prin Decizia nr. 3 din 3 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 113 din 16 martie 1998.
Judecator,
Kozsokar Gabor